Xaphan Skrevet 30. september 2013 #3921 Del Skrevet 30. september 2013 KOLS gjelder vel ikke kun røykere heller? Kan det ikke være astma og lignende som utløser det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 30. september 2013 #3922 Del Skrevet 30. september 2013 Nå hørte jeg det på radio om KOLS, og de sa ikke at 280.000 får kols hvert år. De sa at 280.000 kan ha det uten å vite om det. De oppfordret til å søke lege hvis man har en forkjølelse man aldri blir kvitt for å kunne stagnere utvikling dersom det var KOLS. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 30. september 2013 #3923 Del Skrevet 30. september 2013 Hvorfor er det noen mennesker som er veldig røde i kinnene nesten hele tiden, og spesielt hvis de er ute. mens andre ikke er det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 30. september 2013 #3924 Del Skrevet 30. september 2013 KOLS gjelder vel ikke kun røykere heller? Kan det ikke være astma og lignende som utløser det? Det er vel noe sånn som 80% av tilfellene som kommer av røyking, sto vel på wiki et sted. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 30. september 2013 #3925 Del Skrevet 30. september 2013 Det er vel noe sånn som 80% av tilfellene som kommer av røyking, sto vel på wiki et sted. Mange svømmelærare som har KOLS då dei har jobba "oppi" klor i fleire år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heart Skrevet 30. september 2013 #3926 Del Skrevet 30. september 2013 Hvorfor er det noen mennesker som er veldig røde i kinnene nesten hele tiden, og spesielt hvis de er ute. mens andre ikke er det? Rosacea, kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 30. september 2013 #3927 Del Skrevet 30. september 2013 Men er ikke rasacea et slags utslett?? Det jeg mener er ikke utslett. Bare at de blir veldig røde i kinnene når det er kaldt ute. Eller når de trener og blir svette f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 30. september 2013 #3928 Del Skrevet 30. september 2013 Men er ikke rasacea et slags utslett?? Det jeg mener er ikke utslett. Bare at de blir veldig røde i kinnene når det er kaldt ute. Eller når de trener og blir svette f.eks.Exposure to temperature extremes can cause the face to become flushed as well as strenuous exercise, heat from sunlight, severe sunburn, stress, anxiety, cold wind, and moving to a warm or hot environment from a cold one such as heated shops and offices during the winter.(Fra linken til Heart) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luppa Skrevet 2. oktober 2013 #3929 Del Skrevet 2. oktober 2013 Hvorfor er det noen mennesker som er veldig røde i kinnene nesten hele tiden, og spesielt hvis de er ute. mens andre ikke er det? Dette har nok med hudtype og tykkelse på hud å kjøre. Tynn hud blir fortere rød, og har i tillegg større sjanse for hudsykdommer som rosacea. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 3. oktober 2013 #3930 Del Skrevet 3. oktober 2013 Svarer på et par ganske gamle jeg, siden jeg ikke har vært aktiv på en stund: Hvorfor kan treningstøyet mitt bare vaskes på 30 grader? Det er jo kaldere enn det jeg dusjer i - det blir da ikke rent og luktfritt av det?!?! Produsentene pleier å sette vaskeanvisningen til kaldere vann og mildere behandling enn hva plagget egentlig tåler, sånn mest for sikkerhets skyld. Hos meg vaskes alt utenom ull og silke på minimum 40 grader og det går helt fint. Hvorfor er siloer runde? Eller altså.. sylinderformet... Mest sannsynligvis fordi de skal holde på mye masse. Demninger er også konstruert litt sånn halvmåneformet for å holde på alt vannet. En helt rett konstruksjon er ikke like sterk og vil kunne bryte sammen under vekten, mens en rund konstruksjon fordeler trykket fra vekten jevnt utover og kan holde mye mer. Grunnen til at de er satt sammen av mange mindre sylindre i stedet for en stor er sannsynligvis at det er vedig dårllig tomteutnyttelse å sette opp et stort rundt bygg. Skal innrømme at jeg ikke egentlig vet dette om siloen, men jeg har litt greie på demninger, og antar at det er samme prinsippet som ligger til grunn for silobygging. Vanntårn er jo også runde, kan tenke meg at det har samme årsak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 3. oktober 2013 #3931 Del Skrevet 3. oktober 2013 (endret) Hvorfor er siloer runde? Eller altså.. sylinderformet... Mest sannsynligvis fordi de skal holde på mye masse. Demninger er også konstruert litt sånn halvmåneformet for å holde på alt vannet. En helt rett konstruksjon er ikke like sterk og vil kunne bryte sammen under vekten, mens en rund konstruksjon fordeler trykket fra vekten jevnt utover og kan holde mye mer. Grunnen til at de er satt sammen av mange mindre sylindre i stedet for en stor er sannsynligvis at det er vedig dårllig tomteutnyttelse å sette opp et stort rundt bygg.Grunnen til at en bruker mye tårnsiloer i Norge er helt riktig pga på grunn av tomteutnyttelse. Men det er ikke grunnen til at man har flere mellomstore, isteden for en svær. Dette har med hva som lagres oppi den: Siloens diameter må tilpasses innleggingskapasitet og daglig fôruttak (min. 5 cm per dag). Det er bedre å velge to mellomstore siloer enn en stor. Skal innrømme at jeg ikke egentlig vet dette om siloen, men jeg har litt greie på demninger, og antar at det er samme prinsippet som ligger til grunn for silobygging. Vanntårn er jo også runde, kan tenke meg at det har samme årsak.Demninger har "buen" andre vei, inn mot det som skal holdes på plass. Dermed blir kreftene fra tyngden av vannet ledet inn i grunnfjellet.* I en silo er tyngden av massen på "feil" side, så her må man bare satse på å ikke bygge dem for høye, eller for spinkle.Siloer i betong kan bygges rimelig og fort med glidestøping, og da er det slik jeg kan forstå enklere å bruke runde former, enn f.eks firkantede. Det er kanskje mulig det er lettere å få en god ensileringsprosess (bevare næringen i gresset) om siloen er rund også. Jeg tenker det er større fare for at det danner seg luftlommer i en silo med hjørner?*Jeg mener buedammer her, det er også de som ligner mest på en tårnsilo i konstruksjonen. Endret 3. oktober 2013 av Lutetium 71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 3. oktober 2013 #3932 Del Skrevet 3. oktober 2013 Grunnen til at en bruker mye tårnsiloer i Norge er helt riktig pga på grunn av tomteutnyttelse. Men det er ikke grunnen til at man har flere mellomstore, isteden for en svær. Dette har med hva som lagres oppi den: Demninger har "buen" andre vei, inn mot det som skal holdes på plass. Dermed blir kreftene fra tyngden av vannet ledet inn i grunnfjellet.* I en silo er tyngden av massen på "feil" side, så her må man bare satse på å ikke bygge dem for høye, eller for spinkle. Siloer i betong kan bygges rimelig og fort med glidestøping, og da er det slik jeg kan forstå enklere å bruke runde former, enn f.eks firkantede. Det er kanskje mulig det er lettere å få en god ensileringsprosess (bevare næringen i gresset) om siloen er rund også. Jeg tenker det er større fare for at det danner seg luftlommer i en silo med hjørner? *Jeg mener buedammer her, det er også de som ligner mest på en tårnsilo i konstruksjonen. Nå begynner det å bli mange bra forslag er I følge wiki-artikkelen om siloer pakkes innholdet bedre sammen i en rund silo, noe som skal være en fordel. Det er også lettere å tømme en rund silo uten at det blir igjen rester i hjørnene. Det kan jo også være medvirkende årsak til at siloer som ikke er av betong er runde. Noen siloer er også bygd med en tønnelignende teknikk, med bånd som styrker konstruksjonen. Det blir jo vanskelig om de ikke er runde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe- Skrevet 3. oktober 2013 #3933 Del Skrevet 3. oktober 2013 Jeg lurer på hvordan man bruker "1, 2 og 3" på biler med automatgir. Altså, hva er fordelene i forhold til å bare ha den i "D"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Singha Skrevet 3. oktober 2013 #3934 Del Skrevet 3. oktober 2013 (endret) Det er greit om man vil at bilen bare skal være i ett bestemt gir, slik at den ikke f.eks. finner ut at den skal gire opp i 3. når du kjører opp en glatt bakke om vinteren. Endret 3. oktober 2013 av Singha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Artemis Skrevet 3. oktober 2013 #3935 Del Skrevet 3. oktober 2013 Jeg lurer på hvorfor alle absolutt vil at jeg skal ta manuell lappen (Har utsatt lappen i alt for mange år nå siden jeg syntes det er så skummelt å kjøre med gir, selv om jeg girer helt fint når jeg ikke er på veien. Blir jo helt) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Singha Skrevet 3. oktober 2013 #3936 Del Skrevet 3. oktober 2013 Jeg lurer på hvorfor alle absolutt vil at jeg skal ta manuell lappen Fordi de aller fleste bilene i Norge, og ofte bedriftbiler, leiebiler etc, er manuellgir og du ikke har lov til å kjøre disse med automatlappen. Men om du bare skal kjøre din egen bil... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Artemis Skrevet 3. oktober 2013 #3937 Del Skrevet 3. oktober 2013 Fordi de aller fleste bilene i Norge, og ofte bedriftbiler, leiebiler etc, er manuellgir og du ikke har lov til å kjøre disse med automatlappen. Men om du bare skal kjøre din egen bil... joda, men det er såå skummelt! Også har jeg ikke noe yrke der jeg kjører bil heller. Samboerer irriterer seg en del over meg, men det burde vel være med med automat enn ingenting tenker nå jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe- Skrevet 4. oktober 2013 #3938 Del Skrevet 4. oktober 2013 Det er greit om man vil at bilen bare skal være i ett bestemt gir, slik at den ikke f.eks. finner ut at den skal gire opp i 3. når du kjører opp en glatt bakke om vinteren. Ok, kanskje greit å ha første gir. Noen eksempler på når/om man bør bruke 2 og 3? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Pixie* Skrevet 4. oktober 2013 #3939 Del Skrevet 4. oktober 2013 Ok, kanskje greit å ha første gir. Noen eksempler på når/om man bør bruke 2 og 3? For å bremse på giret hvis man kjører i bratte nedoverbakker over lengre tid, så ikke bremsene går varme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe- Skrevet 4. oktober 2013 #3940 Del Skrevet 4. oktober 2013 For å bremse på giret hvis man kjører i bratte nedoverbakker over lengre tid, så ikke bremsene går varme. Ok, men kan man bytte til disse girene i fart, altså uten clutch? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå