Gå til innhold

Belle

Fremhevede innlegg

Skrevet

I dag er A blitt hele 9 måneder! :rodmer: Og dere tror vel ikke hun innviet dagen med å reise seg opp etter sofaen for første gang. :hoppe: Hun har reist seg både i senga og oppi sofaen før, sikkert fordi hun har visst at det har vært mykt å falle. Flinke jenta mi. :hjerte:

Gratulerer med 9 mnd-dagen! :bursdag: og for å reise seg etter sofaen :hoppe: Det blir bare travlere og travlere :fnise:

Du.. kan du legge ut oppskrift på middagene du har lagd? :sjenert: Her sliter vi med middag skjønner du - prøver å gi han glass innimellom, men det eneste han har spist litt av er hipp sin med tomat, sqauash og pasta.. alt annet blir det grøss og gru :fnise: Og jeg får liksom ikke somlet meg til å lage selv... for jeg vet liksom ikke helt hva han liker - og kjedelig å lage masse om han ikke vil ha noe.. :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med nimåndersdag til flinke lille A! :duskedame:

Skrevet

Gratulerer med 9 mnd-dagen! :bursdag: og for å reise seg etter sofaen :hoppe: Det blir bare travlere og travlere :fnise:

Du.. kan du legge ut oppskrift på middagene du har lagd? :sjenert: Her sliter vi med middag skjønner du - prøver å gi han glass innimellom, men det eneste han har spist litt av er hipp sin med tomat, sqauash og pasta.. alt annet blir det grøss og gru :fnise: Og jeg får liksom ikke somlet meg til å lage selv... for jeg vet liksom ikke helt hva han liker - og kjedelig å lage masse om han ikke vil ha noe.. :sjenert:

:fnise: Travelt er bare forbokstaven.

Når det gjelder middag pleier jeg bare å slenge sammen litt av det som ligger i kjøleskapet egentlig. Og trikset er å lage en liten ladning først, 2-3 porsjoner, og dersom han liker det lager du mer. I går lagde jeg to sånne:

1 kyllingfilet

1 gulrot

50 g brokkoli

3 ss eplemos

3 små håndfuller couscous

2 klyper kanel

olje

1 kyllingfilet

1 gulrot

50 g brokkoli

1 søtpotet

masse oregano

olje

Jeg har også, med stort hell, lagd grønnsaksgryte med 1 søtpotet, et par gulrøtter, ca 10 cherrytomater og 1 squash. Og så kan du godt putte en kyllingfilet og litt couscous oppi også, det er godt.

Lagde også bolognese her en dagen, men den oppskriften er enorm! Fikk 8 porsjoner til A og to svære porsjoner til meg selv.

4-500 g kjøttdeig (aller annet kjøtt)

1 stor løk

2 fedd hvitløk

2 gulrøtter

1 stor selleristilk

olivenolje

2 ss oregano

2 bokser à 400 g hakkede tomater

1 boks vann

3-400 g tørket fullkornspenne

Skrell og finhakk løk, hvitløk, gulrot og selleri. Ha olje og oregano i en stor gryte og varm opp. Tilsett grønnsakene og rør jevnlig til alt er mykt.

Ha i kjøttet, tomatene og den ene boksen fylt med vann.

Skru ned varmen og la alt koke under lokk i 0,5-1 time.

Kok opp pasta ved siden av og ha oppi kjøttsausen når den er ferdig.

---

Håper du fikk noen idéer. :jepp:

Gratulerer med nimåndersdag til flinke lille A! :duskedame:

:nigo:

Skrevet

Åh, jeg har begynt å se på en så gøy ny serie! L.A. Complex heter den. En canadisk miniserie som de visstnok har laget en amerikansk versjon av også, som har premiere i slutten på april. :rodmer:

Ellers: fæl natt i natt også. Tror det er tenner på gang. :dry: Hun var oppe fra halv 3 til halv 5 i natt. I tillegg brukte jeg en evighet på å ikke få henne til å sovne nå nettopp, og endte opp med å måtte ned i garasjeanlegget og trille henne i søvn. Hello utviklingsspranghelvetet for 4 måneder siden, so I have missed you. :klaske:

Skrevet

Gratulerer med As nimånedersdag! :klem:

Skrevet

---

Håper du fikk noen idéer. :jepp:

Tusen takk! :biggrin: Det høres ut som oppskrifter som har litt smak i allefall :ler:

Cous-cous - bruker det fordi det er sunnere enn ris/pasta? Eller har det egentlig mere smak? :klo: Tilsatt eple og diverse urter er sikkert smart! :jepp:

Ja, jeg fikk masse ideer - tror jeg skal prøve meg på noe tomat og squash først (med kjøtt i... han er foreløpig vegetarianer, bortsett fra leverposteien :overrasket: og det kan vi ikke ha noe av... )

Jeg ga forresten bløtkokt egg til han i dag! Han likte det kjempegodt :sikle: Klarte ikke å la være å gi litt eggehvite også, han spiste det også - men var litt usikker på konsistensen :fnise:

Ingen reaksjoner så langt :nigo:

Skrevet

Tusen takk! :biggrin: Det høres ut som oppskrifter som har litt smak i allefall :ler:

Cous-cous - bruker det fordi det er sunnere enn ris/pasta? Eller har det egentlig mere smak? :klo: Tilsatt eple og diverse urter er sikkert smart! :jepp:

Ja, jeg fikk masse ideer - tror jeg skal prøve meg på noe tomat og squash først (med kjøtt i... han er foreløpig vegetarianer, bortsett fra leverposteien :overrasket: og det kan vi ikke ha noe av... )

Jeg ga forresten bløtkokt egg til han i dag! Han likte det kjempegodt :sikle: Klarte ikke å la være å gi litt eggehvite også, han spiste det også - men var litt usikker på konsistensen :fnise:

Ingen reaksjoner så langt :nigo:

Ja, krydder og urter er en fin ting. Og løk og hvitløk også. :jepp: Du kan også bruke sviske til kylling, det er nam!

Jeg synes couscous har en bedre smak enn pasta, ja. Er derfor jeg bruker det såpass mye. Har ikke anelse om det er noe sunnere. :vetikke:

Jeg har gitt egg til A jeg altså. Ikke så mye da, bare litt smakebiter, og det har gått kjempefint. :jepp:

Skrevet

Aprikos til kylling er også knallgodt!! Og kokos, både kokosmelk og kokosmasse :happy: Igår hadde jeg urtekremost oppi kyllingretten til Liten --> :daane::sikle:

Skrevet

Gratulerer med 9-månedersdagen til søte og flinke A! :) Tiden går fort! Og så flink du er å lage hjemmelaget mat. Hørtes godt ut :spise: Hehe... Overlevde dere jordskjelvet i kveld da? ;) Skikkelig dramatisk skildret i lokalavisen her i allefall :fnise: Men vi merket ingenting da...

Skrevet

Aprikos til kylling er også knallgodt!! Og kokos, både kokosmelk og kokosmasse :happy: Igår hadde jeg urtekremost oppi kyllingretten til Liten --> :daane::sikle:

Det har jeg ikke smakt. Må prøve aprikos neste gang. :jepp: Men...hvor finner du kokosmasse egentlig? Har lyst å prøve å lage kykelikokoskylling, men jeg tør ikke prøve meg på en hel kokosnøtt liksom. :fnise:

Gratulerer med 9-månedersdagen til søte og flinke A! :) Tiden går fort! Og så flink du er å lage hjemmelaget mat. Hørtes godt ut :spise: Hehe... Overlevde dere jordskjelvet i kveld da? ;) Skikkelig dramatisk skildret i lokalavisen her i allefall :fnise: Men vi merket ingenting da...

Tiden flyr avgårde! :daane:

Det er faktisk godt. :fnise: Tar meg noen smakeprøver av maten hennes av og til. :sjenert:

Etter hva halve facebook-lista mi sier, var det såvidt. :hoho: Men helt seriøst så kjente vi det nesten ikke. Vi trodde det var noen som sprengte i kloakktunnelen de holder på å lage, og så tenkte vi ikke noe mer på det før jeg sjekket facebook en stund etterpå.

Skrevet

Ikke så travle dager, men de er fulle og da blir det ikke så mye tid til å komme inn her.

A har hatt skikkelig problemer de to siste nettene nå, og har vært våken i minst to timer og hyyylt. :daane: Først trodde vi det var tennene, men nå tror vi det kanskje er magen. :klo: I dag har hun prompet noe helt forferdelig og det virker som om det er det som plager henne. I natt fikk hun en paracet og da roet hun seg med én gang. Funker paracet på luftsmerter? :klo: Hun har fått litt yogolino både tirsdag og i går, så det er godt mulig hun reagerer på det også, slik hun gjorde med vanlig yoghurt. I dag har hun ihvertfall ikke fått noe, i tillegg til at hun har fått både sviske og aprikos. Det burde få fart på magen ihvertfall.

I går hadde vi innedag hele dagen. Bror og søster kom på besøk, og mannen lagde middag til oss. Resten av kvelden lå vi som slakt på sofaen, så Top Gear og spilte Draw Something. :fnise:

I dag har vi vært på babysang. A var sur som en potte, så vi kastet bare maten i oss og dro hjem igjen. Der fikk vi besøk av svigerfar og kona hans som bor i Stavanger. Kjempekoselig.

Nå har jeg nettopp brukt tre kvarter på å få prompeguri i seng. Sukk. Jaja, hun sovnet da til slutt.

I dag har vi bestilt tur til Oslo. :hoppe: Kjæresten til bestis fyller 30, så da blir det full fest. Etter at vi hadde bestilt flybilletter fant vi jo ut at vi skal i konfirmasjon i Arendal den helgen. :klaske: Heldigvis fikk vi avbestilt dem og har nå en ny plan: jeg tar ut en dag ferie på fredagen så vi får reist med morgenflyet til Oslo. Vi fester og har det gøy på fredagen og på lørdagen tar vi tog til Arendal slik at vi kan være med på konfen på søndagen. Mamma tar med seg A i bilen og kjører på lørdags morgen. På søndags ettermiddag sitter vi på med mamma hjem igjen. God plan. :nigo:

Skrevet

Jaså, så dere skal hitover... :lur: Synd programmet deres er så tett, ellers kunne vi ha møttes. Det får bli en annen gang! :nigo:

Skrevet

Jaså, så dere skal hitover... :lur: Synd programmet deres er så tett, ellers kunne vi ha møttes. Det får bli en annen gang! :nigo:

Det hadde vært kjempekoselig! Men det blir nok for travelt, ja. Vi skal jo kjøre helt hjem igjen etter konfen, så... :daane:

Skrevet

Bra natt i natt. Eller, bra i forhold til de to forrige ihvertfall. :fnise: Ingen hylinger ihvertfall, så nå holder vi oss laaangt borte fra yoghurt en god stund til.

Ellers er A blitt skikkelig vanskelig i matveien etter hun ble syk. Er ikke vant med at hun ikke vil ha noe, så jeg synes det er litt slitsomt. :sjenert: Skive vil hun ikke ha lenger (det var det beste hun visste før), men hun kan godt spise en svær skalk. :roll: Middag er bare æsj så lenge jeg ikke ''lurer'' henne med fruktmos oppå middagen på annenhver skei. Det eneste hun virkelig liker for tiden er grøt, men jeg føler det ikke er helt næringsmessig forsvarlig å gi henne grøt 4 ganger om dagen. :lol:

Skrevet

Welcome to my world! Festlig sant?! :dry: Grøt 4 ganger om dagen er sikkert bedre enn det vi driver med her: fullamming i en alder av 9 1/2 mnd :sukk: Hvis du har frukt oppi grøten er det sikkert fullgod kost disse dagene hun er syk, du skal se det går over :Nikke: Her derimot..........

Skrevet

Bra natt her også! :jepp:

Og jeg kan melde om at første hjemmelagde middag var stor suksess og uten noen vonde magereaksjoner :nigo:

Jeg lagde kokos-gryte :sikle:

1 fedd hvitløk, 3-4 vårløk, 1 gulrot, 1 søtpotet (ca like mye som gulroten), 2 cm ingefær (rives), 1 eple - surres i smør - 1 bx kokosmelk og kjøtt (jeg brukte kalv tror jeg... :sjenert: fant i frysen og husker ikke helt :gjeiper: ) tilsettes og kokes til mørt. 3-4 ss cous-cous. Kjør blender og du har 5 porsjoner finfin babymat! :biggrin:

Jeg superfornøyd med min første babymat og ble varm i hjertet når lillemann ville spise maten min :fnise:

• Liker 1
Skrevet

:tommelopp:

Skrevet

Bra natt her også! :jepp:

Og jeg kan melde om at første hjemmelagde middag var stor suksess og uten noen vonde magereaksjoner :nigo:

Jeg lagde kokos-gryte :sikle:

1 fedd hvitløk, 3-4 vårløk, 1 gulrot, 1 søtpotet (ca like mye som gulroten), 2 cm ingefær (rives), 1 eple - surres i smør - 1 bx kokosmelk og kjøtt (jeg brukte kalv tror jeg... :sjenert: fant i frysen og husker ikke helt :gjeiper: ) tilsettes og kokes til mørt. 3-4 ss cous-cous. Kjør blender og du har 5 porsjoner finfin babymat! :biggrin:

Jeg superfornøyd med min første babymat og ble varm i hjertet når lillemann ville spise maten min :fnise:

Det hørtes godt ut!! Jeg gleder meg til min lille vil spise :sukk: Vi har fulle frysen av gode middager, men her knipes det igjen......

Skrevet

A har hatt skikkelig problemer de to siste nettene nå, og har vært våken i minst to timer og hyyylt. :daane: Først trodde vi det var tennene, men nå tror vi det kanskje er magen. :klo: I dag har hun prompet noe helt forferdelig og det virker som om det er det som plager henne. I natt fikk hun en paracet og da roet hun seg med én gang. Funker paracet på luftsmerter? :klo:

Vi har hatt to like netter, men begynte natta etter dere vi da :gjeiper: Natt til i går hyling i to timer før vi også tydde til paracet, tenkte det må være tenner. Roet seg med en gang den kicket inn. Og så var det samme i natt, men da roet hun seg relativt kjapt hos pappaen.

Man blir rimelig desperat på natta når det er sånn... :trist: Godt å høre at det var bra hos dere igjen i natt, da satser vi på at det er en 2netters-greie her også ;)

Skrevet

Welcome to my world! Festlig sant?! :dry : Grøt 4 ganger om dagen er sikkert bedre enn det vi driver med her: fullamming i en alder av 9 1/2 mnd :sukk : Hvis du har frukt oppi grøten er det sikkert fullgod kost disse dagene hun er syk, du skal se det går over :Nikke : Her derimot..........

Føler med deg altså. :kose: Jeg merker jeg er lei etter bare en uke. :sjenert: Forhåpentligvis forstår Liten snart at det er på tide å spise skikkelig mat! :jepp:

Jeg har alltid frukt oppi grøten ja, og så lager jeg havregrøt til lunsj for litt variasjon. :gjeiper:

Bra natt her også! :jepp :

Og jeg kan melde om at første hjemmelagde middag var stor suksess og uten noen vonde magereaksjoner :nigo :

Jeg lagde kokos-gryte :sikle :

1 fedd hvitløk, 3-4 vårløk, 1 gulrot, 1 søtpotet (ca like mye som gulroten), 2 cm ingefær (rives), 1 eple - surres i smør - 1 bx kokosmelk og kjøtt (jeg brukte kalv tror jeg... :sjenert : fant i frysen og husker ikke helt :gjeiper : ) tilsettes og kokes til mørt. 3-4 ss cous-cous. Kjør blender og du har 5 porsjoner finfin babymat! :biggrin :

Jeg superfornøyd med min første babymat og ble varm i hjertet når lillemann ville spise maten min :fnise :

Så bra at han likte det! :hoppe: Det hørtes jo kjempegodt ut. :jepp: Men hvordan er det med kokosmelk i forhold til vanlig melk egentlig? Siden A reagerer sånn på yoghurt mener jeg. :klo:

Det er skikkelig stas å se at de liker det så godt.

Vi har hatt to like netter, men begynte natta etter dere vi da :gjeiper : Natt til i går hyling i to timer før vi også tydde til paracet, tenkte det må være tenner. Roet seg med en gang den kicket inn. Og så var det samme i natt, men da roet hun seg relativt kjapt hos pappaen.

Man blir rimelig desperat på natta når det er sånn... :trist : Godt å høre at det var bra hos dere igjen i natt, da satser vi på at det er en 2netters-greie her også ; )

Så rart. :klo: Vi trodde også det var tenner, var derfor vi gav paracet. Kanskje det var tenner og mage? :vetikke:

Huff, jeg har lyst å bare grine selv når hun hyler på den måten. Akkurat der og da føler jeg meg så utilstrekkelig. :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...