Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er best og lettest å forstå for en nybegynner... blogg.no eller blogspot.com??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo like mye å sette seg inn i. Så det har vel ikke så mye å si

Skrevet

Det er jo like mye å sette seg inn i. Så det har vel ikke så mye å si

Jo, jeg vil tro det har litt å si... Jeg er nybegynner og opprettet først blogg på Wordpress.com. Der skjønte jeg null og nix, så jeg prøvde meg på blogspot... Fikk litt mer til der, men syns heller ikke den er enkel å forstå. Og samboeren min, som er litt mer datakyndig enn meg, ga helt opp.. Jeg har nå en blogg der, med "hele" to innlegg, men jeg får overhodet ikke til disse "utformingene". Synes foreløpig at det bare er misvisende rot og blir bare frustrert. Ingenting blir jo som jeg ser for meg og ønsker..?!? Og header har jeg helt gitt opp å lage..

Derfor lurer jeg på om kanskje blogg.no er tingen for en uerfaren nybegynner som meg?? Isåfall sletter jeg den jeg har på blogspot (hvis jeg finner ut hvordan jeg gjør det..), og registrerer meg der..

Noen andre som har erfaring med noen av delene?

Gjest Whitelines
Skrevet

Hadde jeg vært nybegynner ville jeg definitivt valgt blogg.no. I mine øyne er det kjempeenkelt ¨bruke - men nå er jo jeg ganske dreven innenfor bloggverdenen da. Det spørs vel egentlig hva du legger vekt på - er design viktig for deg, f.eks? Og klarer du å lage selv?

Wordpress har masse bra gratisdesign man kan velge og vrake i. Selv liker jeg å lage selv, og siden jeg bruker blogg.no endrer jeg på CSS og Html for å få det som jeg vil. Men dersom man ikke kan slike ting, så skal det sies at de gratisdesignene man kan få på blogg.no (og selve designoppsettet dersom du ikke endrer på noe annet enn farger og header) er ganske amatørmessig.

Så, om du har et bra design i tankene ville jeg brukt wordspress. Men husk at brukervennligheten er lav - det er en knotete plattform å lære seg når man er nybegynner, og min erfaring er at det er mindre sannsynlighet for at folk leser og ikke minst, følger deg. Men dette er det beste alternativet innenfor ferdig-design.

Blogg.no - kjempeenkelt å lære seg, men utseendet på bloggen kan være stakkarslig uten riktig kunnskap.

Blogspot har jeg også prøvd ut, og det er ikke min greie i det hele tatt.

(Pssst: dersom du velger blogg.no, er det massevis av flinke mennesker som er villige til å lage design, enten gratis eller mot betaling. Det gjelder bare å finne dem ;) )

Skrevet

Hadde jeg vært nybegynner ville jeg definitivt valgt blogg.no. I mine øyne er det kjempeenkelt ¨bruke - men nå er jo jeg ganske dreven innenfor bloggverdenen da. Det spørs vel egentlig hva du legger vekt på - er design viktig for deg, f.eks? Og klarer du å lage selv?

Wordpress har masse bra gratisdesign man kan velge og vrake i. Selv liker jeg å lage selv, og siden jeg bruker blogg.no endrer jeg på CSS og Html for å få det som jeg vil. Men dersom man ikke kan slike ting, så skal det sies at de gratisdesignene man kan få på blogg.no (og selve designoppsettet dersom du ikke endrer på noe annet enn farger og header) er ganske amatørmessig.

Så, om du har et bra design i tankene ville jeg brukt wordspress. Men husk at brukervennligheten er lav - det er en knotete plattform å lære seg når man er nybegynner, og min erfaring er at det er mindre sannsynlighet for at folk leser og ikke minst, følger deg. Men dette er det beste alternativet innenfor ferdig-design.

Blogg.no - kjempeenkelt å lære seg, men utseendet på bloggen kan være stakkarslig uten riktig kunnskap.

Blogspot har jeg også prøvd ut, og det er ikke min greie i det hele tatt.

(Pssst: dersom du velger blogg.no, er det massevis av flinke mennesker som er villige til å lage design, enten gratis eller mot betaling. Det gjelder bare å finne dem ;) )

Tusenn hjertelig, Whitelines:) Veldig fint og informativt svar! Jeg har foreløpig valgt å beholde bloggen min på blogspot.. Skal se om jeg greier å lære. Klarte iallefall å kopiere html-koder fra Pyzam så jeg fikk meg et kuult design:) Ved hjelp av youtube vel og merke;) Men ikke verst til å være meg, skal jeg si deg!;) Jeg ER så dårlig på data...

Siden jeg jo er litt opptatt av pent design hvis jeg først skal ha blogg, er det vel like greit å holde meg på blogspot..?! Hva var det som gjorde at du ikke likte det?

Og du? Jeg har fått beskjed om at det ikke går å kommentere innleggene mine der inne...:( Vet du hvordan jeg fixer det? Ikke noe morsomt med blogg hvis det ikke går an å få tilbakemeldinger..:)

Og vet du om det er noen plasser jeg kan "registrere" meg sånn at folk får vite om bloggen min..? Skjønner det slik at dette kommer automatisk opp på blogg.no...

Skrevet

Tusenn hjertelig, Whitelines:) Veldig fint og informativt svar! Jeg har foreløpig valgt å beholde bloggen min på blogspot.. Skal se om jeg greier å lære. Klarte iallefall å kopiere html-koder fra Pyzam så jeg fikk meg et kuult design:) Ved hjelp av youtube vel og merke;) Men ikke verst til å være meg, skal jeg si deg!;) Jeg ER så dårlig på data...

Siden jeg jo er litt opptatt av pent design hvis jeg først skal ha blogg, er det vel like greit å holde meg på blogspot..?! Hva var det som gjorde at du ikke likte det?

Og du? Jeg har fått beskjed om at det ikke går å kommentere innleggene mine der inne...:( Vet du hvordan jeg fixer det? Ikke noe morsomt med blogg hvis det ikke går an å få tilbakemeldinger..:)

Og vet du om det er noen plasser jeg kan "registrere" meg sånn at folk får vite om bloggen min..? Skjønner det slik at dette kommer automatisk opp på blogg.no...

Evt, kan noen andre hjelpe meg med dette?

Skrevet

Please anyone? Ikke så gøy å skrive blogg hvis ingen kan kommentere på den...:-(

Skrevet

Du kan registrere deg på blogglisten.no, bloggurat.net, blopp.no, side2.no/side2blogg/, osv... Dessuten leter vg etter blogger til vg.no forsiden sin, så om bloggen din er veldig bra, kan du tipse om dette. mer info: meta.vgb.no

Skrevet

Du kan registrere deg på blogglisten.no, bloggurat.net, blopp.no, side2.no/side2blogg/, osv... Dessuten leter vg etter blogger til vg.no forsiden sin, så om bloggen din er veldig bra, kan du tipse om dette. mer info: meta.vgb.no

Tusen, tusen takk, Anonym Bruker:) Blir så glad hver gang noen vil hjelpe<3 Plages jo litt, må skjønne...*grrrr* :P;)

Og nå MÅ bare noen svare meg på hva jeg skal gjøre for at andre skal kommentere på bloggen min..!! HJEEELP!!:-S Har prøvd ALT på kommentar-innstillingene, men ingenting skjer når jeg (ikke innlogget) eller min venninne trykker på "Legg til kommentar"..?!?? Jeg har jo tillatt for ALLE å kommentere...

Skrevet

Og en annen ting... Er det slik at det ikke går an å hente design fra PYZAM og bruke på blogg.no? Det funket fint på blogspot...

Skrevet

Tusen, tusen takk, Anonym Bruker:) Blir så glad hver gang noen vil hjelpe<3 Plages jo litt, må skjønne...*grrrr* :P;)

Og nå MÅ bare noen svare meg på hva jeg skal gjøre for at andre skal kommentere på bloggen min..!! HJEEELP!!:-S Har prøvd ALT på kommentar-innstillingene, men ingenting skjer når jeg (ikke innlogget) eller min venninne trykker på "Legg til kommentar"..?!?? Jeg har jo tillatt for ALLE å kommentere...

Du må skrive om noe som engasjerer folk nok til å lese det, OG bruke tiden sin på å kommentere. Du må ha lesere.

Kommenter andre blogger. De fleste gjengjelder tjenesten. Det er liksom bloggefolkeskikk ;)

Skrevet

Du må skrive om noe som engasjerer folk nok til å lese det, OG bruke tiden sin på å kommentere. Du må ha lesere.

Kommenter andre blogger. De fleste gjengjelder tjenesten. Det er liksom bloggefolkeskikk ;)

Ts her:

Oi, skjønner at jeg ordla meg slik at den kunne misforstås, hehe:D Min feil:) Du skjønner, jeg forstår at folk gjerne må OPPDAGE bloggen min og finne den interessant før de kan kommentere, men problemet mitt er at dette ikke er fysisk mulig..?! Å kommentere altså. Min venninne har prøvd flere ganger, og jeg selv også, men det skjer ingenting når jeg trykker på "Legg til kommentar"..? Det kommer ikke opp noe felt å kommentere i..?!? Må jo ha noe med innstillingene å gjøre, men jeg har trykt på "tillat for alle å kommentere", så jeg skjønner ikke..:(

Skrevet

Har du kryssa av for at du ikkje vil ha kommentarar?

Om du brukar blogg.no så: Oppsett -> Kommentarer, så ser du der kva du har kryssa av for.

Om du brukar blogspot/blogger så Settings -> Comments.

Veldig vanskelig å hjelpe deg når ein ikkje kan sjå bloggen. Men du får kikke litt rundt i instillingane dine. :) Lykke til!

Skrevet

Har du kryssa av for at du ikkje vil ha kommentarar?

Om du brukar blogg.no så: Oppsett -> Kommentarer, så ser du der kva du har kryssa av for.

Om du brukar blogspot/blogger så Settings -> Comments.

Veldig vanskelig å hjelpe deg når ein ikkje kan sjå bloggen. Men du får kikke litt rundt i instillingane dine. :) Lykke til!

Takk, virw:-) Ja, det er akkurat det jeg har gjort.. sjekket innstillingene. Og jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre annerledes for at det skal være mulig å kommentere??

Ja, skjønner at det er vanskelig å hjelpe uten å se bloggen, så her er det innstillingene mine står på nå: (jeg har forøvrig blogspot)

"Kommentarer: Vis"

"Hvem kan kommentere?: Alle - inkludert anonyme brukere"

"Plassering av kommentarskjema: Innebygd under innlegg"

"Kommentarstandard for innlegg: Nye innlegg har kommentarer"

"Tilbakelenker: Skjul" (skjønte forøvrig ikke hva det betydde..?)

"Format på tidsmerke i kommentarer: Datoen og klokkeslett idag"

"Melding for kommentarskjema: Blankt" - fordi jeg ikke skjønner hva man evt skal skrive der og hva det skal være godt for..?"

"Kommentarmoderering: Aldri" - fordi jeg trodde dette kunne ha noe å si for at man skulle kunne kommentere.

"Vise ordbekreftelse for kommentarer?: Ja" - Kan det være DETTE jeg må endre på til "nei" ??? :-/

Skrevet

Ts her igjen:

"Vise ordbekreftelse for kommentarer?: Ja" - Kan det være DETTE jeg må endre på til "nei" ??? :-/

Jeg prøvde nettopp å endre på dette, men NADA skjedde... Jeg må vel bare gå over til blogg.no da! Vil ikke ha en blogg som ingen kan være aktiv i.

Skrevet

Takk, virw:-) Ja, det er akkurat det jeg har gjort.. sjekket innstillingene. Og jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre annerledes for at det skal være mulig å kommentere??

Ja, skjønner at det er vanskelig å hjelpe uten å se bloggen, så her er det innstillingene mine står på nå: (jeg har forøvrig blogspot)

"Kommentarer: Vis"

"Hvem kan kommentere?: Alle - inkludert anonyme brukere"

"Plassering av kommentarskjema: Innebygd under innlegg"

"Kommentarstandard for innlegg: Nye innlegg har kommentarer"

"Tilbakelenker: Skjul" (skjønte forøvrig ikke hva det betydde..?)

"Melding for kommentarskjema: Blankt" - fordi jeg ikke skjønner hva man evt skal skrive der og hva det skal være godt for..?"

"Kommentarmoderering: Aldri" - fordi jeg trodde dette kunne ha noe å si for at man skulle kunne kommentere.

"Vise ordbekreftelse for kommentarer?: Ja" - Endret til "nei", men det hjalp ikke:-(

Nå har jeg prøvd ALT for at folk skal kunne kommentere, men det ER rett og slett ikke fysisk mulig, så da har jeg jo ikke noe annet valg enn å gå over til blogg.no.

Og jeg spør IGJEN: Er det slik at det ikke går an å hente design fra PYZAM og bruke på blogg.no?? Det funket fint på blogspot, men da jeg prøvde det på blogg.no (som jeg opprettet en profil på, uten innlegg, bare for å se på oppsettet) kom det bare opp greske tegn..

Skrevet

*dytte, dytte, dytte, dytte, dytte, dytte, dytte, HJELP*

Skrevet

"Kommentarer: Vis" samme

"Hvem kan kommentere?: Alle - inkludert anonyme brukere"samme

"Plassering av kommentarskjema: Innebygd under innlegg"samme

"Kommentarstandard for innlegg: Nye innlegg har kommentarer" samme

"Tilbakelenker: Skjul" (skjønte forøvrig ikke hva det betydde..?)Vis

"Melding for kommentarskjema: Blankt" - fordi jeg ikke skjønner hva man evt skal skrive der og hva det skal være godt for..?" Nye innlegg har kommentar

"Kommentarmoderering: Aldri" - fordi jeg trodde dette kunne ha noe å si for at man skulle kunne kommentere. samme

"Vise ordbekreftelse for kommentarer?: Ja" - Kan det være DETTE jeg må endre på til "nei" ??? :-/ samme

Jeg er like fersk som deg på blogging. Sjøl valgte jeg blogger for jeg synes blogg virket tungvint, og lite finn som standard oppsett. Jeg har skrevet mine innstillinger, hos meg virker kommentarer helt fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...