Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal på jobbintervju imorgen og har googlet både firmaet og daglig leder (han jeg skal på intervju til). Har funnet ut litt av hvert, både positivt og negativt, og lurer på hvor mye jeg skal fortelle at jeg vet om dette i intervjuet. Det er jo relativt standard prosedyre å google folk før et intervju, men er det OK å si at man har gjort det, og faktisk bruke den informasjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

synes ikke det er en normal ting å google arb giver før et intervju. kanskje arb plassen for å få litt info om hva du går til, og samtidig da å vise at du har litt intresse for plassen/jobben.

men om noen som jeg har kalt inn til et jobb intervju, kommet å sagt at de har googlet meg, så ville jeg blir VELDIG skeptisk til den personen og gjerne helst prioritert noen andre dersom det var aktuelt. det samme gjelder andre veien, om arb giver hadde googlet meg som ansatt før et intervju.

Skrevet

Bruk informasjonen på mest mulig positiv måte. I innledningen av jobbintervjuer kommer en gjerne inn på hva søker kjenner til ved arbeidsplassen, og det er aldri negativt å fortelle at en har forberedt seg ved å ha lest tilgjengelig informasjon om firmaet. Det beste er nok å si at du har lest firmaets egne nettsider. Ikke gå i detalj om all mulig annen informasjon, med mindre det er åpenbart at du burde ha funnet det.

Videre er denne bakgrunnsinformasjonen viktig å ha i bakhodet når du tenker gjennom spørsmål du skal stille arbeidsgiver. Du får alltid spørsmål om det er noe du lurer på, og da kan du knytte spørsmålene mot utdyping av informasjon du har tilegnet deg. Igjen på en positiv måte. Skriver firmaet f.eks at de legger vekt på intern opplæring og kompetanse, still spørsmål rundt dette temaet.

Skrevet

Om du ikke ønsker jobben, bør du legge frem den informasjonen, men ønsker du jobben bør du tie om den. Du kan si at du ahr søkt litt på firmaet, go trekke frem alt det positivet, men tro ikke at du skal få jobben med å trekke frem noe negativt om din nye arbeidsgiver. Er nok de færreste som ønsker en sånn person på sin arbeidsplass.

Skrevet

Min nærmeste leder er åpen om at hun googler alle aktuelle søkere, og at dette selvfølgelig har innvirkning på ansettelsesprosessen. Men tviler sterkt på at hun konfronterer søkere med det hun finner ut via google på intervjuet... Blir jo mer som et bakteppe som bestemmer om man ser vedkommende i et godt eller dårlig lys i utgangspunktet.

Generelt tenker jeg at hvis en kandidat hadde begynt å legge ut om ting hun hadde funnet ut om ledere eller kolleger i firmaet hun var på intervju hos, da hadde det sagt meg at denne personen var for sosialt dum og for generelt korka til å passe inn i firmaet. Uansett eksamenspapirer. En ting er å google firmaet. Men å personifisere det og attpåtil konfrontere de som intervjuer deg med det... hehe, så dum og frekk bør du virkelig ikke være.

Skrevet

Google er en upålitelig informasjonskilde ettersom man ikke kan være sikker på at det man finner der er til å stole på. Er en ting å lese om firmaet på deres hjemmesider og bruke det under intervjuet, men når man googler personer kan man aldri være 100 % sikker på at alt stemmer.

Skrevet

Google er en upålitelig informasjonskilde ettersom man ikke kan være sikker på at det man finner der er til å stole på. Er en ting å lese om firmaet på deres hjemmesider og bruke det under intervjuet, men når man googler personer kan man aldri være 100 % sikker på at alt stemmer.

Google er ikke en informasjonskilde, det er en søkemotor... Å google en person vil si at man finner rått og røti om vedkommende, alt fra vedkommendes Facebookprofil til avisartikler til å finne navnet på en underskriftskampanje. Avisartikler tar jeg alltid med en klype salt, siden jeg vet akkurat hvor forvrengt en uttalelse kan bli, men hva er det som ikke stemmer med for eksempel en LinkedIn-profil som vedkommende jo selv er ansvarlig for?

Skrevet

KaraW: jeg er spent på en oppdatering hvordan det gikk i intervjuet, og hvordan du brukte de opplysningene du hadde?

Skrevet

Intervjuet gikk veldig bra. Brukte noe av det jeg hadde funnet, og jeg tror han ble litt imponert (spurte om et prosjekt som hadde gått dårlig). Brukte ikke noe av det jeg fant om han personlig. Han innrømmet forøvrig at han hadde googlet meg først, så da var det vel greit :ler:

Trodde forøvrig at det var ganske standard å google folk og firmaer idag. Klart man er kritisk til det man finner, men å finne ut hvilke prosjekter et firma har jobbet på, eller tidligere arbeidssteder for sjefen er da ganske uproblematisk.

Skrevet

Intervjuet gikk veldig bra. Brukte noe av det jeg hadde funnet, og jeg tror han ble litt imponert (spurte om et prosjekt som hadde gått dårlig). Brukte ikke noe av det jeg fant om han personlig. Han innrømmet forøvrig at han hadde googlet meg først, så da var det vel greit :ler:

Trodde forøvrig at det var ganske standard å google folk og firmaer idag. Klart man er kritisk til det man finner, men å finne ut hvilke prosjekter et firma har jobbet på, eller tidligere arbeidssteder for sjefen er da ganske uproblematisk.

Ja, det er uproblematisk å google et nytt arbeidssted. Sikkert mange som googler en potensiell ny sjef og, men jeg ville i allefall stusset veldig hvis en arbeidssøker begynte å redegjøre for ting hun hadde funnet om meg via google. Det er jo ikke sjefen som skal stå i søkelyset og som skal svare for seg på et intervju. Hvis en arbeidssøker hadde begynt å trekke fram ting om meg som stammet fra google (eller andre steder), uansett om det handlet om tidligere jobber jeg hadde hatt eller ting jeg hadde utrettet i nåværende jobb, ville jeg nok smilt og vært hyggelig, men ville aldri ansatt vedkommende.

Skrevet

Så negative folk var her da? De gangene jeg har vært på intervju har jeg alltid blitt spurt hva jeg vet om firmaet fra før, og blitt oppfordret til å stille spørsmål tilslutt. Og da er det jo en fordel med litt bakgrunnsinfo. Det er jo ikke meningen at man skal si: "haha, gjett hva jeg fant da jeg googlet dere?!"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...