Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bestilte meg nytt skattekort og fikk det i posten om fredagen. Ville senke skatten litt. Før hadde jeg en trekkprosent på 23 og det sto jeg ville tjene 165000. Satt derfor ned til 150000 og fikk en trekkprosent på 39. Dette kan vel ikke stemme? Har ikke tjent over det i år. Har snarere tjent 115000 hittil i år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil også si at jeg har bestilt via nettet.

Der det står: Forventet inntekt i hele 2010 - skal man skrive opp det man har tjent, pluss det man tror resten av året?

Har forresten tjent 104.000kr hittil å år. Hvis det har noe å si. Men undres fælt over hvorfor skattetrekket ble så høyt.

Skrevet

Det er egentlig ikke så høyt trekk.

Det er tatt hensyn til at det skal trekkes halv skatt i desember og ettersom det er kun en mnd igjen i år, så det skattekortet du har fått nå egentlig bare 19,5 %.

Skrevet

Men hvis jeg får en utbetaling på 9000kr å de trekker 39%, da blir det ikke mye igjen?

Går på aap og får utbetalt 4400kr hver andre uke og da var det 23% som ble trukket. Nå som det er 39% blir det jo en god del mindre da. :tristbla:

Skrevet

Men hvis jeg får en utbetaling på 9000kr å de trekker 39%, da blir det ikke mye igjen?

Går på aap og får utbetalt 4400kr hver andre uke og da var det 23% som ble trukket. Nå som det er 39% blir det jo en god del mindre da. :tristbla:

halv skatt i desember

• Liker 1
Skrevet

ja, jeg skjønner det. Men får resten av sykepengene mine som er på 4000 som skal gå til husleie og aap utbetaling den 30. Da trekkes det ikke halv skatt. Da sitter jeg igjen med mye mindre. Og på aap slipper man å betale skatt på den første utbetalingen i desember, men trekker stakk på den andre. Så i utgangspunktet er skattetrekket veldig høyt.

Hvis jeg ringer din i morgen å for ordnet opp, blir det da satt opp nytt trekk samme dag?

Skrevet

ikke ta halv skatt i desember om du ikke har råd til det. Kjipt å få baksmell!

Om man vet man har tjent for mye og bør betale mer i skatt, lag deg kid nr her:

https://www.skatteetaten.no/kid

velg personlig skatteyter, og tilleggsforsskudd 2010

og generer kid.

Finn så kontonummer til din kemner, og betal på netbank.

Rentene her er mye høyere her enn i din egen bank!

• Liker 1
Skrevet

Jeg får ikke baksmell. Det er det ikke noe fare for. Men måtte jo ringe skatteetaten i dag, og fikk ikke noe hjelp. Jeg må gjøre dette på nette, og hvis jeg skal betille nytt kort står det at jeg får en trekkprosent på over 80. Det er ett eller annet jeg gjør feil tror jeg, men aner ikke hva. for det ser riktig ut. Blir oppgitt.

Skrevet

Jeg får ikke baksmell. Det er det ikke noe fare for. Men måtte jo ringe skatteetaten i dag, og fikk ikke noe hjelp. Jeg må gjøre dette på nette, og hvis jeg skal betille nytt kort står det at jeg får en trekkprosent på over 80. Det er ett eller annet jeg gjør feil tror jeg, men aner ikke hva. for det ser riktig ut. Blir oppgitt.

Skrevet

hadde ringt skatteetaten igjen, det er gratis nummer 800 800 00

Skrevet

hadde ringt skatteetaten igjen, det er gratis nummer 800 800 00

Ringte igjen å fikk en annen konsulent. Det hjalp ikke det heller. Han mente jeg har betalt for lite skatt og derfor ble det så høyt trekk, men jeg hadde samme 23% trekk i fjord også og tjente mer og fikk igjen på skatten i dag. Men de mener at de ikke får gjort noe. Syns dette er merkelig altså. Så han mente jeg bare skal la det stå. Har ikke akkurat noe valg heller. Så over tallene mine på skatteetaten og satt ned inntekten med enda 10.000 og da ble skattetrekket plutselig over 80%.

Skrevet

Ringte igjen å fikk en annen konsulent. Det hjalp ikke det heller. Han mente jeg har betalt for lite skatt og derfor ble det så høyt trekk, men jeg hadde samme 23% trekk i fjord også og tjente mer og fikk igjen på skatten i dag. Men de mener at de ikke får gjort noe. Syns dette er merkelig altså. Så han mente jeg bare skal la det stå. Har ikke akkurat noe valg heller. Så over tallene mine på skatteetaten og satt ned inntekten med enda 10.000 og da ble skattetrekket plutselig over 80%.

Endring av skattekort så sent på året kan gi rare utslag siden det er så kort tid å "utligne" det man har betalt for mye eller for lite på.

Jeg vil anbefale deg å prøve skatteberegningsprogrammet på skatteetaten.no. Legg inn alle opplysninger for å se hvordan du ligger an. Husk fradragene.

Skrevet

Tusen takk for alle svar. Jeg måtte finne det ut uten hjelp fra skatteetaten. Snakk om å være "borte vekk" på jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...