Gå til innhold

Tips til renholdsrutiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

God dag!

Jeg er som mange andre opptatt av å holde det rent og pent i hjemmet, men...

...jeg er bare ikke så flink til det :sjenert:

Så da lurer jeg på om noen har noen gode forslag til rutiner, for å unngå at det alltid står noe oppvask på kjøkkenbenken, at man vasker og vasker klær men skittentøyshaugen alltid blir større og større, og at med en gang man har vasket gulvet på stua og kjøkkenet, så må man ta stua på nytt :ler:

Selvfølgelig er dette satt litt på spissen, men noe sier meg at jeg ikke er den eneste som noen gang har hatt den følelsen...

noen innspill? Blir veldig takknemlig altså :jepp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min taktikk: ta det med en gang, ellers blir det bare stående og søple! :jepp:

Ikke det at den taktikken alltid er like gjennomførbar :sjenert: Men har en tommelfingerregel om at all oppvask og alt sånt skal være ryddet/ryddes når vi legger oss om kvelden. Tar alltid en "runde" i leiligheten en halvtimes tid før vi legger oss. Dette hjelper veldig når helgevasken kommer, for da er alt rotet tatt hver dag, også er det bare gulvvasken igjen :)

Skrevet

Skal sjekke ut den! :)

Min taktikk: ta det med en gang, ellers blir det bare stående og søple! :jepp:

Ikke det at den taktikken alltid er like gjennomførbar :sjenert: Men har en tommelfingerregel om at all oppvask og alt sånt skal være ryddet/ryddes når vi legger oss om kvelden. Tar alltid en "runde" i leiligheten en halvtimes tid før vi legger oss. Dette hjelper veldig når helgevasken kommer, for da er alt rotet tatt hver dag, også er det bare gulvvasken igjen :)

Jaa, liker den måten. Bare synd den forsvinner ut av hukommelsen støtt og stadig :ler:

Skrevet

Skal sjekke ut den! :)

Jaa, liker den måten. Bare synd den forsvinner ut av hukommelsen støtt og stadig :ler:

Jeg har såvidt startet med FlyLady, og synes det fungerer greit.

De første trinnene er jo i enkelste laget da, noen rutiner har jeg tross alt innarbeidet allerede.

Jeg vasker jevnlig, både hus og klær, og kjøkkenet er alltid rent og pent.

Problemet hos meg er all ryddingen og ting som "ligger og slenger" overalt hvor det ikke skal være. Det tar ufattelig mye tid å rydde før jeg skal begynne å vaske, og da er jeg så lei at jeg ikke gidder mer...

Så rydderutiner; Ja takk!

Skrevet

Sett opp en fast vaskedag i uka. Torsdag er ypperlig for da kan du kose deg hele helga. Sett på musikk og vask i vei. Cluet er å ha det ryddig da. Det gjør du ved å ta f.eks. 15 min x 2 hver dag. Sett på timingsuret. Det er faktisk utrolig hvor mye du får gjort på 15 min. Ser du på tv-kanaler med reklame så rydd i reklamepausene.

• Liker 1
Skrevet

jeg er ikke så veldig stor fan av flylady, men syns 15 min rescue-ryddingen er genial. Utrolig hvor mye man får gjort på 15 min i et rom når man beholder fokus på oppgaven og ikke begynner å tulle med andre ting som å se igjennom reklamen før man kaster den.

Skal snart ta en runde med å kaste klær jeg ikke bruker. Måte på hvor mye man kan ta vare på "i tilfelle"...

Skrevet

jeg er ikke så veldig stor fan av flylady, men syns 15 min rescue-ryddingen er genial. Utrolig hvor mye man får gjort på 15 min i et rom når man beholder fokus på oppgaven og ikke begynner å tulle med andre ting som å se igjennom reklamen før man kaster den.

Skal snart ta en runde med å kaste klær jeg ikke bruker. Måte på hvor mye man kan ta vare på "i tilfelle"...

Ja, jeg er helt enig ang.de 15-minuttene. De fungerer utmerket!

Og ikke minst sånne HotSpots hvor alt bare hoper seg opp...

Også er det jo greit å ta litt og litt da, ikke alle rom og alle skap på en og samme tid, slik jeg har hatt en tendens til å gjøre. Da blir jeg rett og slett aldri ferdig med noenting..

Gjest navnelapp
Skrevet

Utfordringa er todelt når det gjeld rydding: Ein har for mange ting, og tinga har ikkje sin faste plass. Viss ting har ein fast plass i ein eller annan oppbevaringsdings er det mykje lettare å rydde, fordi ein veit kvar ein skal putte tingen.

Så å kvitte seg med overflødig stash og så finne faste plassar for det som er att er dei to første stega til ryddesuksess. Når ting har ein fast plass blir det også enklare for alle i familien å bidra.

Skrevet

som andre allerede har sagt; flylady.net er søt, virkningsfull og bra! :)

Skrevet

Lag deg en liste for hver dag, over ting du skal gjøre. Når det er gjort, stryker du det fra listen. Det gir faktisk et ekstra "puff" når man ser at listen minker. Greit å lage denne listen kvelden i forveien, og ikke overdrive med gjøremål. :) Når alt på listen er gjort, kan du alltids begynne med morgendagens gjøremål, eller bare nyte at du "klarte det"! :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...