Gå til innhold

Mange spørsmål jeg håper DU vet svaret på ? Kanskje omså bare et svar ? Eller to ? :) Se hit !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg skal gifte meg 21 mai 2011 ! Altså i går akkurat et halvt år til, og begynner å få sånn passe hetta !

Vel jeg har nå ordnet meg prøvetimer i 4 forskjellige salonger for å finne kjole, regner med at den biten går greit, men rundt det tema har jeg følgende spm.

1) Er det alltid lang ventetid/leveringstid på kjolene ? En fra agape mente nemlig at jeg burde bestille kjole MINST 6 mnd før den store dagen, da de har 6 mnd bestillingstid ofte. Stemmer dette ? Jeg syntes det hørtes veldig lenge ut, men jeg vet jo ikke.

Så over på hår og sminke, hvor er det de ordner dette ? Og hvordan foregår et slikt opplegg, man må jo nesten prøvesminke samt ordne hår. Man kan jo ikke bare finne ut av dette på selve dagen og ende opp misfornøyd ? Hvordan vet man om de man tester ut hos er flinke eller ei, det er jo umulig å vite, merker jeg blir nervøs bare av tanken.

2) Hvor fikser de håret ditt, må du komme til salong på morgenen du gifter deg ? Legger de som regel sminke på samme sted ? Eller går man da til et annet sted ? Ok frisører kan mye, men jeg tror alikevel at jeg foretrekker en make-up artist til selve sminken på en så viktig dag.

3) Fotograf. Kommer selve fotografen til avtalt fotograferingsplass etter vigelsen ? Altså da tenker jeg på de bildene man skal ta som blir takkekort og bilde på veggen hjemme. Det tar vel 1-2 timer har jeg hørt, så må man jo videre til festen. MEN hvordan gjorde dere det under selve vigelsen og festen ? Hvem filmet og tok bilder der ? Onkelen til samboeren min er kjempeflink å ta bilder, så vi vurderer å la han bruke et kjempebra speilreflekskamera og ta bilder sånn hele veien, men filming må vi sjekke nærmere. Vil gjerne høre deres tanker om hvordan dere skal gjøre dette, eller hvordan dere gjorde det under vigelsen hvis dere allerede er gift :)

4) Om man skal i flere brudesalonger og se på kjoler, og man feks i den første finner en kjole som er nydelig, holder de av en i noen dager ? Hvordan gjøres dette ? Og om man endelig har funnet kjolen man skal ha, når betaler man den ? Når får man den med seg hjem ? Jeg vil helst ikke ha den liggende rundt her i hus med barn og alt, + mannen skal jo ikke se den :P

På forhånd tusen takk !

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1) Er det alltid lang ventetid/leveringstid på kjolene ? En fra agape mente nemlig at jeg burde bestille kjole MINST 6 mnd før den store dagen, da de har 6 mnd bestillingstid ofte. Stemmer dette ? Jeg syntes det hørtes veldig lenge ut, men jeg vet jo ikke.

2) Hvor fikser de håret ditt, må du komme til salong på morgenen du gifter deg ? Legger de som regel sminke på samme sted ? Eller går man da til et annet sted ? Ok frisører kan mye, men jeg tror alikevel at jeg foretrekker en make-up artist til selve sminken på en så viktig dag.

3) Fotograf. Kommer selve fotografen til avtalt fotograferingsplass etter vigelsen ? Altså da tenker jeg på de bildene man skal ta som blir takkekort og bilde på veggen hjemme. Det tar vel 1-2 timer har jeg hørt, så må man jo videre til festen. MEN hvordan gjorde dere det under selve vigelsen og festen ? Hvem filmet og tok bilder der ? Onkelen til samboeren min er kjempeflink å ta bilder, så vi vurderer å la han bruke et kjempebra speilreflekskamera og ta bilder sånn hele veien, men filming må vi sjekke nærmere. Vil gjerne høre deres tanker om hvordan dere skal gjøre dette, eller hvordan dere gjorde det under vigelsen hvis dere allerede er gift :)

4) Om man skal i flere brudesalonger og se på kjoler, og man feks i den første finner en kjole som er nydelig, holder de av en i noen dager ? Hvordan gjøres dette ? Og om man endelig har funnet kjolen man skal ha, når betaler man den ? Når får man den med seg hjem ? Jeg vil helst ikke ha den liggende rundt her i hus med barn og alt, + mannen skal jo ikke se den :P

På forhånd tusen takk !

1) 6 måneder hørtes veldig lenge ut!! Jeg ville sjekket med noen andre en Agape på den. Da jeg fant brudekjolen min dro jeg frem alle kjolene i ca riktig str og begynte med dem for prøving. Jeg fant heldigvis min med en gang! Skal til skredder (i samme butikk) ca èn måned før bryllupet og de sa det ikke skulle ta mer enn et par dager å få det fikset.

2) De aller fleste frisører har en som er sminkør i tillegg. På selve dagen møter du opp i god tid (2 timer for hår og 1 time for sminke har de satt av til meg) Jeg skal ha prøve time et par uker i forveien. Hvis du har sett noen frisyrer i blader e.l. som du liker tar du med det! hvis du ikke klarer å forklare hva du vil ha, klarer ikke frisøren å fikse det heller... jeg har i tilleg bestilt frisør til forlover og mamma - det er beregnet en halvtime for hver av dem som fikses av de andre frisørene i salongen mens de holder på med meg. Jeg skal også skifte i salongen, slik at jeg drar rett i kirken derfra.

3) Vi har valgt å ha proffesjonell fotograf hele dagen. Vi har ingen i familien vår som er supergode på foto så derfor valgte vi det. Av ham får vi alle bildene digitalt slik at vi kan selv velge hvilke som skal inn i album og takkekort. Ei venninne av meg har en far som er fotograf, og de valgte å ha ham som fotograf - det ble steinbra!

4) Kjolen jeg valgte var den første jeg prøvde! Men jeg kunne liksom ikke være helt sikker, så jeg løp rundt og prøvde litt til. De kunne ikke holde av kjolen mer enn noen dager, så da jeg kom tilbake etter et par uker var jeg veldig glad for at den hang der! Da betalte jeg med en gang og så hang kjolen der i en uke til før jeg fikk anledning til å hente den. Jeg har den hengende hos mamma. De tilbød også å ha den hos seg for 100 kr per mnd frem til bryllupet.

Lykke til :bryllup:

Skrevet

Ang brudekjole: Det er vanlig med 3-6 mnd leveringstid på kjole. Ofte lager de ikke flere kjoler enn det som bestilles så vær ute i GOD TID!Nå endte jeg opp med å leie kjole så jeg betalte ikke noe før jeg hentet kjolen. Litt usikker på hvordan de fungerer med å kjøpe. Vil anbefale deg å sjekke leie også. Kjolen skal uansett bare brukes en gang og har sett på finn at veldig mange sliter med å få solgt kjolene sine etterpå.

Mange frisører er også make-up artister. Du kan jo forhøre deg rundt og det går også an i ha prøvetime i flere salonger, så du til slutt kan velge den du trives best med.

Fotograf: Er jo opp til dere hvor lenge dere vil at fofografen skal følge dere. Igjen sjekk ut flere fotografer og få priser. Jeg har ei venninne som er hobbyfotograf og hun tok noen aldeles nyyydelige bilder for oss. (Depui har annonsert for halv pris på fotografering på facebook tidligere. Kan være verdt å sjekke dem ut også)

Skrevet

1. Ventetid på kjoler

Jeg endte opp med å kjøpe prøvekjole fra butikken på salg, så da var det ikke leveringstid. Men det tok jo litt tid med tilpassing, siden kjolen var en god del for stor.

2. Jeg var så heldig å ha gode venner som er flinke med hår og sminke. De var med meg til stedet der jeg fikk ordnet meg (hjemme hos en venninne). Jeg var til prøvetime hos begge to, og sminkøren to en kort ekstra prøving for å sjekke foundation-farge, siden jeg var litt brunere i juli enn på prøvetimen i mai.

3. Vår fotograf tok bilder under vielsen, og deretter på en strand ikke veldig langt fra kirken. I tillegg hadde vi spurt noen venner og familiemedlemmer om å ta bilder, så vi har et godt utvalg med bilder fra hele dagen. Vi kjøpte et HD-videokamera som søsteren min filmet med, da hun hadde lyst til å filme.

4. Stort sett er brudekjoler bestillingsvare, så hvis du skal kjøpe en kjole som er til bestilling, trenger du ikke å holde den av. Da jeg prøvde prøvekjolen som var på salg, ble jeg anbefalt å ringe dem så snart jeg hadde bestemt meg (jeg og forloveren hadde en runde i flere brudebutikker den dagen). Så når jeg ringte og sa ifra at jeg skulle kjøpe kjolen, tok de den ut av butikken, frem til vi fikk ordnet papirene noen dager etter.

Når du bestiller kjolen, er det vanlig å betale et depositum. Hvor mye det er, og når du betaler resten kommer litt an på salongen. Da jeg kjøpte kjolen min, betalte jeg alt med en gang, siden kjolen allerede var i butikken. Så hentet jeg kjolen når det passet for meg. De fleste salonger tilbyr vel å oppbevare kjolen for deg.

Skrevet (endret)

1. Ventetid på kjoler

Jeg kjøpet prøvekjole fra butikken på salg i London, så da var det ikke leveringstid. Jeg undersøkte på forhond hvike salonger hadde hatt akkuratt DEN kjole av DEN designeren og i MIN str. Til slutt satt jeg igjen m/en liste på 3-4 salonger og drog til den salongen som var mest sentralt. De hadde den i min str.SX-S så jeg slapp å sy den ut/inn, men har lagt opp den seinere i Norge.

2. Frisør & Make up

Jeg hadde en amerikanske frisør Jess som kom direkte på hotellet til meg, hun fikset både håret og smynken. Hun var veldig flink! Jeg vet at i Norge er det mest normalt å dra til salongen på selve bryllupsdagen, mens i utlandet (vi giftet oss i Italia) er vanlig at frisøren kommer til bruden. Hun kom først en gang (2-3 dager i forveien) og vi hadde hatt en prøvetime m/håroppsett & smynke. Jeg hadde funnet 1-3 ulike håroppsett som jeg likte godt og hun fikset den som jeg likte best :)

Slike frisører som Jess er veldig profesjonelle nettopp fordi de spesialiserer seg på bruder! Hun brukte kun 1 time på håroppsett og ca.30-40 min på å smynke meg;)

3. Foto & video

Vi valgte en pakke m/2 forografer + 2 videomen som følgte oss opp i løpende av hele bryllupsdag og filmet/tok bilder i 12 timer (med små pauser innemellom), vil jeg si. Etterpå fikk vi:

* 3 DVD m/650 bilder (1 til oss de 2 andre til våre familier)

* 3 DVD/ m.bryllupsfilm (1 til oss de 2 andre til våre familier)

* 3 pakker m/fargede printet bilder i stor format

Resultatet ble veldig bra og professjonelle bilder i høy oppløsning!

Endret av Brazil-girl
Skrevet

1) Det kan nok være lang ventetid. Jeg bestilte kjole i desember, og den kom ikke før i slutten av mai! :sjokkert: Det avhenger vel av om du leier eller kjøper, men regner med at du spør med tanke på å kjøpe?

2) Jeg fikset hår og sminke på ett sted. Jeg kjente godt til stedet, som alltid har hatt et godt rykte. Hadde prøvetime på hår, men sminken tok vi på dagen. Jeg ville bare ha det naturlig, så da var det jo ikke så vanskelig å få til.

3) Anbefaler ikke at dere bruker noen av bryllupsgjestene som fotograf, da de ikke vil få mulighet til å nyte bryllupet. Vi hadde en bekjent av familien som tok bilder hele dagen. Hadde et møte med han i forkant der vi avtalte hva vi ville ha tatt bilde av, med hvem, og hvor lenge vi ønsket at han skulle være der.

4) Jeg hentet kjolen et par dager før bryllupet. Betalte et depositum på ca 20% av prisen da jeg bestemte meg for kjolen. Resten betalte jeg etter at jeg hadde vært til siste prøving. Men dette avtaler du greit med salongen der du finner kjolen din.

Håper det var til litt hjelp. :)

Skrevet

1) Jeg gifter meg i august, og fikk anbefalt å bestille kjole rett over nyttår. Leveringstid varierer nok veldig. I tillegg kan det ta tid å få den tilpasset, de fleste kjolene må tilpasses.

2) Her må du nok bare ringe litt rundt og sjekke. Jeg tror nok jeg vil ha en prøvetime i forveien, slik at jeg vet omtrent hvordan jeg kommer til å se ut på bryllupsdagen.

3) Fotografen kommer som regel dit dere vil, når dere vil. Men bestill i god tid, så dere er sikret å få den dere ønsker. Mange fotografer kan følge dere hele dagen, men det er ganske dyrt. Jeg vil heller ikke anbefale å bruke bryllupsgjester, men kanskje dere kjenner noen andre hobbyfotografer?

4) Jeg kjøpte en prøvekjole som fantes i butikken, den ville de ikke holde av i det hele tatt. Den kunne heller ikke henge lenge i butikken, men måtte hentes så snart den var ferdig lagt opp. Jeg betalte kontant med en gang. I andre butikker vet jeg de tar depositum ved bestilling.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...