Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

aaah...hm...mystefistisk!

du skulle ha spurt dem da! :jepp:

Her jeg bor er det gratis taxi for de som trenget det ifb med kontrolle og slikt på sykehus. Det medfører en (før var det to) ferjetut også. Betales vel av trygdeordninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor blir det av alt vannet når det fjærer? Og hvor kommer alt vannet fra når det flør? (heter det flør? :rolleyes: )
Det er jo ikke noe merkverdig "strøm" i sjøen selvom vannet øker med en meter, hvorfor blir det ikke det?

Burde kanskje postet som AB, men er jo "lurer på rare ting - tråden" :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Hvor blir det av alt vannet når det fjærer? Og hvor kommer alt vannet fra når det flør? (heter det flør? :rolleyes: )

Det er jo ikke noe merkverdig "strøm" i sjøen selvom vannet øker med en meter, hvorfor blir det ikke det?

Burde kanskje postet som AB, men er jo "lurer på rare ting - tråden" :fnise:

Det er månen som styrer dette, gravitasjonen fra månen trekker vannet opp og da flo og da det er fjære på andre siden av jorda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er månen som styrer dette, gravitasjonen fra månen trekker vannet opp og da flo og da det er fjære på andre siden av jorda.

Ja dette har jeg fått med meg, men for eksempel langt inne i Hardanger fjorden, da burde man jo merke at det blir en strøm i sjøen hvis alt vannet skal ut til havet? Er jo vannvittig mye vann det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Ja dette har jeg fått med meg, men for eksempel langt inne i Hardanger fjorden, da burde man jo merke at det blir en strøm i sjøen hvis alt vannet skal ut til havet? Er jo vannvittig mye vann det er snakk om.

Tja, hardagner er ganske vi og stor, men du har salt strømmen i bodø som lages av flo og fjøre, kraftigste tidevans strømmen i verden.

Husk at vannet er ikke bare det du ser på overflaten, hardanger jorden er 1000 meter dyp, det er store mengder vann, og jo større mengde vann, jo mindre effekt vil tidevannet ha. Men ja, du kan måle at det blir noe mer strøm ved utgangen av fjordene når flo og fjære, men det må måles, det sees ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hardagner er ganske vi og stor, men du har salt strømmen i bodø som lages av flo og fjøre, kraftigste tidevans strømmen i verden.

Husk at vannet er ikke bare det du ser på overflaten, hardanger jorden er 1000 meter dyp, det er store mengder vann, og jo større mengde vann, jo mindre effekt vil tidevannet ha. Men ja, du kan måle at det blir noe mer strøm ved utgangen av fjordene når flo og fjære, men det må måles, det sees ikke.

Hehe åja, skjønner! Takk for svar :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor blir det av alt vannet når det fjærer? Og hvor kommer alt vannet fra når det flør? (heter det flør? :rolleyes: )

Det er jo ikke noe merkverdig "strøm" i sjøen selvom vannet øker med en meter, hvorfor blir det ikke det?

Burde kanskje postet som AB, men er jo "lurer på rare ting - tråden" :fnise:

Det har sammenheng med lavtrykk. Når det er lavtrykk blir havbunnen langs norskekysten dehydrert, og den suger da til seg det vannet som ligger nærmest, som da er i mange tilfeller er fjordvann. Det blir nesten som en uttørket menneskekropp som må få i seg 3 liter på røde rappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Hvor blir det av alt vannet når det fjærer? Og hvor kommer alt vannet fra når det flør? (heter det flør? :rolleyes: )

Det er jo ikke noe merkverdig "strøm" i sjøen selvom vannet øker med en meter, hvorfor blir det ikke det?

Burde kanskje postet som AB, men er jo "lurer på rare ting - tråden" :fnise:

Ja, det heiter at "det flør". Gunny har rett. Det er månen som "sug" til seg vatnet etterkvart som han fer rundt jorda. Sjølv om det er store vassmengder som skal flyttast på så utgjer ikkje det store straumar. Det er ca 6 timar mellom flo og fjære. & tmar på for vatnet til å bevega seg.

edit<. las at det var visst ikkje månen som saug til seg vatn. Uff, eg vart berre forvirra. Eg driv med vranglære. Eg har hatt ferie altfor lenge!

Endret av Stjerner og planeter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er det noen steder det er veldig stor forskjell på tidevannet? På Jersey f.eks tok vi en båt på morgenen fra en brygge. Når vi kom tilbake på ettermiddagen gikk vi inn på bryggen 3 etg. under. Det er jo 8-10 meter forskjell på morgen og kveld der.

Mens andre steder er det bare en halvmeter. Hva kommer det av?

Dette er ikke et båtopplag liksom. Det er bare på ettermiddagen. De ligger i vannet når det er høyvann

Jersey_JanJul_07-3673721.jpeg

Endret av Mynona
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Men hvorfor er det noen steder det er veldig stor forskjell på tidevannet? På Jersey f.eks tok vi en båt på morgenen fra en brygge. Når vi kom tilbake på ettermiddagen gikk vi inn på bryggen 3 etg. under. Det er jo 8-10 meter forskjell på morgen og kveld der.

Mens andre steder er det bare en halvmeter. Hva kommer det av?

Dette er ikke et båtopplag liksom. Det er bare på ettermiddagen. De ligger i vannet når det er høyvann

Jersey_JanJul_07-3673721.jpeg

edit: eg hadde riv ruskande feil...

Adastra: alle slike forskjeller skyldes plassering av havområder og landområder. Forskjellen er størst på vestkyster (der det er mye åpent hav vestover, der "haugen" kan få samlet seg - og spesielt der floa blir tvunget inn i et smalere farvann, eller der den kommer fra to kanter som forsterker hverandre. Pluss at lufttrykket (lavtrykk/høytrykk) og vindretninger også bidrar til å forsterke eller svekke tidevannet. Detaljene i dette har ikke jeg oversikt over (- men nå er vi langt utafor biologien, her er det kanskje mer å hente blant meteorologer og oseanologer.

tatt frå spør ein biolog

Endret av Stjerner og planeter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

edit<. las at det var visst ikkje månen som saug til seg vatn. Uff, eg vart berre forvirra. Eg driv med vranglære. Eg har hatt ferie altfor lenge!

Korrekt. Det er havbunnen, tørr som kjeks.

edit: eg hadde riv ruskande feil...

Adastra: alle slike forskjeller skyldes plassering av havområder og landområder. Forskjellen er størst på vestkyster (der det er mye åpent hav vestover, der "haugen" kan få samlet seg - og spesielt der floa blir tvunget inn i et smalere farvann, eller der den kommer fra to kanter som forsterker hverandre. Pluss at lufttrykket (lavtrykk/høytrykk) og vindretninger også bidrar til å forsterke eller svekke tidevannet. Detaljene i dette har ikke jeg oversikt over (- men nå er vi langt utafor biologien, her er det kanskje mer å hente blant meteorologer og oseanologer.

tatt frå spør ein biolog

Aha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inggolf

Hvorfor ser høna på Mills' kyllingsauspose så trist ut?

fordi det bilde som er utenpå posen er det siste bilde som ble tatt av den stakkars høna før den visste at den skulle bli myrdet og skvist og most oppi posen for å tilferdsstille andre menneskers smaksløker :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gunfreak

Hvorfor ser høna på Mills' kyllingsauspose så trist ut?

Fordi den tenker på alle hestene som måtte død, for å lage ferdig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Jeg lurer på noe bare de smarteste av de smarte kan svare på, hvorfor smaker løvtynn skinke så ekstremt mye bedre enn vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg lurer på noe bare de smarteste av de smarte kan svare på, hvorfor smaker løvtynn skinke så ekstremt mye bedre enn vanlig?

Eller det samme med ost?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på noe bare de smarteste av de smarte kan svare på, hvorfor smaker løvtynn skinke så ekstremt mye bedre enn vanlig?

Easy. Det er naturligvis fordi den er tynnere!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på noe bare de smarteste av de smarte kan svare på, hvorfor smaker løvtynn skinke så ekstremt mye bedre enn vanlig?

Ååå, den har jeg lurt på mange ganger også. Det er også mer smak i tynne skiver med salami.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...