Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Taekwondo for 5-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har en rolig/forsiktig, litt pinglete femåring som jeg prøver å få ut på ting så han kan bli litt tøffere og ha litt venner på fritiden også, og ikke bare såvidt i barnehagen...

Han er ikke så god på å høre etter/adlyde og mister fort tålmodigheten til info. Gir fort opp til tross for masse ros når han prøver.

Han har hittil gått på allidrett og liker det, men vurderer å bytte over til taekwondo for barn.

MEN mitt spm om denne idretten er: Er det i tidligste laget å begynne når man har akkurat fylt 5 år? :roll: eller bør vi vente et års tid?

http://www.mudo.no/barn/

Takknemlig for alle tilbakemeldinger fra de som har erfaring med denne idretten :)

Endret av Smørblomsten
Skrevet

Nå vet jeg ikke med sikkerhet på hvor gamle de yngste deltakerene hos oss var, men vi hadde hvertfall egene timer hvor små barn, og mener de må ha vært fra femårsalderen og opp.. De var hvertfall veldig små, og treningen blir tilpasset deres nivå.

Du kan lese litt hva den gamle klubben min sier om barnetreningen her.. desverre står det ikke noe om alder :(

Skrevet

Hadde ikke gjort det for at han skulle bli tøffere, ihvertfall, for det blir han ikke. Herregud, han er fem år og en liten gutt! Han er vel bare en forsiktig type!

Skrevet

Nei jeg tror ikke det er tidlig. Jeg gikk selv på Taek Won Do en periode og vi gjorde ikke noe særlige krevende ting.

Det er veldig bra for å lære selvforsvar og selvdisiplin.

Dessuten kan jo du se på det på denne måten. Jo tidligere en starter jo høyere er sjansen for at poden blir verdensmester. Ikke at det er noe foreldre forventer.

Skrevet

Hadde ikke gjort det for at han skulle bli tøffere, ihvertfall, for det blir han ikke. Herregud, han er fem år og en liten gutt! Han er vel bare en forsiktig type!

Jeg har gått på denne sporten i mange år, og vil si at jo jeg har blitt tøffere.. Ikke sånn at jeg ypper til forbipasserende eller legger ann til slåsskamp, langt derifra. Men jeg tror det gjorde noe med selvtillitten min som jeg nok hadde godt av :)

Skrevet

Dersom klubben har egne timer for de minste så test det ut. Anbefaler deg en prøvetime først for å se. Jeg vet at unger har reagert negativt på "skrikingen" til treneren.

Skrevet

Har en rolig/forsiktig, litt pinglete femåring som jeg prøver å få ut på ting så han kan bli litt tøffere og ha litt venner på fritiden også, og ikke bare såvidt i barnehagen...

Han er ikke så god på å høre etter/adlyde og mister fort tålmodigheten til info. Gir fort opp til tross for masse ros når han prøver.

Han har hittil gått på allidrett og liker det, men vurderer å bytte over til taekwondo for barn.

MEN mitt spm om denne idretten er: Er det i tidligste laget å begynne når man har akkurat fylt 5 år? :roll: eller bør vi vente et års tid?

Takknemlig for alle tilbakemeldinger fra de som har erfaring med denne idretten :)

Jeg er av den formening at kampsport er en flott idrett for de fleste barn, MEN IKKE FOR Å BLI TØFFERE (tenker da på dette med å ta igjen om noen er "slemme").

Kampsport, enten det er Tae Kwon Do, Karate, Ju Jitzu, Judo og Wushu/Kung Fu er fantastiske idretter for barn som gjennom slik trening vil få et stort forsprang på andre barn mht f.eks. grovmotorik. Men du skal også være klar over at både grovmotorik og styrke blir veldig bra med vanlig norsk turn. Ikke alle de nevnte kampsportene er like godt egnet til reelt forsvar. Dessuten er det grener innenfor de forskjellige stilartene som er mer kamporientert enn andre.

For noen kan det være litt mer "spennede" å trene turn fremfor å gjøre de samme bevegelsene om og om og om igjen innen kampsporter. Turn kan derfor være bedre enn de nevnte kampsporter til å trene grovmotorik og styrke, - avhengig av hva en ønsker å oppnå.

Men vær også klar over at det tar MANGE år å bli god og kansje kunne forsvare seg. En 5-åring vil sansynlig være nærmere 10 før hun/han kan utrette noe. Selv har jeg litt kjennskap til 1-2 av overnevnte idretter.

Jeg har også et "barn" som har drevet det ganske langt og er nå blandt Norges 3 beste ? i sin stilart som er veldig kamporientert, men har også holdt på i nesten 10 år. "Barnet" har ALDRI !!! sloss. Ikke engang slått etter andre utenom trening/oppvisning. Men ryktene går og det har ikke vært behov for å markere seg heller. Avisoppslag har gjort veldig mye samtidig som at "barnet" ikke ønsker å prate om sin evne til å forsvare seg.

Men tryggheten er der. På skolen er det som oftest nok at "barnet" sier til noen som krangler at de skal slutte fordi det er for dumt å sloss for slike bagateller, og guttene (for det er oftest gutter) har blitt venner igjen da. Dette har jeg fått bekreftet både fra skolen og far venner av barnet.

Konklusjon.

Ja. barn kan lære å forsvare seg med kampsport, men de lærer som oftest andre ting som er enda viktigere (som f.eks å unngå konflikter).Og det å unngå konflikter er ant viktigere enn noe annet idag hvor det er "gjenger" som opererer sammen. Om barnet kan ta 1, 2 eller kansje 3, så risikere det at gjengen kommer tilbake med 6 stk neste gang. Da hjelper det ikke så mye å være god ettersom virkligheten er litt anderledes enn det en ser i action filmer.

Skrevet

Har vært Tae kwon-do instruktør siden 2007 (NTN og ITF)

vi har en aldersgrense på 8 år.

å ha barn i 8 års alderen i den sporten er ikke noe problem. det er ikke veldig fokus på kamsporten i seg selv, men mest lek og morro. litt teknikk trening er det jo og litt teori, så de må kunne lese.

Skrevet

Oppfattet ikke at TS mente "tøffere" som å ta igjen i slosskamper, men at hun ønsket at gutten skal få bedre selvtillit og tørre mer? Og det kan man jo få i en slik type idrett? Hvis han er for liten til å trene taekwondo finnes det jo også andre typer kampsporter som kan være fine for barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...