AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #1 Skrevet 22. november 2010 Jeg bor hjemme mens jeg studerer. Foreldrene mine bor i Oslo, så jeg bor likesågodt hjemme siden jeg kan. Jeg får inn 11 000 i mnd og betaler 3000 i mnd, og får spise hjemme. Da har jeg 8000 kr igjen. Utenom dette, betaler jeg mnd.kort selv, og alt jeg vil ha selv av klær og mat og ting. Betaler også skoleting selv. Hva syns dere om dette? Er det billig? Hadde det vært billigere eller dyrere å bo på hybel? Burde jeg betalt mer? Vil si at jeg har bodd noen år i Bergen, så har klart meg alene.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #3 Skrevet 22. november 2010 om jeg hadde bodd hjemme i studietiden hadde jeg ikke betalt så mye.... søsteren min betaler ingenting...
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #4 Skrevet 22. november 2010 Du bor absolutt billig i forhold. Bare maten alene hadde kostet minst 1500 om du bodde borte, og da gjerne 4-5000 i husleie på toppen.
Naos Skrevet 22. november 2010 #5 Skrevet 22. november 2010 I forhold til markedspris i Oslo bor du sikkert billig, men jeg bodde i en av våre universitetsbyer (ikke Oslo) by for 2300,- på studenthybel, gjennom studentsamskipnaden. Jeg betalte 3000,- privat for hybel/mikroleilighet inkludert strøm, tv og internett - men det var veldig lite! Men så er jo Oslo noe for seg selv, da - om det er markespris de ønsker av deg! På en måte ville det jo vært hyggelig om foreldrene dine også hadde lagt seg rundt der, men de er vel redd for aldri å bli kvitt deg! ;-)
Betty2 Skrevet 22. november 2010 #6 Skrevet 22. november 2010 er ikke det billigste jeg har hørt om, mine venner betaler mellom 1000 og 2000kr, og de blir satt av på egen konto, som de senere vil få utbetalt å kan bruke til egen kapital i hus. men det er nok mye dyrer å bo på hybel. da skal du jo betale all maten selv, strøm. evt internett og tv. pluss husholdnings middler. i tlegg til det du har i dag.
Betty77 Skrevet 22. november 2010 #7 Skrevet 22. november 2010 Du bor billig! 8000 kr til overs på 'ting' er vel luksus for en annen vanlig ola nordmann med barn og belånt hus. Kos deg mens du kan, evt. spar mens du kan
Miss Muffet Skrevet 22. november 2010 #8 Skrevet 22. november 2010 Ja, det er billig, spesielt siden det er inkludert mat!
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #9 Skrevet 22. november 2010 Det er billig når du får maten mer eller mindre servert. Jeg har bodd billigere på hybel usentralt i landet (forsåvidt i Oslo også, men da gjennom familie), men når man betaler sin egen mat blir det fort godt over 3000 kr for bolig og mat.
MissStiles Skrevet 22. november 2010 #10 Skrevet 22. november 2010 Jeg betalte 2000kr den korte tiden jeg bodde hjemme. Tror søsteren min betalte det samme. Billigere enn en hybel ja..
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #11 Skrevet 22. november 2010 Det kan vel ha med at jeg er 29 år. Når jeg var 20-21 år betalte jeg ingenting da jeg bodde hjemme. Er det slik at man forventer mer av en 29 åring enn en 20 åring når det gjelder å betale for seg hjemme?
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #12 Skrevet 22. november 2010 Du bor billig! 8000 kr til overs på 'ting' er vel luksus for en annen vanlig ola nordmann med barn og belånt hus. Kos deg mens du kan, evt. spar mens du kan Sparer mest mulig. Jeg studerer, og det er ganske hardt, så har ikke shoppet noe siden i sommer, og får ikke tid til å shoppe før etter eksamene er ferdig til jul.
Gjest Iah Skrevet 22. november 2010 #13 Skrevet 22. november 2010 3000 kr måneden for kost og losji er absolutt veldig billig! 1
muffin26 Skrevet 22. november 2010 #14 Skrevet 22. november 2010 Foreldrene er fakktisk ganske snille som lar deg bo gratis.Du betaler bare for mat.Dere andre som sier at dere ikke ga noen ting er utrolig frekke synes jeg.Det minste man kan gjøre når man bor hjemme er å betale for maten.
Sweetpea25 Skrevet 22. november 2010 #15 Skrevet 22. november 2010 Jeg synes 3000 kr er en liten pris for å bo hjemme. Selv bor jeg hjemme (er 25) og jeg betaler kun 1000 kr, en symbolsk sum for å bo hjemme. Har sagt at jeg gjerne kan betale mere, men foreldrene mine mener at jeg heller bør spare meg opp egenkapital, framfor å betale store summer til de.
Fluffe Skrevet 22. november 2010 #16 Skrevet 22. november 2010 Foreldrene er fakktisk ganske snille som lar deg bo gratis.Du betaler bare for mat.Dere andre som sier at dere ikke ga noen ting er utrolig frekke synes jeg.Det minste man kan gjøre når man bor hjemme er å betale for maten. Hvorfor er det frekt? Noen foreldre har råd til at barna bor gratis, så de kan spare de depositum på evt leglighet de kjøper.
muffin26 Skrevet 22. november 2010 #17 Skrevet 22. november 2010 Hvorfor er det frekt? Noen foreldre har råd til at barna bor gratis, så de kan spare de depositum på evt leglighet de kjøper. For at dem skal bli vant til å betale for seg vel.Har flere venner som ikke er vant til å betale noe hjemme og når dem flytter så sliter de sikkelig med regninger.Alle har flyttet hjem igjen pga dette.Ingenting er gratis her i verden og det bør alle vite.
ila Skrevet 22. november 2010 #18 Skrevet 22. november 2010 Ja du bor billig. En studenthybel i trheim (kollektiv, ok standard) koster rundt 3-4tusen kroner. I oslo koster studenthyblene rundt 6tusen og du kan bo i kollektiv for rundt 4. Egen leilighet koster i oslo fra 7500-9000 i snitt, pluss mat ca 2000, og ting som f eks internettabonement, tv abonement osv kommer i tillegg. Fin ordning med å bo hjemme så lenge man kan, og bidra med et par tusen når man uansett har jobb skulle det bare mangle
Fluffe Skrevet 23. november 2010 #19 Skrevet 23. november 2010 For at dem skal bli vant til å betale for seg vel.Har flere venner som ikke er vant til å betale noe hjemme og når dem flytter så sliter de sikkelig med regninger.Alle har flyttet hjem igjen pga dette.Ingenting er gratis her i verden og det bør alle vite. Jeg slet ikke med regninger eller andre ting. Ikke bor jeg hjemme heller. Faktisk, så er jeg så flink økonomisk at jeg har råd til å gifte meg.
muffin26 Skrevet 23. november 2010 #20 Skrevet 23. november 2010 Jeg slet ikke med regninger eller andre ting. Ikke bor jeg hjemme heller. Faktisk, så er jeg så flink økonomisk at jeg har råd til å gifte meg. Bra for deg det,men ikke alle er som deg.Noen trenger å lære seg at ingenting er gratis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå