Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mmmmmm..... skal vi se. Kanskje det har noe med BIBELEN å gjøre???

Jeg har ikke lest bibelen, så enlighten me! Står det i biblenen at vi skal markere det på den tiden vi gjør? Hvorfor skifter ikke året på den datoen jesus ble født, siden vår tidstelling følger ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm.. Jeg lurer på hvor mange av dere som tror på mayakalenderen og at 21.des 2012 virkelig er verdens undergang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Jeg lurer på noe teit noe. Hvorfor feirer vi jul til samme tid hvert år, mens påsken er til forskjellige tider? Hvorfor kunne man ikke bare ha påske på samme tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på noe teit noe. Hvorfor feirer vi jul til samme tid hvert år, mens påsken er til forskjellige tider? Hvorfor kunne man ikke bare ha påske på samme tid?

Godt sp.mål! Jeg aner ikke :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel med at påsken skal markere visse ukedager, som skjærtorsdag osv. Da må de havne på de riktige ukedagene, og de endrer seg jo fra år til år. Julaften er det ikke så viktig med, da det liksom skal markere Jesu fødsel og ikke har noe med ukedagene.

Dette er bare gjetting, altså, aner ikke om det stemmer! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Det har vel med at påsken skal markere visse ukedager, som skjærtorsdag osv. Da må de havne på de riktige ukedagene, og de endrer seg jo fra år til år. Julaften er det ikke så viktig med, da det liksom skal markere Jesu fødsel og ikke har noe med ukedagene.

Dette er bare gjetting, altså, aner ikke om det stemmer! :lol:

Ok du har sikkert rett, men hvorfor kan man ikke bare velge en torsdag og si at det er skjærtorsdag? Eller jeg skjønner ikke hvorfor dagene før og etter jesus korsfestelse skal være på ulike tider hvert år, for det må da være en bestemt dato han ble korsfesta på på samme måte som det var en bestemt dato han ble født på? Nei jeg skjønner det ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok du har sikkert rett, men hvorfor kan man ikke bare velge en torsdag og si at det er skjærtorsdag? Eller jeg skjønner ikke hvorfor dagene før og etter jesus korsfestelse skal være på ulike tider hvert år, for det må da være en bestemt dato han ble korsfesta på på samme måte som det var en bestemt dato han ble født på? Nei jeg skjønner det ikke

Fordi torsdager er på ulik dato hvert år? Det hadde jo blitt litt rart å feire langfredag på en tirsdag og palmesøndag på en torsdag. Men jeg skjønner ikke helt greia jeg heller, hvorfor de absolutt holder på disse "dagene" sine og ikke bare kan ha en bestemt dato å forholde seg til istedenfor alle disse symbolske dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har noe med når det er fullmåne å gjøre. Tror jeg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Fordi torsdager er på ulik dato hvert år? Det hadde jo blitt litt rart å feire langfredag på en tirsdag og palmesøndag på en torsdag. Men jeg skjønner ikke helt greia jeg heller, hvorfor de absolutt holder på disse "dagene" sine og ikke bare kan ha en bestemt dato å forholde seg til istedenfor alle disse symbolske dagene.

og hva skal man med palmesøndag og skjærtorsdag og langfredag igrunn? hvorfor kan det ikke bare holde med påskeaften og første og andre påskedag og så kan man bare drite i resten av dagene liksom. Er jo hinsides at man feirer jesus lidelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Hmm ok nå skjønner jeg mer, men den formelen var fryktelig forvirrende.

Og enda et dumt spm. Hvorfor er vårjevndøgn til forskjellige tider? Huff nå er jeg fryktelig vanskelig her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hva skal man med palmesøndag og skjærtorsdag og langfredag igrunn? hvorfor kan det ikke bare holde med påskeaften og første og andre påskedag og så kan man bare drite i resten av dagene liksom. Er jo hinsides at man feirer jesus lidelser

Man minnes dem, man feirer dem ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Man minnes dem, man feirer dem ikke.

Man har fri og går på påskefjellet og spiser kvikklunsj og drikker kakao eller man sitter hjemme og spiser snop... Jo man feirer

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man har fri og går på påskefjellet og spiser kvikklunsj og drikker kakao eller man sitter hjemme og spiser snop... Jo man feirer

Nei, ikke fra et kristent synspunkt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Nei, ikke fra et kristent synspunkt.

Vedder for at kristne gjør det samme i påsken, vet iallefall at kristne i min familie har pleid å dra på skitur i påsken.

De eneste som virkelig minnes er jo de ekstreme katolikkene som lar seg frivillig bli spikra opp på kors og som pisker seg selv til blods..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor er påsken bestandig tidlig eller sen? Når kommer den i rett/passe tid?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på om homfile ser at andre er homofil? Eller om de kan sjekke opp en hetero fordi de ikke har sett det?

Lurer på dette fordi jeg ikke så at en mann var homo og sjekket han opp. Er de som er homo flinkere til å se det enn oss?

Hadde også ei lesbisk venninne, men jeg skjønte det ikke før hun sa det selv.

Mange homofile og lesbiske har såkaldt gaydar. Men det handler vel mer om å være menneskekjenner framfor å være født med en magisk kraft sammen med homofilien.

Min gaydar blir bare bedre og bedre med årene, det har hendt mange ganger at jeg har sett en person på gata, tenkt han må være homse, eller hun er lesbisk, for så å komme over profilen til vedkommende på gaysir.no eller facebookprofilen som er full av typisk "skeivt innhold" som grupper av typen Skeive dager, Oss på Gaysir og Homosexuality is NOT a choice, but homophobia is., samt flere felles skeive venner.

Så har man jo selvfølgelig de personene det ikke er noen tvil om at er skeiv. Kona mi for eksempel, ingen vil vel drømme om at hun skulle finne på å være hetero :gjeiper: Og så er det de som ingen ville finne på å tro var skeiv før vedkommende sier det selv. Uansett hvor god gaydar man er i besittelse av.

Siden jeg nevnte det med å være menneskekjenner, så har det mange sider ved seg. Etter relativt kort tid med å jobbe i fotobutikk tok det meg ca 2 sekunder å se på en kunde om han skulle ha passbilde når han kom inn i butikken. I 9 av 10 tilfeller der jeg tenkte at det var passbilde på gang hadde jeg rett.

Et søskenbarn av meg som jobber som frisør sier at hun kan se på andre om de er frisør eller ikke. Tilbringer man mye tid med en type mennesker, lærer man seg fort til å se tegn hos andre.

Ikke alle skeive har god (eller noen) gaydar, og det finnes heterofile som har en veldig god en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Og hvorfor er påsken bestandig tidlig eller sen? Når kommer den i rett/passe tid?

Sikkert når den er sån midt mellom mars og april? Jeg syns og det er rart å bare si at den er tidlig eller sen.. Spesielt siden den aldri har en fast tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Et søskenbarn av meg som jobber som frisør sier at hun kan se på andre om de er frisør eller ikke.

Det kan jeg og- men frisører ser jo gjerne litt spesielle ut da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg og- men frisører ser jo gjerne litt spesielle ut da.

Hehe! ja, du har vel rett i det. Men alle ser vel ikke like spesielle ut. Og jeg kan ikke se på gata at det er en frisør som går forbi meg :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...