Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man skal ikke ha på beltet på fly heller når man fyller drivstoff.

Jeg undres. Først ante jeg ikke noe om dette og tenkte heller ikke på det. Så trodde jeg at man ikke hadde lov til å ha på beltet under fylling. Og ble engstelig - skaper det fare for eksplosjon så man må evakuere lynfort? Så ble jeg beroliget fordi jeg trodde at man ikke behøvde å ha på beltet mens drivstoff ble fylt, siden flyet tross alt står helt stille. Nå er jeg ikke sikker lenger. Heller ikke sikker på hva jeg har trodd når.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er egentlig det jeg lurer på. Utifra det inntrykket jeg har fått, virker det som om det er endel lettere å få A enn å få 6. Her i Norge er de aller fleste prøver skriftlige, mens de i USA har avkryssingsprøver. Vet du om de har store innleveringer og stiler i lekse slik som elevene i Norge har?

De har noen essays og slikt, men de fleste prøvene er multiple choice såvidt jeg har skjønt.

Jeg undres. Først ante jeg ikke noe om dette og tenkte heller ikke på det. Så trodde jeg at man ikke hadde lov til å ha på beltet under fylling. Og ble engstelig - skaper det fare for eksplosjon så man må evakuere lynfort? Så ble jeg beroliget fordi jeg trodde at man ikke behøvde å ha på beltet mens drivstoff ble fylt, siden flyet tross alt står helt stille. Nå er jeg ikke sikker lenger. Heller ikke sikker på hva jeg har trodd når.

Det er av sikkerhetsmessige årsaker, du skal ikke ha på beltet når de fyller drivstoff for at du lettere skal komme deg ut av setet i tilfelle rottefelle. Pilotene sitter også uten sikkerhetsbelte da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er av sikkerhetsmessige årsaker, du skal ikke ha på beltet når de fyller drivstoff for at du lettere skal komme deg ut av setet i tilfelle rottefelle. Pilotene sitter også uten sikkerhetsbelte da.

OK. Takk. Men dette ble jeg ikke gjort oppmerksom på før i 2010, og jeg har flydd (om ikke ofte og jevnlig) siden 1992! Er det bare tilfeldigheter som gjør at jeg ikke hadde vært ombord under en fylling før, det blir kanskje ikke opplyst om dette hvis de ikke fyller mens passasjerene er ombord, mener jeg... Husker ikke hvordan jeg ble bedt om å ikke ha på beltet, heller - var det et kryss over belte-symbolet over setet? Noe jeg stusset over og ikke fikk til å stemme? For ellers så lyser beltesymbolet og det blir bare slukket når flyet har stoppet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Takk. Men dette ble jeg ikke gjort oppmerksom på før i 2010, og jeg har flydd (om ikke ofte og jevnlig) siden 1992! Er det bare tilfeldigheter som gjør at jeg ikke hadde vært ombord under en fylling før, det blir kanskje ikke opplyst om dette hvis de ikke fyller mens passasjerene er ombord, mener jeg... Husker ikke hvordan jeg ble bedt om å ikke ha på beltet, heller - var det et kryss over belte-symbolet over setet? Noe jeg stusset over og ikke fikk til å stemme? For ellers så lyser beltesymbolet og det blir bare slukket når flyet har stoppet?

Beltesymbolet slåes på når flyet er klart til å takse ut på rullebanen, etter en evt fylling av drivstoff. De fleste fly får påfyll av drivstoff fra en tankbil mens passasjerene venter på at ombordstigningen skal starte, evt mens ombordstigningen pågår. På noen flyplasser må flyet takse selv bort til et sted der det får påfyll, før det takser ut på rullebanen.

Det er mulig det er grunnen til at du ikke oppdaget det før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inggolf

en simpel cæsarslar koster 10 kr mer enn en cheeseburger og en peperonipizza på lekter`n..

burgeren (og pizzaen?) er til og med reklamert til de ekstra sultne, så det er tydeligvis store porsjoner med mye mat. En cæsarsalat består jo av 80% salatblader... Hvor er logikken? .....

I dass!?

Endret av NozMonster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det ikke når deler av Internettet er nede. Altså. jeg er delvis på nett, men ikke helt. Noen sider går greit, jeg kan søke og styre og ordne (åpenbart at informasjonen ikke allerede ligger på min maskin), mens andre sider er helt utilgjengelige. Helt tilfeldig hvor serverne ligger, tror jeg (nasjonalt eller internasjonalt). Kjemperart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gunfreak

en simpel cæsarslar koster 10 kr mer enn en cheeseburger og en peperonipizza på lekter`n..

burgeren (og pizzaen?) er til og med reklamert til de ekstra sultne, så det er tydeligvis store porsjoner med mye mat. En cæsarsalat består jo av 80% salatblader... Hvor er logikken? .....

I dass!?

Sunn mat er ofte dyrere, ikke så mye i norge, men i usa er det sånn, derfor fattige er feite, i norge er mcdonalds dyrt i usa er det noe av det billigste du får, derfor fattige spiser det i stede for sunn hjemmelaget mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunn mat er ofte dyrere, ikke så mye i norge, men i usa er det sånn, derfor fattige er feite, i norge er mcdonalds dyrt i usa er det noe av det billigste du får, derfor fattige spiser det i stede for sunn hjemmelaget mat.

Men det forklarer jo ikke prisene på Lektern da. For Lektern er i Oslo. Ikke i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Men det forklarer jo ikke prisene på Lektern da. For Lektern er i Oslo. Ikke i USA.

Jeg sa mer så i usa enn norge, men det er sant i norge også, har også noe med friske råvarer er dyrere, hamburgere kan være forssene i uker og måneder, salter osv. not so much. så det krever mer plass og jobb å holde på slikt enn bare stabler med masseprodusert kjøtt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inggolf

Sunn mat er ofte dyrere, ikke så mye i norge, men i usa er det sånn, derfor fattige er feite, i norge er mcdonalds dyrt i usa er det noe av det billigste du får, derfor fattige spiser det i stede for sunn hjemmelaget mat.

what mynona said...

dette med USA vet jeg, men jeg synes ikke det har vært sånn her. Jeg har ihvertfall aldri sett før at en salat er dyrere enn en stor burger på restaurant før.

Endret av NozMonster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de rett og slett vil utnytte folk som ønsker å spise sunt. Folk som ikke tenker så mye over hva de spiser blir nok lett fristet av lavere priser, mens en som for eksempel er på slankekur er villig til å betale mer for å få noe som er sunt for å ikke ødelegge dietten. Og så vidt jeg vet finnes det ikke noen regler/lover rundt prising av mat, så dette er nok en enkel måte å tjene litt ekstra penger på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor samler eksamensvaktene inn kladde arkene mine når jeg sitter tiden ut? De skal ikke videresendes til sensor, så det kan ikke være derfor?

Ja det lurte jeg også på. Nå slipper jeg heldigvis det, men før eksamen opplyser de alltid om at man må passe på å ha nok tid til å føre inn da kladd ikke vil bli vurdert. Hvordan vet sensor om det jeg har levert inn er en kladd eller bare at jeg har skrevet slurvete? Det er jo ikke alltid at jeg kladder heller, og da blir jo det jeg leverer inn "kladden" (førsteutkastet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke spesielle ark for kladding? Det mener jeg å huske, men jeg er usikker om dette var på VGS eller da jeg tok eksamen i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Inggolf

Kanskje de rett og slett vil utnytte folk som ønsker å spise sunt. Folk som ikke tenker så mye over hva de spiser blir nok lett fristet av lavere priser, mens en som for eksempel er på slankekur er villig til å betale mer for å få noe som er sunt for å ikke ødelegge dietten. Og så vidt jeg vet finnes det ikke noen regler/lover rundt prising av mat, så dette er nok en enkel måte å tjene litt ekstra penger på.

ja, tanken slo meg også fordi folk blir mer og mer bevisste på kostholdet sitt, men jeg har aldri sett dette nevnte fenomenet andre steder, så jeg la fra meg tanken igjen.

Men kanskje du har rett..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke spesielle ark for kladding? Det mener jeg å huske, men jeg er usikker om dette var på VGS eller da jeg tok eksamen i Oslo.

Nå som du sier det så tror jeg kanskje det var egne kladdeark på vgs. Men det er det ikke der jeg går nå, og de opplyser om dette før hver eneste eksamen. Kanskje noe som henger igjen fra en tid der de hadde egne ark? Teksten de leser opp har ihvertfall ikke blitt oppdatert på 4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt i svangerskapet uke 40:

- baby: 3.5 kg

- morkake: 0,6 kg

- fostervann: 0,8 kg

- livmor: 1 kg

- økt blodvolum: 1.2 kg

- veskeansamling: 1.3 kg

- ekstra fettvev: 3.2 kg

Totalt: ca 12 kg

Så hvis man i svangerskapet kun har gått opp fem kg, har man da egentlig gått ned i vekt i løpet av svangerskapet? Har grubla veldig på dette i det siste...

Den der har jeg også fundert litt på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ja, tanken slo meg også fordi folk blir mer og mer bevisste på kostholdet sitt, men jeg har aldri sett dette nevnte fenomenet andre steder, så jeg la fra meg tanken igjen.

Men kanskje du har rett..

Jeg bare gjetter, altså :vetikke: Det høres jo veldig rart ut, så jeg kan ikke tenke på hva det ellers skulle ha vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt i svangerskapet uke 40:

- baby: 3.5 kg

- morkake: 0,6 kg

- fostervann: 0,8 kg

- livmor: 1 kg

- økt blodvolum: 1.2 kg

- veskeansamling: 1.3 kg

- ekstra fettvev: 3.2 kg

Totalt: ca 12 kg

Så hvis man i svangerskapet kun har gått opp fem kg, har man da egentlig gått ned i vekt i løpet av svangerskapet? Har grubla veldig på dette i det siste...

Ja, som regel betyr det det. Denne listen er jo også veldig generell og ikke ment å skulle passe på alle. Jeg gikk f.eks opp mer enn dette, men hadde ikke noe særlig ekstra fett eller vann i kroppen. Pleide derimot å si at det var 1 kg i hver pupp, og 3 kg hormoner som gjorde forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to majoneser på metalltube.

Den ene er uåpnet, men går ut på dato om tre dager.

Den andre har vært åpen i noen uker, men går ikke ut på dato før om to måneder.

Hvilken bør jeg spise først?

:fnise:

Burde ha spist! :opplyser:

Tror ikke det er så farlig, tubemajones er så full av godgjørende e-stoffer. Det verste som kan skje er at den skiller seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der har jeg også fundert litt på!!

Får av og til inntrykk av at mange føler seg "flinke" hvis de kun går opp noen få kilo... Hadde blitt nervøs da, jeg. Men så gikk jo jeg opp 30 kg selv, og det er jo ikke spesielt bra det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...