Teriyaki Skrevet 8. mars 2013 #6481 Skrevet 8. mars 2013 Åh, herlighet! Det er helt utrolig hvor vanskelig de gjør det for unge folk nå til dags. Jeg og kjæresten var nok veldig heldig som fikk lån til huset vårt (riktignok bare 1,4 mill), men vi måtte ha kausjonister, da. Men etter to år hadde vi vist bra betalingsevne og med egenkapital og verdistigning så er vi nå hundre prosent ansvarlig for vårt eget hus! Herlig følelse! Men så er dette et hus fra 1953, og et skikkelig oppussingsprosjekt Skulle gjerne hatt råd til et fiks ferdig hus slik som dere skal kjøpe!!! Men vi er jo unge enda, da. Tenk at M har blitt seks uker, da! Du fikk jo nettopp baby! Men hvordan føler du overgangen har vært fra ett til to barn? Er det som de sier, at to er som ti? Jeg ser jo for meg at overgangen fra null til ett barn er mye større enn overgangen fra ett til to? Her var i alle fall overgangen fra "fri og frank" til mamma veldig hard, synes jeg! Og for noen perfekte mål på lille jenta di! Supert når de vokser så bra. Ikke det at jeg husker helt hva O veide på seksukerskontrollen. Tror han veide mer, men så er han en skikkelig plugg, da
^^Belle^^ Skrevet 9. mars 2013 Forfatter #6482 Skrevet 9. mars 2013 Åh, herlighet! Det er helt utrolig hvor vanskelig de gjør det for unge folk nå til dags. Jeg og kjæresten var nok veldig heldig som fikk lån til huset vårt (riktignok bare 1,4 mill), men vi måtte ha kausjonister, da. Men etter to år hadde vi vist bra betalingsevne og med egenkapital og verdistigning så er vi nå hundre prosent ansvarlig for vårt eget hus! Herlig følelse! Men så er dette et hus fra 1953, og et skikkelig oppussingsprosjekt Skulle gjerne hatt råd til et fiks ferdig hus slik som dere skal kjøpe!!! Men vi er jo unge enda, da. Tenk at M har blitt seks uker, da! Du fikk jo nettopp baby! Men hvordan føler du overgangen har vært fra ett til to barn? Er det som de sier, at to er som ti? Jeg ser jo for meg at overgangen fra null til ett barn er mye større enn overgangen fra ett til to? Her var i alle fall overgangen fra "fri og frank" til mamma veldig hard, synes jeg! Og for noen perfekte mål på lille jenta di! Supert når de vokser så bra. Ikke det at jeg husker helt hva O veide på seksukerskontrollen. Tror han veide mer, men så er han en skikkelig plugg, da Herregud, ja, det er helt sykt! Men gøy med eget hus da, det gleder jeg meg veldig til! Fiks ferdig blir det vel ikke tror jeg. Trooor vi har lagt fra oss tanken om å bygge, så det blir nok et helt greit hus som maks er 30 år gammelt. Men det er ofte mye som må gjøres med sånne hus også da, noe mannen synes er helt greit for da har han noe å gjøre når han er hjemme. Tiden går så fort! Jeg ble jo nettopp gravid, jo! Overgangen sånn mamma-messig var ikke så ille. Vi var jo nesten i babybobla med A fra før av, så det ble ikke så mye forandringer sånn sett. Men fytti så stress det er å ha ansvar for begge to samtidig! I starten ble jeg psykisk utmattet etter bare noen timer. Jeg synes også ofte den balansegangen mellom å gi begge nok oppmerksomhet (M begynner å kreve å bli underholdt også nå) og å la A kose med M uten at M får altfor mye bank (ikke si ''nei'' når hun gjør det, men samtidig prøve å unngå at hun brekker et par ribbein på M) er litt vanskelig. Men hei, det er nytt for oss dette her - vi må jo lære vi også. Men jeg synes at det burde blinke et advarsel-skilt til alle som vurderer å få to tette: TRASSALDER! Ikke enkelt å håndtere samtidig som man har en baby å ta seg av. Her har løsningen vært å la A se youtube-filmer på mobilen mens jeg ammer, for å unngå at hun brenner ned hele huset. Det er deilig når de legger så godt på seg, ja! A var også større. Jeg vet ikke helt hvor M gjør av disse kiloene jeg altså, for hun ser jammen ikke så ''tykk'' ut altså. Tror ikke den ene cm hun har tilgode på A kan utgjøre så mye altså. Men gode valker har hun jo da, og smilehull på hendene.
Susa Skrevet 9. mars 2013 #6483 Skrevet 9. mars 2013 Høres ut som om dere har hatt noen stressende dager med flytting, både hit og dit! MIldt sagt imponert over alt dere har fått til med en bitte liten baby i hus! Kjøpte huset vi bor i fra svigerfar for 5 år siden vi, var ikke sånne regler da, men nå er jo dette en (bitte liten) gård da, så vi har bare lån på halvparten av verdien. Hadde ingen egenkapital ihvertfall. Enig at det er utrolig strenge regler nå! De klager over at folk blir så gamle før de får barn, men skal man spare opp egenkapital og ha småbarn samtidig da? Her var lille gutten 5350 gr og 59 cm på 4 mnd kontroll! Ei uke igjen til 5 mndkontroll, spent på den, mye i 62 begynner å bli trangt...
^^Belle^^ Skrevet 9. mars 2013 Forfatter #6484 Skrevet 9. mars 2013 (endret) Høres ut som om dere har hatt noen stressende dager med flytting, både hit og dit! MIldt sagt imponert over alt dere har fått til med en bitte liten baby i hus! Kjøpte huset vi bor i fra svigerfar for 5 år siden vi, var ikke sånne regler da, men nå er jo dette en (bitte liten) gård da, så vi har bare lån på halvparten av verdien. Hadde ingen egenkapital ihvertfall. Enig at det er utrolig strenge regler nå! De klager over at folk blir så gamle før de får barn, men skal man spare opp egenkapital og ha småbarn samtidig da? Her var lille gutten 5350 gr og 59 cm på 4 mnd kontroll! Ei uke igjen til 5 mndkontroll, spent på den, mye i 62 begynner å bli trangt... Ja, det har jammen vært noen travle dager! Men nå begynner vi så smått å komme i orden og det er deilig. Heldige dere som slapp unna den regelen altså. Vi gjorde jo forsåvidt det vi også da, vi kjøpte leiligheten for 5 år siden. Og har prøvd å selge den nesten like lenge... Neida, "bare" 3 år. Heldigvis er bestisen til mannen bankmannen vår og nærmest satte opp sparingen vår alene uten å spørre oss. Men heldigvis for det. Nå klarer vi å spare BSU'ene våre til de er fulle. Oi, det var ikke store gutten nei. Er han prematur, eller bare er han liten? M har brukt 62 nesten siden fødselen hun. Vi kan visst bare lage svære babyer vi. Endret 9. mars 2013 av ^^Belle^^
Susa Skrevet 9. mars 2013 #6485 Skrevet 9. mars 2013 Ja, det har jammen vært noen travle dager! Men nå begynner vi så smått å komme i orden og det er deilig. Heldige dere som slapp unna den regelen altså. Vi gjorde jo forsåvidt det vi også da, vi kjøpte leiligheten for 5 år siden. Og har prøvd å selge den nesten like lenge... Neida, "bare" 3 år. Heldigvis er bestisen til mannen bankmannen vår og nærmest satte opp sparingen vår alene uten å spørre oss. Men heldigvis for det. Nå klarer vi å spare BSU'ene våre til de er fulle. Oi, det var ikke store gutten nei. Er han prematur, eller bare er han liten? M har brukt 62 nesten siden fødselen hun. Vi kan visst bare lage svære babyer vi. Har den vært til salgs så lenge? Da kan jeg tenke meg dere var fornøyde da den ble solgt! Nja, han ble født 36+5, så ikke så veldig prematur. Men har var bare 2155 gr og 45 cm lang. Så han henger jo litt etter. Hvordan går det men sovingen til eldstejenta da?
^^Belle^^ Skrevet 9. mars 2013 Forfatter #6486 Skrevet 9. mars 2013 Har den vært til salgs så lenge? Da kan jeg tenke meg dere var fornøyde da den ble solgt! Nja, han ble født 36+5, så ikke så veldig prematur. Men har var bare 2155 gr og 45 cm lang. Så han henger jo litt etter. Hvordan går det men sovingen til eldstejenta da? Ja, tro det eller ei! Og ja, var storfornøyde selv om vi tapte 100000 + megler. Åh, kan tenke meg han var en søt liten knott da han ble født. Og jeg som synes mine jenter på nesten 4 kg var små! Men ja, ikke rart han henger litt etter da, ja. Men han følger vel sin egen kurve - det er jo tross alt det viktigste. Det går mye bedre enn det gjorde på det verste. Det er fremdeles ikke helt optimalt (M sover mer og lengre på natta enn A gjør!), men så lenge vi slipper de lange våkentimene på natta er vi fornøyde. Ikke så kravstore altså.
^^Belle^^ Skrevet 12. mars 2013 Forfatter #6487 Skrevet 12. mars 2013 Faen. Nå hadde jeg skrevet DET lange innlegget og så klarer jeg å trykke på tilbake-knappen. Æsj, nå ble jeg sur. Skriver heller noe senere i dag.
^^Belle^^ Skrevet 12. mars 2013 Forfatter #6489 Skrevet 12. mars 2013 *bruker full editor slik at ting ikke blir mistet uti eteren* Ja, hvor skal jeg begynne? Vi har hatt noen fine dager siden sist jeg skrev, både som i at vi koser oss og at selve dagen har vært fin. Utrolig deilig når solen faktisk varmer! På søndag var jeg på lang trilletur med søskenvognen, det blir nok metoden som trengs for å få A til å sove daglurene sine i helgene nå når jeg er alene. Hun sover utrolig godt nedi der altså, blir helt paff jeg. Så snart jeg putter henne oppi der, legger hun seg godt til rette med hodet i ene hjørnet og kosen godt plantet over ansiktet. M er et sovedyr uten like, og er som regel våken bare en times tid før hun vil sove igjen. Det er noe jeg ikke er vant med for å si det sånn. Jeg tar meg ofte i å tenke ''sove IGJEN???''. Ellers har hun blitt så ''voksen'' de siste par ukene. Hun er den mest smilete babyen jeg noen gang har møtt, og smiler, ''ler'' og pludrer bare noen gidder å se på henne. A var mer av den alvorlige typen, og lo ikke før hun var et halvt år minst. Rart hvor ulike det går an å bli. Kjærligheten jeg har til dem begge slår meg litt flat av og til. Og jeg som hadde ekle tanker hele graviditeten om hvordan jeg skulle klare å bli like glad i M som i A...vel, det fikset seg helt av seg selv. Tenk at jeg kan romme så mye kjærlighet i kroppen min! Blir helt her jeg sitter og tenker på det. I dag har vi vært på visning på et kjempeinteressant hus (i -dalen, Diddles, så ikke så nær dere dessverre). Mannen er jo reist på sjøen, så vi får eventuelt se på det sammen når han kommer hjem om det ikke er solgt til dess. Men jeg likte det veldig godt. Og det var ENORMT! Kjellerstuen var omtrent like stor som leiligheten vi bor i nå. Men vi får se. Vi har enda et hus vi vil se på når mannen kommer hjem, som ligger i samme område og er i samme prisklasse. Dette er så spennende altså! Sånn ellers går det veldig fint her hjemme. Jeg går mye tur (truser og bukse er blitt altfor store! ) - elsker dette området vi bor i nå. I morgen skal jeg på 6-ukerskontroll med meg selv. Er spent på hvordan det ser ut der nede. Etterpå er det barseltreff med koselige damer. Svigermor henter A i barnehagen, så ettermiddagen er bare miiin (og M sin). Oi, ja, dere kan vel gjette hvem som tok et svært jafs av en ''sinn'' (appelsin) fra fruktskåla på visningen da...
Diddles Skrevet 12. mars 2013 #6490 Skrevet 12. mars 2013 Så spennende med visning Selvom det ikke er nabohuset, så er jo ikke -dalen langt unna - jeg jobber jo der Det er der du mener?? Supergøy med visning og husjakt, vi har også kikket litt i perioder - men så ender vi opp med at vi trives for godt her vi bor Åh, jeg gleder meg så sykt til å se deg M og A igjen - det er ALTFOR lenge siden Helga fløy, jeg rakk knapt å snu meg før det var søndag kveld - men fredag???
^^Belle^^ Skrevet 12. mars 2013 Forfatter #6492 Skrevet 12. mars 2013 Så spennende med visning Selvom det ikke er nabohuset, så er jo ikke -dalen langt unna - jeg jobber jo der Det er der du mener?? Supergøy med visning og husjakt, vi har også kikket litt i perioder - men så ender vi opp med at vi trives for godt her vi bor Åh, jeg gleder meg så sykt til å se deg M og A igjen - det er ALTFOR lenge siden Helga fløy, jeg rakk knapt å snu meg før det var søndag kveld - men fredag??? Ja, det er den dalen. Men nei, det er jo ikke så langt unna da. Tror nok det blir at vi holder oss i byen altså, selv om jeg må innrømme at jeg også har lyst til nabokommunen. Men sånn er det når man finner seg en byfant. Er du gal, dagene bare forsvinner! Fredag er vi helt ledige! Skal vi kanskje bli naboer? Oooh, bor dere der, ja? Det visste jeg ikke. Nytt hus da kanskje? Det vi så på ligger i det ''gamle'' feltet, på veien opp mot -fjellet, rett ved barnehagen.
Gjest pysepusen Skrevet 12. mars 2013 #6493 Skrevet 12. mars 2013 Yes, we are in the valley! Ikke så langt fra skolen i nytt rekkehus (ikke de med fancy dører)
^^Belle^^ Skrevet 13. mars 2013 Forfatter #6494 Skrevet 13. mars 2013 Yes, we are in the valley! Ikke så langt fra skolen i nytt rekkehus (ikke de med fancy dører) Kult. ------- Nå sitter jeg og venter på laben på legekontoret. Jeg ser visst sliten og blek ut (takk for selvtillitsboosten liksom, jeg har jo faktisk sminket meg i dag ) så hun ville at jeg skulle sjekke jern og blodprosent. Men jeg så ikke heeelt anemisk ut da... Sånn ellers er ståa helt fin nedentil. Jeg har grodd fint, og livmorhalsen har trukket seg fint tilbake. "Helt utrolig at det har kommet en baby ut herfra", så jeg må vel konkludere med at jeg i det minste ikke er vid som en låvedør der nede. 1
Mazilla Skrevet 13. mars 2013 #6495 Skrevet 13. mars 2013 Greit å få sjekka da, amming er jo ganske næringstappende (er det et ord?).. Lykke til videre med husjakten og turbolivet
^^Belle^^ Skrevet 14. mars 2013 Forfatter #6496 Skrevet 14. mars 2013 OMG, for en natt! M har vært så tett at hun har våknet en gang i timen, minst. Tror jeg har sugd ut kroppsvekten hennes i snørr. Men ja, veldig oppstykket natt, og så var det selvsagt morgen kvart på 6. Denne dagen kommer til å bli laaaang! Men jeg skal høre med bhg om det er greit at jeg leverer A der etter legetimen, om det aå bare er snakk om noen timer, for M er virkelig ikke i form og trenger den roen og kosen hun kan få. Jeg skal be legen sjekke henne i dag også, selv om det nok bare er en forkjølelse. Feber har hun ikke ihvertfall. Den sjokoladefri-regelen min skal holde hardt i dag kjenner jeg. Det ligger nemlig både mars og twix i kjøleskapet og roper på meg og prøver å trøste meg. Kanskje jeg skal bytte ut sjokoladedagene mine denne uken?
Marikke Skrevet 14. mars 2013 #6497 Skrevet 14. mars 2013 Oi, så slitsomt! Stakkars lille M. Ikke greit å være så tett i nesa si. Kan du ikke ta bare en kvart sjokolade? Hvordan høres sjokoladefriregelen ut? God bedring til lille M!
^^Belle^^ Skrevet 14. mars 2013 Forfatter #6498 Skrevet 14. mars 2013 Oi, så slitsomt! Stakkars lille M. Ikke greit å være så tett i nesa si. Kan du ikke ta bare en kvart sjokolade? Hvordan høres sjokoladefriregelen ut? God bedring til lille M! Ja, det er skikkelig slitsomt både for M og mamma skal jeg si deg. Men selvsagt verst for henne. Søvnmangel takler jeg fint. Det er ikke verre enn at jeg holder meg unna sjokolade i ukedagene, dvs fra mandag til torsdag. Fredag er selvsagt helg. Men jeh tror jeg skal klare å holde meg unna altså, det var greit at A kom i bhg i 12-tiden. Blir sånn i tvil også, og er redd for hva de i bhg tenker. Men nå som M har våknet (igjen!) og jeg hører henne hoste, nyse og klynke med forkjølastemmen sin er tvilen borte. Det er bare ikke rom for ekstra pleie når A er i nærheten, så det beste for alle er at hun drar i bhg...
^^Belle^^ Skrevet 14. mars 2013 Forfatter #6499 Skrevet 14. mars 2013 (endret) Oioioi for en dag! Heldigvis er M et soverdyr, for å ha med seg to små på legekontoret er ikke alltid like enkelt. Neida, A var i storform og lekte kjempefint i lekekroken, mens M sov seg gjennom hele besøket (vi var der i over en time) i tillegg til levering i barnehagen. A var så utrolig flink da hun skulle ta blodprøve! Hun fikk en bit med sjokolade mens de holdt på (det kaller jeg forberedt mamma ), og selv om hun gråt satt hun i ro. Nå gjelder det bare å vente på resultatene. På én måte håper jeg de finner noe, sånn at vi kan få svar på disse rare bleiene hun har, men så vil jeg jo selvsagt ikke at det skal feile henne noe heller. Jeg derimot fikk beskjed om å starte med jerntabletter. Jeg har ikke jernmangel, men er bare noen få ''poeng'' over nedre grense for anbefalt jernlager. Når jeg tenker meg om kan jo det ha en sammenheng med at jeg blir svimmel hver gang jeg reiser meg opp. M har seriøst sovet i HELE dag. Jeg er jo vant med at søvn ikke avler søvn når det gjelder A, men jeg håper at det er det motsatte med M (som det meste annet ) ellers kan det bli en interessant natt. Men altså...hun har vært våken i kanskje 2 timer til sammen i hele dag, og det har vært når hun har spist, skiftet bleie og når jeg har puttet henne i vippestolen. Jeg klarte ikke å holde meg unna sjokoladen i dag. Så dette får bli en ''helgedag'', og så er jeg heller flink i morgen eller på søndag. Noe sier meg at jeg bør gjøre det i morgen, for det er virkelig slitsomt å være alene med dem, særlig når M er litt pjusk og ikke vil ligge for seg selv i det hele tatt. A har vært sjalu i kveld og presterte å slå/poke M rett i fontanellen. Og nå har jeg brukt den siste timen på å løpe att og fram melllom to misfornøyde jenter. Men A sovnet heldigvis fornøyd i armkroken min etter koserunde nummer 10000000, og M har det i det minste rolig rundt seg nå. Herregud, den jenta er allerede vant med å nærmest bli klatret på mens hun spiser. Endret 14. mars 2013 av ^^Belle^^
Marikke Skrevet 15. mars 2013 #6500 Skrevet 15. mars 2013 Du er så tøff, altså! Supermamma som fikser alt med to smårollinger! Jeg vil bare advare om at jerntilskudd kan være litt hardt for M. Jeg fikk også beskjed om å ta jerntabletter, men mini reagerte på dem, så jeg har sluttet med det. Legen sa at det var greit, og så kommer jeg bare tilbake og tar nye tester når jeg slutter å amme. Jeg hadde visstnok fin blodprosent, men dårlige jernlagre. Eller noe sånt. Det er lov å bytte sjokoladedag når man har en så slitsom dag, ja. Håper de finner ut av hva som feiler A. Jeg kjenner meg godt igjen i det du sier. Jeg var hos kiropraktor med mini i går, og han fant en låsning i ryggen. Og selv om det er kjipt med låsning i ryggen, så ble jeg lettet og glad, fordi da vet jeg hva som er problemet, og hun kan få behandling. Håper dere har hatt en fin natt! Og god helg til dere!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå