kisskissbangbang Skrevet 21. oktober 2014 #9341 Del Skrevet 21. oktober 2014 Ja, ser den! Er slike tanker jeg også får..Meeen om man hadde bakovervendt da, så ville man uansett ha tenkt; TENK om jeg hadde dratt på butikken en halvtime senere, da hadde ikke dette skjedd, så dette er MIN skyld! Osv. Så slike tenk om-tanker klarer man nok å gi seg uansett. Godt poeng. Sånn har jeg faktisk ikke tenkt på det. L er jo en stor og høy gutt, vet ikke om fysikken har noe med når de er klare for å snus å gjøre, eller om det er noe med skjellettet/annet som kommer på plass ved fire år som gjør at det er da det er "greit" å snu? Når det er sagt; ingen andre unger på L sin avdeling sitter bakovervendt, og mange av de fyller snart/har nettopp fylt tre år. Det klarer jeg ikke å skjønne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 21. oktober 2014 #9342 Del Skrevet 21. oktober 2014 Godt poeng. Sånn har jeg faktisk ikke tenkt på det. L er jo en stor og høy gutt, vet ikke om fysikken har noe med når de er klare for å snus å gjøre, eller om det er noe med skjellettet/annet som kommer på plass ved fire år som gjør at det er da det er "greit" å snu? Når det er sagt; ingen andre unger på L sin avdeling sitter bakovervendt, og mange av de fyller snart/har nettopp fylt tre år. Det klarer jeg ikke å skjønne. Jeg tror det har med nakkemuskulaturen å gjøre i tillegg til at de går ut fra gjennomsnittsstørrelse på barna. Men så er jo noen høyere og mer kompakte enn andre. Er nok verre å snu en 3-åring som er liten av vekst, enn en som f.eks L eller O som er store for alderen. Nei det har jeg merket i vår bhg også, at mange av barna ikke sitter bakovervendt lenger. Vet f.eks om en gutt som ble snudd da han var 2,5 år gammel. Så tror ikke du skal føle deg "lite flink" dersom du snur L i januar. Da er han jo bare sånn 5 mnd fra å bli fire eller noe sånt, så det er jo ikke langt i fra da i alle all. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 21. oktober 2014 Forfatter #9343 Del Skrevet 21. oktober 2014 Haha, nei si det Kan jo være det jevner seg ut etter hvert også Eller at hun har arvet din brors høyde da. For M er ikke like høy for alderen som A er? Hun har arvet alt annet fra ham, så det er vel trygt å anta at hun har fått høyden fra ham også. M er i andre skalaen igjen. Under gjennomsnittet på høyde, selv om hun var lang (52 cm) da hun ble født. Eh, ok, masse var muligens å ta i, men litt mer enn litt, i hvert fall Vi kjøper nok beltestol i januar eller februar, tenker jeg, når J har vokst ut av babysetet. Selv om jeg egentlig har mest lyst til å kjøpe en bakovervendt til, og ha L i sin til han er minst 4. Tenk, tenk, tenk om jeg bestemmer meg for å bytte før, og så skjer det en ulykke der en bakovervendt hadde hjulpet ham, og så hadde jeg bytta. Sånne tanker kan jeg bli helt gal av.. Sånne tanker kommer man ikke langt med. Høres ut som en fin plan. Jeg er bare glad for at jeg fikk ( *kremt* tvang) mannen med på laget, for han ville snu A da M skulle over i ny stol. Helst før det også. Tenker dere å kjøpe beltestol da eller? Det er vel det som er best når de er over 15 kg? Ja, ser den! Er slike tanker jeg også får..Meeen om man hadde bakovervendt da, så ville man uansett ha tenkt; TENK om jeg hadde dratt på butikken en halvtime senere, da hadde ikke dette skjedd, så dette er MIN skyld! Osv. Så slike tenk om-tanker klarer man nok å gi seg uansett. Helt enig! Godt poeng. Sånn har jeg faktisk ikke tenkt på det. L er jo en stor og høy gutt, vet ikke om fysikken har noe med når de er klare for å snus å gjøre, eller om det er noe med skjellettet/annet som kommer på plass ved fire år som gjør at det er da det er "greit" å snu? Når det er sagt; ingen andre unger på L sin avdeling sitter bakovervendt, og mange av de fyller snart/har nettopp fylt tre år. Det klarer jeg ikke å skjønne. Det er bare en håndfull i barnehagen til jentene også som fremdeles sitter bakovervendt. Hele vår vennekrets snudde ungene sine så fort de kunne, før de var 2! Det er derfor mannen er så teit også, for han ser bare på hva hans kompiser gjør osv.osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kisskissbangbang Skrevet 21. oktober 2014 #9344 Del Skrevet 21. oktober 2014 Lurer på om de ikke vet bedre, eller om de bare ikke bryr seg`? Blir beltestol her ja. Tenker på Britax kidfix, men har ikke satt meg godt nok inn i det til å være helt sikker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 21. oktober 2014 Forfatter #9345 Del Skrevet 21. oktober 2014 Lurer på om de ikke vet bedre, eller om de bare ikke bryr seg`? Blir beltestol her ja. Tenker på Britax kidfix, men har ikke satt meg godt nok inn i det til å være helt sikker. Det er vel lov å håpe på det første, men jeg tror at de rett og slett ikke bryr seg. ''Sikkert nok'' tenker de sikkert, og garantert ''enklere for meg''. Den har jeg også sett på. Eller Cybex sin med isofix. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kisskissbangbang Skrevet 21. oktober 2014 #9346 Del Skrevet 21. oktober 2014 Nei, ikke kidfix, den er visst med isofix. Det var denne jeg tenkte på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 21. oktober 2014 #9347 Del Skrevet 21. oktober 2014 Vi skal ha en Besafe (som vi leier helt ny fra if) og muligens Cybex. Synes den så ganske bra ut. Men har heller ikke begynt å sette meg skikkelig inn i det enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasadena Skrevet 21. oktober 2014 #9348 Del Skrevet 21. oktober 2014 (endret) Jeg vurderer å bytte bilstol, fra besafe izi plus til den nyeste cybex sirona. Besafen tar enormt med plass! Cybexen har også fordelen av at man kan snu den framover og bruke sånn pute i stedet for beltene. Jeg er i utgangspunktet IKKE fan av å snu ungene framover, jeg vil ha dem bakovervendt så lenge som overhodet mulig. Men.... Lille blir så kvalm i bilen, og såklart rasende. Skal vi kjøre noe sted, må vi stoppe hvert 20-30 minutt (høres kanskje ikke så ille ut for noen, men dette er i nord-norge. Her er det 7 mil til nærmeste by) og ta henne med ut på luftetur. Og hun hyler og gråter når hun må sitte i bilen igjen. Brekker seg og kaster opp om vi ikke får stoppet i tide. Det hadde vært interessant å sett om det er kun retningen som gjør det.. Men det får jeg ikke sjekket med besafen, for den er kun bakovervendt Noen tanker? Endret 21. oktober 2014 av Pasadena Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 21. oktober 2014 Forfatter #9349 Del Skrevet 21. oktober 2014 Vi skal ha en Besafe (som vi leier helt ny fra if) og muligens Cybex. Synes den så ganske bra ut. Men har heller ikke begynt å sette meg skikkelig inn i det enda. Cybex er bra. Jeg vurderer å bytte bilstol, fra besafe izi plus til den nyeste cybex sirona. Besafen tar enormt med plass! Cybexen har også fordelen av at man kan snu den framover og bruke sånn pute i stedet for beltene. Jeg er i utgangspunktet IKKE fan av å snu ungene framover, jeg vil ha dem bakovervendt så lenge som overhodet mulig. Men.... Lille blir så kvalm i bilen, og såklart rasende. Skal vi kjøre noe sted, må vi stoppe hvert 20-30 minutt (høres kanskje ikke så ille ut for noen, men dette er i nord-norge. Her er det 7 mil til nærmeste by) og ta henne med ut på luftetur. Og hun hyler og gråter når hun må sitte i bilen igjen. Brekker seg og kaster opp om vi ikke får stoppet i tide. Det hadde vært interessant å sett om det er kun retningen som gjør det.. Men det får jeg ikke sjekket med besafen, for den er kun bakovervendt Noen tanker? Vi har Cybex Sirona til M. Utrolig fornøyde. Den tar biiiiitteliten plass i bilen, hun sitter godt, og det er så genialt å kunne snu henne mot døren når vi tar henne inn og ut. Puten derimot... Jeg hadde ikke turt å bruke den tror jeg, synes det ser altfor usikkert ut. Jeg vet jo at det har kommet veldig bra ut i test, men allikevel... MEN, dersom alternativet er framovervendt med 5-punktsele eller framovervendt med pute hadde jeg helt klart valgt pute. Har dere prøvd dvd-spiller til henne? A spydde så sant vi kjørte lenger enn en halvtime, men etter at vi gikk til innkjøp av dvd-spiller er alt kjempebra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*lilly* Skrevet 21. oktober 2014 #9350 Del Skrevet 21. oktober 2014 Det er vel lov å håpe på det første, men jeg tror at de rett og slett ikke bryr seg. ''Sikkert nok'' tenker de sikkert, og garantert ''enklere for meg''. Den har jeg også sett på. Eller Cybex sin med isofix. Isofix skal vel bare brukes opp til 18 kg? Eller misforstod jeg hvem stolen var til Vi har fortsatt bakovervendt, tror det skal gå bra noen mnd til - men skjønner at jeg kanskje burde sjekke lengden. Frøkna er ganske lang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sushi Skrevet 21. oktober 2014 #9351 Del Skrevet 21. oktober 2014 Snuppa er vel helt normalt lang tror jeg, og har heldigvis god plass i lengden på Max-wayen ennå. Men jeg har lyst på ny bakovervendt stol til henne når minsten skal bytte stol. En som gir mer plass til beina og kan brukes til hun begynner på skolen eller noe sånt. Alle sier at den besafe izi plus gir god plass? Hun har så utrolig lange bein, og har begynt å klage på dårlig plass. Vi må ofte ta av henne skoene for at det skal bli mer behagelig. Men jeg har absolutt ikke lyst å snu henne jeg, altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasadena Skrevet 21. oktober 2014 #9352 Del Skrevet 21. oktober 2014 Cybex er bra. Vi har Cybex Sirona til M. Utrolig fornøyde. Den tar biiiiitteliten plass i bilen, hun sitter godt, og det er så genialt å kunne snu henne mot døren når vi tar henne inn og ut. Puten derimot... Jeg hadde ikke turt å bruke den tror jeg, synes det ser altfor usikkert ut. Jeg vet jo at det har kommet veldig bra ut i test, men allikevel... MEN, dersom alternativet er framovervendt med 5-punktsele eller framovervendt med pute hadde jeg helt klart valgt pute. Har dere prøvd dvd-spiller til henne? A spydde så sant vi kjørte lenger enn en halvtime, men etter at vi gikk til innkjøp av dvd-spiller er alt kjempebra. Har ikke prøvd det, hun har en tålmodighet lik null når det gjelder tv-programmer (både på tv og ipad) og vil bytte til noe annet etter 10 sekunder hun kan sitte med ipaden og se barnevideoer på youtube i en time i strekk om hun selv får bestemme, men hun bytter konstant. Så jeg er redd det hadde skapt enda mer frustrasjon for henne med dvd Men det er absolutt flere fordeler med cybexen, bortsett fra at den ene bilen vi bruker ikke har isofix.. Men det er pes å bytte beltefestet stol fra bil til bil uansett, så den står som regel bare i den ene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 21. oktober 2014 #9353 Del Skrevet 21. oktober 2014 Isofix skal vel bare brukes opp til 18 kg? Eller misforstod jeg hvem stolen var til Vi har fortsatt bakovervendt, tror det skal gå bra noen mnd til - men skjønner at jeg kanskje burde sjekke lengden. Frøkna er ganske lang. Sånn som jeg har fortstått det, så er isofix kun på bakovervendte stoler med intregerte seler. Også heter isofixen til beltestoler iso etter eller ann jeg ikke husker. Det blir i alle fall ikke samme regelen, fordi at ved beltestol vil ikke barnets vekt påvirke isofixen da barnet er festet med bilens belter, og ikke i stolen. Så isofixen på beltestoler bidrar vel bare til å holde stolen i seg selv fast, og ikke barnet. Eller noe sånt. Det var i alle fall forståelsen jeg kom fram til da jeg leste om beltestoler sist gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CathrineMic Skrevet 21. oktober 2014 #9354 Del Skrevet 21. oktober 2014 Sironaen er elsk ♡ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 21. oktober 2014 Forfatter #9355 Del Skrevet 21. oktober 2014 Isofix skal vel bare brukes opp til 18 kg? Eller misforstod jeg hvem stolen var til Vi har fortsatt bakovervendt, tror det skal gå bra noen mnd til - men skjønner at jeg kanskje burde sjekke lengden. Frøkna er ganske lang. Det var beltestol jeg tenkte på, ja. Når A skal snus, skal hun ha beltestol. Jeg er veldigveldig skeptisk til 5-punktsele fremovervendt til så små. Hvor lang er hun, vet du det? Tror jeg må måle A i dag. Snuppa er vel helt normalt lang tror jeg, og har heldigvis god plass i lengden på Max-wayen ennå. Men jeg har lyst på ny bakovervendt stol til henne når minsten skal bytte stol. En som gir mer plass til beina og kan brukes til hun begynner på skolen eller noe sånt. Alle sier at den besafe izi plus gir god plass? Hun har så utrolig lange bein, og har begynt å klage på dårlig plass. Vi må ofte ta av henne skoene for at det skal bli mer behagelig. Men jeg har absolutt ikke lyst å snu henne jeg, altså. Ånei, kjedelig at hun klager seg! A har fremdeles veldig god plass til sine bein, selv om hun er lang. Mulig fordi hun har korte bein og lang overkropp. Har ikke prøvd det, hun har en tålmodighet lik null når det gjelder tv-programmer (både på tv og ipad) og vil bytte til noe annet etter 10 sekunder hun kan sitte med ipaden og se barnevideoer på youtube i en time i strekk om hun selv får bestemme, men hun bytter konstant. Så jeg er redd det hadde skapt enda mer frustrasjon for henne med dvd Men det er absolutt flere fordeler med cybexen, bortsett fra at den ene bilen vi bruker ikke har isofix.. Men det er pes å bytte beltefestet stol fra bil til bil uansett, så den står som regel bare i den ene Oida, da forstår jeg! A er en tv-slave uten sidestykke, og elsker å se filmer og serier. Jeg isofix! Sånn som jeg har fortstått det, så er isofix kun på bakovervendte stoler med intregerte seler. Også heter isofixen til beltestoler iso etter eller ann jeg ikke husker. Det blir i alle fall ikke samme regelen, fordi at ved beltestol vil ikke barnets vekt påvirke isofixen da barnet er festet med bilens belter, og ikke i stolen. Så isofixen på beltestoler bidrar vel bare til å holde stolen i seg selv fast, og ikke barnet. Eller noe sånt. Det var i alle fall forståelsen jeg kom fram til da jeg leste om beltestoler sist gang.. Nettopp! Isofix i beltestoler har egentlig ingen annen funksjon enn å holde setet på plass, også når barnet ikke sitter der. De kan fint brukes i biler uten isofix også. Sironaen er elsk ♡ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 21. oktober 2014 Forfatter #9356 Del Skrevet 21. oktober 2014 (endret) En helt fantastisk dag er nå avsluttet med én stk pustende og pesende Belle på stuegulvet. Nå: dusj Så: Edit: haha. Trening altså. Mannen er ikke hjemme enda. Endret 21. oktober 2014 av ^^Belle^^ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diddles Skrevet 21. oktober 2014 #9357 Del Skrevet 21. oktober 2014 I fht bilstol-diskusjonen - vi har jo snudd Liten Mot min vilje egentlig, men jeg orka bare ikke den hylingen!! Det er jammen trafikkfarlig det også.. Hun har Cybex-setet med pute i min bil og samme sete, men *horror* uten pute i kjære sin bil.........Det funker fint det altså, så får jeg bare la være å tenke sånne krisetanker om å kræsje og sånn Trene sammen en dag forresten? Og leke!!!! Liten spør hver dag etter A Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kisskissbangbang Skrevet 21. oktober 2014 #9358 Del Skrevet 21. oktober 2014 :hoho: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasjonsblomst Skrevet 21. oktober 2014 #9359 Del Skrevet 21. oktober 2014 Bra du avklarte at det var trening, man kan jo begynne å lure! Du er virkelig flink til å ta vare på deg selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 22. oktober 2014 Forfatter #9360 Del Skrevet 22. oktober 2014 I fht bilstol-diskusjonen - vi har jo snudd Liten Mot min vilje egentlig, men jeg orka bare ikke den hylingen!! Det er jammen trafikkfarlig det også.. Hun har Cybex-setet med pute i min bil og samme sete, men *horror* uten pute i kjære sin bil.........Det funker fint det altså, så får jeg bare la være å tenke sånne krisetanker om å kræsje og sånn Trene sammen en dag forresten? Og leke!!!! Liten spør hver dag etter A Jeg ville ikke hatt for dårlig samvittighet for det altså. Som du sier: det er trafikkfarlig med en hylende unge i baksetet også! Hvordan synes du puten funker? Og bruker hun da bilens sele i mannens bil? Jaaaaaaa! Men jeg kan nok ikke før til helgen. Mannen kommer hjem på fredag etter planen, om det ikke blir overtid. Leking er vi alltid med på! Til helgen det også? :hoho: Bra du avklarte at det var trening, man kan jo begynne å lure! Du er virkelig flink til å ta vare på deg selv Jeg så det etter at jeg hadde postet. Takk for det. Jeg prøver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå