Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvorfor koster de små havregrynene (Bjørn/AXA) mer enn de store? I gamle dager (fram til 2010?) var det omvendt, og det ga mening, for det er vel en god del som går istykker under produksjonen, og de store er vel også mest populære med melk og sukker på? Det dreier seg om en femtiøring, så jeg bør ikke føle at jeg gråter blod om jeg kjøper en pakke med små til grøt, synes bare det så rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor koster de små havregrynene (Bjørn/AXA) mer enn de store? I gamle dager (fram til 2010?) var det omvendt, og det ga mening, for det er vel en god del som går istykker under produksjonen, og de store er vel også mest populære med melk og sukker på? Det dreier seg om en femtiøring, så jeg bør ikke føle at jeg gråter blod om jeg kjøper en pakke med små til grøt, synes bare det så rart.

Kanskje de rett og slett fant ut at folk kjøpte den billigste og byttet priser for å tjene litt ekstra penger på at mange nok kjøper på vane uansett?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de rett og slett fant ut at folk kjøpte den billigste og byttet priser for å tjene litt ekstra penger på at mange nok kjøper på vane uansett?

Takk, ja, det må jo være noe sånt? Tilsniking er det ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De store er bare laget om til havregryn, de små er lettkokte så produksjonen av de små er noe lenger enn av de store. Det står lettkokte havregryn på pakken, om du ikke har sett det før :)

Såvidt jeg vet har lettkokte havregryn vært marginalt dyrere enn store havregryn i årevis, minst siden 2005 da jeg begynte i Rema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De store er bare laget om til havregryn, de små er lettkokte så produksjonen av de små er noe lenger enn av de store. Det står lettkokte havregryn på pakken, om du ikke har sett det før :)

Såvidt jeg vet har lettkokte havregryn vært marginalt dyrere enn store havregryn i årevis, minst siden 2005 da jeg begynte i Rema.

Ja, jeg kaller de "lettkokte" for "små" for å skille dem fra de store, og fordi jeg ikke vet om lettkokt betyr at de allerede er kokt lett, eller om de er lettere å koke for forbrukeren (fordi de er mindre enn de store). Mener du at de er kokt på fabrikken? Da blir det jo noe ala hurtigris, næringsverdien tilsvarende forringet?

Så vidt jeg husker, var de små billigst i 2006 (da begynte jeg å kjøpe og spise mye av det pga slanking).

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uææhh, det var litt nifst Kara W,

Det må være Hattifnattene som har vært på fare på fære igjen...

11-amanokaze.jpg?type=w2

Ja noe sånt noe. Gjeldende teori er at det er husnissen som har vært på ferde. Særlig siden han ventet til vasken var tom. Vanligvis oppbevarer jeg klær oppi der, men like før hadde jeg ryddet ut av den. Dersom den hadde vært full av klær kunne det ha blitt en skikkelig vannskade på huset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke skinnsko være ferdig impregnerte?

Fordi impregneringen som regel ikke varer så veldig lenge av gangen, og det kan godt hende det er over et halvt år siden skoene du kjøper i butikk ble produsert, og da må de impregneres igjen uansett. Det var den forklaringen jeg fikk da jeg spurte i en skobutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange toppetasjer kan en bygning ha? I nærheten her bygger de et nytt kontorbygg, og på utsiden henger en svær banner med "Kun 2 toppetasjer igjen!". Det skulle jo tilsi at det var flere enn 2 til å begynne med. (Skiltet har forøvrig hengt der i mange måneder, så så veldig rift om disse toppetasjene er det neppe)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kaller de "lettkokte" for "små" for å skille dem fra de store, og fordi jeg ikke vet om lettkokt betyr at de allerede er kokt lett, eller om de er lettere å koke for forbrukeren (fordi de er mindre enn de store). Mener du at de er kokt på fabrikken? Da blir det jo noe ala hurtigris, næringsverdien tilsvarende forringet?

Så vidt jeg husker, var de små billigst i 2006 (da begynte jeg å kjøpe og spise mye av det pga slanking).

Jeg mener lettkokte som i lett kokt på fabrikken. Du ser det veldig tydelig om du har lettkokte og store havregryn i hver sin bolle ved siden av hverandre, de lettkokte ser liksom litt herpa ut.

Husker jeg hatet lettkokte som pesten fordi de smakte dritt og pappa klarte å kjøpe feil et par ganger. Og siden den var åpnet, måtte vi jo spise den opp -.-

Endret av Minya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en dame som har en hånd. Er det frekt å spørre henne hvordan hun knyter skolissen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener lettkokte som i lett kokt på fabrikken. Du ser det veldig tydelig om du har lettkokte og store havregryn i hver sin bolle ved siden av hverandre, de lettkokte ser liksom litt herpa ut.

Husker jeg hatet lettkokte som pesten fordi de smakte dritt og pappa klarte å kjøpe feil et par ganger. Og siden den var åpnet, måtte vi jo spise den opp -.-

Jeg er ikke sikker på hvilken type jeg foretrekker... I gamle dager syntes jeg de store var "finest", men de små var litt billigere, så da kjøpte jeg dem (husker ikke så langt tilbake som da jeg var liten). Nå er jeg vant til de små, og jeg vil iallfal ha dem til grøt. Jeg fant http://www.axa.no/Ma-bra-coachen/Spor-var-kliniske-ernaringsfysiolog/Om-forskjellen-mellom-lettkokte-og-store-havregryn/ og der står det at de små bare er delt før de er valset, de blir ikke kokt (bare dampvalset, men det blir jo de store også). Kan ikke forstå hvorfor smaken skulle bli annerledes, men munnfølelsen og "totalopplevelsen" ble nok forringet når du helst ville ha de store...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mange toppetasjer kan en bygning ha? I nærheten her bygger de et nytt kontorbygg, og på utsiden henger en svær banner med "Kun 2 toppetasjer igjen!". Det skulle jo tilsi at det var flere enn 2 til å begynne med. (Skiltet har forøvrig hengt der i mange måneder, så så veldig rift om disse toppetasjene er det neppe)

Det er vel snakk om 2 leiligheter/kontorlokaler i toppetg?
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan ferdig skrelte poteter på butikken skrelles! Alle poteter har jo forskjellig utforming, så det kan da ikke være en maskin som skreller dem? Sitter det noen og skreller potetene for hånd? For en forferdelig jobb isåfall!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis en hund ser en ulv, tror den det er en annen hund, eller skjønner den at det ikke er det? :klo:

WOLFeatsWOLF.jpg

Den oppdager det vel etterhvert, tenker jeg...

Jeg kjenner en dame som har en hånd. Er det frekt å spørre henne hvordan hun knyter skolissen?

:jepp:
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på hvilken type jeg foretrekker... I gamle dager syntes jeg de store var "finest", men de små var litt billigere, så da kjøpte jeg dem (husker ikke så langt tilbake som da jeg var liten). Nå er jeg vant til de små, og jeg vil iallfal ha dem til grøt. Jeg fant http://www.axa.no/Ma-bra-coachen/Spor-var-kliniske-ernaringsfysiolog/Om-forskjellen-mellom-lettkokte-og-store-havregryn/ og der står det at de små bare er delt før de er valset, de blir ikke kokt (bare dampvalset, men det blir jo de store også). Kan ikke forstå hvorfor smaken skulle bli annerledes, men munnfølelsen og "totalopplevelsen" ble nok forringet når du helst ville ha de store...!

Huh, da lærte jeg noe nytt i dag også :D

De små er nok mye bedre til havregrøt, men jeg spiste havregryn som frokostblanding, med melk og rosiner i, og da ble det noe helt annet. Vasne, klissete og blæh :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Pappa tok fly uten å slå av mobilen og heller ikke sette den i flymodus.Da fikk han SMS fra flyselskapet om at mobilen ikke var slått av og at han måtte slå den av.

Hvordan kan de vite hvilke mobiler som ikke er slått av og sende melding til de????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må søppelbilene hente søppel så innmari tidlig?

Har egentlig tenkt det var for å slippe rush-trafikk, men de holder jo på når rushen er i gang og. I gata mi er de mellom 7 og 8 hver dag...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...