Tusenpusen Skrevet 15. juli 2013 #3601 Del Skrevet 15. juli 2013 Trodde ikke man hadde nøyaktige tall på det! Så mye. Edit:Regnet med at du mente ml, ikke Ml? Altså, mine skvetter kan jo være forskjellige fra dine. Og de hadde tall på en dråpe altså. 0.05 ml i en dråpe. Nice to know. Men nei, jeg mente med en stor M. Altså, mikro. Eller blir det Mega da kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 15. juli 2013 #3602 Del Skrevet 15. juli 2013 Altså, mine skvetter kan jo være forskjellige fra dine. Tror kanskje jeg doserer mine skvetter i klunker. Det går vel ca to skvetter i en klunk. Og de hadde tall på en dråpe altså. 0.05 ml i en dråpe. Nice to know. Det går visst an å regne det ut selv, for den som orker. Ellers er det greit å ta med seg at en regndråpe er ca 6mm i diameter. Men nei, jeg mente med en stor M. Altså, mikro. Eller blir det Mega da kanskje? Milli-Vanilli! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 15. juli 2013 #3603 Del Skrevet 15. juli 2013 Hvorfor er det sånn at noen land har internettadresser som dette (england) .co.uk og dette (sør-afrika) .co.za Mens vi i Norge har .no, Sverige har .se osv... Kunne vi ikke brukt landkodene våre på alle sluttnettadresser? Landkodene er jo unike. Fordi det er to bokstaver i landskodene på nettsider. Du har også .com, .net og .org, men disse er reservert for kommersielle sider (.com) eller for organisasjoner (.org) Litt usikker på hva .net egentlig er reservert for, men det er som regel et firma eller lignende som eier de sidene som ender på .net. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenpusen Skrevet 15. juli 2013 #3604 Del Skrevet 15. juli 2013 Tror kanskje jeg doserer mine skvetter i klunker. Det går vel ca to skvetter i en klunk. Det går visst an å regne det ut selv, for den som orker. Ellers er det greit å ta med seg at en regndråpe er ca 6mm i diameter. Milli-Vanilli! To skvetter i en klunk? Hvor mange klunker er det i en dæsj da? Og mon tro om hvorvidt en kan manipulere denne hinnen som holder dråpen sammen. Tenk mulighetene en plutselig ville ha fått da! Og beklager, det er jo helt klart jeg som tøyser litt i dag da. Kanskje jeg har fått 2 - 3 µl koffein for lite. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 15. juli 2013 #3605 Del Skrevet 15. juli 2013 I debatten om privatskoler advarer venstresiden stadig vekk om at vi kommer til å få "svenske tilstander" dersom høyresiden kommer til makten, men jeg ser aldri noe konkret om hva de er redd for (bortsett fra å miste makt). Hva er det som er så ille med skolene i Sverige? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 15. juli 2013 #3606 Del Skrevet 15. juli 2013 I debatten om privatskoler advarer venstresiden stadig vekk om at vi kommer til å få "svenske tilstander" dersom høyresiden kommer til makten, men jeg ser aldri noe konkret om hva de er redd for (bortsett fra å miste makt). Hva er det som er så ille med skolene i Sverige? Barna lærer svensk der 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 15. juli 2013 #3607 Del Skrevet 15. juli 2013 Fordi det er to bokstaver i landskodene på nettsider. Du har også .com, .net og .org, men disse er reservert for kommersielle sider (.com) eller for organisasjoner (.org) Litt usikker på hva .net egentlig er reservert for, men det er som regel et firma eller lignende som eier de sidene som ender på .net. Jeg skjønte ikke argumentet i første linjen egentlig. England kunne jo hatt .uk bare og ikke .co.uk? Barna lærer svensk der 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 15. juli 2013 #3608 Del Skrevet 15. juli 2013 (endret) To skvetter i en klunk? Hvor mange klunker er det i en dæsj da?Uhm... er ikke en dæsj egentlig en kladd* med noe på en tallerken? For eksempel en dæsj ketchup? Men jeg vil tro en dæsj er ca en halv klunk (samme som en hel skvett). Og mon tro om hvorvidt en kan manipulere denne hinnen som holder dråpen sammen. Tenk mulighetene en plutselig ville ha fått da!Hinnen = overflatespenningen, og har noe med stoffets iboende egenskaper å gjøre. F.eks vann har en sterk overflatespenning på grunn av hydrogenbindingene. Såpe fikser den biffen. Og beklager, det er jo helt klart jeg som tøyser litt i dag da. Kanskje jeg har fått 2 - 3 µl koffein for lite. Ingenting galt med nok *Jada, jeg vet kladder er mer tyktflytende enn både dæsjer, skvetter og klunker. Men for å ha noe å sammenligne med & sånn Barna lærer svensk der What she said. Endret 15. juli 2013 av Lutetium 71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 16. juli 2013 #3609 Del Skrevet 16. juli 2013 Jeg skjønte ikke argumentet i første linjen egentlig. England kunne jo hatt .uk bare og ikke .co.uk? .co før .uk indikerer også at nettsiden ofte er eid av et firma eller lignende, eller at nettsiden tilhører et større nettverk. De aller fleste privateide nettsidene har bare .uk i adressen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 16. juli 2013 #3610 Del Skrevet 16. juli 2013 .co før .uk indikerer også at nettsiden ofte er eid av et firma eller lignende, eller at nettsiden tilhører et større nettverk. De aller fleste privateide nettsidene har bare .uk i adressen. OK. Har ikke sett bare .uk-varianten før. Men hvorfor har vi da ikke .co.no også?? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kv84 Skrevet 16. juli 2013 #3611 Del Skrevet 16. juli 2013 Hvorfor sosiale mennesker ikke prøver å snakker til de som er stille og sjenerte? Om noen spør meg om noe, så begynner jeg å prate, det er bare vanskelig å starte å si noe sånn plutselig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kv84 Skrevet 16. juli 2013 #3612 Del Skrevet 16. juli 2013 Hvorfor vi voksne ikke er flinke til å stille spørsmål om det vi ikke vet, sånn som ungene spør. Da hadde vi skjønt mer og hatt mer kunnskap. Og lettere å svare når andre spør en igjen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 16. juli 2013 #3613 Del Skrevet 16. juli 2013 Hvorfor vi voksne ikke er flinke til å stille spørsmål om det vi ikke vet, sånn som ungene spør. Da hadde vi skjønt mer og hatt mer kunnskap. Og lettere å svare når andre spør en igjen. Det er jo det denne tråden er til 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil.. Skrevet 19. juli 2013 #3614 Del Skrevet 19. juli 2013 OK. Har ikke sett bare .uk-varianten før. Men hvorfor har vi da ikke .co.no også?? Nye registreringer direkte under .uk er generelt ikke tillatt. I stedet er registreringer gjort under et utvalg av andre nivå domener. - http://en.wikipedia.org/wiki/.uk Altså er .uk varianten begrenset fra myndighetene og du må nå bruke andre varianter med sekundær-domene. Herunder co.uk (for kommersiell bruk), org.uk, me.uk, gov.uk osv.. Det finnes flere sider under .uk, det ser ut som det er mye gamle sider (kanskje før en eventuell begrensning). Feks: http://www.british-library.uk/ Hvorfor vi ikke har .co.no i norge er vel fordi .no ikke er bestemt at det skal være restriksjoner på domenet annet enn at det må gjøres av en organisasjon som er registrert i Brønnøysund-registeret. Håper det svarte på det spørsmålet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Papirfly Skrevet 20. juli 2013 #3615 Del Skrevet 20. juli 2013 Hva betyr det å bli "rent i senk"? Har lest uttrykket i et par nyhetssaker i det siste, mnen har ikke hørt det før. Tror det var snakk om en bilist som ble rent i senk. Det sier meg ingenting... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aldrisur Skrevet 20. juli 2013 #3616 Del Skrevet 20. juli 2013 Hva betyr det å bli "rent i senk"? Har lest uttrykket i et par nyhetssaker i det siste, mnen har ikke hørt det før. Tror det var snakk om en bilist som ble rent i senk. Det sier meg ingenting... Det betyr at "noen" kjører på deg, mot deg eller over deg - med viten og vilje. Sånn forstår jeg det i hvert fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 20. juli 2013 #3617 Del Skrevet 20. juli 2013 Hva betyr det å bli "rent i senk"? Har lest uttrykket i et par nyhetssaker i det siste, mnen har ikke hørt det før. Tror det var snakk om en bilist som ble rent i senk. Det sier meg ingenting... Renne kan betyr så mangt, men også kjøre, støte, løpe. Å senke betyr å få noe til å synke. Uttrykket må vel opprinnelig komme fra sjøkrigsvesenet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Papirfly Skrevet 20. juli 2013 #3618 Del Skrevet 20. juli 2013 Takk! :D 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Focklop Skrevet 20. juli 2013 #3619 Del Skrevet 20. juli 2013 (endret) Sitter og ser på programmet om Kronprins Haakon på nrk1 nå, og så spør kjæresten: Hva skjer om Kong Harald dør, vil Haakon bli valgt til konge, eller vil Sonja stå alene på tronen? England har jo bare Elisabeth som dronning. Må både konge og dronning dø før kronprins- og prinsesse kan ta over som konge og dronning? EDIT: Hvis Haakon og Mette-Marit dør, hvem vil da bli kronprins- og prinsesse? Sett at de ikke har barn, hva vil da skje? Hva om en kronprins gifter seg med sin prinsesse, og det senere viser seg at de ikke kan få barn? Endret 20. juli 2013 av Focklop Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest badeand1 Skrevet 20. juli 2013 #3620 Del Skrevet 20. juli 2013 Hvorfor er moreller så dyrt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå