Gå til innhold

LTT-Fullmektig

Anbefalte innlegg

Gjest SmurfeLurfen
Skrevet

Hei!

Leste litt på Avinor sin hjemmeside om Lurttrafikktjeneste-fullmektig (tidligere flygelderassistent), men fant ikke så veldig mye informasjon der.

Derfor lurte jeg på om noen her jobber som det? Som kan forklare mer om hvilket yrke det er og hvilken utdanning man trenger?

På Avinor sin side, så forstod jeg det sånn at man får opplæring på en flyplass. Og det tar noen måneder. Men er det alt liksom? :)

Håper noen har erfaringer å dele :)

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest SmurfeLurfen
Skrevet

Fortsatt ingen som vet noe om dette? :)

AnonymBruker
Skrevet

Fortsatt ingen som vet noe om dette? :)

Jeg har mye erfaring å dele da jeg er flygeleder.

LTT-fullmektig har varierende arbeidsoppgaver, men det går primært ut på å gjøre flygeleders jobb litt lettere. Dvs at en del av oppgavene som like godt kan gjøres av en fullmektig gjøres av en. Det være seg behandlig av reiseplaner for fly, føring av trafikkstatistikk, besvare telefonen, hjelp med trafikkstripper*, rapportere og observere vær.

Man blir ansatt og får lokal opplæring på den enheten man jobber på. I tillegg blir man sendt på et kurs som varer i 3 mnd. Tror det fortsatt holdes i Sverige. Det er ca samme teoriundervisning som flygelederne får, bare uten simulatorøvelsene.

Lønnen er ganske bra, men det er dessverre ingen god karriere å satse på. LTT-fullmektigere fases ut og vil etterhvert bli erstattet av maskiner.

Men dersom du er interessert i en kul jobb så er jo det verdt å prøve.

På sidene til Avinor finner jeg ingen utlyste LTT-fullmektige-stillinger. Hvor er det du skal søke?

Stillingene lyses bare ut etter behov og det er ikke felles opptak som hos flygelederne.

Veldig mange fullmektiger er tidligere flygeledere som ikke bestod utdanningen.

*trafikkstripper = en papirlapp festet på en plastikkstripp med informasjon om flyets rute og tidsestimater.

Gjest SmurfeLurfen
Skrevet

Hei!

Takk for svar og gode forklaringer =)

Tenkte at det var et opptak akkurat som til flygeleder, men det er det altså ikke.

Så da må jeg eventuelt søke hvis det blir en ledig stilling da.

Synd at man blir byttet ut med maskiner etter hvert da!

Men høres jo spennende ut!

Gjest SmurfeLurfen
Skrevet

Hei igjen :)

Du vet forresten ikke om det er andre jobber man kan ha i flytårnet og som er høvelig godt betalt? :)

Kan jo ikke vente på at det skal bli en ledig LTT stilling i all evighet og det er sikkert en del konkurranse om stillingen.

:)

Skrevet

Kan du ikke tenke deg å faktisk bli flygeleder da? Eller har du kanskje allerede søkt uten å komme inn?

Gjest SmurfeLurfen
Skrevet

Kan du ikke tenke deg å faktisk bli flygeleder da? Eller har du kanskje allerede søkt uten å komme inn?

Hei!

Har tenkt på det, men har kommet fram til at de som virkelig drømmer om å bli flygeledere, kan få bli det. Man har jo et sinnssykt stort ansvar, og det hadde nok blitt litt for mye for meg. Derfor tenkte jeg på noe annet i flytårnet, men ikke akkurat flygeleder :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...