Lady Stardust Skrevet 21. november 2010 #1 Skrevet 21. november 2010 (endret) Er det noe jeg irriterer meg grønn over, så er det orddelingsfeil. Grammatikken min er langt fra perfekt, og jeg regner ikke med at folk skal skrive 100% korrekt til en hver tid, men hvorfor er akkurat orddeling så fryktelig vanskelig? Noen feil i ny og ned er forståelig, den fella havner jeg ofte i selv. Men det er noen som virker å ha store problemer med akkurat dette, og gjentatte ganger skriver her på KG, blogger o.l. at de skal på jente kveld i pen kjolen sin og ha mega fin kveld. Grammatikken ellers kan være plettfri, men det med orddeling går altså igjen. HVORFOR? Er det fordi de ikke vet at ordene skal slåes sammen, eller er det fordi de ikke gidder å sjekke? Det er nesten bedre i mine øyne å slå sammen to ord for mye, enn for lite. Uff, jeg vet ikke helt hvor jeg vil med denne tråden, men er litt nysgjerrig på en kjedelig søndagskveld Endret 21. november 2010 av Lady Stardust
madison rose Skrevet 21. november 2010 #2 Skrevet 21. november 2010 ei jeg kjenner som ofte deler ord, sier det er fordi hun ikke klarer å huske hvilke ord som skal deles og hvilke ord som ikke skal deles. noen ord skal skrives delt, men høres ut som om de er i ett ("i hvert fall" og "for øvrig", for eksempel). derfor deler hun omtrent alle ord som er satt sammen av to ord.
Gjest WendyClear Skrevet 21. november 2010 #3 Skrevet 21. november 2010 Jeg syns orddelingsfeil kan være ganske artig!
wahaj Skrevet 21. november 2010 #4 Skrevet 21. november 2010 ei jeg kjenner som ofte deler ord, sier det er fordi hun ikke klarer å huske hvilke ord som skal deles og hvilke ord som ikke skal deles. noen ord skal skrives delt, men høres ut som om de er i ett ("i hvert fall" og "for øvrig", for eksempel). derfor deler hun omtrent alle ord som er satt sammen av to ord. Ord- deling, sånn for å være riktig, og påpeke at du mener særskriving av sammensatte ord. 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2010 #5 Skrevet 21. november 2010 Tipper det i hovedsak skyldes uvitenhet. De var kanskje noe fraværende i norsktimene? Så som så med norskkunnskapene til mange, dessverre.
Knøttet Skrevet 21. november 2010 #6 Skrevet 21. november 2010 Dette har jeg lurt på også! Det er skremmende mange orddelingsfeil der ute, både hos privatpersoner og bedrifter. Irriterende er det, og til tider veldig morsomt hvis det blir en annen vri på setningen med orddelingsfeil.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2010 #7 Skrevet 21. november 2010 har en del venner og bekjente som er veldig flinke til å dele ord... når jeg leser ting de skriver på f.ex facebook så syns jeg orddelingsfeilene deres gjør at de framstår mer dumme og lettere tilbakestående.... :S slem som jeg er....
Tabris Skrevet 21. november 2010 #8 Skrevet 21. november 2010 Jeg tror noe av det kan skyldes påvirkning fra engelsk språk. De bruker jo mye mer orddeling enn hva vi gjør.
pøbelsara Skrevet 21. november 2010 #9 Skrevet 21. november 2010 Jeg tror det er mobilbruk og Word-bruk jeg. Words stavekontroll godtar jo ikke veldig mange av de sammensatte ordene - og det gjør ikke stavekontrollen på mobilene heller. Men så fort man deler ordene, blir de godtkjent. Da jeg vokse opp, var det ingen som delte ord på den måten folk gjør nå for tiden. Prøv å skrive fødselsdagspresang på mobilene dere og se hva som skjer. 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2010 #10 Skrevet 21. november 2010 Karbondioksidbrannslukningsapparatutsprøytningsdysebruksanvisningvedlegginnholdsfortegnelsene
Wonders Skrevet 22. november 2010 #11 Skrevet 22. november 2010 for min del er det praktisk å dele opp ord, og jeg leser utrolig mye engelsk, så da ser jeg ikke noe grunn til å gjøre det mer innviklet enn hva det er. 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #12 Skrevet 22. november 2010 for min del er det praktisk å dele opp ord, og jeg leser utrolig mye engelsk, så da ser jeg ikke noe grunn til å gjøre det mer innviklet enn hva det er. Så du tenker bare på deg selv, og bryr deg ikke om at det er helt feil? Fin holdning ... Orddeling er ikke innviklet i det hele tatt. Det er så enkelt at man deler ikke ord, rett og slett! Er det en ting er det ett ord. Det er ikke akkurat innviklet. 1
pøbelsara Skrevet 22. november 2010 #13 Skrevet 22. november 2010 for min del er det praktisk å dele opp ord, og jeg leser utrolig mye engelsk, så da ser jeg ikke noe grunn til å gjøre det mer innviklet enn hva det er. Er det ikke viktig for deg å skrive riktig norsk? 2
Gjest Alfred Skrevet 22. november 2010 #14 Skrevet 22. november 2010 (endret) for min del er det praktisk å dele opp ord, og jeg leser utrolig mye engelsk, så da ser jeg ikke noe grunn til å gjøre det mer innviklet enn hva det er. Men det kan fort bli feil. "Fri syre" "Fremmed ordbok" "Leie priser" "Tunfisk biter" Endret 22. november 2010 av Alfred 2
Knøttet Skrevet 22. november 2010 #15 Skrevet 22. november 2010 for min del er det praktisk å dele opp ord, og jeg leser utrolig mye engelsk, så da ser jeg ikke noe grunn til å gjøre det mer innviklet enn hva det er. Hvis man holder tunga rett i munnen er det faktisk ikke så vanskelig å både lese masse engelsk og unngå orddelingsfeil. Jeg leser alltid bøker på engelsk, men jeg deler da ikke ordene likevel. 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2010 #16 Skrevet 23. november 2010 Alle kan ikke være flinke i alt og jeg syns mange har en litt ovenfra og ned holdning til folk som ikke er flink når det kommer til noe faglig. Det er mange feil folk skriver som irriterer meg også, men man burde også skjønne at det er ikke like enkelt for alle. Jeg hadde en venninne som ikke så forskjell på ''og'' og ''å'' eller ''da'' og ''når''. Alle kan ikke være flinke i alt. Det er akkurat som jeg skulle si: ''Jeg skjønner ikke hvorfor det finnes kvinner der ute som sminker seg stygt! Det er jo ikke vanskelig i det hele tatt!''
Lady Stardust Skrevet 23. november 2010 Forfatter #17 Skrevet 23. november 2010 Alle kan ikke være flinke i alt og jeg syns mange har en litt ovenfra og ned holdning til folk som ikke er flink når det kommer til noe faglig. Det er mange feil folk skriver som irriterer meg også, men man burde også skjønne at det er ikke like enkelt for alle. Jeg hadde en venninne som ikke så forskjell på ''og'' og ''å'' eller ''da'' og ''når''. Alle kan ikke være flinke i alt. Det er akkurat som jeg skulle si: ''Jeg skjønner ikke hvorfor det finnes kvinner der ute som sminker seg stygt! Det er jo ikke vanskelig i det hele tatt!'' Jeg er enig i det, og jeg mener ikke å gå til angrep på personer som ikke har helt korrekt grammatikk. Men orddeling er noe som alltid har kommer lett for meg, og noe jeg ikke helt forstår skal være så vanskelig. Spesielt ikke hos mennesker med helt oppegående grammatikk ellers. Og-å og da-når er, for meg, noe mer komplisert.
Kala Skrevet 23. november 2010 #18 Skrevet 23. november 2010 (endret) Men det kan fort bli feil. "Fri syre" "Fremmed ordbok" "Leie priser" "Tunfisk biter" haha Et tips kan være å si ordet inni seg, da kommer det som oftest ganske godt frem hvodvidt ordet skal deles eller ikke. Men må si jeg er litt enig i at de svekker budskapet sitt veldig, jeg blir veldig fokusert på hvordan teksten deres fremstår når de splitter ord som egentlig ikke skal deles. hehe, en fremmedordbok er jo ikke en fremmed bok for eksempel Endret 23. november 2010 av Linber
cilipili Skrevet 24. november 2010 #19 Skrevet 24. november 2010 Det irriterer meg også! Har noen venner på Facebook som deler alt de skriver. Absolutt alt! Blir gal Annonserte engang på facebook at jeg skulle rette på alle orddelingsfeil i statusene til andre. Da ble folk sinte, da Jeg hadde satt stor pris på om jeg ble fortalt når jeg skrev feil. Kansje jeg bare er litt unormalt opptatt av rettskrivning. Forrige sjefen min kunne heller ikke la være å dele ord. Synes det er ganske provoserende når hun har høyere utdanning og skriver flere brev til offentlige instanser hver dag. Det burde være et minimumskrav at en kan skrive. Oi, dette irriterer meg ganske mye, kjenner jeg
^^Belle^^ Skrevet 24. november 2010 #20 Skrevet 24. november 2010 Det irriterer meg også! Har noen venner på Facebook som deler alt de skriver. Absolutt alt! Blir gal Annonserte engang på facebook at jeg skulle rette på alle orddelingsfeil i statusene til andre. Da ble folk sinte, da Jeg hadde satt stor pris på om jeg ble fortalt når jeg skrev feil. Kansje jeg bare er litt unormalt opptatt av rettskrivning. Forrige sjefen min kunne heller ikke la være å dele ord. Synes det er ganske provoserende når hun har høyere utdanning og skriver flere brev til offentlige instanser hver dag. Det burde være et minimumskrav at en kan skrive. Oi, dette irriterer meg ganske mye, kjenner jeg Må si meg veldig enig med deg. Det jeg ikke forstår helt, er det at det er så få ord som faktisk skal deles. Hadde det da ikke bare vært lettere å aldri dele ord dersom man er usikker? Det er jo faktisk mer komplisert å dele ordene enn å ikke gjøre det. Eller?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå