Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sitter og ser på programmet om Kronprins Haakon på nrk1 nå, og så spør kjæresten: Hva skjer om Kong Harald dør, vil Haakon bli valgt til konge, eller vil Sonja stå alene på tronen? England har jo bare Elisabeth som dronning. Må både konge og dronning dø før kronprins- og prinsesse kan ta over som konge og dronning?

EDIT: Hvis Haakon og Mette-Marit dør, hvem vil da bli kronprins- og prinsesse? Sett at de ikke har barn, hva vil da skje? Hva om en kronprins gifter seg med sin prinsesse, og det senere viser seg at de ikke kan få barn?

Den dagen Kong Harald dør (håper det blir lenge til), blir Haakon konge. Om Dronning Sonja ikke har gått bort, blir hun "enkedronning" eller noe lignende, men Haakon regjerer. Dronning Elizabeth overtok tronen fordi hennes far bare hadde to døtre og Charles skal overta etter henne.

Arvefølgen etter Haakon er sikret (Mette-Marit har i likhet med sin svigermor ingen mulighet til å regjere alene) siden de har Ingrid Alexandra. Skulle hun mot formodning bli dronning før hun er 18, vil det vært formyndere som regjerer for/med henne til den dagen. (MM blir da "dronningmor" og mest sannsynlig en av formynderne).

Om en kronprins og prinsesse ikke får barn, går arvefølgen videre til den rojale personens neste bror eller søster og deres barn. Ellers går de bakover i leddene. Det finnes mange å ta av, så den kongelige familien dør ikke ut med det første.

PS:Vet du at bildet ditt er opp ned?

Endret av sofie777
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den dagen Kong Harald dør (håper det blir lenge til), blir Haakon konge. Om Dronning Sonja ikke har gått bort, blir hun "enkedronning" eller noe lignende, men Haakon regjerer. Dronning Elizabeth overtok tronen fordi hennes far bare hadde to døtre og Charles skal overta etter henne.

Arvefølgen etter Haakon er sikret (Mette-Marit har i likhet med sin svigermor ingen mulighet til å regjere alene) siden de har Ingrid Alexandra. Skulle hun mot formodning bli dronning før hun er 18, vil det vært formyndere som regjerer for/med henne til den dagen. (MM blir da "dronningmor" og mest sannsynlig en av formynderne).

Om en kronprins og prinsesse ikke får barn, går arvefølgen videre til den rojale personens neste bror eller søster og deres barn. Ellers går de bakover i leddene. Det finnes mange å ta av, så den kongelige familien dør ikke ut med det første.

PS:Vet du at bildet ditt er opp ned?

Takk for svar! Bildet mitt er ikke opp-ned. Selv om g-nøkkelen er det ;)

Endret av Focklop
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Bildet mitt er ikke opp-ned. Selv om g-nøkkelen er det ;)

F-nøkkelen er også opp-ned. (Skal slutte å forstyrre nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inggolf

koster egentlig kaldtvann noe? Jeg vet jo at en veldig stor del av strømregningen kommer av å varme opp vannet til å bli varmt og i mange utleieleiligheter så er varmtvannet inkludert. Men hva med det kalde vannet da, er det gratis eller bare så billig at det ikke er noe å snakke om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par år siden ble det installert vannmålere i alle boliger (hvertfall der jeg kommer fra). Vannet er en del av de kommunale utgiftene.

Har aldri hørt at varmtvann er inkludert i leie. Bare at varme er inkludert. :klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inggolf

For et par år siden ble det installert vannmålere i alle boliger (hvertfall der jeg kommer fra). Vannet er en del av de kommunale utgiftene.

Har aldri hørt at varmtvann er inkludert i leie. Bare at varme er inkludert. :klo:

aah, logisk!

Åjoda, det står enten at "leietaker tegner eget strømabonoment" eller " inkludert strøm og varmtvann" eller "inkludert varmtvann" Sistnevnte betyr nok at jeg må betale for konfyr, lys og kjøleskap og ovner, men at min varmtvannstank står på leietakers territorium :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har varmtvann inkludert siden varmtvannsberederen for hele huset står på mitt vaskerom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, kan man ikke være anonym her lenger? Dette blir litt flaut, men er bare noe jeg alltid har lurt veldig på. Det er ikke ment for å være slemt på noen måte, men jeg har bare aldri forstått det.

Skuldrene mine er i underkant av 40 cm brede, det er vel det bredeste punktet på kroppen min, nå har jeg alltid vært veldig smalt bygget, men det kan uansett ikke være veldig stor forskjell her. Det jeg da lurer på er at på ganske store mennesker, trenger ikke være ekstremt overvektige, bare en del ekstra, så er det så mange som har så brede skuldre. Altså at man kjenner skulderbeinet helt ut til siden. Blir også skjelettet "større" om man legger på seg mye? Jeg skjønner liksom ikke hvordan dette fungerer, om jeg skulle ha lagt på meg veldig mye, så kan jeg vel ikke vokse så mye i skulderbredde om man tar i betraktning at skjelettet holder seg på samme plass så kan det jo ikke stå 20 cm fett ut av skuldrene liksom. Og jeg kan heller ikke se for meg at disse overvektige personene, om de aldri hadde lagt på seg, at de skulle ha så brede skuldre da. har møtt mange overvektige som er like høye som meg men likevel er dobbelt så brede som meg, og man i tillegg kjenner skuldrene nesten helt ut, må så klart kjenne litt inn.

Ok, det var da min "rare ting jeg lurer på", igjen, er på ingen måte meningen å være frekk, men jeg har bare alltid lurt så mye på dette! Ble jo veldig dårlig skrevet dette også, så håper noen i det hele tatt skjønner hva jeg skriver :fnise: Er litt sent, bruker det som unnskyldning.

Edit: Er ikke slik at jeg går rundt å klemmer og beføler alle sine skuldre altså, som det kan virke som nå, jeg bare tenkte på det helt tilfeldig en gang, så har liksom aldri undringen sluppet taket.

Endret av Kiva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inggolf

Joda, man kan være anonym, men bare ikke her inne på Snikk-Snakk, Kiva.

Det ble så mye personangrep og tull i fjasetråder og bildetråder og den slags at ab-knappen forsvant.

Ang. det du lurer på så har jeg ingen fasitsvar i hodet mitt, men jeg tviler sterkt på at skjellettet vokser jevnt med en stor vektøkning. Er det ikke sånn at det stopper å vokse sånn ca etter puberteten da?

Vi får vente på et vettugt svar fra noen andre her som har peiling da (eller som bruker google :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, man kan være anonym, men bare ikke her inne på Snikk-Snakk, Kiva.

Det ble så mye personangrep og tull i fjasetråder og bildetråder og den slags at ab-knappen forsvant.

Ang. det du lurer på så har jeg ingen fasitsvar i hodet mitt, men jeg tviler sterkt på at skjellettet vokser jevnt med en stor vektøkning. Er det ikke sånn at det stopper å vokse sånn ca etter puberteten da?

Vi får vente på et vettugt svar fra noen andre her som har peiling da (eller som bruker google :lol: )

Ah, ok, da forstår jeg. Har ikke vært så mye på denne delen av forumet før.

Vet jo på en måte at skjelettet ikke vokser, men skjønner ikke hvordan noen overvektige mennesker kan ha så ekstremt bredt skjelett da. Jeg har aldri sett noen tynne med like bredt skjelett. Rare ting man skal lure på altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ah, ok, da forstår jeg. Har ikke vært så mye på denne delen av forumet før.

Vet jo på en måte at skjelettet ikke vokser, men skjønner ikke hvordan noen overvektige mennesker kan ha så ekstremt bredt skjelett da. Jeg har aldri sett noen tynne med like bredt skjelett. Rare ting man skal lure på altså.

Mener sjelettet blir sterkere av å bære rundt på mye vekt, sjelettet er jo stativet som holder deg oppe, så det bør nesten være sterkt nok. Men jeg tror ikke man blir særlig mye bredere eller lengre av å legge på seg. Hvis det var så enkelt kunne man fete seg opp for å bli høyere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener sjelettet blir sterkere av å bære rundt på mye vekt, sjelettet er jo stativet som holder deg oppe, så det bør nesten være sterkt nok. Men jeg tror ikke man blir særlig mye bredere eller lengre av å legge på seg. Hvis det var så enkelt kunne man fete seg opp for å bli høyere!

Man blir faktisk lavere av å være overvektig, så å fete seg opp for å blir høyere hadde hatt stikk motsatt virkning. Vet jo på en måte skjelettet ikke vokser, men skjønner ikke hvordan noen mennesker kan være så brede i benstrukturen. Men det er jo faktisk gjort studier på det, søkte litt rundt på amerikanske sider, og der var det umulig å se på et skjelett om personen er overvektig eller ikke, og de fant ingen tegn til at skjelettet endret seg, utenom problemer med knær etc. Har dessverre ingen link for øyeblikket.

Det som også var interessant, som du sier, at skjelettet blir sterkere, eller mer kompakt av å være overvektig, siden også skjelettet skiftes ut hele tiden, så vil det endre oppbygning etter din egen vekt og påkjenning. Med at skjelettet skiftes ut mener jeg ikke at det skiftes ut deler, men som med vanlige celler, celler dør, nye celler blir laget osv. Nå er det jo andre mer sunne måter å få et sterkere skjelett på en å bli overvektig da så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir faktisk lavere av å være overvektig, så å fete seg opp for å blir høyere hadde hatt stikk motsatt virkning. Vet jo på en måte skjelettet ikke vokser, men skjønner ikke hvordan noen mennesker kan være så brede i benstrukturen. Men det er jo faktisk gjort studier på det, søkte litt rundt på amerikanske sider, og der var det umulig å se på et skjelett om personen er overvektig eller ikke, og de fant ingen tegn til at skjelettet endret seg, utenom problemer med knær etc. Har dessverre ingen link for øyeblikket.

Det som også var interessant, som du sier, at skjelettet blir

sterkere, eller mer kompakt av å være overvektig, siden også skjelettet skiftes ut hele tiden, så vil det endre oppbygning etter din egen vekt og påkjenning. Med at skjelettet skiftes ut mener jeg ikke at det skiftes ut deler, men som med vanlige celler, celler dør, nye celler blir laget osv. Nå er det jo andre mer sunne måter å få et sterkere skjelett på en å bli overvektig da så klart.

Jeg er blank, må jeg innrømme. Har ikke lagt spesielt merke til at store mennesker også er veldig brede, når jeg tenker meg om, men det er mulig det er noe i det. Kanskje du bør spørre på kropp og helse?

To ting jeg lurer på er:

1.Siden hvite dvergstjerner (slike som sola en gang vil bli) består av karbon og oksygen, betyr det at de rett og slett kan ta fyr?

2.Man pleier å si at hvite dvergstjerner er så tunge at en bit på størrelse med en sukkerbit veier like mye som et fjell. Men om man tok ut en sukkerbit av den stjernen, og la den på bakken her på jorda, ville den fortsatt være liten som en sukkerbit, eller ville den est ut til fjellstørrelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1.Siden hvite dvergstjerner (slike som sola en gang vil bli) består av karbon og oksygen, betyr det at de rett og slett kan ta fyr?

Svarer deg igjen jeg :)

Er litt usikker her, men på veien til å bli en hvit dvergstjerne består stjernen i hovedsak av helium, karbon og oksygen. Her er helium brenselet til stjernen, og etterhvert som stjernen går slutt for brensel/helium så kollapser stjernen kjerne og raskt forklart blir stjernen til en såkalt rød kjempe. Stjernen blir da mange ganger større enn sin originale størrelse. Det som skjer videre er avhengig av hvor stor masse stjernen originalt hadde, husker ikke helt hvordan dette var, men de stjernene med mindre masse blir hvert fall til hvite dvergstjerner. Disse bruker mange millioner? år på å bli sakte nedkjølt og sakte forsvinner.

Edit: Nå svarte jeg i grunn ikke på spørsmålet ditt, ble litt revet med bare. Er ikke helt sikker på om alt dette er korrekt heller, hukommelsen er litt laber her.

Endret av Kiva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer deg igjen jeg :)

Er litt usikker her, men på veien til å bli en hvit dvergstjerne består stjernen i hovedsak av helium, karbon og oksygen. Her er helium brenselet til stjernen, og etterhvert som stjernen går slutt for brensel/helium så kollapser stjernen kjerne og raskt forklart blir stjernen til en såkalt rød kjempe. Stjernen blir da mange ganger større enn sin originale størrelse. Det som skjer videre er avhengig av hvor stor masse stjernen originalt hadde, husker ikke helt hvordan dette var, men de stjernene med mindre masse blir hvert fall til hvite dvergstjerner. Disse bruker mange millioner? år på å bli sakte nedkjølt og sakte forsvinner.

Edit: Nå svarte jeg i grunn ikke på spørsmålet ditt, ble litt revet med bare. Er ikke helt sikker på om alt dette er korrekt heller, hukommelsen er litt laber her.

:)

Det er omtrent slik det funker, ja. Fusjon "driver" stjernen.

En hvit dvergstjerne er restene som blir igjen, når stjernen går tom for drivstoff (egentlig at den ikke er massiv nok til å fusjonere også oksygen og karbon). Så den blir hengende der som en sammenpresset klump med karbon og oksygen. Jeg tipper det er prosesser der som forhindrer at den kan brenne kjemisk (for eksempel at stoffene er blitt til degenerert materie, hva nå det er), og sikkert mange andre grunner. Men jeg har ikke klart å komme over noen forklaring om det kanskje kunne gå an, og akkurat hvorfor ikke.

En ganske kul ting er at noen av disse hvite dvergene sannsynligvis inneholder krystallisert karbon - enormt trykk + karbon ender som regel opp som bare ett bestemt materiale: Diamant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er siloer runde? Eller altså.. sylinderformet...

Fordi glidestøping er en rask og rimelig måte å bygge på, og jeg antar det er lettere å støpe runde konstruksjoner enn firkantede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...