Gå til innhold

Muntlig til skriftlig advarsel

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest nå

Hvordan fungerer det? HVor lang tid skal det gå mellom en muntlig og skriftlig advarsel?

Og skal den begrunnes?

Hvordan kan jeg tolke et brev som virker som en skriftlig advarsel når jeg ikke har mottatt en mutnlig? skal sjefen si at dette skal jeg ta som en muntlig advarsel for at begge er enige?

Hjelp ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest GreenSky
Hvordan fungerer det? HVor lang tid skal det gå mellom en muntlig og skriftlig advarsel?

Og skal den begrunnes?

Hvordan kan jeg tolke et brev som virker som en skriftlig advarsel når jeg ikke har mottatt en mutnlig? skal sjefen si at dette skal jeg ta som en muntlig advarsel for at begge er enige?

Hjelp ...

Vanlig praksis er at en får muntlig advarsel først, deretter skriftlig. Advarselen må begrunnes slik at du skal få sjangs til å finne ut hva det dreier seg om/forbedre deg.

Har du fått et brev, så er det en skriftlig advarsel, ja. Du har krav på å påklage alle advarsler, og du kan gå i møte for å diskutere saken. Du kan også ta med deg en representant/vitne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende at din bedrift eller den tariffavtalen som gjelder for bedriften har konkrete regler om advarsler, men så vidt jeg vet så finnes det ikke skrevne lovtekster om advarsler.

En advarsel (muntlig eller skriftlig) er en kraftfull beskjed om at du må skjerpe deg. Hva det er bedriften er misfornøyd med og hva du må gjøre for å tilfredstille kravene bør stå i advarselen.

Det er ingen regler som sier at det må gå x-antall dager mellom ulike advarsler. Du kan få en advarsel som går på mangelfull arbeidsprestasjon en dag og hvis du skulker neste dag så kan du få en egen advarsel om det rett etterpå.

Jeg regner med at det er en grunn til at du få advarsel. Hvis du ikke skjønner hvorfor eller er uenig så be om et møte med lederen din. Ta gjerne med deg en tredjeperson.

I tillegg til at det er en klar beskjed til deg, så fungerer også advarselen som en dokumentasjon på at du har fått beskjed om at bedriften ikke er fornøyd med deg ovenfor rettsapparatet hvis bedriften velger å si deg opp. De fleste domstoler krever nemlig at arbeidsgiver dokumenter at de har tatt opp saken med deg og gitt deg mulighet til å rette opp feilen. (Dette gjelder kun hvis du blir sagt opp grunnet dine egne forhold, og ikke hvis du blir oppsagt pga av innskrenkinger)

Nedenfor her finner du en link til en lettfattlig informasjon om hva som skal til for å bli oppsagt. Som du ser så står det litt om advarsler under "skjønnsmessig vurdering".

Oppsigelsen på grunn av forhold på arbeidstakers side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14062003 henviser til Arbeidsmiljøloven, men der står det intet om advarsler, såvidt jeg vet.

Tror, som Litago, at det ikke fins noe skrevet, bortsett fra det lille som hun viser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hilde K S

Men i AML står det at avskjedigense skal være saklig begrunnet. I mange situasjoner er man skjermet for oppsigelse.

Å få en skriftlig advarsel er alvorlig. Det er dokumentasjon på at den ansatte ikke har gjort en god nok jobb, ikke fulgt innstrukser eller vært illojal mot arbeidsplassen.

På mitt arbeidssted prøver man først å ordne opp i ting muntlig, deretter får man tre skriftlige advarsler og så er det ut.

Så, gjest, du må nok se etter hva som står som begrunnelse for denne advarselen. Dersom du er uenig bør du ta kontakt med fagforeningen din eller selv skrive svar dersom du ikke er organisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...