Gå til innhold

hva søren betyr det egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

etter forsiden i bøker så står det ofte "til min mor" "til per hansen" eller lignende, hva er egentlig det, hva betyr det? er boken dedikert til dem, har de vært i tankene når boken ble skrevet, har de oppmuntrette, eller hvorfor står det til... egentlig?

boken har som oftest ikke noe med vedkommende å gjøre virker det som.

takk for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kalles en dedikasjon.

En gest til en venn, ett eller flere

familiemedlemmer eller andre.

Ofte en som har ytt uvurderlig hjelp til forfatteren/ forfatterinden.

Skrevet

Det er som regel en dedikering til en person som er viktig for forfatteren, uten at personen har noen sammenheng med selve boken. Det blir det samme som om en musiker hilser til en kjær venn fra scenen - det er bare en gest til personen, ikke noe resten av verden trenger å bry seg om.

Skrevet

Boken er dedikert til en eller flere personer, fordi disse har vært i tankene til forfatteren mens boken ble skrevet, fordi de har hjulpet til med research, fordi de har oppmuntret forfatteren, fordi de har hjulpet forfatteren på andre måter, f.eks. med å få boken utgitt, osv.Kan være mange grunner.

Skrevet

Dere bruker dedikere feil. Det heter dedisere, ikke dedikere. Dedikere er noe annet. ;)

Skrevet

Dere bruker dedikere feil. Det heter dedisere, ikke dedikere. Dedikere er noe annet. ;)

Altså, presisere meg selv litt. Det er riktig at det heter en dedikasjon, men verbet er å dedisere.

Skrevet

Boken er dedikert til en eller flere personer, fordi disse har vært i tankene til forfatteren mens boken ble skrevet, fordi de har hjulpet til med research, fordi de har oppmuntret forfatteren, fordi de har hjulpet forfatteren på andre måter, f.eks. med å få boken utgitt, osv.Kan være mange grunner.

Gir du to svar på ditt eget spørsmål?

Skrevet

Slutt å tulle.

Skrevet

Slutt å tulle.

Les før du tuller selv, du. Jeg presiserte at det heter dedikasjon, men at verbet ts er ute etter her, er dedisere. Dedikere betyr å tilpasse, anpasse. Eventuelt er man svært opptatt av noe/dedikert noe.

Her er man ute etter en helt annen betydning, såvidt jeg kan se.

Skrevet

Hjertelig takk for korrigeringen! Jeg ble påvirket av TS' feil. Det er skummelt hvordan vanlige feil sniker seg inn når man leser dem overalt...

Skrevet

Hjertelig takk for korrigeringen! Jeg ble påvirket av TS' feil. Det er skummelt hvordan vanlige feil sniker seg inn når man leser dem overalt...

Bare hyggelig. :) Veldig mange som bruker dette feil, sikkert fordi man bruker det fornorsket fra engelsk.

Her er det hele ganske greit forklart:

http://guru.sol.no/question/sprak/norsk-sprak/heter-det-dedikere-eller-dedisere

Skrevet

Ok. Anonym bruker med 56181 innlegg. Kjønn- ikke viktig. Ble medlem 02.08.10.

Trenger jeg å si mer?

Tulling.

Skrevet

Trenger jeg å si mer?

Tulling.

Alle brukere som ønsker kan velge å skrive som Anonym Bruker, hvis man ikke ønsker å knytte nicket sitt opp til det man skriver. Derfor har AB så mange innlegg.

Skrevet

Trenger jeg å si mer?

Tulling.

Er det vanskelig å forstå AnonymBruker-funksjonen?

Skrevet

Trenger jeg å si mer?

Tulling.

Hv er det som feiler deg? :ler:

Fordi noen skriver noe riktig og du selv tar litt sånn småfeil, så er andre tullinger? Eller, som andre sier, skjønner du ikke AnonymBruker-funksjonen helt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...