Gå til innhold

Belle

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi fløy til Nice et år og tok tog til Montpellier (jeg elsker Montpellier, slår Nice). Utenom stranda da, jeg elsker Promenade des Anglais :hjerte: Over til saken - togturen var overkommelig lang og behagelig. Vi kjøpte første klasse. Bonusen er jo at Marseille er i midten. Og der kan mye oppleves!

Jeg. Vil. Til. Frankrike. Neste. År.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fløy til Nice et år og tok tog til Montpellier (jeg elsker Montpellier, slår Nice). Utenom stranda da, jeg elsker Promenade des Anglais :hjerte: Over til saken - togturen var overkommelig lang og behagelig. Vi kjøpte første klasse. Bonusen er jo at Marseille er i midten. Og der kan mye oppleves!

Jeg. Vil. Til. Frankrike. Neste. År.

Hmm. Kanskje det kunne vært en idé? Jeg vet ikke jeg altså. Leilighetene jeg har sett på ligger utenfor allfarvei så vi trenger bil uansett. *tenketenke*

Jeg har faktisk aldri vært skikkelig i Nice. Vi har vært i Antibes, Juan-les-Pins og Monaco, og jeg har vært i St. Tropez, men ikke Nice.

---------------------------------

Bursdagsselskap i går ble veldig vellykka! :jepp: Været ble bra og selv om papptallerkener blåste rundt ørene på oss var det varmt og godt. Ungene storkoste seg og jeg klarte å holde meg til bare ett kakestykke (og 3 pølser :flau: ).

Ellers lite å meddele egentlig. Ungene sov hele natten ( :hoppe: ), jeg og A sykla til barnehagen i dag (hun blir henta av søster og snakker ikke om annet :fnise: ), M skal ta MMR-vaksinen nå straks og så tror jeg jeg skal på trening i kveld. :trene:

Tannlegen klokken 12. :twisted:

Skrevet

Håper det gikk greit med sprøyta! Vi tok den i går :)

Skrevet

Håper det gikk greit med sprøyta! Vi tok den i går :)

Det gikk fint! Hun har jo tatt en dose før også, da vi skulle til Indonesia. Hun er så tykk at hun sikkert ikke kjenner det engang. :fnise:

Og apropos tykkhet... :sukk: Vi fikk beskjed om å ''slanke'' M av jordmor. Vet ikke hvor mye jeg har lyst å høre på dette, men jeg ser jo med det blotte øyet at hun er litt vél stor. Nå som hun har gått i flere måneder burde hun jo ha gått av seg litt, men. Jeg er litt rådvill her jeg sitter og vet ikke helt hva jeg skal tenke. Hun er i tillegg så innmari kresen i matveien at det blir vanskelig. Hun spiser ingenting snop og søtsaker, ei heller sukkerholdig drikke. Frukt vil hun heller ikke ha. Så kommer alt dette fettet hennes da fra...fett? :klo: Vi har kanskje ikke det sunneste kostholdet i verden, men ikke sååå usunt heller synes jeg. Men hun spiser mye, det gjør hun jo. Vi har klart å kutte ned til ''bare'' to brødskiver til frokost. Litt grovere brød, kanskje? Egg liker hun annenhver dag, proteinpannekaker liker hun godt. Det kan hun jo få! Middag er et kapittel for seg. Grønnsaker vil hun ikke ha, selve middagsmaten liker hun. Ikke fiskepinner da. Alle unger i hele verden liker fiskepinner liksom. Bare ikke M. :ler: Æsj, kjenner jeg blir litt trist av å tenke på dette. :trist:

Noen som har noen tips? Er det helsesøster som er helt bak mål her eller? Ifølge mannen sa hun ihvertfall at det er bra de er så store når de er under året, men nå burde hun ha vært litt mindre enn det hun er.

Skrevet

Herregud, jeg blir så matt av det der vektfokuset! Hun er da ikke så himla stor, er hun ikke bare litt sånn toddlertjukk? ( :ler: for et uttrykk,men håper du skjønner!).

Jeg tenker at unget kommer i forskjellige former og størrelser, og at så lenge de spiser relativt sunt, ikke spiser nye is og kjeks og sånn, så er de som de skal være.

L var rimelig god og rund lenge, det var slettes ikke sånn at alt bare rant av ham da han begynte å gå. Som nevnt før hadde han tre valker bak knærne lengre enn man skulle tro var vanlig :fnise:

Nå er han fortsatt både høy og kraftig, det er bare sånn han er, men han er ikke tykk.

Jeg hadde virkelig ikke tenkt noe på det enda, og fortsatt å gi ungen den maten hun vil ha. :)

Og igjen, hun ser jo bare ut som en skikkelig lykkelig, skikkelig søt, og ganske matglad unge. Skikkelig herlig. :hjerte:

Skrevet

Herregud, jeg blir så matt av det der vektfokuset! Hun er da ikke så himla stor, er hun ikke bare litt sånn toddlertjukk? ( :ler: for et uttrykk,men håper du skjønner!).

Jeg tenker at unget kommer i forskjellige former og størrelser, og at så lenge de spiser relativt sunt, ikke spiser nye is og kjeks og sånn, så er de som de skal være.

L var rimelig god og rund lenge, det var slettes ikke sånn at alt bare rant av ham da han begynte å gå. Som nevnt før hadde han tre valker bak knærne lengre enn man skulle tro var vanlig :fnise:

Nå er han fortsatt både høy og kraftig, det er bare sånn han er, men han er ikke tykk.

Jeg hadde virkelig ikke tenkt noe på det enda, og fortsatt å gi ungen den maten hun vil ha. :)

Og igjen, hun ser jo bare ut som en skikkelig lykkelig, skikkelig søt, og ganske matglad unge. Skikkelig herlig. :hjerte:

Åh, det var godt å høre! Skikkelig letta over at det ikke bare er jeg som synes dette skurrer litt. Hun spiser ikke mye kjeks heller, så sukker får hun ihvertfall ikke for mye av. (Da er det verre med storesøsteren :lol: ) Vi får bare prøve å holde fokus på enda sunnere middagsmat framover, og variere med brødmat/eggeretter. :Nikke:

A var jo veldig tykk, men så snart hun begynte å gå, rant det av henne. Hun gikk til og med ned en størrelse i bleie husker jeg. :ler: Nå er hun fremdeles litt kraftig i beinbygningen i forhold til typisk tynne unger, men hun er høy og slank.

Det er ihvertfall ingen tvil om at hun er lykkelig og søt og matglad. :ler: Det er godt mulig hun tar igjen for alle de månedene med fast føde hun gikk glipp av før hun fant ut at det var noe tess. :fnise:

Skrevet

Jeg synes helsesøster er helt bak mål. Hadde det vært snakk om en 3-4-åring og kostholdet var helt bak mål skulle jeg vært enig, men begrense ei lita jente i vekst? Nå har jeg bare sett henne oppe og gående en gang, men hun ser da ikke så tykk ut? Hun ser ut som ei lita jente som trives. Plutselig får hun et veksthopp i lengde. Nei, gi henne den maten hun vil ha. Men om hun f.eks. spiste masse babygrøt hadde jeg nok kuttet ut det, og grovt brød er jo bra for alle. Slanke ei så lita frøken? Nei takk.

Skrevet

Jeg synes helsesøster er helt bak mål. Hadde det vært snakk om en 3-4-åring og kostholdet var helt bak mål skulle jeg vært enig, men begrense ei lita jente i vekst? Nå har jeg bare sett henne oppe og gående en gang, men hun ser da ikke så tykk ut? Hun ser ut som ei lita jente som trives. Plutselig får hun et veksthopp i lengde. Nei, gi henne den maten hun vil ha. Men om hun f.eks. spiste masse babygrøt hadde jeg nok kuttet ut det, og grovt brød er jo bra for alle. Slanke ei så lita frøken? Nei takk.

Ja, ikke sant? Hun har ikke hatt den vekstspurten som A hadde på den tiden. Jeg satser på at den kommer, for jeg tviler på at hun fortsetter å være 77 cm lang resten av sitt liv liksom. :P

Hun spiser ikke grøt, det har hun aldri gjort. Det går i skive og middagsmat stort sett så jeg kan ikke helt se hva vi har gjort ''feil'' heller, sett bort fra de få gangene vi har McD og grandis. :sjenert:

Skrevet

17.mai er virkelig barnas dag altså. Den gleden A hadde, og bare det at hun gidda å stå i halvannen time for å se barnetoget sier vel sitt. Hun har et oppmerksomhetsspenn som vanligvis er 2 millimeter langt.

Ja, det var deilig å se. Nå må jeg jo si at han er veldig veldig flink til å styre ute, og vanligvis gjør vi like mye totalt sett. Men den dagen var jeg bare så lei og trøtt, og det forstod han nok. Jeg må nok mase litt på ham ja, så den dagen jeg og A kom hjem fra lekebutikken og han hadde badet M på eget initiativ så jeg litt sånn ut . Han er på ingen måte en slapp pappa altså, jeg må bare minne ham på slike ting som bad og bleieskift osv.

Kan skjønne jeg ikke blir fornærmet over det. Alle har sine preferanser.

Maten i Frankrike er fantastisk, men turiststrøkmat er ikke godt uansett hvor du er synes jeg. Jeg er jo vant med skikkelig fransk husmannskost jeg da. Bodde hos en supersunn familie hvor pain au chocolat var bannlyst. Det gikk mye i grønnsaker (dyrket i egen hage btw) og rent kjøtt. Men åh, den hjemmelagde løksuppen til ''papa''... :hjerter: Latinerkvarteret i Paris er fantastisk for autentisk og billig fransk mat. Husker fremdeles løksuppen jeg hadde der for 6-7-8 år siden. *drømmedrømme*

Carcassonne er mitt neste vil-reise-til-sted i Frankrike. Om vi flyr til Montpellier i sommer (noe jeg egentlig ikke tror, for det er litt dyrere enn å reise til Nice) og finner oss en leilighet i nærheten der skal vi definitivt besøke Carcassonne. :jepp: Jeg har aldri vært på den kanten av landet så jeg misunner dere ferien deres. :fnise: Jeg har ikke reist så veldig mye rundt i hele landet, mer på den ''vante stien'' mellom Paris, Champagne, Alpene og Nice. Har vært en tur på vestkysten (Île d'Oléron) og det var helt fantastisk fint!

Roma er fantastisk, ja! Vi var jo der på bryllupsreisen vår og vi falt pladask begge to. :hjerte:

Ja, det er egentlig ganske imponerende at hun klarte å stå i ro så lenge! :) Til og med jeg har ikke tålmodighet til å se på toget i 1,5 time :ler: (jeg liker bedre å gå i tog, får besvimelsesfornemmelser av å stå rett opp og ned i bunad i evigheter ;) )

Hehe, høres egentlig litt standard mannfolk ut det der.. Får håpe han gjør en vane ut av å gjøre ting på eget initiativ ;) Er jo så mye triveligere når man slipper å mase :)

Nei, det er klart, turiststrøk får man ikke god mat.. Med mindre man vet hvor man skal lete ;) Enig i at Latinerkvarteret er koselig :) Utvekslingsfamilien din høres fantastastisk ut! Skjønner godt at du har et spesielt forhold til Frankrike etter å ha bodd der :) Ja, ut fra bildene ser Carcassonne veldig bra ut! :) Men er ikke så stor by da, så jeg har hørt at det holder å være der en dag eller to fra folk som har vært der. Kanskje jeg blir frelst på Frankrike i sommer jeg og ;) I såfall har jo du plenty av tips :) Lykke til med ferieplanleggingen i allefall! :klemmer:

Skrevet

Vi har klart å kutte ned til ''bare'' to brødskiver til frokost.

:fnise:

Måtte le litt for meg selv, her er det jubel jeg klarer å få i henne en halv brødskive! :ler:

Syns ikke dere skal være så bekymret, jeg. Unger er forskjellige, de har forskjellig matlyst og de vokser i rykk og napp! Dere spiser sunnere enn veldig mange andre, så det eneste kan jo være å lage til littegrann mindre porsjoner. En brødskive i stedet for to, for eksempel.

Hun er supersøt, lille M :hjerte:

Skrevet

Men i alle dager..Barn skal ikke slankes (med mindre de er skikkelig overvektige), de skal bare vokse seg "slank". Altså så lenge det ikke er store kalorioverskudd, noe det ikke høres ut som det er, så er det bare å la henne vokse "inn i seg selv"..øh..I mangel av bedre uttrykk. :P

Ville ikke begynt å nekte henne å spise. To brødskiver er fint og flott, ser ingen grunn til å prøve å kutte det enda mer. :) O spiser vanligvis ca. en brødskive til frokost, men har de dager hvor han spiser to eller til og med tre brødskiver. Så lenge barna ikke spiser alt for lite eller alt for mye, og det ikke er for mye sukker i kostholdet, så tenker jeg at man ikke skal gjøre noen spesielle grep.

Dessuten kommer hun jo til å bli mer og mer aktiv etter hvert. :jepp:

Skrevet

Ja, det er egentlig ganske imponerende at hun klarte å stå i ro så lenge! Til og med jeg har ikke tålmodighet til å se på toget i 1,5 time (jeg liker bedre å gå i tog, får besvimelsesfornemmelser av å stå rett opp og ned i bunad i evigheter )

Hehe, høres egentlig litt standard mannfolk ut det der.. Får håpe han gjør en vane ut av å gjøre ting på eget initiativ Er jo så mye triveligere når man slipper å mase

Nei, det er klart, turiststrøk får man ikke god mat.. Med mindre man vet hvor man skal lete Enig i at Latinerkvarteret er koselig Utvekslingsfamilien din høres fantastastisk ut! Skjønner godt at du har et spesielt forhold til Frankrike etter å ha bodd der Ja, ut fra bildene ser Carcassonne veldig bra ut! Men er ikke så stor by da, så jeg har hørt at det holder å være der en dag eller to fra folk som har vært der. Kanskje jeg blir frelst på Frankrike i sommer jeg og I såfall har jo du plenty av tips Lykke til med ferieplanleggingen i allefall!

Ikke sant? Hun stod der og nektet å gå, mens vi andre byttet på å være med henne mens resten dro og kjøpte seg en bolle eller shoppet solbriller. :ler:

Vi var på en restaurant ikke så langt fra Trevifontenen i Roma (noe jeg definitivt vil kalle turiststrøk) og der var det fantastisk god mat! Så det finnes noen unntak, ja. :jepp:

Familien min er helt fantastisk fine. :rodmer: Litt trist at alle er spredd rundt ikke bare i Frankrike (Paris, Champagne og Nice) men utenfor Afrika også, La Réunion. :daane:

Håper du blir Frankrike-frelst du også. :hjerte:

Måtte le litt for meg selv, her er det jubel jeg klarer å få i henne en halv brødskive!

Syns ikke dere skal være så bekymret, jeg. Unger er forskjellige, de har forskjellig matlyst og de vokser i rykk og napp! Dere spiser sunnere enn veldig mange andre, så det eneste kan jo være å lage til littegrann mindre porsjoner. En brødskive i stedet for to, for eksempel.

Hun er supersøt, lille M

M er sånt. Spiser forsvinnende lite for tiden. Men da hun var på M sin alder kunne hun fint spise 5 (!) brødskiver til frokost uten problem. :overrasket:

Ja, vi har prøvd å minke/kontrollere porsjonene en stund nå, dvs at hun ikke får så mye hun vil. Det er liksom ikke bunn i henne og det virker ikke som om hun kjenner at hun er mett.

Men i alle dager..Barn skal ikke slankes (med mindre de er skikkelig overvektige), de skal bare vokse seg "slank". Altså så lenge det ikke er store kalorioverskudd, noe det ikke høres ut som det er, så er det bare å la henne vokse "inn i seg selv"..øh..I mangel av bedre uttrykk.

Ville ikke begynt å nekte henne å spise. To brødskiver er fint og flott, ser ingen grunn til å prøve å kutte det enda mer. O spiser vanligvis ca. en brødskive til frokost, men har de dager hvor han spiser to eller til og med tre brødskiver. Så lenge barna ikke spiser alt for lite eller alt for mye, og det ikke er for mye sukker i kostholdet, så tenker jeg at man ikke skal gjøre noen spesielle grep.

Dessuten kommer hun jo til å bli mer og mer aktiv etter hvert.

Åh, det er en skikkelig lettelse å høre dette fra dere altså! :klem:

Å nekte henne skal vi aldri gjøre. :riste: Men vi har begynt å ta det litt mer med ro når vi spiser, om du skjønner. Det virker som om hun trykker i trynet så mye hun kan på én gang og da blir det fort mye mat! Det blir litt sånn at vi lærer henne å nyte maten, ikke bare spise den. Da får hun tid til å kjenne at hun er mett også. :jepp:

Skrevet

Jeg overlevde tannlegen, så nå er jeg ett halvt, lammet ansikt rikere, 2200 kroner fattigere (jeg dør av de prisene altså! :spy: ) og så snart ansiktet mitt ikke er skeivt lenger skal jeg få belønningen: svele med philadelphia. Den ligger så fint her ved siden av meg. :sikle:

Skrevet

Da var Aquaplay bestilt. Blir gaven fra svigermor til A. Gjett om det er en jente som kommer til å bli glad! :nigo:

Skrevet

Åh, så gøy at det ble Aquaplay på dere også! :hoppe:

Skrevet
:grine: Vi har nettopp hatt tidenes skrekkopplevelse. Både jeg og mannen er syke, så dagen i dag setter ikke akkurat rekord i mamma- og pappaskills for å si det mildt. Mens mannen var inne på badet med M og jeg lå i sengen og syntes synd på meg selv fant A det for godt at hun skulle kose seg med et glass rykende fersk Vanish flekkfjerner. :haar: Hun fikk i seg et par slurker tror vi (et lite leke Ikea-glass). Vi ringte til legevakten med én gang, og de sendte oss videre til giftsentralen. 2 glass melk er drukket og hun virker i god form. Giftsentralen sa at det var stor sannsynlighet for at hun kom til å få magevondt, diaré og oppkast. Stakkar jenta vår. :tristbla:
Skrevet

Å nei!!! Skummelt, men godt at det ikke er noen verre bivirkninger av det hele!

Skrevet

:daane: å herregud *løperogsettervanishenhøøøøøytopp* Så skummelt!! Håper virkelig hun ikke har fått i seg så mye som dere tror, sånn at bivirkningene uteblir :kose:

- og når det kommer til den helsesøstera :kjefte: Jeg trodde helt seriøst de hadde komt lenger enn det altså!! Tenk å si noe sånn da!! Himmel..tenk om du hadde vært førstegangs, da er det slett ikke sikkert du hadde tatt det hele med en klype salt - for det mener jeg virkelig du skal gjøre i dette tilfellet!! Slanke en ettåring? Pføy!! Hun er herlig god og rund, og som du sier så kommer det til å jevne seg ut :Nikke: Plutselig har hun et veksthopp og strekker seg, da er det godt å ha noen kilo ekstra!

Heldige A som får Aquaplay :hoppe: Jeg vurderer det sterkt til Liten også, hun blir jo 3 neste søndag :daane: Men det er så dumt hvis vi ikke får det i tide.....

God bedring til dere, og jeg krysser alt jeg har for at A slipper billig unna med vaskmiddeldrikkingen sin!! :pls:

Skrevet

åhhhnei, vaskemiddel innabords! Du får heller prise deg lykkelig over at det trolig ender opp med diare osv (ILLE nok, absolutt), men slipper unna alvorligere skader. Det skal virkelig så lite til for at slike uhell skjer.. håper at hun ikke får masse og lange plager av det i det minste!

Vi vurderte å kjøpe aquaplay til Fløtepusen når hun ble 2.. men ble ikke noe av det. Passer kanskje enda bedre til 3 års dagen? Det ser iallfalll superkjekt ut.. vann er jo bare kjekkest å leke med! Gleder meg til å høre hvordan A liker den etterhvert..

Og god bedring til foreldrene!

Skrevet

Nei, uff da! Håper A slipper unna de verste plagene etter flekkfjerningsdrinken.
Og god bedring til deg og mannen! :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...