Gå til innhold

Skal få kattunge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et nytt familiemedlem, i form av en kattunge, flytter inn her i januar. I den forbindelse hadde det vært fint med noen tips til hva jeg trenger, og hva jeg bør være forberedt på.

Hun vil komme til å være en innekatt, men jeg skal allikevel sterilisere, vaksinere og chippe henne.

Hva slags fòr anbefaler dere, og hva slags kattesand fungerer best i forhold til lukt osv.?

Hvor gammel må hun være for å steriliseres? Er det noe spesielt jeg må ta hensyn til siden hun skal være innekatt?

Kan nevne at det nesten alltid er noen hjemme her, så hun vil ikke være mye alene. Vi har også en hund som kan holde henne med selskap de få gangene hun blir alene.(Han er veldig glad i katter, og han har fått blitt med og hilst på henne flere ganger. Det virker som de kommer godt overens i alle fall.)

Til slutt lurer jeg på om det er greit at jeg "låner henne" med meg hjem noen ganger frem til hun skal flytte in her for godt, eller MÅ de være sammen med moren hele tiden frem til de blir gamle nok?

Jeg tenkte kanskje det ville være en bedre overgang for henne om hun tilbragte litt tid her først (noen timer en dag i uken, eller noe sånt, frem til januar), istedet for å plutselig bli borte fra moren sin.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. La henne være hos moren så lenge som mulig! Dette er viktig for kattungen, at den blir gammel nok til å fått det den trenger uten å ha blitt fjernet fra moren og i tillegg tatt med til et nytt sted!

Katter vender seg fort til nytt sted, så dette er ikke noe problem.

Når det gjelder hva du bør gjøre og skaffe deg, så finnes det mange tråder om dette allerede.

Noe av det viktigste er å aktivisere katten, siden den skal være inne. Viktig med stimulering da.

Skrevet

Jeg ville latt kattungen være der den ble født fram til den er gammel nok til å gis bort. Ellers trenger du ikke mye mer enn mat- og vannskål, noe mykt den kan sove på og kattesand. Klorebrett er også lurt, og da du får en aktiv liten kattunge i hus, bør du tenke på at den sikkert kommer til å prøve å klatre i alt som kan klatres i og klore opp alt som kan klores opp. Ikke bli irritert over dette, men vis disiplin når den f.eks. klatrer i gardinene. Og sørg for at katten aktiviserer ved lek, så får den brukt energien samtidig som den danner et bånd til dere. Kattunger kan også finne på å bite over ledninger, så vær obs på det.

• Liker 1
Skrevet

Katten bør helst være med moren sin så lenge som mulig :) Den skal visst være der i 12 uker. Har tidligere vært normalt med 8 uker og de fleste sier at det går bra. Jeg personlig har to stk som jeg fikk når de var 8 uker, og det vises godt at de skulle ha vært med mor litt lengre..

Ang kattesand så anbefaler jeg EverClean. Ingen over, ingen ved siden :)

Kattunger er veeeldig nysgjerrige, så de leker, tygger og klatrer OVERALT. Så pass på ledninger, små ting på gulvet (støv, knust glass o.l)

Første du gjør når du kommer hjem med henne er å sette henne i doen sin. Sånn at hun vet hvor den er.

Siden hun er innekatt så er det viktig med aktivisering. Kjøp leker og lek med henne masse. Når det gjelder fôr har jeg god erfaring med Hills og Royal Canin. Du starter med kattungefôr som er fetere enn vanlig fôr før du går over på et fôr som er beregnet for steriliserte katter. Gjerne et light-fôr, siden innekatter har lett for å legge på seg.

Klorestativ!! Få katten til å bruke det istedet for sofaen. Har en lite pen sofa etter to katter har kvessa klør på den :P

Det sies at hunnkatter steriliseres når de er rundt 6 måneder :)

Skrevet (endret)

Gratulerer med den lille pusen du skal få.

Når det gjelder mat så er det viktig at tørrforet er av god kvalitet (hills, RC), ikke matvare produkter. Billigprodukter inneholder mye dårlig som ikke er bra for katten. Man kan se på det som ett mennesket med god sunn kost, og en på junk food.

Tørrfor bør være tilgjengelig 24/7. Så lenge du starter kattens liv med mat tilgjengelig hele tiden så vil den regulere matintaket sitt selv. Det ligger i kattens natur å småspise hele dagen. For enkelhetens skyld ville jeg skaffet meg en tørrfordispenser. Da renne maten ned i skålen etter hvert som hun spiser slik at du slipper å fylle på skålen hele tiden.

Du begynner med tørrfor for kattunger frem til hun er 1 år, så går du over til voksen mat. Hvilken type voksenmat må du nesten se ann med tanke på hår, vekt osv, men mest samnsynlig må du gi henne mat som er beregnet for sterilisere katter.

Siden det er en innekatt som skal sterilisere så bør våtfor og snaks ikke gis hver dag siden det er mer fetende. Men dette må du også se ann selv iforhold til vekt og aktivitetsnivå. Du finner til slutt en rytme som passer. Jeg gir kattene min billig og usunn våtfor siden det er det de liker best. De setter virkelig ikke pris på de bedre merkene. Så derfor gir jeg de heller den våtforen de liker sjeldnere, enn å gi de oftere våtfor som ikke helt liker.

Av kattesand anbefaler jeg EverClean sine.

Klorestativ er must.

En kjent faktor med katter er at de drikker alt for lite. Da jeg skaffet meg en slik elektrisk vannskål med rennende vann så har de drukket utrolig mye mer. Katter tiltrekkes rennende vann, det er ofte derfor katter liker å drikke fra springen. Vannskålen/maskinen renser vannet hele tiden og holder det friskt. Slipper da også å fylle på skålen hver eneste dag.

Endret av Lulilelu
Skrevet

^ Akkurat som jeg skulle ha sagt det selv!... hei, vent... Jeg sa akkurat samme selv :P

Skrevet

Jeg bruker kattesand som heter catsand fra butikken, det er ikke klumpesand for mine katter hater klumpesand. Vi har kasse med tak, og i kombinasjon med den sandtypen så slipper vi lukt.

Jeg har god erfaring med tørrfor fra dyrlegen, og våtfor fra whiskas. Men kattene våre får bare våtfor ca annenhver dag.

Om du får kattungen til å bruke klorebrett så er det gull verdt. Jeg har to som bruker det, og en som bruker spisestuestolene. Det blir veldig fort stygt. Hun som bruker de har vært veldig sta siden vi fikk henne 12 uker gammel.

Ellers er det veldig greit når du skal ha innekatt å la den bli vant med stussing av klør. Ikke alle puser man trenger å stusse klørne på, men veldig mange innekatter greier ikke å slipe de bra nok selv.

Lykke til!

Gjest BabyBlue
Skrevet

Oppdrettere jeg har kommet over (Flinke, kattevante folk, altså) venter minimum 12 uker, gjerne 16 - 18 hvis katten skal vurderes utseendemessig.

Tidligkastrering anbefales etter min erfaring (selv om det er en noe større operasjon siden du har jente). Bare litt snitting og slikt, så er katten oppe å gå dagen derpå. Katten min var i fin form dagen etter, men noe gruggy etter dyrlegebesøket :fnise:

Bare verdt å nevne at katten bør være i nærheten av 2 kg før den tidligkastreres (etter hva jeg har lest). Mange som kommer med skrekkhistorier om tidligkastrering, men dyrlegenes ekspertise utvikler seg, og så lenge du går til en dyrlegeklinikk med folk som har vært i arbeid lenge og er oppdatert på flere områder skal det være trygt. Dessuten er det nesten bedre å gjøre det så tidlig som mulig - ungt vev heles fortere.

Siden katten min er aktiv og hyper og lite glupsk fra naturens side trenger jeg ikke bekymre meg for at han skal bli feit, men kastrerte katter kan bli litt lubne utover årene, så det er viktig å følge med på formen til pusen.

Kattemat jeg kan anbefale er royal canin kitten, som er for katter opptil 12 måneder. Pusen min har hatt den siden han flyttet inn hos meg kombinert med godbiter der og da, og er sunn og frisk på alle områder. En 10 kgs pose til 600 kr varer i fem måneder med en katt, så da bruker jeg alt i alt ikke så mye penger i året på tørrför.

Kattesanden jeg bruker er everclean, og er den beste jeg har vært bortpå. Klumper kjempebra, og lukter ingenting så lenge pusen graver det godt ned. Er drøy i bruk, og er kort sagt verdt den litt stive prisen siden det varer såpass lenge.

Klorestolpe er bra å ha! Er kjipt når katta angriper møblene... :P Men spørsmål: er den vaksinert og har den fått ormekur? Kattunger bør bli fulgt opp med grunnvaksiner og ormekur sånn helt i begynnelsen...

Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen! Veldig mye nyttig info som jeg definitivt vil få bruk for :)

Pusejenta er 7 uker gammel nå, men jeg skal ikke hente henne før hun er 12-13 uker, så det er enda en stund til.

Hun har fått ormkur og det hun trenger der hun er nå, og jeg skal følge opp med vaksiner og helsesjekk når jeg får henne :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...