Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Reproductivist
  AnonymBruker skrev (På 13.5.2011 den 22.49):

I reklamen for Freia dessert sier han ene fyren at "det sies at the proof is in the pudding". Er dette virkelig et uttrykk, eller bare et teit påfunn fra Freia?

Engelsk idiom (ordtak) som kommer av "the proof of the pudding is in the eating". Dvs beviset for at det er en pudding er å spise den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isis_ skrev (På 8.12.2010 den 17.05):

Snus blir vel også kalt "snuff" på engelsk. Vet ikke om det bare er et gammelt ord eller ikke.

Snus på engelsk heter snus, fordi snus ikke fins i andre land enn norge og sverige. De har en annen variant av snus, sånne bittesmå som kalles dip eller dipping tobacco som noen andre skrev tidligere. Det har begynt å komme litt snus i USA og andre land de senere år, men det må de bestille på nett og de kaller det snus. Men uttaler det på en helt annen måte.

Snuff er snus som man har i nesa, eller sniffer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BettyBoop28 skrev (På 3.1.2011 den 19.12):

Ok du har sikkert rett, men hvorfor kan man ikke bare velge en torsdag og si at det er skjærtorsdag? Eller jeg skjønner ikke hvorfor dagene før og etter jesus korsfestelse skal være på ulike tider hvert år, for det må da være en bestemt dato han ble korsfesta på på samme måte som det var en bestemt dato han ble født på? Nei jeg skjønner det ikke

Jeg tror det er månefasene som bestemmer når påske kommer. Akkurat som månefasene bestemmer ramadan for muslimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.3.2011 den 1.38):

Siden alef foran ord på arabisk gjør at ordet blir bestemt artikkel, betyr ikke det at den arabiske gudens navn blir "Lah"?

A-Lah = Gud-en (The god)

Lah = Gud (god)

I-Lah betyr forresten "til gud" på arabisk.

Er den arabiske gudens navn "Lah" og ikke "A-Lah"?

Allah er ikke noe navn. Det er som du sier at Lah er Gud. så Allah betyr Guden. Så det er det samme som å si Gud på norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært mye snakk om surrogati i det siste. Så nå lurer jeg på: Dersom jeg har lyst til å adoptere bort det ene barnet mitt til venninnen min, er det lov, eller må alle barn som blir adoptert bort gå til den som står først på ventelisten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kara W skrev (På 14.5.2011 den 4.43):

Det har vært mye snakk om surrogati i det siste. Så nå lurer jeg på: Dersom jeg har lyst til å adoptere bort det ene barnet mitt til venninnen min, er det lov, eller må alle barn som blir adoptert bort gå til den som står først på ventelisten?

Det er lov, siden det er du som må godkjenne hvem du skriver fra deg foreldreretten til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sover måker skift? Bare sånn for å irritere mennesker? :ler: Samme om klokken er 11 om morgenen eller 2 om natten, de flyr rundt å skriker og skråler uansett.. Har de ingen døgnrytme?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant dette bildet:

Og det fikk meg til å tenke. Hva skjer om slangen fortsetter å spise seg selv? Vil den da fordøye seg selv? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xaphan skrev (På 15.5.2011 den 23.45):

Jeg fant dette bildet:

Og det fikk meg til å tenke. Hva skjer om slangen fortsetter å spise seg selv? Vil den da fordøye seg selv? :klo:

Vi får vel nesten bare håpe på at det er en bulimisk slange.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis utsagnet om at alt er mulig er sant, vil det da si at det er mulig at noe er umulig?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant forresten denne infoen om bildet, men det kan være reinspikka tull for alt jeg vet.

Sitat
The story behind this picture is, this type of snake only eats other snakes. When it attacked its own tail, its teeth hooked onto the tail like a ratchet and couldn’t come undone again without medical assistance. As of today, the snake is fine.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Xaphan skrev (På 15.5.2011 den 23.45):

Jeg fant dette bildet:

En nøtt som stefaren min tok på meg da jeg var liten: Hva hvis 3 slanger biter hverandre i halen og begynner å spise. Hvordan blir det seende ut til slutt? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reproductivist
  Xaphan skrev (På 16.5.2011 den 0.07):

Siden en kameralinse er rund, hvorfor er bilder firkanta? :sjenert:

Fordi filmen det kopieres er firkanta (for å få plass på en plate eller i en rull), og digitalkameraer etterligner de gamle i bildeformat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexaa skrev (På 15.5.2011 den 14.19):

Det er lov, siden det er du som må godkjenne hvem du skriver fra deg foreldreretten til.

Men det blir jo en form for surogati hvis det er planlagt på forhånd. Blir bare spørsmål rundt betaling og evt bruk av egg/sperm som blir et problem. (Jeg planlegger ikke å gjøre dette, altså, bare nyskjerig, for jeg ser ikke noe galt i denne formen for surogati)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  MarianneE skrev (På 18.4.2011 den 9.46):

Skal en sort og hvitstripete genser vaskes med farget eller hvit tøy?

Jeg mener hvitt. Min erfaring er at minst 95% av klær som har hvitt felter/prikker/striper er fargeekte, og dermed ikke farger av. Det er bare risiko for at det hvite blir misfarget av andre klær, og dermed er det lurest å vaske det med hvitt. Dog, om du kjøper et billig plagg i en bod i syden ville jeg ikke tatt sjansen på at det er fargeekte...

Kara W skrev (På 19.4.2011 den 4.44):

Vi har ikke kalk i vannet, vet jeg :klo: Ellers høres det veldig ut som bare reklame.

Dette er jo helt forskjellig på forskjellige steder i landet. Jeg kommer i hvert fall fra et sted som har masse kalk i vannet, så kan ikke helt skjønne at dette skal være et kjennetegn på norsk vann. Men vi har kanskje sjelden klor i vannet?

Kara W skrev (På 10.5.2011 den 19.08):

Jeg lurer på hvordan man oppdager at man er dødelig allergisk mot noe, f.eks nøtteallergi. Fikk de nøtter i barndommen og ble hastet til sykehus, eller er det noe som kommer gradvis?

Jeg har hørt at man aldri reagerer allergisk på noe første gangen man blir utsatt for det. Så første gangen man blir stukket av veps reagerer man ikke (dersom man ikke på en eller annen måte har blitt utsatt for et lignende stoff før). Men når kroppen har blitt utsatt for nok av et stoff kan den produsere stadig mer antistoff. Har flere i familien med nøtteallergi, de har kunnet spise nøtter i årevis, men begynte først å reagere litt, så stadig mer til de ble dødelig allergiske. Men det er jo store forskjeller på hvor fort (og om) allergien utvikles. Så det er absolutt mange som plutselig blir så allergisk at de kommer på sykehus for et stoff de har tålt før.

Kara W skrev (På 16.5.2011 den 4.44):

Men det blir jo en form for surogati hvis det er planlagt på forhånd. Blir bare spørsmål rundt betaling og evt bruk av egg/sperm som blir et problem. (Jeg planlegger ikke å gjøre dette, altså, bare nyskjerig, for jeg ser ikke noe galt i denne formen for surogati)

Angående denne Kari Ann Volden-saken har jeg forstått det slik at hun ikke har foreldreretten ennå, hun er utnevnt midlertidig verge. For å få adoptert dem må det vurderes av et råd at det beste for barna er å bli hos henne. Jeg vil tro det samme skjer i alle adopsjonssaker, der man ikke adopterer direkte fra utlandet (hvor hele vurderingsprosessen skjer før barnet kommer til landet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kara W skrev (På 16.5.2011 den 4.44):

Det blir jo ikkje surrogati med mindre du er gravid med innsatt embryo frå veninna di sitt egg og mannen hennar sin sæd.

Viss du vil adoptere bort ditt biologiske barn til veninna di, reknar eg med det går an så lenge dei er godkjende adoptivforeldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

imli skrev (På 16.5.2011 den 17.57):

Det blir jo ikkje surrogati med mindre du er gravid med innsatt embryo frå veninna di sitt egg og mannen hennar sin sæd.

Surrogati er vel mer å "lage barn på bestilling", uavhengig av det biologiske opphavet. Den formen for surrogati som du beskriver er jo et moderne fenomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...