AnonymBruker Skrevet 21. november 2010 #1 Skrevet 21. november 2010 Jeg er hjelpepleier og jobber i hjemmesykepleien. Har jobbet i yrket i 10 år, og elsker det! Jeg gleder meg til å gå på jobb hver eneste dag. Jeg treffer fantastiske mennesker, får høre fantastiske historier, får hjelpe menneskene og gjøre hverdagen deres lettere og bedre og lærer nye ting hele tiden. Ingen dager er like, og man får ta del i menneskers gleder og sorger. Hele tiden får jeg spørsmål om hvorfor jeg ikke tok høyere utdannelse. "Du kunne da i det minste blitt sykepleier". Det virker som om folk tror jeg er litt dum, eventuelt lat, fordi jeg har valgt et lavstatusyrke. Yrkesvalget mitt var absolutt overveid. Jeg har alltid visst at jeg vil jobbe i et omsorgsyrke. Mens jeg tok hjelpepleierutdannelsen vurderte jeg å gå videre på sykepleien, men ville gjerne få litt erfaring fra helsevesenet først. Når jeg begynte å jobbe skjønte jeg fort at jeg ikke ville bli sykepleier. På de arbeidsplassene jeg har vært har sykepleierne generelt hatt mindre pasientkontakt enn hjelpepleierne. Det brukes mye tid på dosering av medisiner og kontorarbeid, og mye tid på oppgaver jeg ikke synes er så interessante (sårstell osv). Selv om jeg elsker jobben min, føler at jeg virkelig gjør en forskjell for mange og møter hver eneste pasient og bruker med et smil, virker det som om folk ikke aksepterer at jeg har valgt å bare ta utdannelse på videregående nivå. Jeg kunne såklart blitt advokat eller økonom, tatt en lang og vanskelig utdannelse, men hvorfor gjøre det når jeg VET hva jeg vil jobbe med resten av livet? Jeg tjener kanskje ikke så bra som jeg kunne gjort om jeg hadde tatt en lengre utdannelse, men for meg er ikke det det viktigste. For meg er det viktigste å trives på jobben, og å føle at man selv gjør en god jobb. Hva tenker dere, ser dere ned på frisører, hjelpepleiere og andre med lavstatusyrker/utdannelser?
AnonymBruker Skrevet 21. november 2010 #2 Skrevet 21. november 2010 Hjelpepleieryrket er blitt lavstatusyrke. Profesjonskamp fra Sykepleierforbundet, sløve politikere, svake utdanningsmyndigheter og det elendige Fagforbundet må ta stort ansvar for at det ble slik. En populær utdannelse er svekket på alle vis...De spørsmål du stiller deg er høyst relevante, trasige greier, synd for fremtidens helsevesen....Finnes utallige tråder på KG om denne utviklingen for den som vil finne svarene på hvorfor det ble slik.
Gjest Xelle Skrevet 21. november 2010 #3 Skrevet 21. november 2010 Ja, jeg ser ned på lavstatusyrker. Hvordan kan du være fornøyd med å tjene lite for mye arbeid? Da kan du jo ikke reise til syden 3 ganger i året, kjøpe ny bil hvert år og bytte ut all inventaret hvert år. Man kan da umulig være lykkelig uten å kunne forbruke så mye som overhodet mulig og vise til naboer og venner at du er suksessfull. *sukk* Nei, jeg ser ikke ned på de. Og jeg syns fler burde heller finne et yrke de trives i, enn hva andre forventer av de. Er du lykkelig som hjelpepleier, så er jo det flott =)
Lyra Skrevet 21. november 2010 #4 Skrevet 21. november 2010 Jeg er sykepleier og ser absolutt ikke ned på hjelpepleiere. Har møtt på mange utrolig flinke og kunnskapsrike hjelpepleiere under utdanningen og arbeidet. Mange av dem kan mye mer enn meg som er nyutdannet, så syns absolutt de fortjener min og andres respekt.
Kaffeavtalen Skrevet 21. november 2010 #5 Skrevet 21. november 2010 Nei jeg ser overhode ikke ned på deg. Jeg er derimot imponert over at noen trives i den type yrke, for det er noe jeg aldri kunne tenke meg, og jeg vet hvor mye arbeid det er for jeg har flere venninner som jobber i hjemmesykepleien. Stå på du er helt sikkert uvurdelig på din arbeidsplass!! 1
Gjest Airi Skrevet 21. november 2010 #6 Skrevet 21. november 2010 Jeg håper du fortsetter å bære tittelen med stolthet Min erfaring med hjelpepleiere er utelukkende positiv, og jobben som gjøres er livsnødvendig for en stor del av befolkningen. Takk til alle hjelpepleiere
Violet Hill Skrevet 21. november 2010 #7 Skrevet 21. november 2010 Jo, det kan man så absolutt! Jeg har jobbet som assistent på sykehjem i seks år under studietiden, og kan ikke få fremhevet nok hvor mange flotte hjelpepleiere jeg har møtt i denne forbindelse. Har sett og opplevd så mye varme, kjærlighet og respekt for mennesker i vanskelige livssituasjoner. Dere er mine hverdagshelter!
Gjest Iah Skrevet 21. november 2010 #8 Skrevet 21. november 2010 Nei, jeg ser ikke ned på noen som gjør et ærlig arbeid. Det være seg jurister, hjelpepleiere eller butikkmedarbeidere!
AnonymBruker Skrevet 21. november 2010 #9 Skrevet 21. november 2010 Dyktige hjelpepleiere gjør en kjempejobb, og har all grunn til å være stolt av yrket sitt. Det bør gjøres flere tiltak som bedrer hjelpepleiernes arbeidskår slik at flest mulig kan stå lenger i jobb, og slippe å ende opp på uføretrygd fordi de sleit ut kroppen sin for å ta vare på syke og eldre. Jeg ser ikke ned på noen "lavstatus-yrker", men særlig hjelpepleierne syns jeg det er hårreisende urettferdig at skal bli sett ned på.
LetThemEatCake Skrevet 21. november 2010 #10 Skrevet 21. november 2010 Åh, jag har aldrig sett ner på de yrkena du nämner! Snarare tvärtom för att ni vågar "nöja" er med det utan att bry er om att det är ett så kallat lågstatusyrke (för mig har det aldrig varit lågstatus, mer än att det är dåligt betalt). Jag måste för övrigt lägga till att frisörer är allt annat än lågstatus.. Min kompis har kommit in på en känd frisörskola och den utbildningen kostar 140 000/år! När det gäller frisörer spelar ju salongen roll. Klipper man bara tanter på den lokala frisörsalongen så är det kanske lite mer lågstatus än på en high fashion salong.. Men de frisörerna gör kanske inte det de vill göra här i livet. Inget ont om dem! Gör man det man vill göra så är det inte lågstatus! Lågstatus är att vara lat och inte ha några ambitioner i sitt yrke.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2010 #11 Skrevet 21. november 2010 Jeg har veldig respekt for alle som har yrkesstolthet, jeg, samme hvilket yrke de har. Skulle ønske det var mer akseptert i samfunnet også at noen velger å ha jobber som krever lang utdannelse eller gir masse penger - tror mange kjenner seg igjen i å hele tiden bli spurt hvorfor man ikke har valgt noe "bedre". Antagelig sier jo folk det fordi de opplever at du er dyktig og at de tror du kunne gjort det bra i det de tror er et "bedre" yrke, men samtidig avslører de at de kanskje ndvurderer yrket ditt. Min mening er at det trengs folk i alle slags roller, og jo dyktigere folk er på alle nivåer, jo bedre. Det er synd det virker som en trend at bare de skolesvake anbefales å gå yrkesfag, og alle andre oppfordres til å ta høyere utdanning "for enhver pris". Jeg hadde sommerjobb på sykehjem, og den eldre hjelpepleieren som lærte meg opp gjorde en kjempejobb; hun var både pedagogisk, snill, hadde respekt for og god kontakt med pasientene osv. Jeg hadde ellers både gode og dårlige erfaringer med de ulike yrkesgruppene som var der, men at en god hjelpepleier er verdifull er i hvert fall helt sikkert.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #12 Skrevet 22. november 2010 Jeg har vært mye i kontakt med helsevesenet, og det har alltid vært hjelpepleierne som har skilt seg ut på en positiv måte
Gjest BettyBoop28 Skrevet 22. november 2010 #13 Skrevet 22. november 2010 Jeg er hjelpepleier og jobber i hjemmesykepleien. Har jobbet i yrket i 10 år, og elsker det! Jeg gleder meg til å gå på jobb hver eneste dag. Jeg treffer fantastiske mennesker, får høre fantastiske historier, får hjelpe menneskene og gjøre hverdagen deres lettere og bedre og lærer nye ting hele tiden. Ingen dager er like, og man får ta del i menneskers gleder og sorger. Hele tiden får jeg spørsmål om hvorfor jeg ikke tok høyere utdannelse. "Du kunne da i det minste blitt sykepleier". Det virker som om folk tror jeg er litt dum, eventuelt lat, fordi jeg har valgt et lavstatusyrke. Yrkesvalget mitt var absolutt overveid. Jeg har alltid visst at jeg vil jobbe i et omsorgsyrke. Mens jeg tok hjelpepleierutdannelsen vurderte jeg å gå videre på sykepleien, men ville gjerne få litt erfaring fra helsevesenet først. Når jeg begynte å jobbe skjønte jeg fort at jeg ikke ville bli sykepleier. På de arbeidsplassene jeg har vært har sykepleierne generelt hatt mindre pasientkontakt enn hjelpepleierne. Det brukes mye tid på dosering av medisiner og kontorarbeid, og mye tid på oppgaver jeg ikke synes er så interessante (sårstell osv). Selv om jeg elsker jobben min, føler at jeg virkelig gjør en forskjell for mange og møter hver eneste pasient og bruker med et smil, virker det som om folk ikke aksepterer at jeg har valgt å bare ta utdannelse på videregående nivå. Jeg kunne såklart blitt advokat eller økonom, tatt en lang og vanskelig utdannelse, men hvorfor gjøre det når jeg VET hva jeg vil jobbe med resten av livet? Jeg tjener kanskje ikke så bra som jeg kunne gjort om jeg hadde tatt en lengre utdannelse, men for meg er ikke det det viktigste. For meg er det viktigste å trives på jobben, og å føle at man selv gjør en god jobb. Hva tenker dere, ser dere ned på frisører, hjelpepleiere og andre med lavstatusyrker/utdannelser? Jeg ser ned på de som har bestemt at dette er yrker som ikke fortjener status. For det gjør de! Hjelpepleiere hjelper syke mennesker. Hva er det som skal være så lite verdt med det. Det er jo mer verdifullt enn å være politiker. Politikere fortjener ikke den statusen de har. Og frisører. Dyktige frisører er kunstnere. De burde tjent dritbra.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #14 Skrevet 22. november 2010 Det triste i denne saken er at det er svært vanskelig å rekruttere nye hjelpepleiere eller " helsefagarbeidere" som det nå kalles. Ganske håpløst å få de unge til å ta utdannelsen og svært mange dropper ut, fullfører ikke. Den nye fagarbeideren er i tillegg en langt dårligere utdannelse enn hjelpepleierutd. var. Ganske fantastisk at våre myndigheter har godtatt at en så viktig yrkesgruppe fikk svekket kompetanse, ble lavstatus og følgelig store problemer med rekruttering! Videreutviklingsmulighetene er lik null for gruppen, takket være Sykepleierforbundet...og hjelpeplstillingene omgjørers til sykeplstillinger over en lav sko! Ikke det minste rart at TS gjør seg sine tanker om gruppens status, hun er ikke alene!
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #15 Skrevet 22. november 2010 Det triste i denne saken er at det er svært vanskelig å rekruttere nye hjelpepleiere eller " helsefagarbeidere" som det nå kalles. Ganske håpløst å få de unge til å ta utdannelsen og svært mange dropper ut, fullfører ikke. Den nye fagarbeideren er i tillegg en langt dårligere utdannelse enn hjelpepleierutd. var. Ganske fantastisk at våre myndigheter har godtatt at en så viktig yrkesgruppe fikk svekket kompetanse, ble lavstatus og følgelig store problemer med rekruttering! Videreutviklingsmulighetene er lik null for gruppen, takket være Sykepleierforbundet...og hjelpeplstillingene omgjørers til sykeplstillinger over en lav sko! Ikke det minste rart at TS gjør seg sine tanker om gruppens status, hun er ikke alene! Bare en ting: hjelpepleiestillinger gjøres ikke om til sykepleiestillinger for det blir for dyrt. Det kuttes heller på hjelpepleiere så det blir en tap-tap situasjon for alle. Hos oss har også noen hjelpepleiestillinger gå til mange forskjellige assistenter som deler en stilling for det er billigere, flott ikke sant? Når man gjør en god jobb så skal man ha yrkesstolthet! Hjelpepleier flest gjør en strålende jobb, og er ettertraktet fra pasientene! Stå på videre!
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #16 Skrevet 22. november 2010 Jeg er utdannet dekoratør og jobber "bare" i butikk. At jeg tjener helt greit og trives i jobben er visst helt uinteressant - jeg må se å få meg en "skikkelig" jobb...
Ego Skrevet 22. november 2010 #17 Skrevet 22. november 2010 Jeg synes bare det er flott med folk som trives med jobben sin - uansett hvilken jobb det er. Folk som trives gjør også en god jobb! Yrkesstolthet skal man få lov til å føle uansett hva man jobber med
AnonymBruker Skrevet 23. november 2010 #18 Skrevet 23. november 2010 Jeg er enig med de andre som ser opp til de som har yrkesstolthet! En god arbeidsplass gir hjelpepleierne stolthet over jobben de gjør. Jeg synes det er flott at du har finnet drømmejobben, og det er bare å fortelle de som sier noe annet at du har vært så heldig å finne den ved første forsøk. Ellers er det likt for oss sykepleiere; vi blir spurt om hvorfor vi ikke blir leger. Jeg synes det er merkelig at folk skal legge seg opp i slike valg. Jeg ble sykepleier av flere grunner, og kunne aldri tenkt meg å bli lege. Og jeg elsker jobben min jeg også! Egentlig er vi jo bare utrolig heldige!
Gjest BettyBoop28 Skrevet 23. november 2010 #19 Skrevet 23. november 2010 Det triste i denne saken er at det er svært vanskelig å rekruttere nye hjelpepleiere eller " helsefagarbeidere" som det nå kalles. Ganske håpløst å få de unge til å ta utdannelsen og svært mange dropper ut, fullfører ikke. Den nye fagarbeideren er i tillegg en langt dårligere utdannelse enn hjelpepleierutd. var. Ganske fantastisk at våre myndigheter har godtatt at en så viktig yrkesgruppe fikk svekket kompetanse, ble lavstatus og følgelig store problemer med rekruttering! Videreutviklingsmulighetene er lik null for gruppen, takket være Sykepleierforbundet...og hjelpeplstillingene omgjørers til sykeplstillinger over en lav sko! Ikke det minste rart at TS gjør seg sine tanker om gruppens status, hun er ikke alene! Det at hjelpepleier stillinger blir omgjort til spl stillinger er jo ikke akkurat positivt for sykepleierne heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå