Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor virker det som om flesteparten av setene i toget vender feil retning (mot kjøreretningen)? Det rare er at uansett om jeg skal sørover eller nordover så vender flesteparten av setene mot kjøreretningen, og det går jo ikke an? Er det ikke slik at toget har to førerhus, et foran og et bak slik at toget slipper å snu for å kjøre tilbake? Da er det jo umulig at flesteparten av setene vender feil vei både når man skal til Oslo og fra Oslo?!

Dette har plaget mamma og meg lenge ... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor virker det som om flesteparten av setene i toget vender feil retning (mot kjøreretningen)? Det rare er at uansett om jeg skal sørover eller nordover så vender flesteparten av setene mot kjøreretningen, og det går jo ikke an? Er det ikke slik at toget har to førerhus, et foran og et bak slik at toget slipper å snu for å kjøre tilbake? Da er det jo umulig at flesteparten av setene vender feil vei både når man skal til Oslo og fra Oslo?!

Dette har plaget mamma og meg lenge ... :sjenert:

På toget mellom Stavanger og Oslo så snur de setene i enkelte vogner når de kommer til Kristiansand, nettopp for at man skal slippe å sitte mot kjøreretningen. Men enkelte seter står slik uansett har jeg også merket.

Jeg lurer ofte på mye rart. Ofte slike snodige ting som ingen vet svaret på heller, og det er ganske frustererende. :fnise: F.eks lurer jeg på om det finnes en ingrediens/stoff felles i alkohol og den avslapningssprøyta man får før operasjonen, siden de begge ser ut til å ha en lignende effekt (En litt "gir faen" og bekymringsløs holdning).

Jeg lurer også på hvorfor jeg sovner etter tre minutter hvis jeg, lys våken, går og legger meg i senga på dagtid for å lese interessant pensum, men kan lese det samme pensumet i senga en time i strekk om kvelden når jeg skal sove - uten å sovne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så finnes det noen av dere som kan lukke øynene og SE EN BIL akkurat som dere skulle hatt øynene åpne?

Ikke like konkret og tydelig som i virkeligheten, men jeg kan fint lukke øynene og se for meg en bil. Trenger ikke lukke øynene en gang. Jeg har dagdrømt mye i mitt liv, og kan da ser for meg det jeg vil, egentlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det alltid merket "lammekjøtt" i butikkene og ikke sauekjøtt?

Det samme med kyllingkjøtt......

Er det kun kyllinger som blir slaktet og aldri høns/haner?

:sjenert:

Hva er forskjellen på hjelpepleier og helsefagarbeider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

kan en hund få tvillinger?

Jeg går ut fra du mener eneggete tvillinger, da hunder nesten alltid får tvillinger, trillinger, syvlinger el.l.

Det er helt sikkert mulig, men jeg kjenner ikke til at det er gjort undersøkelser på det. Noe av problemet er at eneggete tvillinger uansett ikke blir seende helt like ut, og hos hunder avles det på ensformighet utseendemessig, så det er vanskelig å avgjøre om et søskenpar er eneggete eller bare har nokså likt arvestoff. Da må man ta gentester, noe som er litt for dyrt til at den gjennomsnittlige oppdretter orker å gjøre det kun for å stille sin egen nysgjerrighet.

Les denne lille tråden om emnet:

http://www.canis.no/innlegg.php?iid=691267&lang=no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvorfor er det alltid merket "lammekjøtt" i butikkene og ikke sauekjøtt?

Det samme med kyllingkjøtt......

Er det kun kyllinger som blir slaktet og aldri høns/haner?

:sjenert:

Man får kjøpt høner og sauekjøtt også, men de fleste foretrekker lam og kylling.

Sauekjøtt smaker litt.. spissere, går det an å si det? enn lam. Litt stram i smaken liksom. Klarer ikke å beskrive, men jeg liker lam best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får kjøpt høner og sauekjøtt også, men de fleste foretrekker lam og kylling.

Sauekjøtt smaker litt.. spissere, går det an å si det? enn lam. Litt stram i smaken liksom. Klarer ikke å beskrive, men jeg liker lam best :)

Jeg kan; sauekjøtt smaker som sauen lukter, altså SAU og LANOLIN :gjeiper:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg mente eneggede tvillinger. :) takk for svar

har noen til:

- kan en hund få vondt i hodet på samme måte som oss mennesker?

- hvis gud har skapt unierset,mennesket og alt annet vi kjenner til, hvem hr da skapt gud?

- (baby1 og baby2 har termin likt) hvis baby1 er født til terminen men baby2 ble født 2 mnd for tidlig, er baby2 da teknisk sett eldre enn baby1?

- hvorfor har vi ekstra hår under armene?

- finnes de andre livsformer som ikke trenger de samme kvalitetene som oss for å leve? feks at det kanskje bor noe under overflaten på mars som ikke er avhengig av oksygen og h20?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På toget mellom Stavanger og Oslo så snur de setene i enkelte vogner når de kommer til Kristiansand, nettopp for at man skal slippe å sitte mot kjøreretningen. Men enkelte seter står slik uansett har jeg også merket.

Så bra at de gjør det! Dumt de aldri har gjort det når jeg har tatt tog, for det irriterer meg at flesteparten av setene er feil vei, og jeg blir togsyk når jeg sitter feil vei! :kjefte:

Jeg lurer på hvorfor jeg blir svimmel av å se urolig filming på tv og kino, men det antar jeg ingen kan fortelle meg. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig flammer? Joda, det er gasser... men hvorfor sånne gule lekne pene i peisen? Hva er det egentlig som skjer?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lurer på hvorfor så og si alle kjøkkenhåndklær er hvite med blå eller rød striper/ruter.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er egentlig flammer? Joda, det er gasser... men hvorfor sånne gule lekne pene i peisen? Hva er det egentlig som skjer?

Det er en redoksreaksjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kevlarsjäl

Det er en redoksreaksjon!

Bringer minner fra intenst kjedelige naturfagstimer på vidregående, det der.. :sjenert:

Jeg lurer på hvorfor vi har livsforsikringer. Type "hvis jeg dør i en ulykke, får familien min 5 millioner i erstatning".

1) Erstatning for hva? Økonomisk tap, eller for personlig/følelsesmessig tap?

2) Hvordan blir det bestemt hvor mye familien får utbetalt?

3) Burde det ikke hete dødsforsikring?

Og.. eh.. Burde det ikke bli avskaffet når såpass mange mord blir begått på grunnlag av slikt? :s

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bringer minner fra intenst kjedelige naturfagstimer på vidregående, det der.. :sjenert:

Jeg lurer på hvorfor vi har livsforsikringer. Type "hvis jeg dør i en ulykke, får familien min 5 millioner i erstatning".

Og.. eh.. Burde det ikke bli avskaffet når såpass mange mord blir begått på grunnlag av slikt? :s

Man får ikke utbetalt livsforsikring om man har myrdet personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Man får ikke utbetalt livsforsikring om man har myrdet personen.

Hva med de andre spørsmålene jeg hadde? :(

(Og det er jo mange som prøver å snikmyrde personen uten å bli tatt, var det jeg sikta til egentlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvorfor har vi drikkevann i toalettene våre? er ikke det voldsom sløsing av ressurser? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Det vanligste er at man begunstiger sin ektefelle/samboer. Grunnen til det er jo at det for de aller fleste ville vært umulig å sitte igjen med bolig, når en plutselig mister en inntekt i familien. Så for at man skal slippe økonomiske bekymringer i tillegg til å ha mistet ektefelle og far/mor til barnet, tegner man livsforsikringer.

2) Hvor mye som betales ut bestemmes da man tegner forsikringen.

3) Dette har jeg ingen formening om.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor har vi drikkevann i toalettene våre? er ikke det voldsom sløsing av ressurser? :klø:

Hva skulle vi ellers hatt? Alternativet ville vell vært å ha to vannkilder, og dermed bygge to vannett, dobbelt så mange rør osv. Det blir litt sløsing det også. Så lenge vi ikke har vannmangel i Norge så er det en grei løsning. Hadde vi derimot hatt vannmangel så kunne jeg vært enig i at det kanskje kunne vært lurt å ha noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...