Gå til innhold

Belle

Anbefalte innlegg

Skrevet

:hjerte:

Synes du er flink å fokusere på det positive jeg - ihvertfall det jeg får med meg :jepp: Jeg er mer negativ jeg *gjemmerseg* Forstår mannen din, at han gjerne vil høre om de positive tingene..det er vel tungt nok å være borte om han ikke bare skal høre om hvor tungt det er hjemme..samtidig må du også ha en ventil, for det er jo fakta at to kids alene i to uker er rimelig heavy shit :ler:

Jeg prøver ihvertfall. Men jeg vet at det blir mye klaging overfor ham, og jeg vet jo også selv hvor kjipt det er å bare høre klaging fra ham når jeg så gjerne skulle ha vært hjemme med jentene slik han er når han er hjemme. Men nå er jeg ihvertfall bevisst på det, og da pleier det som regel å gå greit. :jepp: Det har bare vært litt mye siden...jul egentlig. :lol: Mye sykdom i tillegg til mye alene med dem. Da kommer klagerøret frem. :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk mld fra mamma i går hvor hun lurte på om hun kunne låne jentene i natt. Jeg nektet selvsagt ikke, så da ble det plutselig rom for både trening og lønningspils. :hoppe:

Jeg og to fyrer fra jobb satt bare og skravlet og hadde det superkoselig. :nigo: Det ble et par glass for mye, men er i fin form i dag heldigvis. Regner med at mamma kommer med jentene når som helst. :nigo:

Vi skal ta vår obligatoriske tur til butikken i dag, og ellers bare kose oss hjemme. :rodmer:

Skrevet

Så godt du koste deg :klemmer: Håper lørdagen din har vært fin!!

Skrevet

Så godt du koste deg :klemmer: Håper lørdagen din har vært fin!!

Lørdagen var kjempefin. :hjerte:

Mamma og søster kom med McD, jeg som hadde vært så flink til ikke å spise junk til frokost. :fnise: Du inspirerte meg til å lage omelett. ;) Jaja, dagen derpå er dagen derpå. Etterpå ble det ski før de dro, A for bort til nabojenta og svigermor kom på besøk. Vi ruslet til butikken, kveldsmat ble inntatt og vosj, der var den dagen over. :daane:

I dag har vi ingen spesielle planer. Jeg skal se på noen nesten-ikke-brukte Toms til M og hadde håpet å kunne sykle dit, men nå snøhagler det plutselig. Fea vår til vinter igjen. :sukk:

Skrevet

Blaaaaaaaaarg. Leggehelvete. :rasende:

Sorry, måtte bare få det ut. Vet ikke om jeg klarer å være posititv i tlf med mannen senere, men... :lol:

Skrevet

Leggehelvete her også! All sympati til deg som må legge to stk. alene! :pls:

Gjest Ludodama
Skrevet

Leggehelvete :hjerte:

Intet over, intet ved siden av. Heller intet som gjør veien til inntak av sjokolade enklere.

Spiste opp min brors påskeegg i påska når det var leggefjas uten unntak hver dag i huuuundre år :P Survival of the soon to be fi(a)ttest.

Skrevet

Hva skal man med de mannfolka hvis man ikke kan få klage til dem?!? :bond::dry:

Nå-går-vi-på-badet-helvete her i kveld.

Skrevet

Leggehelvete her også! All sympati til deg som må legge to stk. alene! :pls:

Jeg må innrømme at jeg finner litt trøst i at andre også har det sånn. :fnise: Er det minsten, eller begge to?

Leggehelvete :hjerte:

Intet over, intet ved siden av. Heller intet som gjør veien til inntak av sjokolade enklere.

Spiste opp min brors påskeegg i påska når det var leggefjas uten unntak hver dag i huuuundre år :P Survival of the soon to be fi(a)ttest.

:hoho: Ikke sant? Jeg blir transmutert til en kjeftende kjerringmamma når leggingen er sånn, og det er jammen ikke koselig for noen av oss. :sjenert:

Hva skal man med de mannfolka hvis man ikke kan få klage til dem?!? :bond::dry:

Nå-går-vi-på-badet-helvete her i kveld.

:ler: Det er sant! Jeg klagde litt altså, men fokuserte mest på hvordan vi kan løse det og alt det andre fine vi gjorde i løpet av dagen.

Her har vi overraskende nok ikke sånne helveter. A går gladelig opp på badet og inn i senga, men det er her helvetet begynner. :P

Skrevet

Det var minsten her som var umulig. Og han går det jo ikke an å snakke til! Ikke at det hjelper å diskutere med en treåring heller, da. :ler:

Snuppa er *bank i bordet* veldig enkel å legge. Det eneste er at hun trives vel godt med å ligge og leke i senga. Plutselig er lyset på og kosedyrene har party. :dry:

Skrevet

Det var minsten her som var umulig. Og han går det jo ikke an å snakke til! Ikke at det hjelper å diskutere med en treåring heller, da. :ler:

Snuppa er *bank i bordet* veldig enkel å legge. Det eneste er at hun trives vel godt med å ligge og leke i senga. Plutselig er lyset på og kosedyrene har party. :dry:

:fnise: Bleh.

Så heldig du er. Sukk. Det er jo ikke gøy når de får for lite søvn fordi de er glade i å leke i senga, men jeg skulle heller hatt det sånn enn slik vi har det nå. Fortsettelse følger i neste innlegg.

Skrevet

Leggehelvete, ja. :dry: Jeg vet helt ærlig ikke min arme råd. Sitter nesten på gråten inne på rommet samtidig som jeg er fly forbanna og kjefter. Stakkar ungene mine. :sukk: I går var det den klassiske: M vil ikke sove, A vil legge seg (men ikke sove). Som regel pleier jo A å sitte og se på tv mens jeg legger M, men når den rutinen går i kluss er det virkelig fri flyt av apestreker hjemme hos oss. Jeg kan jo ikke la M være alene og se tv, liksom. Så da blir det to fnisende pøbler som tøyer tålmodigheten min til den ryker. Drikke vann en million ganger, ''eg får ikke sova, mamma! Barre se! :blink: '', sparke-sparke-irritere-mamma, grine litt fordi M drakk av vannflasken, mamma kommer med usaklige trusler, når A har roet seg stemmer M i ''bann!'' og vekker A til live igjen...og sånn fortsetter det.

M har alltid vært 50/50 vanskelig å legge. Dvs at halvparten av gangene er hun verdens enkleste unge å legge. Vi trenger ikke å synge til henne engang, bare legger henne ned i sengen og går ut. Resten av gangene må vi sitte med henne på fanget til hun sovner, evt. holde på henne i sengen til hun sovner. Veldig greit, så lenge man er to om det. Det tar ofte litt tid (minst en halvtime) og så stor tålmodighet har ikke A til å sitte alene nede. Så hun kommer opp, vekker en døsende M og moroa starter på nytt. Det største problemet er A. Hun nekter å sovne alene, sier hun er redd. Nattlys funker ikke, ei heller lovnader om snop neste morgen. Vi har prøvd. :hoho: Til nå har det tatt bare 5 minutter for henne å sovne, og da har vi ikke orket å ta opp kampen. Men nå de siste dagene har hun bare tullet til tross for at hun har vært trøtt. Jeg tror hun har skjønt at det ikke er så mye vi kan gjøre om hun ikke hører på oss. ''Eg komme barre ut!'' sier hun da, og hun har jo rett. Hva gjør man i den situasjonen egentlig? Følger henne inn i sengen igjen? Og igjen og igjen? :klo: Tips tas imot med åpne armer.

Vi hadde ellers en veldig fin dag i går altså. :jepp: Jeg så nesten ikke snurten av A hele dagen, for hun var borte hos nabojenter og lekte. Synes det er så fint at hun har fått venner her. :hjerte: Ellers roet snøhaglet seg slik at vi fikk tatt en liten sykkeltur. M fikk nye Toms (sååå fine, sååå små! :rodmer: ), og da vi kom tilbake fôr A inn til nabojenta mens jeg og M sparkesyklet litt. Hun er jammen en racer på den sykkelen altså, til tross for at styret når henne opp til nesa. :fnise: Kvelden ble avsluttet på rolig vis med en film i loftsstuen. Denne gangen var det Tingeling som stod for tur. A elsker alt som har med alver og magi å gjøre, og satt helt trollbundet. :)

Gjest Ludodama
Skrevet

Jeg har bare lest teorier om det der, men etter min erfaring er teori som regel bare teori- og innebærer ALDRI to stykk, ei heller to bråkebøtter og en voksen.

Men, de gangene man er to og kan ta en av ganga så går det jo mye i å leie dem inn igjen om igjen ganger hundre/flytte en stol lengre og lengre bort og ut osv.

Men sånt går jo ikke når det er jo urokråker som vekker hverandre.

Jeg hadde vært ganske villig til å lage TVslave ut av en unge avogtil, men som jeg skjønte fra innlegget ditt så kommer hun jo bare rekende opp etterhvert ;)

Sannsynligvis hadde jeg bare begynt å grine og spist sjokolade når de endelig kollapset.

Skrevet

Så slitsomme kvelder , stakkars deg :daane:

Det som har funka bra på det meste her er et belønningssystem hvor hun har fått klistremerke om hun har gjort som hun skal (feks legge seg uten tull) når hun har fått det antall klistremerker som avtalt har hun fått premie, enten å velge noe vi har gjort sammen eller å kjøpe noe hun ønsker seg. dette har Vært stor motivasjon for henne. Vet mange er imot belønning for å gjøre selvsagte ting, men jeg ser ikke noe galt i det, når det gjør at kampene blir færre.

Nå er hun 4.5 år og vi bruker ikke sånt lenger da den alderen er over. For det går over, lover :)

et annet alternativ er å ta kampen og følge henne på rommet gang på gang på gang til hun skjønner at hun ikke kommer noen vei.

Må bare si at det høres ut som om du er en så BRA mamma og jentene dine høres så herlige ut :hjerte: barn med mye personlighet er så moro.

Skrevet

Jeg har bare lest teorier om det der, men etter min erfaring er teori som regel bare teori- og innebærer ALDRI to stykk, ei heller to bråkebøtter og en voksen.

Men, de gangene man er to og kan ta en av ganga så går det jo mye i å leie dem inn igjen om igjen ganger hundre/flytte en stol lengre og lengre bort og ut osv.

Men sånt går jo ikke når det er jo urokråker som vekker hverandre.

Jeg hadde vært ganske villig til å lage TVslave ut av en unge avogtil, men som jeg skjønte fra innlegget ditt så kommer hun jo bare rekende opp etterhvert ;)

Sannsynligvis hadde jeg bare begynt å grine og spist sjokolade når de endelig kollapset.

Jepp, den teorien har jeg også lest. Men jeg klarer ikke helt å se hvordan den skal funke i praksis hjemme hos oss. :lol: Og ja, gladelig tv-slave om det fører til enkel legging. :ler:

Så slitsomme kvelder , stakkars deg :daane:

Det som har funka bra på det meste her er et belønningssystem hvor hun har fått klistremerke om hun har gjort som hun skal (feks legge seg uten tull) når hun har fått det antall klistremerker som avtalt har hun fått premie, enten å velge noe vi har gjort sammen eller å kjøpe noe hun ønsker seg. dette har Vært stor motivasjon for henne. Vet mange er imot belønning for å gjøre selvsagte ting, men jeg ser ikke noe galt i det, når det gjør at kampene blir færre.

Nå er hun 4.5 år og vi bruker ikke sånt lenger da den alderen er over. For det går over, lover :)

et annet alternativ er å ta kampen og følge henne på rommet gang på gang på gang til hun skjønner at hun ikke kommer noen vei.

Må bare si at det høres ut som om du er en så BRA mamma og jentene dine høres så herlige ut :hjerte: barn med mye personlighet er så moro.

Takk for tips! Vi brukte klistremerker med varierende suksess da hun skulle lære å gå på do (og ja takk til belønningssystemer! :fnise: ), muligens det kan være noe å prøve dette. :jepp:

Åh, den siste setningen din traff meg rett i hjertet. :grine: Tusen takk for det. Det trengte jeg, for i helgen har jeg ikke følt meg som en god mamma. Heller sliten og kjeftete mobilmamma. :flau:

Skrevet

Uff, høres ikke noe godt ut. Leggehelvete når man er sliten og vil ha fred. Så klart kjenner man sinne og frustrasjon boble i blodet da..

Kan jo være verdt et forsøk å prøve klistremerker til legging også ja. :) Det funker på O og dogåing, så det hadde i alle fall jeg prøvd dersom O hadde vært vanskelig å få i seng.

Skrevet

Uff, høres ikke noe godt ut. Leggehelvete når man er sliten og vil ha fred. Så klart kjenner man sinne og frustrasjon boble i blodet da..

Kan jo være verdt et forsøk å prøve klistremerker til legging også ja. :) Det funker på O og dogåing, så det hadde i alle fall jeg prøvd dersom O hadde vært vanskelig å få i seng.

I går måtte jeg bare trampe inn på soverommet vårt, legge meg under dyna og brøle litt, så sinna og frustrert var jeg. :sjenert: Å, de vakre, fine mammadagene. :ironi:

Klistermerker skal definitivt prøves. Jeg kan lokke med Barbiedukke etter så-og-så mange eller noe, de er heltene hennes om dagen. :fnise:

Skrevet

Jeg er litt redd for å komme med råd i slike situasjoner fordi det er så lett å løse problemer som ikke er ens egne. :P

Men snuppa hadde en periode hun skreik og nekta å være alene på nytt rom, rett etter vi flytta. Såvidt jeg husker lot vi henne rope ei stund, gikk inn med jevne mellomrom, fulgte henne tilbake når hun kom ut osv. Repeat x tusen! Var veldig frustrert ei stund, men så løste det seg plutselig.

Prøvde også litt "se, bamsen er veldig trøtt, nå må vi være stille, hyyyssjjjjj" - funka noen ganger, men absolutt ikke alltid. Og apropos drikke vann hundre ganger, så sier vi første gangen hun vil ha vann at hun må drikke det hun skal ha, for hun får ikke vann flere ganger. Ellers bruker hun det som grunn til å stå opp...

Dere har sikkert kommet inn i en ond sirkel, og da tar det nok litt tid å snu det. Her snakker vi ofte om ting på forhånd, da snuppa responderer veldig bra på det. Litt sånn "i kveld må du huske å være stille på rommet ditt når du har lagt deg, så du ikke vekker lillebror. Han blir lei seg og gråter hvis han blir vekket, vet du..." Samt masse skryt når hun gjør det bra.

Men igjen, lett å løse problemer som kommer av og til, mye vanskeligere når det blir et mønster! Håper det blir bedre kvelder for dere snart.

Skrevet (endret)

Vi har også leggeissues, periodevis leggehelvete. Mye det samme som hos dere, redd for alt mulig, vil sove i vår seng (det får hun ikke lov til), vil ha vann, er ikke trøtt osv osv. Utrolig frustrerende i de verste periodene, men det eneste som hjelper hos oss er kjedelig nok å være konsekvent :P De timene etter leggetid uten barn er "hellige". Det vil si at vi ikke kommer inn til henne ørten ganger, vi sitter ikke hos henne til hun sovner og vi lar henne ikke komme opp til oss etter at hun har lagt seg. Det høres kanskje strengt ut (?) men frøkna er en mester i å vri oss rundt lillefingeren om vi har gitt etter en millimeter dagen før. Det innebærer at vi har noen kvelder hvor hun roper mye på oss, sutrer litt, da går vi ned om hun har ropt veldig lenge og sier at det er natta. Hun sovner stort sett ganske fort heldigvis. Prøver meg ikke på noe råd eller noe her altså, vi har jo bare en å hanskes med. Sier bare litt om hvordan vi har det. Har inntrykk av at jentene våre er litt like på endel områder :lol:

Endret av *lilly*
Skrevet

Jeg er litt redd for å komme med råd i slike situasjoner fordi det er så lett å løse problemer som ikke er ens egne. :P

Men snuppa hadde en periode hun skreik og nekta å være alene på nytt rom, rett etter vi flytta. Såvidt jeg husker lot vi henne rope ei stund, gikk inn med jevne mellomrom, fulgte henne tilbake når hun kom ut osv. Repeat x tusen! Var veldig frustrert ei stund, men så løste det seg plutselig.

Prøvde også litt "se, bamsen er veldig trøtt, nå må vi være stille, hyyyssjjjjj" - funka noen ganger, men absolutt ikke alltid. Og apropos drikke vann hundre ganger, så sier vi første gangen hun vil ha vann at hun må drikke det hun skal ha, for hun får ikke vann flere ganger. Ellers bruker hun det som grunn til å stå opp...

Dere har sikkert kommet inn i en ond sirkel, og da tar det nok litt tid å snu det. Her snakker vi ofte om ting på forhånd, da snuppa responderer veldig bra på det. Litt sånn "i kveld må du huske å være stille på rommet ditt når du har lagt deg, så du ikke vekker lillebror. Han blir lei seg og gråter hvis han blir vekket, vet du..." Samt masse skryt når hun gjør det bra.

Men igjen, lett å løse problemer som kommer av og til, mye vanskeligere når det blir et mønster! Håper det blir bedre kvelder for dere snart.

Tusen takk for råd. :blomst: Jeg tar i mot alt jeg kan få på dette tidspunktet.

A blir helt hysterisk om vi går fra henne, så jeg tror det kan være noe i at hun er redd også. Og hun løper ut av sengen med én gang det er antydning til at vi skal gå. Men om dette fortsetter må vi nok sette hardt mot hardt og benke oss foran rommet hennes og følge henne inn en million ganger.

Det med vann er M sin ting. :P Jeg pleier å si til A at dette er siste gangen hun får vann osv, men M forstår ikke helt det enda.

Og å snakke på forhånd gjør vi alltid, i det meste vi gjør. A hater overraskelser og trenger seriøs forberedelse på ting som skal skje. :Nikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...