AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #1 Skrevet 22. november 2010 Hei! I år skal mine to søte være hos sin far fra lillejulaften til 4de juledag. Det er ikke den første jula for oss, og det har gått tidligere greit, og barna begynner å bli vant til det. Forskjellen iår er at mannen min skal jobbe, og jeg blir alene. Ingen enslige venniner eller familie å feire med. Forsåvidt greit for meg, jeg har alltids skulle slått ihjel en ensom julften med god mat, julefilmer, bøker, julegodteri og noe godt i glasset:-) Men mannen og barna (de er såpass gamle at de gjøre seg opp egne meninger, 9 og 14 år) synes ikke at jeg ikke skal få ei ordentlig julefeiring, selv om jeg har sagt at det gjør meg ingenting (ikke noe stakkars mamma-opplegg fra min side altså..). Så derfor foreslo mannen at vi feirer en minijulften med barna 22des... Med full pakke av tradisjonell julemat, julesanger, desserter, gaver....Skal innrømme det høres meget koselig og forlokkende ut og få en slags julaften sammens med barna og mannen:-) Jeg kommer alikevel til å kose meg på julaften etter beste evne (selv om ja; det er sårt å ikke ha barna og mannen sin hos seg, men situasjonen er nå engang sånn) Det med å åpne gaver to kvelder før.... Sist jul barna var til far sa de at de vil ikke flere ganger ha med seg gavene fra min og stefaren sin side til far, da de sjelden får lov å ta med seg gavene hjem igjen (vi har i utgangspunktet annenhver helg hos far). Far har brukt å plukket ut "de beste" tingene av klær og leker og latt de ta med småtinger hjem. Avtalen der er egentlig at når barna er hos meg kommer far innom med gaver og jeg sender med alt som kom fra han sin familie når vi bytter dag i romjula, og han skal såklart gjøre det samme andre veien. Så de gavene som da blir åpnet her den 22des er gaver barna ville ha ventet med å åpne 4de juledag. Synes dere KGere at dette høres ok ut? Eller blir det litt "falskt"? Det er jo ikke julaften helt på ordentlig......
Gjest jomfrua Skrevet 22. november 2010 #2 Skrevet 22. november 2010 Skal innrømme at når jeg begynte å lese innlegget så tenkte jeg: Åååh, nok en mor som skal kjøre to julaften for å dekke sitt behov. Det er jo i og for seg også det du tenker på, men din argumentasjon var annerledes enn det jeg trodde I din situasjon så tenker jeg; kjør julaften en annen kveld om det hjelper deg. Du har ikke små barn som skal dekke dine behov vedrørende jul, slik mange foreldre velger å gjøre når de kjører to julaftener osv. Du har store barn og velger å flytte julaftenen for i det hele tatt å feire jul. Ser ikke noe galt i det, om det er det som er viktig
Norbertine Skrevet 22. november 2010 #3 Skrevet 22. november 2010 Jeg synes det høres ut som en kjempeidé jeg. Det blir jo ikke bare for din skyld heller, mannen din får jo heller ikke feiret på julaften siden han skal jobbe. Og mange barn med fraskilte foreldre har en ekstra feiring hos den av foreldrene de ikke er med på julaften. Hvis alle synes dette blir en fin ordning, så kan dere vel gjøre det? Det spiller vel ingen rolle om andre skulle mene at "det er jo ikke julaften på ordentlig!". Det er jo mye koseligere å åpne gavene sammen den 22. enn å skulle åpne dem helt alene på julaften også. Så får du heller bruke julaften til å se masse koselige ting på tv osv.
Løvetanten Skrevet 22. november 2010 #4 Skrevet 22. november 2010 (endret) ...leste ikke hovedinnlegget godt nok... Endret 22. november 2010 av Løvetanten
Gjest Godt gift Skrevet 22. november 2010 #5 Skrevet 22. november 2010 Jeg synes det er en god idè å feire jul 2 dager før. Når man har så store barn, som forstår situasjonen, kan man godt "flytte" festdager, det viktigeste er at man kan feire sammen, ikke at julemiddagen spiser 24.12 kl. 17.00. Jeg er stemor, men har ikke dette problemet (bor ikke i Norge, men i et land der julen feires 24 eller 25, forskjelling fra familie til famile), ettersom barnas familier feirer 2 forskjellige dager, men andre høytider kan jo godt feires da det passer, bursdager f.eks. Jeg tror dere kommer til å dere masse 22/12, og kanskje blir det en tradisjon som dere kan gjenta de årene barna skal feire julaften (24/12) hos far. Lykke til, og GOD JUL!!!
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #6 Skrevet 22. november 2010 vi feiret 2 julaften nar vi var sma pga familieoppdelinger, eller f.eks forst julaften med den ene siden av familien, og sa f.eks 2 juledag med den andre siden av familien.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #7 Skrevet 22. november 2010 Ts her: Takk for mange svar:-) Synes egentlig den varianten med å feire den 22 høres mere og mere forlokkende ut:-) Så får vi alle; mannen, barna og meg en koselig nestenjulaften sammen:-) Blir jo stusselig for mannen min som har vakt fra kl 7.30 på julaften til kl 9 om morgenen 1ste juledag....tilstedevakt har han og, så ingen mulighet å stikke hjem en tur. Vi har som sagt aldri gjort det sånn før, det med to julaftner, da jeg føler det blir litt feil og kunstig. Tidligere julaftner barna har vært hos far har vi pyntet og gjort våre juletradisjoner som vanlig, som om barna skulle ha vært her. Og mannen og meg har hatt en koselig kveld vi og (skal innrømme at den første jula uten barna ble det endel ekstra rødvinsglass og litt blanke øyne...). Nei jammen det; 22 desember blir det Tre nøtter til Askepott på dvd og Mens vi venter på julen-dvd mens pinneribba putrer på komfyren. Risgrøt med mandel i skal vi og ha, og vi skal pynte oss alle sammen:-) Også åpner vi litt pakker på kvelden.
Chiyo Skrevet 22. november 2010 #8 Skrevet 22. november 2010 Go for it! Det er jo noe som alle ønsker, så hvorfor ikke?
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #9 Skrevet 22. november 2010 Julaften er 24. desember. Punktum. Noen av mine venner med skilte foreldre, følte seg nærmest presset til å måtte feire to julaftner fordi den ene foreldrene var helt alene, stakkar. Men de likte det egentlig ikke. Og sier selv at den kunstigheten og det at de voksne absolutt skulle dytte såre følelser på de i julen, har gjort at de ikke har noe godt forohld til julen, jul er stress, vond klump i magen og pliktløp. Og feires vel for de fleste av de i Syden eller Thailand. Noe de begynte med så fort de var gamle nok til å bestemme selv.
Chiyo Skrevet 22. november 2010 #10 Skrevet 22. november 2010 Julaften er 24. desember. Punktum. Men du vet vel at Jesus egentlig ikke ble født 24. desember sant? Så det spiller egentlig ingen roller ettersom man bare valgte en dag til å begynne med.
angara Skrevet 22. november 2010 #11 Skrevet 22. november 2010 Kjør på med en før-julaften-feiring med julemat, gaver og hele pakka. Dere trenger jo ikke lage en blåkopi av en standard julaften, men se julefilmer, lag marsipan eller gjør noe annet julerelatert. Kan bli en fin førjulskveld, det. :-) (Vi har åpnet pakker og spist ribbe på mange rare dager i desember i årenes løp, sånn er det med foreldre som jobber skift. Barn forstår slikt, ikke noe problem)
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #12 Skrevet 22. november 2010 I akkurat det her tilfellet så synes jeg det er en helt grei måte å gjøre det på siden mannen i huset faktisk blir borte hele julaften samt at barna uansett på pakke opp sine pakker før eller etter julaften. Jeg synes det er greit fordi også mannen blir borte. Jeg ville nok ikke hatt vanlig julemiddag, men noe annet. Nå er jeg sånn at julemiddag spiser jeg første gang på julaften (og flere ganger etter )
Daisy Fraser Skrevet 22. november 2010 #13 Skrevet 22. november 2010 Gå for 22. sier jeg! Hadde jeg vært deg hadde jeg vurdert å bli med mannen på jobb den 24. Nå vet jeg ikke hva slags jobb han har, så jeg vet jo ikke om det er mulig. Men om det er det ville det kanskje gjøre dagen litt finere for dere begge to.
Vulpes Skrevet 22. november 2010 #14 Skrevet 22. november 2010 God idé! Jeg har vokst opp med skilte foreldre, og vi feiret alltid to julaftner. Først selve julaften hos enten mamma eller pappa, og så liksom-julaften etterpå hos den andre. Jeg elsket det! Liksom-julaftnene var utrolig koselige de og, selv om det ikke var helt "ordentlig". Vi koste oss med julemat, gikk rundt juletreet, åpnet gaver og hadde det helt supert
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #15 Skrevet 22. november 2010 Gå for 22. sier jeg! Hadde jeg vært deg hadde jeg vurdert å bli med mannen på jobb den 24. Nå vet jeg ikke hva slags jobb han har, så jeg vet jo ikke om det er mulig. Men om det er det ville det kanskje gjøre dagen litt finere for dere begge to. Ts her; Mannen min er kirug...så da blir det ikke helt aktuelt å være med på jobb:-) Men hadde han hatt et annet yrke så kunne det kanskje vært ei mulighet. Ei vennine av meg er ambulansesjåfør i distriktet, og en julaften hadde hun helgevakt, er gift med en off-shore arbeider. Så den jula feiret hun og barna på ambulansestasjonen:-) Lagde julemat og åpnet pakker.. Det eldste barnet var gammelt nok, 14 tror jeg, til å passse småsøskena hvis vennina mi fikk utrykking. Så alt går:-)
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #16 Skrevet 22. november 2010 Kjør på med en før-julaften-feiring med julemat, gaver og hele pakka. Dere trenger jo ikke lage en blåkopi av en standard julaften, men se julefilmer, lag marsipan eller gjør noe annet julerelatert. Kan bli en fin førjulskveld, det. :-) (Vi har åpnet pakker og spist ribbe på mange rare dager i desember i årenes løp, sånn er det med foreldre som jobber skift. Barn forstår slikt, ikke noe problem) Ts her; Noe blåkopi av julaften blir det jo naturlig nok ikke.... F.eks å gå i kirken, høre sølvguttene synge jula inn, stå på trappa kl 17 og høre kirkeklokkene ringe jula inn... Men julemat, julefilmer og julegodterier blir det:-) Nok engang så er jo ikke dette noe jeg som mor presser ungene til fordi jeg lar mine følelser ta overhånd! Og ungene var helt med på ideen da mannen min kom på det... Jeg har feiret jul uten de før, og det har gått helt greit!. Det med pakkene er deres eget valg, da de er leie av å ikke få med seg gaver hjem hit igjen.. Og frem til nå har vi hatt utrolig flaks i forhold til mannen min sin turnus....han har til nå sluppet unna både julaften og nyttårsaften..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå