Gå til innhold

Si opp Tidsbestemt leiekontrakt...

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, har et problem her som jeg ikke helt klarer å komme meg ut av, eller sjønne hvordan jeg skal gå frem så håper noen kan hjelpe meg:

I begynnelsen av August 2010 var jeg og min samboer på en del visninger, og vi falt for en leilighet med 2 veldig hyggelige og oppriktige(trodde vi!) husverter.

Det var en del rot utenfor(blandt annet stor matte med sand som var full av kattepiss og det lukta) samt masse boss, planker, lekablokker osv utenfor inngangspartiet til leiligheten(sokkel). Men dette skulle dem så klart ordne før innflytning, dem hadde bare ikke hatt tid til å gjøre det enda.

Vi spurte om det var veldig lytt her da vi ønsket oss en rolig og isolert bolig og ble fortalt at her var det så godt isolert mellom etasjene at det var ikke mye lytt.

Det var også vannboren varme så her skulle det være got og varmt om vinteren, noe som og var grunnen til at vi valgte boligen da jeg er veldig frysen av meg.

Vi var veldig klare på dette, og dem lovet at til inflytningsdato skulle utearealet være ordnet og vi det var ikke lytt og det skulle være varmt.

Vi skrev under på tidsbestemt avtale(12mnd) som begynte 01.09.2010.

Vi betaler 7000kr inkl strøm(og så klart denne vannboren varmen+internett og kabeltv).

Vi ble enige om 3mnd depositum.

(Som vi faktisk enda ikke har satt inn først pga han var bortreist da vi flyttet inn og nå pga vi ønsker ikke å sette inn depositum for vi ønsker å heve avtalen og husvert har heller ikke nevnt noe enda.)

Flyttedagen kom og etter en del lass med 8timers kjøring hver vei(flyttet til en annen del av landet,østfold) så fikk vi sjokk.

Leiligheten var ikke skikkelig utvaska, det var blandt annet skittent, død edderkopp i klesskapet, tyggisklatt i vinduskarmen osv.

Det var heller ingen varme i gulvet.

Utearealet var ikke ryddet.

Det manglet en dings på vasken på kjøkkenet så alt vannet rant igjennom ned i hylla på sidenav og all tørrmaten jeg hadde lagt der ble jo så klart ødelagt for jeg la ikke merke til at det manglet noe er for noen timer etterpå.

Jeg tok så kontant med husvert med en gang og sa ifra om dette, han svarte på melding at han viste ikke hvordan det så ut der for han hadde ikke vært der(altså han har ikke igjennomgått leiligheten engang, og dette gjorde han heller ikke når vi fikk nøklene.)

Jeg skrev ned manglende feil, og tok bilder av uteareal og det som var skittent.

Jeg sa også ifra til husvert om disse feilene og at jeg holder tilbake husleien til dette er ordnet(det stinket jo kattepiss for denne sanden lå rett utenfor kjøkkenvinduet, men denne skulle jo være fjernet til vi flyttet inn?Dem hadde jo en mnd på seg til å ordne dette).

Kattesanden ble flyttet et par dager etterpå, men enda den dag i dag er det rot utenfor, vi hører musikk fra dem nesten hver helg og hver morgen våkner vi til smelling av dører og tramping opp og ned.

Men det værste er:

Badet dems er rett oppfor soverommet vårtnoe vi såklart ikke viste) så ver gang dem trekker i snora så høres det ut som om vi får en hel bøtte med klinkekuler kaster over oss... (mot et pleksiglass eller noe, lyden er helt ekstrem!)

Helt seriøst, jeg våkner hver gang dem trekker i snora og har store problemer med å sovne pga denne lyden.

Dette er noe ikke jeg eller min samboer kan leve med.

Og den andre viktige tingen: den vannboren varmen funker ikke nå plutselig.

Hele stue/kjøkkengulvet er av stein/marmorfliser eller hva det heter og fliser på badet, og det er iiiiiiiis kaldt!Er i november nå og fryser meg i hel!

Vi har kjøpt en vifteovn som varmer litt da, men det er bena jeg fryser på og dette lovet dem at det skulle være. Det var jo en av grunnene til vi valgte leiligheten!

Jeg sa ifra om varmen samme uka vi flyttet inn og fikk til svar da at desverre så hadde han ikke ordnet slik reguleringsmåler til varmen så et skulle styres selv, men den er jo ikke på i det hele tatt? Men spottene i taket kunne stå på bånngass så det skulle jo varme da, men herregud det var jo ikke det vi ble opplyste om?

Og i tillegg er det spotter på badet(til og med rett over dusjen) som er på ganske høy watt, noe som er ulovlig el farlig ifølge min samboer som er elektriker.

Vi er så missfornøyde med denne leiligheten, ingen varme, og ingen søvn pga forferdelig bråk hver gang dem trekker i snora...

Har vi en god nok grunn til å si opp denne avtalen?

Slik jeg forstår det så kan vi si opp tidsbestemtleie avtale dersom utleier har forsømt sin plikt, ikke holdt det han har opplyst oss om.

Utleier viser ser til å være en person med mange prosjekter på en gang som aldri blir ferdig, og som gjerne tar snarveier... Hele leiligheten er jo på "halv 8" om dere sjønner... Dusjen lekker masse masse vann, kranene er ikke skrudd skikkelig fast, lister og diverse er ikke ferdig osv osv.

Men grunnen for at vi vil si opp er jo pga lyden på soverommet og pga varmen.

Han har jo ikke holdt sin del avtalen?

Vi er veldig veldig stresset og bekymret over dette og misstrives veldig, vi vil gjerne flytte fra denne leiligheten fortest mulig.

Trenger sårt hjelp.

På forhånd takk:)

Endret av redstar
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så langt jeg ser det, finnes det tre måter å "knekke" kontrakten på. Utgangspunktet er at tidsbestemte leieavtaler ikke kan sies opp i leieperioden, men det er unntak.

1) Uavhengig av om avtalene er tidsbestemt eller tidsubestemt så kan også utleier, av paragraf 2-12 (tror jeg det var) heve avtalen om det foreligger et mislighold ved leieforholdets start, og det ser det ut til at det gjør her.

2) Tidsbestemte leieavtaler skal i utgangspunktet gjelde for tre år, med mindre det ligger et rasjonale bak. Har paret spesifisert grunnen til at det kun er et år i kontrakten? Hvis ikke, så er det et mulig smutthull.

3) Utleier skal også skriftlig spesifisere at avtalen ikke kan sies opp i leieperioden, har det ikke blitt gjort, kan dere også ha en god sak.

Jeg ville i første omgang gått på den første løsningen, for dersom du har klart å ta bilde av alt som ikke fungerer/er ødelagt i leiligheten, så er det et godt bevis på mislighold fra utleiers side. Konfronter først utleier med dette og si at dere ønsker å heve avtalen. Dersom de ikke gir medhold i dette, så går dere videre saken.

Skrevet

Takk for svar.

Jeg har snakket med andre også og dem sier at vi kan heve kontrakten siden utleier har missholdt sin del av avtalen og slik jeg forstår det så er et heller ikke oppsigelsestid når et gjelder denne saken.

Så jeg kommer til å skrive en oppsigelse kontrakt med grunnen som er at det ikke er varme og fordi det er høy støy på soverommet, om namsmannen/loven ikke "tror" oss eller ønsker å følge opp dette videre så er det jo bare for dem å komme i leiligheten å se selv og da tror jeg husverten får mer problemer siden leiligheten/huset ikke er godkjent, det er jeg veldig veldig sikker på.

Håper vi kommer oss ut av denne knipa, vi har virkelig gått på en smell her!!

Skrevet

Klart mislighold fra utleier, jeg har vært i forliksrådet og fått medhold på langt mindre grunnlag enn det der. Og siden dere ikke har ordnet depositum enda må han gå til sak mot dere, noe han sannsynligvis ikke gjør, siden han nok vil tape.

Men i forhold til oppsigelse er det noen formkrav det lønner seg å følge, dersom dere vil være sikre på å ha ryggen fri. Les i husleieloven på lovdata.no, men kort sagt bør dere sende ett brev hvor dere varsler oppsigelse, og gir husverten 14 dager på å utbedre manglene. Hvis dette ikke skjer kan dere si opp og flytte. Krev også redusert husleie pga manglene, dvs hold igjen husleie i oppsigelsestida, mens dere leter etter noe nytt. Jeg hadde ikke betalt mer enn halv husleie maks, fra dere flytta inn.

Skrevet

Tillegg: Ta all kommunikasjon skriftlig, og behold kopier. Hvis noe relevant blir sagt muntlig skriver du ned dato og ett referat av samtalen, dette er greit å ha, i tilfelle det skulel bli forliksrådsak.

Hvis du holder igjen husleie pga mangler vil vanligvis ikke namsmannen ta affære, dersom du setter disse på en egen konto med begrenset uttak, og kan vise kvittering på dette.

Skrevet

Klart mislighold fra utleier, jeg har vært i forliksrådet og fått medhold på langt mindre grunnlag enn det der. Og siden dere ikke har ordnet depositum enda må han gå til sak mot dere, noe han sannsynligvis ikke gjør, siden han nok vil tape.

Men i forhold til oppsigelse er det noen formkrav det lønner seg å følge, dersom dere vil være sikre på å ha ryggen fri. Les i husleieloven på lovdata.no, men kort sagt bør dere sende ett brev hvor dere varsler oppsigelse, og gir husverten 14 dager på å utbedre manglene. Hvis dette ikke skjer kan dere si opp og flytte. Krev også redusert husleie pga manglene, dvs hold igjen husleie i oppsigelsestida, mens dere leter etter noe nytt. Jeg hadde ikke betalt mer enn halv husleie maks, fra dere flytta inn.

Hei, og takk for svar.

Disse manglene som mangler kan han jo ikke rette opp da det er snakk om forstyrrende bråk slik at vi ikke kan sove på soverommet en gang, og at den vannboren varmen funker ikke. Sa igjen fra til ham i dag men han snakker seg bare bort å påstår at det er varme, men selv har jeg snakket med andre bekjente om dem sier at vi kan bare pakke sakene våre å dra...

Vi holdt igjen første husleie, men de neste 2 har vi betalt fullt for vi viste ikke helt hvordan vi skulle gjøre dette, men kansje vi kan få betalt dette tilbake?

Men de viktigste for oss er å komme oss ut ifra denne leiligheten uten at vi får noe problemer for dette. Og slik jeg forstår det og slik andre har fortalt oss så kan ikke vi få noe på oss.

Vi sa jo ifra om denne varmen og andre mangler dagen vi flytta inn og enda har det ikke blitt gjort men han påstår at det er varme men vi har hatt folk her og sakt at det er latterli det denne husverten driver på med, det er bare tull&rein løgn.

Vi har jo ikke betalt depositum en gang så på en måte så er jo hele leiekontrakten ugyldig?Siden depositum skal være inne på dep.konto innen den dag vi flytter inn i leiligheten?

Tusen takk igjen for svar, det hjalp veldig:)

Skrevet

Dere får nok ikke tilbakebetalt husleia dere har betalt.

Du har fått råd om hvordan du skal gå fram. Send brev med beskjed om utbedring. Da har huseier 14 dager å gjøre det på. Skjer det intet så si opp og finn et annet sted å bo.

Skrevet

Dere får nok ikke tilbakebetalt husleia dere har betalt.

Du har fått råd om hvordan du skal gå fram. Send brev med beskjed om utbedring. Da har huseier 14 dager å gjøre det på. Skjer det intet så si opp og finn et annet sted å bo.

Nei, jeg regnet ikke med å få dem tilbakebetalt heller.

Vi gav jo beskjed dagen vi flyttet inn og det er jo over 2 mnd siden, tok det opp igår igjen med ham å han påsto at det skulle være varme osv, men jeg sa han fikk komme ned selv og kjenne på gulvene, men da finner han nok på en annen unnskyldning. Og det med lyden på soverommet er jo slik det bare er... han skulle jo bare ha fortalt oss om dette, istedenfor løyv han...

Men siden depositum ikke er satt inn på konto(dep.konto) så er kansje ikke kontrakten gyldig? Siden depositum skal være på konto før innflytning...?

Andre jeg har fortalt dette til sier vi bare skal ta tingene våre å pakke, og andre som har vært her sier også at her er det ingen varme og vi ikke kan bo her.

Vi har funnet ny plass og bo som er ifra 1.januar, endelig en ny og skikkelig bolig.

Skrevet

Ved å betale husleie så har dere jo sagt at dere har et leieforhold uavhengig om dere har betalt inn depositum eller ikke.

Skrevet

Ja, men det heter at leieforholdet starter først når depositum og husleie er satt på konto, og andre plasser leser jeg at så lenge depositum ikke er satt inn(som det egentlig skal, det står i kontrakten men dette har vi nektet å gjøre) så er leiekontrakten ugyldig. Andre har flyttet ut på dagen siden dem ikke har satt inn depositum men gjerne har bodd der i 3-4mnd...

Jeg lever oppsigelse til husvert før 1.desember og flytter ut før 1.januar, vi klarer ikke å bo her lenger, og jeg vet at husvert ikke kan gå videre med saken fordi det første så kommer han ingen vei, han taper jo uansett+ hele huset er ulovlig bygget(ulovlig elektrisitet osv) + andre ting...

*fryser meg i hel her i leiligheten med "vannboren varme", haha!*

Skrevet

Ja, men det heter at leieforholdet starter først når depositum og husleie er satt på konto, og andre plasser leser jeg at så lenge depositum ikke er satt inn(som det egentlig skal, det står i kontrakten men dette har vi nektet å gjøre) så er leiekontrakten ugyldig.

Den kontrakten du har er ikke gyldig uten depositumet, men da skal du følge standard husleielov, dette finner du på lovdata.

Grunnen til at man vanligvis bare kan flytte når man ikke har depositum er at utleier da må gå til sak for å få noe kompensasjon, og det koster penger og det er som regel høyst usikkert hva utfallet blir, og de fleste utleiere vil da blåse i det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...