^^Belle^^ Skrevet 3. februar 2013 Forfatter #6361 Skrevet 3. februar 2013 Æsj, natten i natt har vært særdeles slitsom. M sin ankomst er vanskelig for A, mye verre enn vi hadde trodd på forhånd siden hun er såpass liten enda. Men nå får jeg ikke lov til å mate M engang uten at hun prøver å dra henne bort fordi hun vil sitte på fanget. I natt hadde hun to timeslange raserianfall ene og alene pga M. Så ja, i dag er jeg bare trist og fortvila. Klamrer meg fast i håpet om at ting går seg fort til når hverdagen begynner igjen.
Nuttapia Skrevet 3. februar 2013 #6362 Skrevet 3. februar 2013 til deg, Belle! Det går seg til etterhvert! Hvis dere ikke har forsøkt: å invitere A med på mye av baby-tingene som skal gjøres, så føler hun seg litt bedre? Eks å bade?
^^Belle^^ Skrevet 3. februar 2013 Forfatter #6363 Skrevet 3. februar 2013 Vi har prøvd, men hun bryr seg ikke så mye. Og når hun selv kommer på det er hun jo verdens snilleste storesøster som koser og klemmer og gir tutt. *sukk* Bading har vi ikke prøvd, der tror jeg vi hadde fått omvendt reaksjon fordi hun ikke hadde fått være med oppi stampen. Kanskje det er plass til å bade begge to?
Nuttapia Skrevet 3. februar 2013 #6364 Skrevet 3. februar 2013 Vi har prøvd, men hun bryr seg ikke så mye. Og når hun selv kommer på det er hun jo verdens snilleste storesøster som koser og klemmer og gir tutt. *sukk* Bading har vi ikke prøvd, der tror jeg vi hadde fått omvendt reaksjon fordi hun ikke hadde fått være med oppi stampen. Kanskje det er plass til å bade begge to?
^^Belle^^ Skrevet 3. februar 2013 Forfatter #6365 Skrevet 3. februar 2013 Ja, vi får prøve det. Må bare venne M til vannet først. Tviler på at det blir en hyggelig kosestund om M hyler som en stukken gris. Er det ikke typisk at M nå endelig sover i vognen. Det har hun gjort helt siden mannen og A dro opp til svigermor.
Diddles Skrevet 3. februar 2013 #6366 Skrevet 3. februar 2013 Kanskje hun skjønner at du trengte den pausen? Uff, det er vondt å være sjalu! Det er vondt for de rundt også...det var ikke lett her heller, og Storesøster var jo 9 år når Liten kom, og gledet seg SÅNN i utgangspunktet Vår erfaring er at det må gå seg til..nå er jo Storesøster så stor her at det går an å prate med henne i en litt større skala enn hva dere kan med A Jeg tror på å pøse på med kjærlighet, noe jeg vet dere er gode på - så bare fortsett!! Heldigvis er dere to hjemme en god stund til, og A skal vel i bhg imorgen? Hvis det er verst for A at du tar deg av M, så kan jo mannen din ta henne mest etter bhg-tid, så langt det går - så føler nok A at mamma fortsatt er litt bare hennes enda Lykke til søte!! Dette er en tøff tørn, med hormoner som raser rundt i kroppen din, lite søvn og to små som begge vil ha mammaen sin (og en av de er vel i ferd med å entre selvstendighetsalderen i tillegg til å håndtere at det har komt et søsken...) Jeg har tro på at det blir bedre når dere kommer inn i den hverdagslige tralten med bhg igjen
Lilywhite Skrevet 3. februar 2013 #6367 Skrevet 3. februar 2013 Høres ut som en slitsom situasjon ja! Synd at søskensjalusien har kicket inn, men det kan gå fort over også.. En venninne av meg har to gutter med 2 års aldersforskjell, og der var det lite sjalusi med en gang, men det var mye fordi hele familien var rundt dem akkurat rundt fødselen (de bor vanligvis på annen kant av landet), så når familien dro var han sjalu for han fikk ikke like mye oppmerksomhet, men det gikk over etter ikke så lenge heldigvis Det som er tricky med to tette er vel at det ikke er like lett å forklare ting til A som til en som er litt større. Hadde hun vært et år eldre hadde det kanskje vært lettere å forklare henne at hun er den store, flinke som kan hjelpe til.. Kanskje forslaget til Diddles kan hjelpe litt? Håper det bedrer seg snart!
Disco Biscuit Skrevet 4. februar 2013 #6368 Skrevet 4. februar 2013 Kjedelig å lese at A sliter litt med sjalusi - men som de andre skriver så går det seg nok til etterhvert Som andre også skriver så virker Diddles sitt forslag veldig bra, kanskje det kan hjelpe på?
^^Belle^^ Skrevet 4. februar 2013 Forfatter #6369 Skrevet 4. februar 2013 Dere er gode. Vi pøser på med så mye kjærlighet vi kan. Men både ettermiddagen i går og dagen i dag har gått veldig fint, det virker som om M ikke er så veldig kroppsjunkie lenger. Hun sov nemlig alle lurene sine i vogna i går, og hele natta i sin egen seng! Hun sier klart i fra når hun vil ha kos da.
^^Belle^^ Skrevet 4. februar 2013 Forfatter #6370 Skrevet 4. februar 2013 Endelig. Det hele begynte med at jeg hadde en skikkelig pangvåkning klokken 11 torsdag 24.januar, 6 dager etter termindatoen. Tror jeg våknet av en sterk kynner, men jeg var sånn i ørska at jeg ikke registrerte at det kunne være noe mer. Lå i sengen og døste litt og plutselig kjente jeg at det begynte å piple litt nedentil. Jeg spratt opp av sengen og inn på do, og ut kom det lyserosa fostervann. Jeg ringte til sykehuset for å høre hva jeg skulle gjøre, og ble satt opp på kontroll 19:30 samme kveld om ingenting mer skulle skje. Murringene begynte nesten med det samme vannet begynte å gå, og den første rien som var skikkelig rie-rie ble registrert i rietelleren klokken 13. Riene var lange, over et minutts varighet, fra starten av, men kom med ca 10 minutters mellomrom. Ringte til sykehuset igjen og forklarte at jeg var redd det kom til å gå fort siden A sin fødsel hadde gått såpass fort, og fikk til svar at jeg fikk se det an selv når jeg skulle komme inn. Fødebagen ble pakket ferdig og vi tuslet litt rundt her hjemme. Riene kom oftere og oftere, men var veldig greie hele tiden egentlig. Jeg måtte puste meg gjennom dem, men jeg må nok være en av de lucky bastards som har fine og ikke så smertefulle rier. Mohaha. Riene var lenge 6 minutter mellom, men da jeg plutselig fikk 3-4 rier med 2,5 minutts mellomrom fant jeg ut at vi måtte komme oss av gårde NÅ. Da var klokken blitt rundt 16. På vei inn til sykehuset dabbet det litt av og riene var oppe i 6 minutters mellomrom igjen. Typisk tenkte jeg, og jeg sa til mannen at jeg håpte jeg hadde i hvert fall 4 cm åpning. Vel inne på føden ble vi plassert på venterommet, rett ovenfor et annet par. Skikkelig kleint å måtte puste seg gjennom ri etter ri med noen som sitter 1,5 meter rett foran deg. Vi ventet der i et kvarters tid før jordmor kom og tok oss med direkte inn på fødestuen, og SCORE! Vi fikk den fine, med badekar og dobbelseng og allting. Åpning ble sjekket 16:30 og til min store overraskelse var den på hele 7 cm! Riene var ikke særlig vonde engang. Jordmor lot meg bestemme hva jeg ville gjøre – for en befrielse å slippe ledninger og styr! Jeg bestemte meg fort for å prøve ut badekaret. Jeg syntes ikke vannet hadde noen lindrende effekt, men det var veldig deilig og behagelig å ligge oppi der. Pustet meg gjennom en håndfull med helt greie rier før PANG! Verdens mest intense pressrie. Jeg klarte å pese til mannen innimellom slagene (den varte jo i eeevigheter) at han måtte ringe på jordmor. Hun kom og hu hei, der fikk hun fart på seg. Jeg ble beordret ut av badekaret selv om rien ikke var helt ferdig og kom meg på et vis bort til fødesengen. Der ble jeg fortalt at jeg skulle prøve å la kroppen gjøre jobben og ikke presse aktivt. Og jeg som trodde jeg var en stille føderske…så feil kan man ta. *knegg* Kroppen tok helt over og jeg klarte ikke å la være å brøle hese mannebrøl for hver gang pressetrangen slo inn. Jeg kjente henne komme lenger og lenger nedover, og da jordmoren kunne skimte hodet ved hver ri fikk jeg lov til å presse aktivt. Jeg tok i alt det jeg hadde, og da hodet stod i åpningen fikk jeg selvsagt den lengste riepausen noensinne. Det føltes i hvert fall sånn. Jeg begynte å hyperventilere og mistet helt kontrollen over meg selv. Jordmor ropte at jeg måtte puste og med en kraftanstrengelse klarte jeg å finne roen. Lå der og skalv av smerte/viljestyrke/hvadetnåennvar. Men denne riepausen varte så lenge at jordmor ville ha henne ut, så jeg presset henne ut uten pressrie. Da var klokken 17:31, bare en time etter at jeg fikk konstatert 7 cm. Jeg fikk henne opp på brystet og hun bare så på meg med de nydelige øynene sine. Hun gråt altså ikke da hun ble født. Morkaken kom etter en del styr, og jeg ble sydd. Er usikker på akkurat hvor mye, men hun holdt på en time med dette så det var nok en del. Innover i hvert fall, og litt i arrvevet i mellomkjøttet fra forrige gang som hun lot være å sy. Jeg mistet også en del blod pga. morkakestyr, men ikke mer enn at jeg fikk lov å komme på familierom (’’hotell’’). Utrolig deilig å ha mannen der den første natten! Etter at jeg var sydd sammen gikk jeg selv fra fødesengen og bort til dobbelsengen. Et skikkelig win for meg som ikke klarte å gå på do engang 12 timer etter at A var født. Følte meg som DEN superkvinnen. Der lå vi i en times tid, jeg og M. Jordmoren spurte oss hvor stor A var da hun ble født (3876 g og 50 cm) og hun sa med en gang at M ikke var langt på nær så stor som det. Sjokket var derfor veldig stort da hun ble veid til 3980 g og 52 cm. Store, fine jenta vår.
*Frida* Skrevet 4. februar 2013 #6371 Skrevet 4. februar 2013 Så fin fødselshistorie! Du? Det vognteppet du har hekla (i nydelige fargar!), kor fann du oppskrift til det? Det var så fine ruter, litt meir spennande enn tradisjonelle bestemorsruter! Eg laga et vognteppe i bestemorsruter til N, men det mista me i sommar Så har lyst til å lage et nytt!
honning Skrevet 4. februar 2013 #6372 Skrevet 4. februar 2013 Det hørtes ut som en veldig fin fødsel Wonderwoman som presste henne ut uten pressrie, så flink du var! Så bra at sjalusien har vært bedre igjen nå, det blir nok bare bedre nå
^^Belle^^ Skrevet 4. februar 2013 Forfatter #6373 Skrevet 4. februar 2013 Så fin fødselshistorie! Du? Det vognteppet du har hekla (i nydelige fargar!), kor fann du oppskrift til det? Det var så fine ruter, litt meir spennande enn tradisjonelle bestemorsruter! Eg laga et vognteppe i bestemorsruter til N, men det mista me i sommar Så har lyst til å lage et nytt! Det var en utrolig fin opplevelse også. Jeg har oppskriften skrevet ned ett eller annet sted. Skalvise... Originalen ser sånn ut: Heklet med ullteppegarn (det heter det) fra Sparkjøp, på nål 5. Til hovedfargen (koksgrå nr 27) trenger du 8 nøster Til farge 2 (grå nr 25), 3 nøster Til farge 3 (naturhvit nr 00), 4 nøster Til farge 4 (lyse grå nr 23), 3 nøster Legg opp 7 lm med farge to, og ta sammen til en ring med 1 kjm i 1. lm. 1 omg: 3 lm (=1 st), hekle videre 23 st rundt ringen, slutt med 1 kjm i 3. lm først på omg. 2.omg: 5 lm, hekle 1 st tilbake i kjm x 1 lm, hopp over 2 m og hekle i den 3. st = 1 st, 2 lm, 1 st x, gjenta fra x til x ut omg (8 mønster) 3.omg: 3 lm, hekle 1 st, 3 lm, 2 st rundt den første lm-buen, x 1 fm rundt lm, 2 st, 3 lm, 2 st rundt den neste lm-buen av 2 lm x, gjenta fra x til x omg rundt, slutt med 1 fm rundt den siste lm. Hekle 1 kjm i 1., 2. og 3. lm i beg på omg (for å danne en jevn overgang) 4. omg: Hekle 3 lm og 2 st rundt 1. lm-bue på 3 lm, hekle 1 lm og 3 st rundt samme lm-bue, x hekle rundt neste lm-bue: 3 st, 1 lm, 3 st x, gjeta fra x til x omg rundt, slutt med 1 kjm i 3. lm først på omg. 5. omg: 7 lm, x 1 fm rundt lm midt i ''gruppen'' fra forrige omg, 3 lm, 1 st mellom ''gruppene'', 3 lm, 1 fm midt i den neste ''gruppen'', 3 lm, hekle 3 dst, 3 lm, 3 dst mellom de 2 neste ''gruppene (=hjørne), 3 lm x, gjenta fra x til x omg rundt, slutt med 3 dst, 3 lm, 2 dst og 1 kjm i 4. lm først på omg. 6. omg: Skift til hovedfarge og hekle 1 fm i den bakre m-buen i hver m omg rundt, men hekle 3 fm i hvert hjørne. Hekle i alt 9x13 ruter i de 4 forskjellige fargene, men alle med hovedfargen på 6.omg. Sy lappene sammen med kastesting i farge 1 i den bakre m-buen på alle lappene. Hekle en omg st med hovedfarge rundt hele teppet slik: 1 st i hver og en av 3 fm, hopp over 1 fm, men i hvert hjørne hekles 2 st i hver og en av hjørnem. Hekle deretter viftemønster rundt hele teppet. Viftemønster: 1 omg: x 1 fm, hopp over 2 st, 3 st + 2 lm + 3 st i neste m, hopp over 2 st, gjenta fra x 2 omg: x 7 dst med 1 lm mellom i hver lm-buen av 2 lm, 1 fm i fm, gjenta fra x
^^Belle^^ Skrevet 4. februar 2013 Forfatter #6374 Skrevet 4. februar 2013 Det hørtes ut som en veldig fin fødsel Wonderwoman som presste henne ut uten pressrie, så flink du var! Så bra at sjalusien har vært bedre igjen nå, det blir nok bare bedre nå Ja, har bare en god-varm følelse i magen når jeg tenker på det. Wonderwoman, ja. Det føltes ihvertfall sånn akkurat der og da. ------------------ I dag hadde vi besøk av verdens koseligste helsesøster. Hun veide M og gjett om den jenta har næringsvett. Evt. er det puppene mine som bare er i stand til å produsere fløte... Hun har lagt på seg 750 g på 12 dager! Vi måtte sjekke hvordan det lå an med A, og jammen hadde ikke hun lagt på seg akkurat like mye på like mange dager. Så nå veier altså min ''lille'' baby 4560 g. Helsesøster lurte på om hun var blitt født med keisersnitt fordi hodet hennes var så rundt og fint. Mannen sier han har lagt merke til det han også, men jeg kan ikke se at hodet hennes ser noe annerledes ut enn andre babyhoder jeg altså. Det er nok bare mammaforelskelsen som blinder meg tror jeg. M fikk også kjempemye ''skryt'' fordi hun var så våken. Ifølge HS kunne hun godt være en måned gammel så våken som hun er visstnok. Hun løfter også hodet allerede nå, så hun er sterk. Jeg må innrømme at det er litt gøy å få skryt av ungene sine altså. Sånn ellers blir det første barselgruppe 18.februar og jeg håper bare at det er noen der som jeg kan få god kontakt med. Vi hadde det så gøy med A sin barselgruppe, uten den hadde jeg gått på veggene av sosial utsultethet. Apropos...jeg må huske å ringe for å melde oss på babysang også, det var så koselig synes jeg. Her i gården er vi en smule gale tror jeg. Vi skal nemlig ha dåp den 17.februar. Vi fant ut på lørdag som var at det er den eneste datoen som passer for alle i denne sjømannsfamilien vi er en del av. Og da jeg ringte til kirken i dag og det ikke var noe problem for dem kjører vi på med den datoen. Vi skal uansett gjøre det enkelt og bestille mat og kaker, så da er det bare pynting og bordkort som trengs å bli gjort. Det som bekymrer meg mest er om dåpskjolen passer, men heldigvis er M lang så vi krysser fingrene for at det kun blir noen oppbretter på armene - det klarer vi å leve med. Sånn ellers humper og går det her i heimen. A er fremdeles sjalu. Senest i dag slo hun til M da vi skulle vise henne frem på skype til oldemoren hennes. Men hun glemmer det ut så snart hun får oppmerksomheten igjen. Måtte det gå fort over! M er bare helt fantastisk, skikkelig kosebaby. Hun gråter så og si ikke, og hun bruker dagene på å sove, spise, bæsje (pakke nummer to med bleier er snart tom ) og titte rundt seg med kuleøynene sine. Hun er så fin og jeg er helt forelska. Mindre hår enn A hadde, men mer øyenbryn. A var alien uten øyenbryn omtrent frem til nå nylig. Hun er lang og tynn-isj (ihvertfall i forhold til det A var). Klær som A svømte i er knappe på M nå, men i dag morges måtte jeg gi opp å ta på henne strømpebukse fordi den bare hang og slang på de tynne beina hennes. Så her har det gått i størrelse 50 og 56 om hverandre helt siden fødsel. Pysjer i 50 har måttet bli pakket bort ubrukt fordi de er for korte. Hun spiser som en helt. Jeg var bare sår en ukes tid, og brystskjoldene ble bokstavelig talt bare brukt to ganger på hver pupp. Deilig å slippe å grue seg til å amme altså. Hun sover som regel 4 timer i strekk på natta, utrolig deilig! Hun er litt smågulpete av seg og har hatt noen skikkelig prosjektilgulper allerede. Hun er også litt luftig og fiser og bæsjer mye, men det virker ikke som om det plager henne så veldig. Hun får det jo ut på et vis, så...
Mazilla Skrevet 4. februar 2013 #6375 Skrevet 4. februar 2013 Ååh, jeg blir så babysyk at jeg nesten blir dårlig av å lese her! Leste om søskensjalusi i Foreldre&barn i stad, forresten. I bunn og grunn de samme rådene der som du har fått her
Gjest pysepusen Skrevet 4. februar 2013 #6376 Skrevet 4. februar 2013 Så koselig å lese fødselshistorien din!
Tina_O Skrevet 5. februar 2013 #6377 Skrevet 5. februar 2013 Takk for at du delte fødselshistorien din:-)
Diddles Skrevet 5. februar 2013 #6378 Skrevet 5. februar 2013 Så fin fødsel du har hatt Skikkelig fødekvinne du Si fra hvis det er noe jeg kan hjelpe med ifht dåp vennen Det blir nok en super dag!!
^^Belle^^ Skrevet 5. februar 2013 Forfatter #6379 Skrevet 5. februar 2013 Er veldig fornøyd med å ha hatt en ''normal'' fødsel denne gangen, og så uten smertestillende da! Takk for det Diddles. Men jeg tror vi har det. Mannen og A skal til Stavanger i helgen, så da tar sikkert jeg og mamma en skikkelig razzia og får ferdig alt pynt og sånn. ---------------------- Da har jeg søkt barnehageplass til M. I vår barnehage er fristen 15.februar, så vi har vært litt stressa for å ikke få personnummeret hennes i tide, men i dag fikk vi det heldigvis. Vi har nå søkt om plass fra august av, og så skal vi betale for plassen uten at hun bruker den frem til mannens permisjon er over i utgangen på januar. Det var visst det som var den beste løsningen mtp. på å få plass. Håper virkelig vi får plass altså, er SÅ fornøyd med barnehagen vår. Ingen planer i dag. Er litt sur og gretten kjenner jeg, men håper en god cappuccino gjør susen.
Sequax Skrevet 5. februar 2013 #6380 Skrevet 5. februar 2013 Wow! Gratulerer så mye med veslejenta, og takk for at du delte fødselshistorien! Har dere bestemt dere for om dere skal ha flere, eller holder det med to øyenstener?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå