^^Belle^^ Skrevet 15. mai 2011 Forfatter #2321 Skrevet 15. mai 2011 Neeeeei! Nå ser jeg på matportalen at man ikke kan spise fetaost allikevel! Og det som har blitt min nye dille. Jaja, da får norvegiaen holde litt til da. :gjeiper: Kanskje jeg skal ta med meg en pakke fenalår og litt brie i sykehusbagen?
kisskissbangbang Skrevet 15. mai 2011 #2322 Skrevet 15. mai 2011 Hæ? Når fant de ut av dét, da? Har jo lest mailer fra Arla der det står at det er helt trygt, så jeg har tatt det for god fisk, jeg. Nekter, altså, jeg hadde jo gleda meg sånn til kyllingsalat med massemasse fetaost i morra!
^^Belle^^ Skrevet 15. mai 2011 Forfatter #2323 Skrevet 15. mai 2011 Hæ? Når fant de ut av dét, da? Har jo lest mailer fra Arla der det står at det er helt trygt, så jeg har tatt det for god fisk, jeg. Nekter, altså, jeg hadde jo gleda meg sånn til kyllingsalat med massemasse fetaost i morra! Jeg har alltid trodd at fetaost har vært en av de trygge ostene jeg da. Men de skriver: Listeria kan vokse i noen typer fetaoster, avhengig av hvordan fetaosten er produsert. Det generelle rådet er: Dersom du vil være på den sikre siden bør du unngå fetaost. Ønsker du likevel å spise fetaost, kan du ta kontakt med produsenten og forhøre deg om de har utført holdbarhetstester for listeria i produktet. Så kanskje noen har skrevet til Arla da?
kisskissbangbang Skrevet 15. mai 2011 #2324 Skrevet 15. mai 2011 Ingredienser: Pasteurisert kumelk, salt, melkesyrekultur, osteløpe (mikrobiell), vegetabilskolje (rapsolje), krydderblanding, sitronsyre. Ingrediensene til Arla fetasnacks. Står jo at den er pasteurisert, da er det vel trygt? Eller har jeg gått glipp av noe her?
kisskissbangbang Skrevet 15. mai 2011 #2325 Skrevet 15. mai 2011 (endret) Jeg har for øvrig bestilt spekemattallerken med rømme og eggerøre ved siden av fra mannen som første måltid etter at jeg har kommet hjem. ¨ Og den første skiva jeg spiser etter fødselen skal være med salami, jeg har faktisk drømt om det flere ganger i det siste til og med. Endret 15. mai 2011 av kisskissbangbang
Neala Skrevet 15. mai 2011 #2326 Skrevet 15. mai 2011 Det er herlig å kunne spise forbudt-mat etter fødsel
Diddles Skrevet 15. mai 2011 #2327 Skrevet 15. mai 2011 What, er ikke feta heller bra for oss preggiser?! Jeg gir opp!!! ....dessuten har jeg allerede spist mengder av det til nå i graviditeten
^^Belle^^ Skrevet 15. mai 2011 Forfatter #2328 Skrevet 15. mai 2011 Ingrediensene til Arla fetasnacks. Står jo at den er pasteurisert, da er det vel trygt? Eller har jeg gått glipp av noe her? Men brie o.l. inneholder jo også pasteruisert melk. Kanskje det er noe med lagringstiden som gjør at slike oster er forbudt? Ikke vet jeg. (Og mozzarella inneholder jo upasteruisert melk, men den er allikevel trygg. Er det rart man blir forvirret? ) Jeg har for øvrig bestilt spekemattallerken med rømme og eggerøre ved siden av fra mannen som første måltid etter at jeg har kommet hjem. ¨ Og den første skiva jeg spiser etter fødselen skal være med salami, jeg har faktisk drømt om det flere ganger i det siste til og med. Det hørtes utrolig godt ut. Åh, grovt brød med smør, hvitost og salami (som ikke er oppvarmet )! Det er herlig å kunne spise forbudt-mat etter fødsel Men det blir vel enda mer forbudt-mat som ammende? Jeg gruer meg til å holde meg borte fra jordbær midt i sommersesongen. What, er ikke feta heller bra for oss preggiser?! Jeg gir opp!!! ....dessuten har jeg allerede spist mengder av det til nå i graviditeten Bah, jeg vet. Er det rart man blir forvirret? Jeg har nettopp begynt å spise det jeg - har egentlig ikke likt det noe særlig før nå nettopp.
Sushi Skrevet 15. mai 2011 #2329 Skrevet 15. mai 2011 Sært, jeg har fått vite (fra leger) at pasteurisert fetaost er trygt. Det er en ferskost, og skal da være like trygg som andre ferskoster... Jordbær kan du spise selv om du ammer, altså! Så lenge kreket ikke reagerer på det.
^^Belle^^ Skrevet 15. mai 2011 Forfatter #2330 Skrevet 15. mai 2011 Sært, jeg har fått vite (fra leger) at pasteurisert fetaost er trygt. Det er en ferskost, og skal da være like trygg som andre ferskoster... Jordbær kan du spise selv om du ammer, altså! Så lenge kreket ikke reagerer på det. Det er det jeg hele tiden har trodd jeg også. Da har det nok noe med at nettopp Arla sin er bra da. Eller? Åh, kan jeg? Da får vi krysse fingrene for at hun er like glad i jordbær som det jeg er.
Neala Skrevet 15. mai 2011 #2331 Skrevet 15. mai 2011 Jeg kan spise alt jeg vil (med andre ord akkurat det jeg spiser til vanlig), selv om jeg ammer Hun har ikke reagert på noe jeg har spist Men jeg tror nok jeg holder meg unna jordbær, uansett hvor mange som sier det er trygt. Det var jo en grunn til at det har vært anbefalt å holde seg unna Vi har så uendelig mye allergier i familien, og jeg vil helst ikke trigge det noe mer. Hadde vi vært allergifri så hadde jeg nok spist det for lenge siden
Neala Skrevet 15. mai 2011 #2332 Skrevet 15. mai 2011 Jeg kan spise alt jeg vil (med andre ord akkurat det jeg spiser til vanlig), selv om jeg ammer Hun har ikke reagert på noe jeg har spist Men jeg tror nok jeg holder meg unna jordbær, uansett hvor mange som sier det er trygt. Det var jo en grunn til at det har vært anbefalt å holde seg unna Vi har så uendelig mye allergier i familien, og jeg vil helst ikke trigge det noe mer. Hadde vi vært allergifri så hadde jeg nok spist det for lenge siden
hegejenta30 Skrevet 16. mai 2011 #2333 Skrevet 16. mai 2011 Angående Fetaost: jeg mener å ha lest at den norske/skandinaviske er trygg mens den man får i syden (evt er produsert ved middelhavet) ikke er trygg for gravide. Mannen kom med blåost og parmaskinke til meg da jeg lå på Barsel! Det kan jeg love at smakte godt! Fy-mat når man ammer varierer fra dame til dame - men jordbær er nok blant de værste tingene man kan spise. Løk og kål er det også mange som reagerer på. Det samme kan være med syrlige frukter som eple og appelsin. Så det er bare å prøve seg litt fram med hva som gir reaksjoner hos den lille.
Sushi Skrevet 16. mai 2011 #2334 Skrevet 16. mai 2011 Huff, jeg har spist fetaost i utlandet også jeg... Spurte jo to leger på forhånd, og de sa at det gikk fint. Får håpe det bare er rådene som er litt overdrevne på dette punktet (det er de jo generelt, nettopp for å være på den sikre siden). Hvis jeg ikke kan spise jordbær så blir det MME, altså
^^Belle^^ Skrevet 16. mai 2011 Forfatter #2335 Skrevet 16. mai 2011 Jeg kan spise alt jeg vil (med andre ord akkurat det jeg spiser til vanlig), selv om jeg ammer Hun har ikke reagert på noe jeg har spist Men jeg tror nok jeg holder meg unna jordbær, uansett hvor mange som sier det er trygt. Det var jo en grunn til at det har vært anbefalt å holde seg unna Vi har så uendelig mye allergier i familien, og jeg vil helst ikke trigge det noe mer. Hadde vi vært allergifri så hadde jeg nok spist det for lenge siden Så heldig du er da. Håper jeg får det sånn også. Jeg er ikke allergisk mot noe som helst, men mamma er allergisk mot nøtter og søster har pollenallergi. Og det er vel det. Jaja, jeg får ta den problemstillingen når den kommer. Angående Fetaost: jeg mener å ha lest at den norske/skandinaviske er trygg mens den man får i syden (evt er produsert ved middelhavet) ikke er trygg for gravide. Mannen kom med blåost og parmaskinke til meg da jeg lå på Barsel! Det kan jeg love at smakte godt! Fy-mat når man ammer varierer fra dame til dame - men jordbær er nok blant de værste tingene man kan spise. Løk og kål er det også mange som reagerer på. Det samme kan være med syrlige frukter som eple og appelsin. Så det er bare å prøve seg litt fram med hva som gir reaksjoner hos den lille. Det finnes så utrolig mye informasjon rundt omkring at jeg blir gal. Men nå vet jeg ikke om jeg lenger tør å spise fetaost. Er litt matnazi. Åh, det kan jeg tenke meg. Ja, jeg får ta det når den tid kommer. Man vet jo aldri liksom. Huff, jeg har spist fetaost i utlandet også jeg... Spurte jo to leger på forhånd, og de sa at det gikk fint. Får håpe det bare er rådene som er litt overdrevne på dette punktet (det er de jo generelt, nettopp for å være på den sikre siden). Hvis jeg ikke kan spise jordbær så blir det MME, altså De er nok overdrevne ja. For kanskje 99,99% går det jo veldig bra. (Selv om det blir litt teit å skrive det også da. 99,99% av alle som ikke bruker sele i bil overlever jo også så... ) Enig!
^^Belle^^ Skrevet 16. mai 2011 Forfatter #2336 Skrevet 16. mai 2011 Sløv dag i dag også. Merker jeg begynner å bli litt rastløs nå. Jeg har jo ikke gjort en dritt på sikkert 4 dager. Det blir kanskje jentekveld hjemme hos mamma i dag. Da tenker jeg at jeg sover der, for i morgen skal jeg ta en tur til den lokale 17.mai-feiringen. 17.mai-morgener er også veldig koselige hjemme hos mamma, for der samles alle for å få hjelp til å kle på seg. Jeg har omsider fått bunaden min hjem til leiligheten da, men både bror og søster har sine hengende hos mamma og trenger eksperthjelp for å få dem på.
Sushi Skrevet 16. mai 2011 #2337 Skrevet 16. mai 2011 Synes det var litt krise første gangen jeg skulle stryke bunadsskjorta selv, jeg... Det er ikke bare-bare! I år får jeg neppe på meg bunaden. Tror kanskje ikke jeg skal prøve, for da sprenger den sikkert.
Kokos Skrevet 16. mai 2011 #2338 Skrevet 16. mai 2011 Sløv dag i dag også. Merker jeg begynner å bli litt rastløs nå. Jeg har jo ikke gjort en dritt på sikkert 4 dager. Det blir kanskje jentekveld hjemme hos mamma i dag. Da tenker jeg at jeg sover der, for i morgen skal jeg ta en tur til den lokale 17.mai-feiringen. 17.mai-morgener er også veldig koselige hjemme hos mamma, for der samles alle for å få hjelp til å kle på seg. Jeg har omsider fått bunaden min hjem til leiligheten da, men både bror og søster har sine hengende hos mamma og trenger eksperthjelp for å få dem på. Så koselig tradisjon! Familien din høres så god ut :happy: Hva slags bunad har du?
^^Belle^^ Skrevet 16. mai 2011 Forfatter #2339 Skrevet 16. mai 2011 (endret) Synes det var litt krise første gangen jeg skulle stryke bunadsskjorta selv, jeg... Det er ikke bare-bare! I år får jeg neppe på meg bunaden. Tror kanskje ikke jeg skal prøve, for da sprenger den sikkert. Det har jeg faktisk aldri gjort selv. Jeg sender den enda til mamma for stryking. Er du gal? Den sluttet nok å passe meg enten da jeg gikk opp et par tusen BH-størrelser eller da jeg mistet livet mitt. Fritt valg. Så koselig tradisjon! Familien din høres så god ut :happy: Hva slags bunad har du? Ja, det er kjempekoselig. Om enn litt hektisk da, særlig dersom det er noe spesielt vi skal. Jeg har en Rogalandsbunad med Jelsamønster (bla litt nedover) i svart, med svart vest. Jeg er kjempestolt over den, men hadde jeg kunnet velge en gang til ville jeg valgt sognebunad som bestemor har (med samme vest som den jeg har i dag). Synes den er så utrolig nydelig! (bror har Ulldrape-bunad med svart vest. Mannen min har også mulighet til å få seg en halv bunad gratis - arve etter bror som vokste ut av sin første bukse - men han vil ikke! Hvem er det som ikke vil ha bunad da? Det er jo så fiiiint! ) Endret 16. mai 2011 av ^^Belle^^
hegejenta30 Skrevet 16. mai 2011 #2340 Skrevet 16. mai 2011 Det er fint med bunad ja! Og menn med bunad er og blir sexy!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå