LineGourmet Skrevet 22. november 2010 #21 Skrevet 22. november 2010 Vel, dette er akkurat samme dilemmaet flere familier har. Noen har ribbe på julaften, andre har pinnekjøtt, noen har torsk, andre lutefisk... Jeg synes hvertfall at det er koselig at man innordner seg på julaften, det er tross alt en dag som de aller, aller fleste har sterke relasjoner og følelser til. (Bare spør noen om man kan lage juleribba innsmurt med honning/sennep eller noe annet slik at den ikke blir slik "mor" lager den....) Uansett, jeg kan ikke skjønne at det ikke går an å komme frem til en felles løsning som vil være tilfredsstillende for dere alle sammen. Men nei, jeg synes ikke hun kan kreve at dere også lager and. Ja, et typisk dilemma også internt i Norge Etter at jeg ble sammen med min kjære har jeg måttet leve med den forferdelige stanken av pinnekjøtt i tillegg til ribbe I fjor skulle vi ha julaften hos oss og jeg hadde sett for meg at selvsagt blir det ribbe som i alle de årene jeg er oppvokst, og kun ribbe. Selv om vi skulle mikse familiene. Men neida, tror dere ikke svigermor tok med seg sitt eget ferdigkokte pinnekjøtt??! Og man kan jo liksom ikke nekte, selv om det virkelig forurenser jule-duften Tenker at gjester ikke kan kreve noe som helst av vertinnen, men det blir virkelig vanskelig når de tilbyr seg å fikse alt og ta med......
Gjest Airi Skrevet 22. november 2010 #22 Skrevet 22. november 2010 Jeg er enig i at det er kravstort av Mette, men det er da ikke noe å lage en krig ut av. I blandt er det enkleste bare å gjøre sitt for å møte kravene, selv om de er langt fra fortjente. Jeg hadde heller prøvd å vise Mette at jeg var villig til å gjøre mitt for at juleaften skulle bli bra for henne, ellers hadde hun vel forsuret stemingen i familien i årevis.
Shade Skrevet 22. november 2010 #23 Skrevet 22. november 2010 Om så hva, det burde da være mulighet for også å ha and på julaften? Jeg vet av mange som lager f.eks pinnekjøtt OG ribbe, det er da vel ikke noe verre det enn ribbe OG and?? Både and og ribbe skal i ovnen så det er nok ikke så lett som å lage ribbe og pinnekjøtt samtidig
kallekrakil Skrevet 22. november 2010 #24 Skrevet 22. november 2010 En spiser kun pinnekjøtt på julaften i Norge. Alt annet er feil og dårlig julemat.
LineGourmet Skrevet 22. november 2010 #25 Skrevet 22. november 2010 En spiser kun pinnekjøtt på julaften i Norge. Alt annet er feil og dårlig julemat. Ja, særlig 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #26 Skrevet 22. november 2010 Om så hva, det burde da være mulighet for også å ha and på julaften? Jeg vet av mange som lager f.eks pinnekjøtt OG ribbe, det er da vel ikke noe verre det enn ribbe OG and?? Ser Shade har kommentert det allerede, og jeg er enig: Det er faktisk en god del verre å lage både and og ribbe samtidig, fordi begge skal i ovnen. And og pinnekjøtt hadde vært enklere (men krever samtidig veldig forskjellig tilbehør, så da blir det et puslespill å få nok plater og gryter). Ellers tror jeg også den beste løsningen er å ringe tante Mette, og spørre henne rett ut om hennes forhold til norsk julemat. Enten har hun lidd seg gjennom julaftenene hos dere i alle år, eller så kan det ikke være så farlig. Og så får en nesten ta en avgjørelse på hva løsningen skal bli ut ifra hva hun har å si. Kanskje skal dere være de rause og droppe deres julemiddagsvaner i år, hvis grunnene hennes tilsier det? Jeg gjør mye for å få god stemning rundt bordet, jeg, og rir ikke prinsipper på julaften for enhver pris. Det kunne jo være at hun også bare vil være hyggelig å lage god dansk julemat til dere alle, men ettersom jeg forstår hender det også at dere er i Danmark i julen, så da ville det jo være mest naturlig å ta det dansk der, og norsk her? Jeg skjønner forresten ikke at folk kan være så barnslig opphengt i sine egne juletradisjoner, enten det nå gjelder mat eller annet. Selv har jeg i mange år måttet ha en veldig amputert julefeiring, noen år med svært redusert meny pga diett og ulike andre problemer, og uten å kunne reise "hjem", eller ha familien her. Det har jeg da overlevd helt fint, og hvis jeg faktisk er i stand til å spise både middag og dessert og annet godt i julen, holder det lenge for meg, selv om jeg pga gjester og andre omstendigheter evt ikke får menyen som for meg er den ultimate julemiddagen. Og det er ikke fordi mat ikke er viktig for meg - det er faktisk en av mine store pasjoner i livet. Men jeg er også voksen og har vært ute en vinternatt før og kan ta meg sammen, selv på julaften.
Gjest Jay Skrevet 22. november 2010 #27 Skrevet 22. november 2010 Jeg har ingen løsning, men synes det er et snodig argument at "siden tanten ikke har nevnt noe om den norske julematen før nå, så har hun ikke noe hun skulle ha sagt". Hadde det kanskje vært mer ok om hun sa ifra med en gang? Jeg tenker det er flott at hun har klart å ta seg sammen i tidligere år, men nå blitt såpass trygg (evt. irritert) at hun kan si ifra. Men ellers er jeg enig i at de som krever spesialkost uten særlig grunn kan stå for det selv. Saken hadde vært annerledes om dere feiret hver jul i Norge.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #28 Skrevet 22. november 2010 Det kunne jo være at hun også bare vil være hyggelig å lage god dansk julemat til dere alle, men ettersom jeg forstår hender det også at dere er i Danmark i julen, så da ville det jo være mest naturlig å ta det dansk der, og norsk her? Nå har jeg lest åpningsinnlegget i tråden en gang til, og det sies faktisk ingenting om at dere er i Danmark noengang til jul, bare at de ikke er her i Norge hvert år. Så da er det kanskje mer forståelig at Mette har fått idéen om å lage dansk julemat til dere for én gangs skyld, siden de nå for første gang er to dansker hos dere? 2
Gjest Vilma Skrevet 22. november 2010 #29 Skrevet 22. november 2010 Kan man steke and dagen før og varme den opp på julaften? For i såfall ville jeg faktisk gjort det. Vi har både ribbe og pinnekjøtt, pølser og medisterkaker og det meste av tilbehør. Alle skal finne noe de liker, det er tross alt julaften. Om jeg måtte lage ei and dagen før, så hadde jeg gjort det.
Gjest Airi Skrevet 22. november 2010 #30 Skrevet 22. november 2010 Skal dere feire med noen andre som har tilgang til stekeovn? Da kan eventuelt de tilberede anden, og ta den med.
Fluffe Skrevet 22. november 2010 #31 Skrevet 22. november 2010 (endret) Tema:Hadde jeg vært gjest, hadde jeg spist hva jeg hadde fått. Endret 22. november 2010 av Kråkesaks
Gjest Eurodice Skrevet 22. november 2010 #32 Skrevet 22. november 2010 (endret) Jeg er enig med deg i at man spiser det som blir servert når man er gjest. Hvis det er spesielle forhold som man må ta hensyn til, kan man underrette vertskapet på forhånd. Jeg tenker på evt. allergier, sykdommer. Endret 22. november 2010 av Kråkesaks
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #33 Skrevet 22. november 2010 TS Det er overhodet ikke meningen å lage krig, men som andre her påpeker er det ikke bare å tilberede and og ribbe samtidig i samme stekovn. Tilbehøret er ikke så forskjellig, bortsett fra de "kandiserte" potetene de spiser til jul i Danmark, så det er sånn sett ikke noe problem. Vi har feiret jul hos dem i Danmark et par ganger (ser av hovedinnlegget at det kommer litt dårlig frem), og da har det som jeg skrev i hovedinnlegget vært and på julaften og norsk julemat på 1. dag (på julefrokosten sammen med danske retter som f.eks. grov leverpostei med bacon, diverse sild osv.). Siden de selv har gått for løsningen tenkte jeg som så at det kanskje var en løsning her også, men det virker ikke sånn.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #34 Skrevet 22. november 2010 (endret) Tema:Hadde jeg vært gjest, hadde jeg spist hva jeg hadde fått. TS Grunnen til at jeg er oppgitt og irritert er at tante "Mette" og onkel "Per" er invitert til å feire jul hos oss i år. De har valgt å takke ja til invitasjonen. I mine øyne takker de da ja til å spise det som blir servert og jeg synes da det blir helt håpløst at det da skal være masse surmuling over at jeg skal servere det vi alltid har spist til jul. Når jeg og mannen min begge kommer fra familier der juleribba er tradisjon er det det som serveres hos oss på julaften, noe alle gjestene er klar over. Endret 22. november 2010 av Kråkesaks
Gjest Blondie65 Skrevet 22. november 2010 #35 Skrevet 22. november 2010 En spiser kun pinnekjøtt på julaften i Norge. Alt annet er feil og dårlig julemat. Endelig et vettugt menneske. "Forurenser juleduften" Når det er sagt: som vert ønsker man vel å strekke seg mot sine gjester. Jeg ble spurt hva jeg helst spiste på julaften da jeg ble invitert litt lenger ut i slekten enn vanlig og da svarte jeg "hva enn som blir servert, men håper jo på pinnekjøtt". Der i huset laget man da kalkun i tillegg fordi en av de faste gjestene ikke klarer pinnekjøtt (ikke lokal, innflytter fra hutaheiti uten folkeskikk ...). Mette må bidra hvis hun vil ha and. Ellers får hun lage jul hjemme hos seg. For meg er det bare to alternativer: pinnekjøtt eller kalkun tillaget på britisk/australsk/amerikansk vis med stuffing (og uten den der latterlige Waldorffsalaten man lager til i Norge). Svineribbe er greit som søndagsmiddag alle andre dager i året enn julaften!
Kråkesaks Skrevet 22. november 2010 #36 Skrevet 22. november 2010 Tråden er ryddet for avsporinger. Kråkesaks.
kallekrakil Skrevet 22. november 2010 #37 Skrevet 22. november 2010 Ja, særlig Er ikke uten grunn at pinnekjøtt øker mest og at svineribbe øker mest til bruk som mat til dyr som hund :gjeiper:
Gjest Iris Skrevet 22. november 2010 #38 Skrevet 22. november 2010 Jeg synes at man skal spise den julematen som serveres i det landet man er på besøk i. Vi skal også feire jul i utlandet, og bytter dermed ut pinnejøttet med kalkun. Gavene åpnes 1. juledag istedet for på julaften. Helt greit. Det blir helt sikkert kjempekoselig. Alle voksne har godt av å tilpasse seg/ lære om andres tradisjoner. Tull og tøys på voksne folk mener nå jeg 1
Kittykat Skrevet 22. november 2010 #39 Skrevet 22. november 2010 En spiser kun pinnekjøtt på julaften i Norge. Alt annet er feil og dårlig julemat. Kunne ikke vært mer enig. Pinnekjøtt er det aller beste av julemat og jeg virkelig gleder meg til julaften!
muffin26 Skrevet 22. november 2010 #40 Skrevet 22. november 2010 (endret) At noen mennesker kan være så frekke går det ann?Du blir invitert får gratis mat og seng også skal man komme og kreve ting her.Hadde ikke tatt det minste hensyn til sånne som hun Mette.Skal du og hele din famile tilpasse dere henne?Er det ikke mer rettferdig at hun tilpasser seg resten av familien da.For et nek av en dame. Endret 22. november 2010 av muffin26
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå