Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, ekkoet skrev:

Nå man ser skirenn på TV og noen vinner overlegent får de ofte flagget med seg på oppløpssiden.

Jeg har alltid tenkt at den som gir fra seg flagget er en vanlig person som står der med flagget sitt og strekker det ut. Men får denne personen flagget sitt igjen? Eller er det prisen for at "johaug gikk i mål med mitt flagg" (som jeg aldri får se igjen).

Eller er det en utplassert flagg. Jeg tenker ikke på slike småflagg som man har på 17mai, men på litt skikkeligere flagg.

f504982b173871cb2a22d22b37ababc9.jpg?t%5

Har de ikke folk i teamet sitt som står med disse flaggene da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Fireproof skrev:

Er samer nordmenn?

Dei bur jo i m Norge, men dei har andre kulturer og anna språk. Vi prøvde å fornorske dei, det seiast at det er eit urfolk som budde her før nordmenna.

Men kva er samer som bur i Norge når dei ikkje er nordmenn? "Berre" samer? Sikkert eit utrulig dårlig spørsmål, men eg lure faktisk på det.

Sitat

Nordmenn er i tradisjonell, etnografisk forstand beskrevet som et nord-germanskfolkeslag med opphav i landet Norge som snakker det nordgermanske språket norsk og er genetisk og språklig nært beslektet med dansker, svensker og andre geografisk nærliggende folkeslag. Begrepet nordmenn har samme etymologi som normannere. Den tradisjonelle, etnografiske betydningen av nordmenn gjelder i dag den største (men ikke det eneste) folkegruppen i Norge, og de som har vært dominerende gjennom historien, bl.a. i den norske statsdannelsen.

Det finnes imidlertid mange definisjoner av betegnelsen nordmenn. I moderne tid brukes begrepet ofte som et demonym for Norges innbyggere. Personer med norskstatsborgerskap kalles også nordmenn. Alle som bruker ordet nordmenn er altså ikke helt enige om den nøyaktige definisjonen av ordet, men betegnelsen gir uttrykk for at personene har nær tilknytning til det norske land og kultur. En noe forenklet etniskavgrensning vil være alle personer som har norsk som morsmål (hovedspråk). Andre etniske avgrensninger kan være at en person selv oppfatter seg som nordmann, at andre oppfatter personen som nordmann eller at en oppfatter sitt opphav som norsk. Det er heller ikke gitt at en enkelt person kun har norsk som sin etniske identitet, men kan tilhøre den norske folkegruppen i tillegg til en eller flere andre grupper. Nordmenn er kjennetegnet av at den regionære tilhørigheten er svært sterk,[trenger referanse] og de fleste av befolkningen identifiserer seg ofte sterkere basert på hvilken landsdel de kommer fra, hvorav hovedgruppene er sørlendinger, vestlendinger, østlendinger,trøndere og nordlendinger.

-Wikipedia

Det kommer helt ann på hvordan du definerer nordmenn det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr egenetlig uttrykket "spytte i glasset"? Når det gjelder alkoholdrikke. "Jeg er ikke typen til å spytte i glasset"

Anonymkode: dccb8...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva betyr egenetlig uttrykket "spytte i glasset"? Når det gjelder alkoholdrikke. "Jeg er ikke typen til å spytte i glasset"

Anonymkode: dccb8...971

Det betyr å drikke sakte, f.eks at et glass øl varer hele kvelden.  Så når man ikke spytter i glasset så drikker man gjerne opp alt på en gang, og gjerne underforstått at man drikker mye.  Men jeg lurer på hvor uttrykket egentlig kommer av.  Å spytte i glasset sitt er jo ganske ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lest et sted at når man sitter lenge (gjerne med ett glass), så vil man jo beholde glasset og at ingen andre skal drikke av dette. Derfor spytter man i sitt eget glass. Det er jo ikke noe problem å drikke sitt eget spytt, det gjør man jo hele tiden, men andre vil nok ikke drikke den ølen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i det makabre hjørnet i dag, merker jeg. 

Hvor er indrefilleten, ytrefilleten og entrecoten på et menneske (må jo være nyttig for de som var/ er kannibaler)? 
Dyr har jo kviser, hudormer og vorter slik som mennesker. F.eks. på en kylling fjerner man jo ikke skinnet til kyllingen før man spiser den; betyr det da at jeg har spist tonnevis at stekt/ kokt (men dog) kylling/gris/okse-hudormer, kviser og vorter? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Fashionistaen skrev:

Hvor er indrefilleten, ytrefilleten og entrecoten på et menneske (må jo være nyttig for de som var/ er kannibaler)? 
Dyr har jo kviser, hudormer og vorter slik som mennesker. F.eks. på en kylling fjerner man jo ikke skinnet til kyllingen før man spiser den; betyr det da at jeg har spist tonnevis at stekt/ kokt (men dog) kylling/gris/okse-hudormer, kviser og vorter? 

Jeg har sett en (rå) ribbe med en stor kvise i en butikk en gang. :sprettoy:  Rimelig udelikat egentlig. Men jeg tok meg selv i å lure på hva som hadde skjedd med den om man prøvde seg på sprø svor.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kvist skrev:

Jeg har sett en (rå) ribbe med en stor kvise i en butikk en gang. :sprettoy:  Rimelig udelikat egentlig. Men jeg tok meg selv i å lure på hva som hadde skjedd med den om man prøvde seg på sprø svor.

Æsj! Det hørtes ekkelt ut. Har aldri sett det selv, men så som jeg tenker over det, kommer jeg til å ta en ekstra titt på kjøttet før jeg kjøper det :P Haha, kanskje den hadde blitt ekstra sprø? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er poenget med den plasten rundt oppvaskmaskintabletter som går i oppløsning av seg selv så man kan putte den i maskinen med plasten på?

Kunne de ikke like gjerne vært uten plast rundt da? For det beskytter jo ikke mot vann. Hvis du søler litt van i den esken går masse plast i oppløsning og du har en svær klump med tabletter og plast. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ringe 112 med ugyldig simkort (altså et gammelt simkort som ikke lenger er registrert som i bruk), eller må man ta det ut av mobilen først? Grunnen til at jeg lurer er at jeg nettopp fant en av de gamle mobilene mine, og når jeg slår den på, står det "simkort ugyldig" og "ingen dekning". Går 112 utenom dette, eller må jeg ta ut simkortet for å få dekningssignaler for nødsamtale først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zeitgeist
7 timer siden, Antlers skrev:

Kan man ringe 112 med ugyldig simkort (altså et gammelt simkort som ikke lenger er registrert som i bruk), eller må man ta det ut av mobilen først? Grunnen til at jeg lurer er at jeg nettopp fant en av de gamle mobilene mine, og når jeg slår den på, står det "simkort ugyldig" og "ingen dekning". Går 112 utenom dette, eller må jeg ta ut simkortet for å få dekningssignaler for nødsamtale først?

Ja, det kan du! http://www.kriseinfo.no/Situations/2014/Feil-med-telefon-og-internett/Nodnummer-112-uten-SIM-kort/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.1.2016 at 23.09, Fashionistaen skrev:

pamela_anderson_peta_butcher.jpg

Ja, du har spist masse deilig sprøstekt kvise, vorte og hudorm, så hvorfor slutte å like det nå? :nigo:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er mulig det bare er meg, men hvorfor har folk håndklær på vaskerommet?

Har sett litt på bilder av vaskerom siden jeg tenker på å pusse opp mitt eget, og mange av bildene har hyller til håndklær. Jeg skjønner ikke hva jeg trenger håndklær på vaskerommet for, hverken håndklær til hender/ansikt eller dusjhåndklær.

Anonymkode: 032dd...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Mynona skrev:

Hva er poenget med den plasten rundt oppvaskmaskintabletter som går i oppløsning av seg selv så man kan putte den i maskinen med plasten på?

Kunne de ikke like gjerne vært uten plast rundt da? For det beskytter jo ikke mot vann. Hvis du søler litt van i den esken går masse plast i oppløsning og du har en svær klump med tabletter og plast. 

Jeg vil tro at det er for at tablettene ikke skal skumpe borte i hverandre og oppløse seg, men jeg er ikke sikker. Grunnen til at man kan putte det i oppvaskmaskinen er for at det ikke skal bli så mye avfall. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.1.2016 at 22.18, Mynona skrev:

Det er gelantin, ikke plast. Er nok for at ikke tablettene skal gå i oppløsing at den filmen er over. Og det er jo lettvint som forbruker å slippe å ta de utav den plasten som noen merker kommer i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Fireproof skrev:

Kor mykje kcal er det i menneskekjøtt? 

Lurte på det etter innlegget litt oppi her.

Har du planer om å spise deg selv (det er ikke lov å spise andre, i hvert fall ikke meg), så vil du komme ganske likt med svinestek med svor når det gjelder kalorier.

Endret av Maximillian Cohen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...