Gå til innhold

Orddelingsfeil.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men alle dere som klager her har jo feil. Det heter ikke orddelingsfeil, det er noe helt annet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men alle dere som klager her har jo feil. Det heter ikke orddelingsfeil, det er noe helt annet.

Det heter vel egentlig særskrivingsfeil.

Skrevet

Jeg får inntrykk av at det norske folks holdning til særskrivingsfeil er en litt enten/eller situasjon. Enten bryr man seg svært lite... eller så irriterer man seg grønn hver gang man legger merke til det.

Selv tilhører jeg så absolutt den siste gruppen!

Skrevet

Eg trur det er pga sms- og pc-skriving, samt påverkning frå engelsk. Likar det dårleg.

Skrevet

Det heter vel egentlig særskrivingsfeil.

Mhm. Ord-

deilings-

feil er jo noe annet.

Skal man først diskutere en feil, så burde man iallfall få med seg riktig ord :)

Skrevet

Å, jeg er så glad det er flere som meg der ute!!! :jepp:

Skrevet

Enig! Er veldig utbredt blant mange denne ordelings/særskrivingsfeilen, og den er lett å irritere seg over! Men samtidig må man ha forståelse for at alle ikke er like flinke i alt.

Personlig har jeg ingen problemer med ordeling, men jeg er en av dem som ( tidligere nevnt) sliter med da/når og å/og. Så skakke være enkelt! :)

Gjest Rampunge
Skrevet

Jeg hater særskriving i form av orddeling, men har selv null kontroll på komma, lange setninger, ord som faktisk skal deles opp, ala for øvrig og skriver generelt alt for muntlig. Legg merke til den lange setningen jeg hadde. Null kontroll.

• Liker 1
Skrevet

Hva mener du med at det ikke heter orddelingsfeil?

Skrevet

Mhm. Ord-

deilings-

feil er jo noe annet.

Skal man først diskutere en feil, så burde man iallfall få med seg riktig ord :)

Det er ingen forskjell på

Ord-

delings-

feil og

Orddelingsfeil

Her er noen eksempler på ord som de er sammensatt av flere ord:

-Pizzabunn

-Tunfiskbiter

-Drikkepenger

-Dørstopper

-Kortautomat

-Hagesaks

-Ringeklokke

Deler man disse ordene uten å bruke bindestrek, så blir det orddelingsfeil.

Skrevet

... ord som er sammensatt av flere ord:

Skrevet (endret)

Denne setningen inneholder en orddeli-

ngsfeil.

Denne setningen inneholder sær skriving.

Endret av Meaty
Skrevet

Denne setningen inneholder en orddeli-

ngsfeil.

Denne setningen inneholder sær skriving.

Dette er også en orddelingsfeil:

Hage saks

Man bruker ikke bindestrek når man deler ordet; dermed blir det en orddelingsfeil.

Skrevet

Dette er også en orddelingsfeil:

Hage saks

Man bruker ikke bindestrek når man deler ordet; dermed blir det en orddelingsfeil.

Nei, eksempelet ditt er feilaktig særskriving av et sammensatt ord. Orddeling forekommer ved linjeslutt.

Skrevet

Ord-

deling, sånn for å være riktig, og påpeke at du mener særskriving av sammensatte ord.

En særskriving av et sammensatt ord vil være en orddelingsfeil, såfremt sær betyr at man deler det sammensatte ordet i to ord.

Skrevet

Nei, eksempelet ditt er feilaktig særskriving av et sammensatt ord. Orddeling forekommer ved linjeslutt.

Nei, man trenger ikke linjeslutt for å dele ord med bindestrek:

Ikke-røyker

NATO-land

Skrevet

Jeg hater særskriving i form av orddeling, men har selv null kontroll på komma, lange setninger, ord som faktisk skal deles opp, ala for øvrig og skriver generelt alt for muntlig. Legg merke til den lange setningen jeg hadde. Null kontroll.

Du er iallfall klar over problemet! Så hvorfor ikke gjøre noe med det, og sette inn et punktum i den lange setningen? I know you can do it! ;)

Skrevet

for min del er det praktisk å dele opp ord, og jeg leser utrolig mye engelsk, så da ser jeg ikke noe grunn til å gjøre det mer innviklet enn hva det er.

jegsynesdetermerpraktiskådroppestorebokstavertegnsettingogmellomromfordasparerjegsåmangetaste

trykkdeterikkenoevitsiågjøredetmerinnvikletmedsånnetingatandrekanskjeikkeforstårdetellersynes

detervanskeligåleseelleratdetgiretdårligereintrykkavmegblåserjegisålengedeterpraktiskformeg

• Liker 4
Skrevet

jegsynesdetermerpraktiskådroppestorebokstavertegnsettingogmellomromfordasparerjegsåmangetaste

trykkdeterikkenoevitsiågjøredetmerinnvikletmedsånnetingatandrekanskjeikkeforstårdetellersynes

detervanskeligåleseelleratdetgiretdårligereintrykkavmegblåserjegisålengedeterpraktiskformeg

:skratte::skratte: Språkanarki! Jg hr hlt nklt bstmt mg fr å drpp d flst vkln nr jg skrvr!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...