Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig begynt å jobbe fast hver lørdag fra 10.00-14.30 (veldig kort vakt ja) og fikk første lønnslipp nå. Har jobbet på samme sted i ca. 1 år(uten lønnsøkning), men da kun på kvelder utenom helga. Jeg ser at jeg ikke har fått noe helgetillegg og tar derfor dette opp med sjefen (da jeg vet at det finnes en ordning på dette). Da får jeg høre at det kun er helgetillegg for arbeid etter klokka 15.00 på lørdag og hele søndag. Er dette riktig?

Ellers vil jeg også si at jeg merker jobben er mye tyngre på lørdagene, enn det var å jobbe i ukedagene (mye fler mennesker, lite bemanning osv.). Jeg vet ikke om dette er vanlig praksis, men ser på det som veldig "urettferdig". Burde jeg ta dette opp? Isåfall hvordan og med hvilke begrunnelser?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

vanlig, jeg har fått helgetillegg etter klokken 15.00 på alle mine jobber.

Endret av Lykkelitenen
Skrevet

Jeg får helgetillegg hele lørdagen. det er i helsesektoren...

Gjest Blondie65
Skrevet

Dette er umulig å svare på uten å vite hva du jobber med. I restaurantbransjen gjelder en tariffavtale, i Handel og kontor en annen.

Skrevet

Jeg får helgetillegg hele lørdagen. Men forskjellig før og etter kl 16. Før har jeg ikke fått helgetillegg, før etter kl 14.

Skrevet

Dette er umulig å svare på uten å vite hva du jobber med. I restaurantbransjen gjelder en tariffavtale, i Handel og kontor en annen.

Og det er jo heller ikke sikkert at butikken du jobber i følger en tariffavtale, men har laget sine egne regler med UB-tillegg. Det kommer f.eks an på om de ansatte er organisert og har krevd å ha en overenskomst.

Er ingen organisert, og inger tariffavtale gjelder, har dere ikke krav på noe UB-tillegg siden arbeidsmiljøloven ikke omhandler dette. Og da er det helt opp til sjefen hvilken betingelser han har gitt deg.

Skrevet

TS her: Jeg jobber på treningssenter som ufaglært, men under relevant studie. Det er ikke mulig for meg å jobbe etter klokken 15 heller, med tanke på åpningstider.

Skrevet

Har fått helgetilegg etter kl 14 på lørdager i alle år. Jobber på hotell.

Skrevet

Jeg får helgetillegg hele lørdagen og søndagen. Jobber i helsevesenet.

Skrevet

Jfr. lovverket, har du ikke krav på tillegg i helgedagene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...