Gå til innhold

Belle

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å så deilig at det går bedre med både legging og soving i egen seng med A! :) Ikke godt for M med luftsmerter da. Det er jo fryktelig vondt. Har du sett noen sammenheng i forhold til kostholdet? Kanskje det er noe magen reagerer ekstra på?

Det er høyst sannsynlig at det er kostholdsrelatert, ja. Hun har ikke akkurat et så velbalansert kosthold. :P Men jeg har ikke funnet ut av akkurat hva det kan være. Jeg har lekt litt med tanken på å prøve å gi henne litt laktulose, for jeg har fått en så veldig mye bedre mage av det, men føler kanskje det er litt drastisk. Svisker vil hun ikke ha, ei heller sviskejuice, så jeg vet ikke helt hva vi kan gjøre. :vetikke:

Søte A som er så stolt :rodmer: Frøkna her har luftsmerter av og til, uten at jeg har merket noen sammenheng med hva hun har spise. Her hjelper det veldig med varmeflaske på magen, men det har dere sikkert prøvd. Du savner ikke unger i senga da? :lur: Mannen vil helst ha frøkna i egen seng, men jeg syns egentlig det er litt koselig så lenge hun ligger i ro :ler: Håper resten av dagen din blir fin!

Varmeflaske har vi ikke prøvd. Det varer heldigvis ikke så lenge når det først står på, for hun får jo luften ut etterhvert, men det er jammen ikke gøy når hun har så vondt. Skal huske på varmeflasken til nesten gang ihvertfall. :jepp:

:ler: Jeg synes det er koselig å ha A i sengen, for hun ligger i ro. Men M er skikkelig makk, og skal i tillegg gnure ansiktet sitt inn mot mitt. Så nei, totalt sett synes jeg det er helt greit å ligge alene. :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva med å prøve å unngå for mye laktose? Eller var det sånn at hun rett og slett ikke liker melk? Mange med laktoseintoleranse tåler jo en del laktose, men vanlig melk, prim, brunost og skinkeost må de holde seg unna, fordi det er verstinger. Hvitost, melkepulver i mat og små skvetter fløte i middagen osv. er det mange som tåler helt fint.

Det kan jo være så mangt, så man må jo bare prøve seg fram rett og slett.

Vi prøver og feiler fortsatt med O. Vi vet han er laktoseintolerant, men han tåler heller ikke tomat eller mais. Han blir også litt rød rundt munnen av paprika og vi har fundert på om han kanskje ikke tåler reker heller. Så det er jammen ikke lett.

Endret av Teriyaki
Skrevet

Hva med å prøve å unngå for mye laktose? Eller var det sånn at hun rett og slett ikke liker melk? Mange med laktoseintoleranse tåler jo en del laktose, men vanlig melk, prim, brunost og skinkeost må de holde seg unna, fordi det er verstinger. Hvitost, melkepulver i mat og små skvetter fløte i middagen osv. er det mange som tåler helt fint.

Det kan jo være så mangt, så man må jo bare prøve seg fram rett og slett.

Vi prøver og feiler fortsatt med O. Vi vet han er laktoseintolerant, men han tåler heller ikke tomat eller mais. Han blir også litt rød rundt munnen av paprika og vi har fundert på om han kanskje ikke tåler reker heller. Så det er jammen ikke lett.

Hun liker ikke melk eller yoghurt. Hun får i seg en del skinkeost, siden det er det eneste pålegget hun liker. Hvitost kan hun maule, men det passer visst ikke på brødskiva. :ler: Så hun får ikke i seg så fryktelig mye laktose egentlig. Det kan jo hende at hun reagerer de dagene hun får ekstra mye i seg? Ikke vet jeg. Vi får prøve å ha fokus på det fremover, for seansen i går kveld var skikkelig ille. Lå som sagt og vrei seg, og ville ikke at jeg skulle ta på henne engang. :troest:

Skrevet

Hun liker ikke melk eller yoghurt. Hun får i seg en del skinkeost, siden det er det eneste pålegget hun liker. Hvitost kan hun maule, men det passer visst ikke på brødskiva. :ler: Så hun får ikke i seg så fryktelig mye laktose egentlig. Det kan jo hende at hun reagerer de dagene hun får ekstra mye i seg? Ikke vet jeg. Vi får prøve å ha fokus på det fremover, for seansen i går kveld var skikkelig ille. Lå som sagt og vrei seg, og ville ikke at jeg skulle ta på henne engang. :troest:

Ja, det kan absolutt hende. Man har gjerne en even "kvote" på hva man tåler, og denne kvoten kan endre seg etter hvert som tiden går. For to år siden så kunne ikke O få hverken skinkeost, prim eller lignende. Nå kan han godt spise en brødskive med skinkeost, eller hvis vi er i selskap hvor det serveres kake med krem så kan han få litt. Hvitost kan han nok spise nesten ubegrenset av, for det er det jo lite laktose i, men skinkeost er det mye i.

Typisk at skinkeost er det eneste pålegget hun liker da. Du får prøve å se om det er noe mønster i om de dagene hun har magevondt er når hun har spist ekstra mange brødskiver, eller om det kanskje har vært en kombinasjon med brødskiver med skinkeost og noe middag med melk i. Prøv å skriv ned hva hun spiser, også kan du skrive en notis hver gang hun har hatt magevondt. Da kan du se om det dukker opp en sammenheng. :)

Skrevet

Ja, det kan absolutt hende. Man har gjerne en even "kvote" på hva man tåler, og denne kvoten kan endre seg etter hvert som tiden går. For to år siden så kunne ikke O få hverken skinkeost, prim eller lignende. Nå kan han godt spise en brødskive med skinkeost, eller hvis vi er i selskap hvor det serveres kake med krem så kan han få litt. Hvitost kan han nok spise nesten ubegrenset av, for det er det jo lite laktose i, men skinkeost er det mye i.

Typisk at skinkeost er det eneste pålegget hun liker da. Du får prøve å se om det er noe mønster i om de dagene hun har magevondt er når hun har spist ekstra mange brødskiver, eller om det kanskje har vært en kombinasjon med brødskiver med skinkeost og noe middag med melk i. Prøv å skriv ned hva hun spiser, også kan du skrive en notis hver gang hun har hatt magevondt. Da kan du se om det dukker opp en sammenheng. :)

Takk for tips! Det skal jeg gjøre! :jepp:

Det hadde vært krise om skinkeosten er nei, da hadde vi nok måttet gå tilbake til ostesmørbrød. :hoho: Æsj, jeg ler jeg altså, men egentlig er det veldig slitsomt å ha en unge som ikke spiser noenting. :sukk: Jaja, hun lider ihvertfall ingen nød, og det er jo godt!

Skrevet

Takk for tips! Det skal jeg gjøre! :jepp:

Det hadde vært krise om skinkeosten er nei, da hadde vi nok måttet gå tilbake til ostesmørbrød. :hoho: Æsj, jeg ler jeg altså, men egentlig er det veldig slitsomt å ha en unge som ikke spiser noenting. :sukk: Jaja, hun lider ihvertfall ingen nød, og det er jo godt!

Skjønner godt det er slitsomt! Hvordan er A i matveien da? Rart at to jenter som vokser opp med akkurat samme mat skal være så forskjellig på det der. Det beviser jo egentlig bare at det har ikke bare med hva unger er vant med, i forhold til hvor altetende de er. :)

Skrevet

Skjønner godt det er slitsomt! Hvordan er A i matveien da? Rart at to jenter som vokser opp med akkurat samme mat skal være så forskjellig på det der. Det beviser jo egentlig bare at det har ikke bare med hva unger er vant med, i forhold til hvor altetende de er. :)

A er ikke så veldig mye bedre hun heller altså! Hun spiste absolutt alt til hun var rundt 1 år, og så snudde det helt. Men hun er litt bedre da, og spiser både grønnsaker og andre slike skumle ting. :ler: Vi har funnet ut at M liker paprika da, så nå har vi paprika til middag hver dag. ;) Og så er hun en million ganger bedre i barnehagen enn hjemme. Der er hun omtrent altetende og drikker til og med litt melk av og til! :overrasket: Og så skal hun ha for at hun smaker på alt. :jepp: Hun bare liker det ikke.

Skrevet

A er ikke så veldig mye bedre hun heller altså! Hun spiste absolutt alt til hun var rundt 1 år, og så snudde det helt. Men hun er litt bedre da, og spiser både grønnsaker og andre slike skumle ting. :ler: Vi har funnet ut at M liker paprika da, så nå har vi paprika til middag hver dag. ;) Og så er hun en million ganger bedre i barnehagen enn hjemme. Der er hun omtrent altetende og drikker til og med litt melk av og til! :overrasket: Og så skal hun ha for at hun smaker på alt. :jepp: Hun bare liker det ikke.

Så merkelig at hun er mer altetende i barnehagen! Henger ikke på greip.. :klo: Men det er nå et godt tegn at hun smaker! Vi har ikke sjans i havet til å få O til å smake på ting han har bestemt seg for at han ikke liker. :P

Skrevet

Så merkelig at hun er mer altetende i barnehagen! Henger ikke på greip.. :klo: Men det er nå et godt tegn at hun smaker! Vi har ikke sjans i havet til å få O til å smake på ting han har bestemt seg for at han ikke liker. :P

Ja, det er skikkelig merkelig. Vi har jo hatt en del diskusjoner med helsesøster som ville ta det videre med PPT, det husker du sikkert. Og barnehagen bare ''nei, hun her har ingen problemer med å spise!'' Greit det da, bedre enn ingenting. Men barnehagen vår er magisk. Der spiser hun godt, sover godt og de fikk henne til å frivillig ta medisinene sine. :ler:

A er sånn. Gøy, ikke sant? :lur:

Skrevet

Ja, det er skikkelig merkelig. Vi har jo hatt en del diskusjoner med helsesøster som ville ta det videre med PPT, det husker du sikkert. Og barnehagen bare ''nei, hun her har ingen problemer med å spise!'' Greit det da, bedre enn ingenting. Men barnehagen vår er magisk. Der spiser hun godt, sover godt og de fikk henne til å frivillig ta medisinene sine. :ler:

A er sånn. Gøy, ikke sant? :lur:

Høres jammen ut som en magisk barnehage ja! Så herlig å være så fornøyd med barnehagen ungene går i. :)

Hehe, kjempegøy. Vi kan ikke en gang legge mat han "ikke liker" på fatet hans. Til og med mat han egentlig liker, men som han den akutelle dagen mener at han IKKE liker, så blir han helt hysterisk hvis vi prøver å ha det på fatet hans. :P

Skrevet

Høres jammen ut som en magisk barnehage ja! Så herlig å være så fornøyd med barnehagen ungene går i. :)

Hehe, kjempegøy. Vi kan ikke en gang legge mat han "ikke liker" på fatet hans. Til og med mat han egentlig liker, men som han den akutelle dagen mener at han IKKE liker, så blir han helt hysterisk hvis vi prøver å ha det på fatet hans. :P

Ja, vi er kjempefornøyde. :jepp:

Høres merkelig kjent ut. :fnise:

Skrevet

Nok en enkel legging, nok en hel natt uten A i sengen. M var der og holdt meg våken i noen timer, men... :dry: Håper virkelig vi ikke ødelegger den gode leggetrenden med hyttetur nå! Vi tar med Elsadynen hennes og Karius og Baktus, og krysser alt som kan krysses. :nigo:

For ja, hyttetur i dag! :bolledeig: Sjekket nettopp værvarselet, og det ser ut til at det er kolonnekjøring der oppe nå. :grine: Håper det blir bedre i løpet av dagen, for vi gidder ikke å kjøre opp dit om vi må sitte i kø i mange timer først. :sukk:

Ellers var dagen i går finfin. Komle hos svigermormor - jeg spiste som vanlig min egen kroppsvekt i komle. :fnise: I dag har jeg komlebaby/mensenbaby i magen og skulle vel helst hatt en gravidtopp på meg. :hoho: Neida, nå overdriver jeg, men isj så oppblåst jeg er! Da jeg våknet i dag morges var ansiktet mitt megahovent. Har ikke opplevd lignende siden dagen etter fødsel med A da halve ansiktet mitt var ugjenkjennelig. :fnise: Regner med det er all saltet som har klamret seg fast på innsiden av huden.

På kvelden kom søster på besøk, og vi dro på butikken for å handle inn til helgen. Ellers bare pakket jeg, og lagde byggrynsgrøt. :sikle:

Planen for dagen var å gå litt tidligere fra jobb, men om det ikke blir noe kjenner jeg at jeg blir litt motløs. Hva skal vi ta oss til i helgen da? :bond:

Skrevet

...og der var kolonnekjøringen over! Håper virkelig vi kommer oss opp uten mye styr! :nigo:

Skrevet

Åh, hyttetur høres koselig ut! :hjerte: Får håpe dere kommer dere avgårde ja. :) Jeg har så lyst til å dra på påskefjellet i påsken, men da er lillebror bare sånn tre uker gammel, og i påsken er det alltid veldig mange der, så det utgår nok i år.

Har dere skimuligheter på hytten? Det er så herlig med deilige skiturer i påskevær. :)

Skrevet

Ååå, hyttetur høres fantastisk ut! :sol: Håper dere kommer dere greit av gårde! Jeg er så misunnelig, veldig klar for påske nå :nigo: Kos dere :hoppe:

Skrevet

Åh, hyttetur høres koselig ut! :hjerte: Får håpe dere kommer dere avgårde ja. :) Jeg har så lyst til å dra på påskefjellet i påsken, men da er lillebror bare sånn tre uker gammel, og i påsken er det alltid veldig mange der, så det utgår nok i år.

Har dere skimuligheter på hytten? Det er så herlig med deilige skiturer i påskevær. :)

Ja, gleder meg skikkelig! Jeg er egentlig ikke noe snømenneske, og unngår det når jeg kan, men får jeg en dytt i ræva (stort sett av søster) er jeg med altså. Ungene ELSKER jo snø, og bare det å oppleve deres glede med snøen er helt magisk. :hjerte:

Vi skal opp i påsken også, vi. :nigo: Samme hytte som denne helgen, nemlig mammas firmahytte a.k.a. palasset. :ler: Helt greit å reise på fjellet når det er like komfortabelt som hjemme. Jeg er ikke lagd for utedo og null oppvaskmaskin altså. :lol: Men jeg forstår at du ikke har lyst til å reise opp med en så liten baby. Vi var oppe i påsken da M var liten. Da var hun vel 3 måneder eller noe, og selv da var jeg skikkelig engstelig for kulden osv. osv. Litt for mye stress til at jeg syntes det var verdt det.

Hytten ligger i bunnen av skitrekket, og det er mange turmuligheter rundt i området. :Nikke: Det blir nok ikke så mye langtur i helgen da, det skal nemlig regne!, men litt skigåing må det bli.

Ååå, hyttetur høres fantastisk ut! :sol: Håper dere kommer dere greit av gårde! Jeg er så misunnelig, veldig klar for påske nå :nigo: Kos dere :hoppe:

Jaaaa! :bolledeig: Gleder meg masse. Nå har vinden løyet og alle veier er åpne, så vi satser på at det holder seg sånn. :nigo:

Skrevet

Høres kjempedeilig ut! Håper dere får en super tur da. :)

Går det ellers greit med søsteren din, sånn etter forholdene? Hun hadde vel termin for ikke så lenge siden. Kan tenke meg det er tøffe dager å gjennomgå.

Skrevet

Høres kjempedeilig ut! Håper dere får en super tur da. :)

Går det ellers greit med søsteren din, sånn etter forholdene? Hun hadde vel termin for ikke så lenge siden. Kan tenke meg det er tøffe dager å gjennomgå.

Det går helt fint, etter forholdene. Hun begynte å jobbe i forrige uke, 60%, og synes egentlig det er fint å komme tilbake. De er allerede godt i gang med PP2, så selv om lille Elsa var et ''uhell'' (det skjedde veldig mye raskere enn de hadde forventet), er de veldig klare på at de vil bli gravide så fort som mulig igjen. :) Hun har hatt litt vondt i KS-arret den siste tiden, men ikke noe som er unormalt visstnok.

Skrevet

Det går helt fint, etter forholdene. Hun begynte å jobbe i forrige uke, 60%, og synes egentlig det er fint å komme tilbake. De er allerede godt i gang med PP2, så selv om lille Elsa var et ''uhell'' (det skjedde veldig mye raskere enn de hadde forventet), er de veldig klare på at de vil bli gravide så fort som mulig igjen. :) Hun har hatt litt vondt i KS-arret den siste tiden, men ikke noe som er unormalt visstnok.

Så bra! Er sikkert griet å komme seg litt tilbake i jobb for å få tankene og livet til å handle om noe annet enn bare sorgen. Får håpe hun blir fort gravid igjen. :)

Gjest Ludodama
Skrevet

Kom til å tenke på deg idag når ungen hadde smakt ostesmørbrød i barnehagen for første gang, og ALLE barna likte det :ler:

Er godt mulig jeg lager en sånn ostesmørbrødelskende unge her, alt annet kastes jo på gulvet :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...