Gå til innhold

Hvilken vei går man rundt juletreet?  

1. 1. Hvilken vei går man rundt juletreet?

• Medsols
      11
    • Motsols
      2

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Stadig vekk blir det store konflikter på julekvelden av den enkle grunn at vi ikke kan bli enige om hvilken vei det er naturlig å gå rundt juletreet. Skal man gå med solen (medsols), eller skal man gå mot solen (motsols)?

...og for dere som tror at fasitsvaret er "annenhver gang" så blir jo neste spørsmål; hvilken retning skal man starte?

Det blir jo heller ikke rettferdig hvis man tar de lengste sangene i en retning og avspiser den andre retningen med ett vers av Glade jul...

Dette er en viktig debatt, hjelp meg å finne løsningen!

:ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke fordra å gå rundt juletreet så for meg kan dere gå hvilken vei dere vil..... :blunke:

Gjest Zalomine
Skrevet

Man begynner med klokka (jeg relaterer meg til klokka, ikke sola, men det er vel greit?) og bytter ved hvert eneste vers. Er det flere ringer går ringene annenhver vei, altså ring 1,3,5 etc innenefra begynner slik jeg beskrev, ring 2.4.6 begynner motsatt. (Dette funker dog aldri i praksis :) )

Og... så lenge alle går samme vei er det da ingen KRISE om man begynner "feil vei"? :nisse:

Skrevet

Jeg har forlengst anskaffet et juletre med motor som gjør at treet dreier rundt, slik at min gamle farmor og alle vi andre i min nevrotiske storfamilie kan stå eller sitte rundt det. Mener bestemt treet går medsols, og at vi følgelig sitter motsols(?).

Nytt i år blir de nye fantastisk flotte juletre-lysene med en svær matchende adventstjerne i vinduet, som blinker og flasher intenst i alle regnbuens farger. Gleder meg virkelig til jul i år...

Gjest Anonymous
Skrevet
Nytt i år blir de nye fantastisk flotte juletre-lysene med en svær matchende adventstjerne i vinduet, som blinker og flasher intenst i alle regnbuens farger. Gleder meg virkelig til jul i år...

For aller første gang i historien vurderer jeg å bli litt misunnelig på deg, Sandman!

Eller...NEEÆÆSH, jeg kjøper heller noe liknende selv!

Skrevet
Man begynner med klokka (jeg relaterer meg til klokka, ikke sola, men det er vel greit?) og bytter ved hvert eneste vers. Er det flere ringer går ringene annenhver vei, altså ring 1,3,5 etc innenefra begynner slik jeg beskrev, ring 2.4.6 begynner motsatt. (Dette funker dog aldri i praksis :) )

Og... så lenge alle går samme vei er det da ingen KRISE om man begynner "feil vei"? :nisse:

Slutter meg til dette fasitsvaret!

Gjest Hulderjenta
Skrevet

Tror jeg er vant til å gå mot klokken jeg.. Altså til høyre.. Hvis man står med ansiktet mot treet, og det gjør man vel.. Det er det mest fornuftige spør du meg. :ler:

Men egentlig så går jeg ikke rundt juletrær - so I really don't care og burde vel ikke uttale meg... :flau:

Skrevet

Jeg går motsatt av klokken, og baklengs samtidig som jeg synger "Du og jeg og vi to" fra midten og ut. Jeg har tro på å skape EGNE tradisjoner!

Skrevet

Enig med Fredagsbarn, jeg! :enig:

Gjest Hulderjenta
Skrevet
Jeg går motsatt av klokken' date= og baklengs samtidig som jeg synger "Du og jeg og vi to" fra midten og ut.

Det der var en nydelig vri, Livets Datter, det der skal vi jammen gjøre i år! Likte spesielt det med du og jeg og vi to, spesielt fra midten og ut. Men hvorfor ikke utenfra og innover...?

Skrevet
Jeg kan ikke fordra å gå rundt juletreet så for meg kan dere gå hvilken vei dere vil..... :blunke:

Helt enig... men må jeg ... styrer jeg motsols.... :sjarmor:

Skrevet

Hvorfor i alle dager er denne avstemningen prioritert? :-?

Skrevet

DET undret jeg meg litt over også...

Skrevet

Det er ikke meningen at dere skal ha muligheten til å prioritere tråder selv, så jeg har endret på det :wink:

Skrevet

Må si jeg ikke har noe fasitsvar, men jeg har i over 20 år drevet med folkedans og da også sangdans og sangleik. Og danseretningen når vi går i ring og synger er medsols, altså med klokka og for meg vil det være naturlig at det også gjelder rundt juletreet. Dette er jo tradisjoner begge deler, så...?!

Men vi bruker og å gjøre det slik at hvis vi er flere ringer rundt treet, går annen hver ring hver sin vei og så snur vi retning hver gang vi begynner på nytt vers.

Gjest Anonymous
Skrevet

Man griper de mulighetene som midlertidig er for hånden, Arwen... Noe må man jo finne på for å løfte slike helt essensielle tråder opp og frem...

Skrevet

8) fikk nå hvertfall satt en stopper for denne galskapen :sjarmor:

Skrevet
*kladder trusselbrev*

Trusselbrev kan levers til min adresse. Jeg har flere folk ansatt til å ta seg av slike saker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...