Gå til innhold

Forfremmelse. Er det noe alle vil ha

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ser at i amerikanske filmer så snakkes det ofte stort om forfremmelse, spesielt noe politiet går å drømmer om. Men hva vil det si? Går man oppover i "rangstigen" for å gjøre noe? Kan ikke det bli forhindret av utdannelse?

Og er dette et filmfenomen eller er det vanlig i virkeligheten, eller bare vanlig i usa?

Har vi noe sånt i Norge? Har selv aldri hørt om det tror jeg og i hvertfall ikke om folk som stadig snakker om at de vil bli forfremmet og drømmer om det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo helt an på hva man mener med forfremmelse. Jeg vil tro mange ønsker en viss form for forfremmelse slik at de får en stilling der de føler at de i hvert fall bidrar og som gir en viss frihet, både på jobben og økonomisk, men det er ikke dermed sagt at dette er toppstillinger.

At "alle" ønsker forfremmelse til toppstillinger, type direktørjobber og lignende er nok en sannhet med modifikasjoner og er noe som bare skjer i amerikanske filmer. Det vil alltid være noen som ønsker dette, men det er jo en type jobber som er svært forpliktende sammenlignet med å være "vanlig ansatt", og det er absolutt ikke alle som ønsker det selv om det betyr svært bra lønn.

Skrevet

Jeg tar gjerne imot forfremmelser hvor disse innebærer høyere lønn og mer interessante arbeidsoppgaver, men jeg misliker sterkt å ha personalansvar. Hvor jeg da havner stillingsmessig blir altså et kompromiss mellom hva jeg ønsker (lønn, arbeidsoppgaver) og hva jeg ikke ønsker (personalansvar), og selvfølgelig også hva arbeidsgiver ønsker å tilby.

Tidligere har jeg hatt titler som hjelpeinstruktør/instruktør/seniorinstruktør, tekniker/seniortekniker/rådgiver, dette var stillinger jeg stort sett trivdes i. Jeg har også vært teknisk leder og prosjektleder, dette var stillinger jeg stort sett mistrivdes i. Uten relevant utdanning ville jeg aldri blitt vurdert for lederstillingene, og når jeg da mistrivdes i lederstillingene kan man jo spørre seg om utdanningen var verd det. Jeg tror den var det, fordi jeg er nå aktuell for stillinger som er uten personalansvar, men likevel høyere enn det jeg kunne fått uten utdanning. Når jeg som nå sist søndag vekkes kl 0815 av en kollega med et teknisk spørsmål blir jeg likevel et øyeblikk i tvil :gjeiper:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...