Minya Skrevet 14. oktober 2013 #3961 Del Skrevet 14. oktober 2013 Eg lurer på koffor katter går rundt i sirkel før dei legger seg Koffor dei "klorer" når dei koser seg At de går noen runder rundt før de legger seg ned, kan være instinktivt fra den gangen de levde på steppene og måtte tråkke ned gresset før de la seg. Det er ihvertfall den gjeldende teorien såvidt jeg vet. Noen katter trampekoseklorer også veldig før de går et par runder rundt og legger seg ned. Kosekloringen (bake boller) kommer fra når de er veldig små og fortsatt patter, da ligger de og patter og dytteklorer på mor samtidig, tror det er en tilknytningsgreie som de fortsetter med i voksen alder, noen mer enn andre avhengig av personlighet, når de ble tatt fra mor, og særlig de som ble tatt fra mor for tidlig, evt mistet mor, koseklorer og sutter gjerne på folk og ting. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 14. oktober 2013 #3962 Del Skrevet 14. oktober 2013 Hva gjør man når man ser en bekjent langt ned i gaten som er på vei motsatt vei av deg, altså at man kommer til å møtes og gå forbi hverandre? Det føles feil å vinke på lang avstand, og ikke kan man gå og ha øyekontakt i flere minutter før man er nærme nok til å hilse heller. Det blir liksom til at jeg ser bort frem til vi er et par meter fra hverandre, for så å snu hodet og "plutselig" oppdage personen, selv om det føles unaturlig og teit ut. Hva er riktig etikette i slike saker? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 15. oktober 2013 #3963 Del Skrevet 15. oktober 2013 Hva gjør man når man ser en bekjent langt ned i gaten som er på vei motsatt vei av deg, altså at man kommer til å møtes og gå forbi hverandre? Det føles feil å vinke på lang avstand, og ikke kan man gå og ha øyekontakt i flere minutter før man er nærme nok til å hilse heller. Det blir liksom til at jeg ser bort frem til vi er et par meter fra hverandre, for så å snu hodet og "plutselig" oppdage personen, selv om det føles unaturlig og teit ut. Hva er riktig etikette i slike saker?Herreavdelingen har dissikert dette problemet til gangs:http://www.nrk.no/programmer/radio/herreavdelingen/yans_oss_gutta/1626801.html 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 15. oktober 2013 #3964 Del Skrevet 15. oktober 2013 Hvorfor står det "grønne druer" og "fargede druer" på plakater i fruktavdelinger i butikkene? Grønt er da også en farge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 15. oktober 2013 #3965 Del Skrevet 15. oktober 2013 Hvorfor står det "grønne druer" og "fargede druer" på plakater i fruktavdelinger i butikkene? Grønt er da også en farge.Fordi grønn er planteverdenens svar på hvitt?Et blomsterbed i "allgreen" blir vel også betegnet som fargeløst. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 15. oktober 2013 #3966 Del Skrevet 15. oktober 2013 Herreavdelingen har dissikert dette problemet til gangs:http://www.nrk.no/programmer/radio/herreavdelingen/yans_oss_gutta/1626801.html Tusen takk. Dette svarte jo på akkurat det jeg har gått og lurt på en lang stund. Situasjonen oppstår veldig ofte på vei til eller fra barnehagen, så artikkelen traff veldig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inggolf Skrevet 15. oktober 2013 #3967 Del Skrevet 15. oktober 2013 (endret) Hvorfor er fargen hudfarge tilnærmet lik den fargen jeg har på huden og ikke den fargen som en asiater eller afrikaner har på huden? hvis jeg sier "jeg har kjøpt en hudfarget genser" så skjønner man jo hvilken farge den er. om en mørkhudet person sier det samme- burde ikke hun da mente at genseren er ca sånn her farge? Endret 15. oktober 2013 av NozMonster 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 15. oktober 2013 #3968 Del Skrevet 15. oktober 2013 Godt poeng. Etnosentrisme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Artemis Skrevet 16. oktober 2013 #3969 Del Skrevet 16. oktober 2013 Hvorfor er fargen hudfarge tilnærmet lik den fargen jeg har på huden og ikke den fargen som en asiater eller afrikaner har på huden? hvis jeg sier "jeg har kjøpt en hudfarget genser" så skjønner man jo hvilken farge den er. om en mørkhudet person sier det samme- burde ikke hun da mente at genseren er ca sånn her farge? Rød? Jeg har hvert fall ikke sett så mange med den hudfargen Men nå så jo hvite på seg som overmennesker en veldig god stund, og det var jo da vi som hadde den "rette" hudfargen, derav navnen på fargen hudfarge, tåpelig er det dog. Men mennesker har jo en tendens til å snurre alt rundt en selv, alle er jo enige om at en elefant er et stort dyr, men en maur vil jo si at en katt er et stort dyr. Men igjen, om vi skulle målt størrelser på dyr etter maur så hadde det blitt veldig kronglete. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 16. oktober 2013 #3970 Del Skrevet 16. oktober 2013 Hvorfor er fargen hudfarge tilnærmet lik den fargen jeg har på huden og ikke den fargen som en asiater eller afrikaner har på huden? hvis jeg sier "jeg har kjøpt en hudfarget genser" så skjønner man jo hvilken farge den er. om en mørkhudet person sier det samme- burde ikke hun da mente at genseren er ca sånn her farge? Det er vell fordi vi prater norsk og i Norge er de fleste hvite (eller hudfarget om du vil ) Nå kan jeg ikke noen asiatiske eller afrikanske språk, men dersom ordet hudfarget finnes der så betegner det mest sannsynlig den fargen de fleste har på huden i det landet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inggolf Skrevet 16. oktober 2013 #3971 Del Skrevet 16. oktober 2013 (endret) Det er vell fordi vi prater norsk og i Norge er de fleste hvite (eller hudfarget om du vil ) Nå kan jeg ikke noen asiatiske eller afrikanske språk, men dersom ordet hudfarget finnes der så betegner det mest sannsynlig den fargen de fleste har på huden i det landet. joda, du har jo rett i det, men hvordan jeg kom til å lure på dette var fordi jeg overhørte en veeeldig mørk kar prate i telefon (han hadde samme hudfarge som en espresso!) og han sa noe med hudfarge, så da tenkte jeg; "oiii...hmmmm- hvilken farge mener han da egentlig? Min sin eller han sin? " Endret 16. oktober 2013 av NozMonster Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 18. oktober 2013 #3972 Del Skrevet 18. oktober 2013 Eg har fundert litt på dette. Det er sikkert ein opplagd forklaring, men.. Koreleis tener Ylvis-brødrene på "What does the fox say?". Altså korleis får dei inn pengar? Korleis vert dei rik på den songen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hattifnatten Skrevet 18. oktober 2013 #3973 Del Skrevet 18. oktober 2013 Eg har fundert litt på dette. Det er sikkert ein opplagd forklaring, men.. Koreleis tener Ylvis-brødrene på "What does the fox say?". Altså korleis får dei inn pengar? Korleis vert dei rik på den songen? En inntektskilde er jo folk som kjøper den på itunes. Også får de vel en viss sum hver gang noen spiller den på radio! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Singha Skrevet 18. oktober 2013 #3974 Del Skrevet 18. oktober 2013 Reklame på Youtube. Dei får penger kvar gong sangen blir spelt på radio og TV og andre medier. Folk kjøper sangen f.eks på iTunes. Og det same skjer antakeligvis litt med dei gamle/andre sangene dei har. Eg har og hørt rykte om ein platekontrakt for USA og eg går ut i fra at dei kan ta (mer) betalt for å stilla opp og gjøre live-greier no. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 18. oktober 2013 #3975 Del Skrevet 18. oktober 2013 Hvorfor går det ikke an å poke noen på facebook når man ikke er venner fra før... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inggolf Skrevet 18. oktober 2013 #3976 Del Skrevet 18. oktober 2013 Hvorfor går det ikke an å poke noen på facebook når man ikke er venner fra før... det går helt fint ann det jo! Om du er inne på profilen til personen- se der det står "melding" i høyre hjørnet på det lange store profilbildet. Trykk på den lille pila ved siden av der. Da kommer plutselig poke-alternativet opp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 18. oktober 2013 #3977 Del Skrevet 18. oktober 2013 det går helt fint ann det jo! Om du er inne på profilen til personen- se der det står "melding" i høyre hjørnet på det lange store profilbildet. Trykk på den lille pila ved siden av der. Da kommer plutselig poke-alternativet opp Neeei.. ikke på personen jeg vil poke hvertfall. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Singha Skrevet 18. oktober 2013 #3978 Del Skrevet 18. oktober 2013 Går sikkert ikke an å poke folk som har reservert seg mot å motta meldinger uten å være venner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xaphan Skrevet 19. oktober 2013 #3979 Del Skrevet 19. oktober 2013 joda, du har jo rett i det, men hvordan jeg kom til å lure på dette var fordi jeg overhørte en veeeldig mørk kar prate i telefon (han hadde samme hudfarge som en espresso!) og han sa noe med hudfarge, så da tenkte jeg; "oiii...hmmmm- hvilken farge mener han da egentlig? Min sin eller han sin? " Jeg har et par relaterte spørsmål: Hvis man vil være politisk korrekt og ikke bruke ordet "hudfarge", hva er da det rette ordet for fargen? Rosa-beige? Kan ikke tenke på en farge som beskriver fargen på huden vår. Det er greit nok med de som er brune i huden, for de er jo brune... men hvorfor kaller vi asiatere gule? De er jo ikke gule i huden - litt gylne kanskje, sammenlignet med andre raser, men gule? Samme med at indianere liksom er "røde". Hvor kommer dette fra? Det må jo være tidenes overdrivelse. Og når jeg først er inne på indianere; det er veldig upraktisk at det engelske ordet "indian" betyr både inder og indianer. Er det tilfeldig at de kalles det samme eller er det en sammenheng her? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 19. oktober 2013 #3980 Del Skrevet 19. oktober 2013 (endret) Og når jeg først er inne på indianere; det er veldig upraktisk at det engelske ordet "indian" betyr både inder og indianer. Er det tilfeldig at de kalles det samme eller er det en sammenheng her? Dette går tilbake til Columbus. Han trodde at han kom til India og hadde seilt rundt jorden. Derfor kalte han innbyggerne på de karibiske øyene for indianere(indians). Feilen ble ikke oppdaget før han var død (eller rett før) og begrepet var satt seg. Endret 19. oktober 2013 av sofie777 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå