AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #1 Skrevet 22. november 2010 Julen nærmer seg og det har nå blitt klart at min søster, "Siri", kommer fra Danmark med sin danske samboer, "Jesper", og min onkel, "Per", kommer fra Danmark med sin danske kone, "Mette". Julen skal feires hos meg. "Per" har vært gift med "Mette" i mange år og de har feiret jul hos oss mange ganger før. Jeg har aldri hørt noe om at "Mette" har savnet dansk julemat når de har feiret jul i her i Norge, hun har alltid vært positiv og påstår at hun liker norsk julemat (ribbe, medister etc). Når hun og "Per" feirer hjemme i Danmark har de and på julaften og norsk julemat 1. dag. "Siri" har vært samboer med "Jesper" i snart to år og i fjor feiret de hver for seg, hun i Norge og han hos familien i Danmark, i år er deres første feiring sammen. "Jesper" er helt klar for at han vil se hvordan vi feirer jul og at han vil oppleve norsk mat og norske juletradisjoner, altså ingen hensyn å ta på matfronten. I går ringte "Siri" meg og var helt oppgitt. "Mette" hadde nemlig ringt henne i går og ville at hun skulle komme til henne for å lære å lage dansk julemat, så hun og "Siri" kunne lage dansk julemiddag til henne og "Jesper". Hun synes nemlig det er så fælt med ribbe og savner anda på julaften. Hun ønsker også den danske utgaven av riskrem, ris ala mande. "Siri" hadde sagt at det kunne hun bare glemme, at hun og "Jesper" kommer til Norge for å feire norsk jul og dersom "Mette" ville feire dansk jul fikk hun lage maten selv. Nå er "Mette" veldig fornærmet og truer med å bli hjemme, noe "Per" selvsagt er lei seg for. Jeg er fristet til å ringe dem å si at vi helt sikkert kan fikse noe dansk julemat, men samtidig er jeg litt enig med "Siri" i at det er helt unødvendig - når de kommer til Norge får de innrette seg etter våre juletradisjoner. Det er jo også et spørsmål om å få det til rent praktisk. Jeg har riktig nok stor plass på kjøkkenet, men jeg har f.eks. bare en stekovn - det blir vanskelig å steke både and og ribbe... Dette ble langt, men jeg er bare så frustrerert at jeg måtte få ut litt damp... Noen kloke hoder på KG som har noen gode tips til håndtering av denne situasjonen?
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #2 Skrevet 22. november 2010 Hva med å ha norsk julemat på julaften og dansk julemat på 1. juledag?
kaprifolen Skrevet 22. november 2010 #3 Skrevet 22. november 2010 Hmm.. Kinkig den der! Synes først at dama var tett, men skal innrømme at hvis jeg kom til noen som spiste noe som var så VIDT forskjellig fra min tradisjon, så hadde jeg kanskje savnet det...? :klø: Ikke at jeg synes norsk og dansk kost er SÅ forskjellig at jeg synes det blir et godt nok argument her... Tror du kanskje hun også bruker "jesper" som en unnskyldning for at hun ikke vil være kravstor alene??? Men hvis hun "Mette" spør om hun kan få lage litt mat på egenhånd og betale dette selv, kanskje til og med lage dagen før? Som hun kan varme og spise ved siden av, er det så farlig? Kan jo lage andebryst fremfor helstekt and, f.eks? Kunne det ikke kanskje vært koselig? Beste julen jeg har vært med på var den med både ribbe, pinnekjøtt, steik og kalkun!!! Men jeg skjønner HELT og holdent at man mister lysten på å være samarbeidsvillig når man blir møtt med KRAV!
Rosalie Skrevet 22. november 2010 #4 Skrevet 22. november 2010 Nei, ærlig talt. Er man gjest på en slik tradsjonsdag, så spiser man naturligvis det vertskapet serverer. Ellers kan man holde seg hjemme i sin egen stue. 5
Gjest Airi Skrevet 22. november 2010 #5 Skrevet 22. november 2010 Har dere mulighet til å steke anden et annet sted? Vi pleier å steke ribbe hjemme, mens noen av de andre steker kalkunen. Den pakkes inn og kjøres til oss når den er ferdig, og det går helt fint.
Daisy Fraser Skrevet 22. november 2010 #6 Skrevet 22. november 2010 Ettersom det er du som inviterer hadde jeg bare avventet. Om du ikke kontaktes direkte, men bare hører om dette via andre er det ingenting å forholde seg til. Men om Mette ringer deg for å si at de vurdere å ikke komme, evt for å spørre om man kan ha dansk julemat, så kan du løse det da. Da hadde jeg evt sagt at "det er jo fullt i ovnen av ribba, men om du vil lage til and på forhånd og ta med, og så varme opp her, så er du selvsagt velkommen til å gjøre det. Det er bare hyggelig!" Det viktigste er jo at dere er sammen. Om det å ha litt and på bordet gjør at hun føler at det er mer hennes jul, så er det jo verdt det. Men om du ikke hører noe så kan du bare regne med at hun kommer og deltar på den feiringen dere arrangerer. 3
LukaFrost Skrevet 22. november 2010 #7 Skrevet 22. november 2010 Hvis de absolutt vil ha dansk julemat får de holde seg hjemme eller ta med seg dansk julemat. 2
Capricorn Skrevet 22. november 2010 #8 Skrevet 22. november 2010 Jeg har også dansk familie, men noe sånt har jeg aldri opplevd. Når danskene er hos oss spiser de norsk mat. Når vi er der spiser vi dansk mat. Hvis jeg reiser til danmark i julen hadde jeg forventet å få and på julekvelden som er vanlig der. De får ribbe på julaften hos oss, men det er bare koselig om de lager en skikkelig dansk middag i romjulen hvis de vil det. Ingen dansker jeg kjenner ville forlange at vi brøt en tradisjon for dem.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #9 Skrevet 22. november 2010 TS Det er "Per" som har fortalt meg at "Mette" er fornærmet, han ringte meg og var forbanna på at "Siri" var så udiplomatisk og lurte på om jeg hadde sagt nei til å ha dansk julemat. Jeg har aldri sagt noe om det, jeg har ikke tenkt på at det kunne bli et tema siden "Mette" og "Per" har vært gift i årevis og hun har feiret jul i Norge mange ganger før, uten å protestere på maten. Jeg mistenker at hun ser sitt snitt i å forsøke å få dansk mat på bordet siden "Jesper" nå er inne i bildet og de er to dansker. Julefrokosten vår 1. juledag er veldig dansk, den har nok blitt påvirket av "Mette" i årenes løp og det er mange typisk danske retter der. Jeg foreslo for "Per" at vi kunne legge til anda på julefrokosten, men det var visst ikke det samme som å få den på julaften. Huff...kjenner jeg blir helt oppgitt over dette...
Gjest Nuppa_ Skrevet 22. november 2010 #10 Skrevet 22. november 2010 Nei, ærlig talt. Er man gjest på en slik tradsjonsdag, så spiser man naturligvis det vertskapet serverer. Ellers kan man holde seg hjemme i sin egen stue. Veldig enig i den!
Gjest Idamarte Skrevet 22. november 2010 #11 Skrevet 22. november 2010 Jeg synes ikke gjester har noe med å kreve hva som skal stå på bordet. Hvis "Mette" vil ta med eller lage dansk julemat selv til en av dagene, kan hun vel få lov til det. Og her er det jo "Siri" som har sagt nei, og da er det vel ikke noe du skal behøve å rydde opp i?
Gjest Eithne Skrevet 22. november 2010 #12 Skrevet 22. november 2010 Synes dere skal servere det dere ønsker å lage. Hadde ikke gitt etter for akkurat dette nei. En ting er om det hadde vært noe allergier inne i bildet og endret litt på menyen, men dette er jo kun for å være vanskelig da.... 1
Gjest Spinell Skrevet 22. november 2010 #13 Skrevet 22. november 2010 Oppriktig talt: hvor gammel er tante "Mette", egentlig? Har hun ikke lært at man ikke forlanger egen meny når man er invitert vekk (med mindre hun har en ytterst sjelden svinekjøttallergi )? Julaften hos noen andre betyr å innrette seg etter vertskapets skikker. Punktum finale. 1
laperla Skrevet 22. november 2010 #14 Skrevet 22. november 2010 Hei:) Jeg kan kjenne meg litt igjen i det TS skriver... Har svensk slekt, og vi feirer jul annenhvert år i Norge og Sverige. Vi har gjort det slik at vi lager litt hver, det vi liker best om du vil. Så da ender vi opp med det meste... Som går hjem både hos de svenske og de norske familiemedlemmene. Vet ikke om dette er til noe hjelp akkurat, men...
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #15 Skrevet 22. november 2010 Jeg hadde servert norsk julemiddag som alltid. Mette har jo selv valgt å være feire jul med dere i Norge og det også mange ganger tidligere. Da har den ribba aldri vært et problem. At hun nå snur blir for dumt.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #16 Skrevet 22. november 2010 Herregud, Nei jeg som vert hadde da laget det jeg ville. Man kan ikke bli bedt til middag og forvente å bestemme hva som skal lages! Makan til frekke mennesker!
Kames Skrevet 22. november 2010 #17 Skrevet 22. november 2010 Hva med å ringe til Mette og si hva dere har tenkt å servere, og om dette er greit? Noen ganger kan man misforstå- kanskje hun har uttrykt seg på en annen måte enn det du får servert via tredje person. Og så- dersom det er veldig viktig for henne, legge til rette for at hun kan få den julemiddagen. Men jeg tror de andre overdriver saken jeg, for å være ærlig.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #18 Skrevet 22. november 2010 Beklager ts, men jeg ler så jeg griner. Utrolig hva man klarer å lage familekonflikter av.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #19 Skrevet 22. november 2010 Beklager ts, men jeg ler så jeg griner. Utrolig hva man klarer å lage familekonflikter av. Må bare få slenge på at jeg syns tante Mette virker ufordragelig.
O'hara Skrevet 22. november 2010 #20 Skrevet 22. november 2010 Vel, dette er akkurat samme dilemmaet flere familier har. Noen har ribbe på julaften, andre har pinnekjøtt, noen har torsk, andre lutefisk... Jeg har min julemiddag, og jeg synes faktisk ikke det blir skikkelig jul når jeg ikke får det på julaften, men jeg har valgt å feire sammen med samboeren min og må da spise det som blir servert. Heldigvis er det ikke lutefisk... Og, jeg skjønner godt de som ikke liker ribbe, og heller ønsker andre ting på julaften. MEN! Nå er det engang slik at de kommer til deg for å spise, og dette har aldri vært et tema tidligere. Dere er da voksne mennesker, kan ikke du ringe henne og snakke med henne for å få nøstet opp i dette? Det burde da ikke være noen umulighet og løse dette om dere er to voksne mennesker??? :klø: Om så hva, det burde da være mulighet for også å ha and på julaften? Jeg vet av mange som lager f.eks pinnekjøtt OG ribbe, det er da vel ikke noe verre det enn ribbe OG and?? Jeg synes hvertfall at det er koselig at man innordner seg på julaften, det er tross alt en dag som de aller, aller fleste har sterke relasjoner og følelser til. (Bare spør noen om man kan lage juleribba innsmurt med honning/sennep eller noe annet slik at den ikke blir slik "mor" lager den....) Uansett, jeg kan ikke skjønne at det ikke går an å komme frem til en felles løsning som vil være tilfredsstillende for dere alle sammen. Men nei, jeg synes ikke hun kan kreve at dere også lager and.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå