Gå til innhold

Tanten min fra Danmark forlanger dansk julemat hos oss på julaften...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Frekk gjest spør du meg. men i samme åndedrag så så må jeg si at ribbe og pinnekjøtt er ekstremt oppskrytt og jeg synes det er helt latterlig at Nordmenn går helt mann av huse for denne middagen.

Jobbet som butikkslakter et års tid og husker godt alle kundene som skulle ha ribbe - nei den er for mager, den er for fet, i det evige. Det ble nesten en sport å etter en ni ti ribber gå tilbake til den første ribben jeg viste kunden for så å høre: den så flott ut, den tar jeg...

Alle spørsmålene om tilbreding av pinnekjøtt, redd for å ikke få bra svor på ribba osv.

Selv skal jeg har hjortecarre på julaften, fortrinsvis fra en hjort som har hatt et godt liv langt unna gilde eller nortura sine griske klør.

Videoannonse
Annonse
Gjest Eurodice
Skrevet

Frekk gjest spør du meg. men i samme åndedrag så så må jeg si at ribbe og pinnekjøtt er ekstremt oppskrytt og jeg synes det er helt latterlig at Nordmenn går helt mann av huse for denne middagen.

Jobbet som butikkslakter et års tid og husker godt alle kundene som skulle ha ribbe - nei den er for mager, den er for fet, i det evige. Det ble nesten en sport å etter en ni ti ribber gå tilbake til den første ribben jeg viste kunden for så å høre: den så flott ut, den tar jeg...

Alle spørsmålene om tilbreding av pinnekjøtt, redd for å ikke få bra svor på ribba osv.

Selv skal jeg har hjortecarre på julaften, fortrinsvis fra en hjort som har hatt et godt liv langt unna gilde eller nortura sine griske klør.

Jeg har lyst til å feire jul sammen med deg, jeg. Jeg er ikke glad i hverken ribbe eller pinnekjøtt :fnise:, spiser litt for høflighets skyld.

Skrevet

Pleier bare å spise tilbehøret jeg. Hadde det vært opp til meg hadde jeg hatt kalkun.

Gjest Eurodice
Skrevet

Pleier bare å spise tilbehøret jeg. Hadde det vært opp til meg hadde jeg hatt kalkun.

Det var julaftensmiddagen hos meg i alle år, gås og and en gang imellom, så lenge alle barna var samlet hos meg. Nå er de voksne, så jeg alternerer stort sett og retter meg etter husets skikk der jeg er buden :) .

Skrevet

Jeg har vokst opp med ribbe, men siden samboer og jeg for første gang skal feire jul i eget hjem, vet vi ikke hva vi skal ha. Han ønsker pinnekjøtt. Pinnekjøtt er greit nok det, bedre enn ribbe, men ingen höjdare. Jeg ønsker enten kveite (:sikle:), and eller selvskutt vilt. Desverre taper jeg nok denne kampen, da samboer er kokken i huset...

Skrevet

Hvorfor ble det plutselig greit å totalt spore av akkurat denne tråden? :klø:

For en selvsentrert gjeng.

Skrevet

"Per" har vært gift med "Mette" i mange år og de har feiret jul hos oss mange ganger før. Jeg har aldri hørt noe om at "Mette" har savnet dansk julemat når de har feiret jul i her i Norge, hun har alltid vært positiv og påstår at hun liker norsk julemat (ribbe, medister etc). Når hun og "Per" feirer hjemme i Danmark har de and på julaften og norsk julemat 1. dag. "Siri" har vært samboer med "Jesper" i snart to år og i fjor feiret de hver for seg, hun i Norge og han hos familien i Danmark, i år er deres første feiring sammen. "Jesper" er helt klar for at han vil se hvordan vi feirer jul og at han vil oppleve norsk mat og norske juletradisjoner, altså ingen hensyn å ta på matfronten.

Jeg hadde vel tatt en prat med Mette og sett om det var mulig å få til noe julemat som hun også gjerne vil ha. Om det faktisk er praktisk mulig. Dette regner jeg med at Mette vil forstå og justere ønskene sine deretter.

Samtidig så kommer søsteren din med samboer. Han ønsker å oppleve en norsk jul og deres tradisjoner. Jeg ville latt dette være rettningslinjen for hva jeg serverte julaften og Mette sine ønsker hadde kommet som nummer to på lista og kun dersom det lot seg gjennomføre uten alt for mye ekstra jobb.

Skrevet

TS

Etter noen lengre telefonsamtaler har vi omsider kommet frem til en løsning jeg håper og tror de fleste kan leve med. Jeg ringte tante "Mette" i går og forklarte henne at de er invitert til oss julaften og til julefrokost 1. juledag og menyen er det vi som bestemmer, men vi er for all de åpne for innspill når det gjelder julefrokosten. Vi kan gjerne ha and som en del av den, gjerne med ris ala mande som en av dessertene, men julaften blir det ribbe, medister og julepølse med tilbehør, sånn er det bare. Jeg forklarte også at "Jesper" har vært klar på at han ønsker å feire norsk jul og vil oppleve norske juletradisjoner, derfor kjører vi 100% norsk på julaften. Julefrokosten 1. dag er uansett litt danskpreget hos oss, så det er ikke så farlig om den blir enda litt danskere:-)

Det virket som hun forstod det og var forholdsvis blid da vi la på, så jeg krysser fingrene for at problemene er ryddet av veien!

Skrevet

TS

Etter noen lengre telefonsamtaler har vi omsider kommet frem til en løsning jeg håper og tror de fleste kan leve med. Jeg ringte tante "Mette" i går og forklarte henne at de er invitert til oss julaften og til julefrokost 1. juledag og menyen er det vi som bestemmer, men vi er for all de åpne for innspill når det gjelder julefrokosten. Vi kan gjerne ha and som en del av den, gjerne med ris ala mande som en av dessertene, men julaften blir det ribbe, medister og julepølse med tilbehør, sånn er det bare. Jeg forklarte også at "Jesper" har vært klar på at han ønsker å feire norsk jul og vil oppleve norske juletradisjoner, derfor kjører vi 100% norsk på julaften. Julefrokosten 1. dag er uansett litt danskpreget hos oss, så det er ikke så farlig om den blir enda litt danskere:-)

Det virket som hun forstod det og var forholdsvis blid da vi la på, så jeg krysser fingrene for at problemene er ryddet av veien!

Tråden sporet av og jeg skulle skrive at du kanskje må blande deg inn for å unngå misforståelser. Men så hadde du gjort det og jeg slapp forholde meg mer til jula for i dag.

:)

Skrevet (endret)

Hva med å reise til Danmark så kan de lage norsk julemat :lur:

Hvordan tror dere at dere hadde blitt møtt da? Hadde dere fått norsk julemat. Noen er fæle til å forvente å få mye som de aldri hadde gitt selv, i så fall så synes jeg en kan forslå at de kommer før de andre og tar med seg slik mat selv og lager den til selv.

And er jo spesielt og jeg tenker jo at det er ikke alle som er like glad i og lage mat og det er ikke alle som har like stor plass på kjøkkenet eller i ovnen for den saks skyld.

Jeg synes oppførselen er frekk. Er enig i denne:

Men jeg skjønner HELT og holdent at man mister lysten på å være samarbeidsvillig når man blir møtt med KRAV! :kjefte:

Endret av Linnea Adriana
Skrevet

Jeg innser at jeg må være en utrolig snill person som faktisk hadde fikset and i tillegg til norsk julemat.

Skrevet

Jeg tror nok jeg ville undersøkt alle muligheter for å også få servert and på julaften, selv om vi har pinnekjøtt og tilbehøret er helt annerledes. Det blir vel kanskje mindre av et problem enn deres, siden både ribben og anden krever ovn, men hun trenger vel ikke hele anden? Kanskje den kunne stekes kvelden før - varme opp de beste delene i ovnen til henne (og de andre som kanskje vil ha en bit) mens ribben hviler litt etter svoren er ferdig?

For alt vi vet kan det ha vært diskusjon mellom Per og Mette om de skulle feire jul hos dere, kanskje Mette savner å komme i julestemning (noe som maten spiller en stor rolle i).

Syns ikke vertskapet har feil i å stå på at julen skal være 100% norsk siden Jesper ønsker å oppleve det, men jeg syns heller ikke det er fryktelig frekt av Mette å ønske seg and dersom det ville gjort feiringen bedre for henne. Julaften blir ikke mindre norsk av å tilby en ekstra rett med kandiserte poteter hvis det er en av gjestene som virkelig ønsker det!

Syns jeg da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...