Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Lebewesen93

Jeg lurer på hvor mye hunder skjønner. Liksom, når vi går inn i kjøleskapet, henter ut masse digg til oss selv og bikkja, han får kanskje 1-2 skinkeskiver. Jeg lurer på om de skjønner at det ikke er ubegrenset med mat der inne, eller hva de tror det er liksom. Jeg har vist hundene mine hva som er inne i kjøleskapet, å de må jo bli ganske skuffet? For når de står på gulvet å ser at vi går inn i kjøleskapet, så kommer det et lys ut. Så henter vi ut noe nammenam, men de får ikke så mye som de vil ha. Tror de at vi er gjerrige ? Også nå vi ikke er hjemme, kanskje de sitter på utsiden av kjøleskapet, å bare drømmer om hva som er der inne.

Hva tror dere hunden tenker om kjøleskapet ?:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer på hvor mye hunder skjønner. Liksom, når vi går inn i kjøleskapet, henter ut masse digg til oss selv og bikkja, han får kanskje 1-2 skinkeskiver. Jeg lurer på om de skjønner at det ikke er ubegrenset med mat der inne, eller hva de tror det er liksom. Jeg har vist hundene mine hva som er inne i kjøleskapet, å de må jo bli ganske skuffet? For når de står på gulvet å ser at vi går inn i kjøleskapet, så kommer det et lys ut. Så henter vi ut noe nammenam, men de får ikke så mye som de vil ha. Tror de at vi er gjerrige ? Også nå vi ikke er hjemme, kanskje de sitter på utsiden av kjøleskapet, å bare drømmer om hva som er der inne.

Hva tror dere hunden tenker om kjøleskapet ?:P

Hunder lærer fort det at det kommer godt ut av kjøleskapet. Vi henter mat til oss selv der, de får gode ting derfra. Noe mer enn det skjønner de ikke. De er dyr, de tenker ikke slik :) For (de fleste) hunder er kjøleskapet noe vi styrer, og som vi henter mat ut ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor det lukter så sinnsykt mye værre hvis man fiser i dusjen i forhold til utenfor? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor det lukter så sinnsykt mye værre hvis man fiser i dusjen i forhold til utenfor? :klo:

Gjør det?? Har jeg ikke lagt merke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surrogati er vel mer å "lage barn på bestilling", uavhengig av det biologiske opphavet. Den formen for surrogati som du beskriver er jo et moderne fenomen.

Her må me skille omgrepa. Ordet "surrogat" betyr "i stedetfor" eller "erstatning". Altså betyr surrogatmor "i stedetfor mor/erstatning for mor". Dvs at ei surrogatmor ikkje kan vere den same som barnets biologiske mor - då er ho ikkje surrogatmor, berre rett og slett barnets mor.

Surrogati i seg sjølv er jo eit moderne fenomen. Før prøverørsteknologiens tid var det jo ikkje mogleg for ei kvinne å bere fram andre enn sine eigne biologiske barn, fordi det ikkje fantes noko teknikk for å få tatt ut egg frå kvinna, tatt vare på dei og befrukta dei utanfor kvinnekroppen.

Å bruke surrogatmor er aktuelt for par der mannen er normalt fruktbar, og kvinna produserar egg, men av ein eller anna grunn ikkje kan bere fram barn (t.d at ho har vore nødt til å fjerne livmor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør det :ler: Har prøvd flere gangen, fikk til og med gubben til å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på hvorfor det er tegnet opp to-tre hvite striper noen meter (5-10) foran ene fotoboksen her i byen. Er det på det punktet boksen tar bilder, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor det er tegnet opp to-tre hvite striper noen meter (5-10) foran ene fotoboksen her i byen. Er det på det punktet boksen tar bilder, eller?

Det er der den måler farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er der den måler farten.

Takk. :) Hvorfor er det målt opp på én fotoboks, men ingen andre da?

Var det jeg trodde, og som jeg mente å si også, men formulerte meg litt dårlig... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. :) Hvorfor er det målt opp på én fotoboks, men ingen andre da?

Var det jeg trodde, og som jeg mente å si også, men formulerte meg litt dårlig... :sjenert:

Enten fordi streken er slitt vekk, eller fordi det ikke er strek der :) Skal vel egentlig være strek, hvis jeg husker rett. Her i fylket er det strek ved alle fotoboksene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det gjør det, noe så jævlig også!! Svimte nesten av da jeg slapp en i dusjen her en dag, charming. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten fordi streken er slitt vekk, eller fordi det ikke er strek der :) Skal vel egentlig være strek, hvis jeg husker rett. Her i fylket er det strek ved alle fotoboksene.

Det har jeg faktisk aldri lagt merke til før jeg så den i byen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når er man egentlig "full"? Jeg har aldri opplevd å spy når jeg drikker, har aldri hatt black-out. Har gjort mye dritt og klarer ikke å stå oppreist, har sovnet på fest (var en drittkjedelig fest)... men jeg aner ikke når man regnes som "full"? Hvor ligger grensen mellom brisen og full?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når er man egentlig "full"? Jeg har aldri opplevd å spy når jeg drikker, har aldri hatt black-out. Har gjort mye dritt og klarer ikke å stå oppreist, har sovnet på fest (var en drittkjedelig fest)... men jeg aner ikke når man regnes som "full"? Hvor ligger grensen mellom brisen og full?

Dette lurer jeg også på. Jeg kommer liksom aldri dit at jeg ikke husker hva jeg har gjort eller at jeg gjør dumme ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smørbukk

Vel, farger bestemmes av lysets bølgelengde, og den er den samme uavhengig av øyet som ser.

Ulike bølgelengder i lyset trigger ulike reseptorer i øyet, dette er også felles for alle normalt seende.

Deretter går signalene via synsnerven til synssentrene i hjernen. Hvorvidt det i selve hjernen reageres likt fra person til person er jeg usikker på, men jeg tipper det i alle fall er store likheter.

Og hvis hjernen reagerer likt, så må vi vel kunne si at alle opplever farger likt, i alle fall fysiologisk.

Men jeg kan jo sikkert ha en annen følelsesmessig oppfatning av grønt enn deg, f.eks. fordi tapetet i barndomshjemmet mitt var grønt. Men selve fargen opplever vi nok likt rent objektivt.

Når det gjelder navnene vi setter på fargene varierer det nok litt mer.

Sjekk ut http://blog.xkcd.com/2010/03/01/color-name-survey/ og http://blog.xkcd.com/2010/05/03/color-survey-results/ :)

Men i forhold til de fargeblinde - de vil ikke oppfatte farger vi andre helt fint kan s (eks grønt og rødt)? Ser fargene like ut for dem, eller hvordan er det egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i forhold til de fargeblinde - de vil ikke oppfatte farger vi andre helt fint kan s (eks grønt og rødt)? Ser fargene like ut for dem, eller hvordan er det egentlig?

Ei jeg snakket med engang sa at sønnen hennes ser de fargene han er fargeblind for som grått.

Det høres veldig trist ut, men han har jo aldri opplevet noe annet så det er kanskje ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Smørbukk

Ei jeg snakket med engang sa at sønnen hennes ser de fargene han er fargeblind for som grått.

Det høres veldig trist ut, men han har jo aldri opplevet noe annet så det er kanskje ikke det?

Det er sant.. Jeg tenker at hvis man ikke har opplevd noe vi som har opplevd det tar for gitt (eks i forhold til fargeblindhet eller syn/hørsel osv) vil de heller ikke savne det. Har en "onkel" som er fargeblind, og han kan ikke være med å plukke tyttebær fordi han ikke ser hvilke som er modne og ikke, og heller ikke forskjellen på blader og bær. Litt snodig i grunn, at det er sånn mener jeg. :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang det å vere fargeblind, så kan ein så vidt meg bekjend vere blå/grøn fargeblind og raud/grøn fargeblind. Så vidt eg har forstått fungerar det slik at dei som er fargeblinde ikkje kan skille dei aktuelle fargane frå kvarandre når dei opptrer i nær kvarandre, eller spesielt i mønster. Har aldri høyrt om fargeblinde som ser dei aktuelle fargane som grått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang det å vere fargeblind, så kan ein så vidt meg bekjend vere blå/grøn fargeblind og raud/grøn fargeblind. Så vidt eg har forstått fungerar det slik at dei som er fargeblinde ikkje kan skille dei aktuelle fargane frå kvarandre når dei opptrer i nær kvarandre, eller spesielt i mønster. Har aldri høyrt om fargeblinde som ser dei aktuelle fargane som grått?

Jeg vet egentlig ikke mer enn det denne moren sa til meg, så jeg vet ikke. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet egentlig ikke mer enn det denne moren sa til meg, så jeg vet ikke. :vetikke:

Ikkje eg heller, men har aldri høyrt om det. har alltid blitt forklart at fargeblindheit ikkje betyr blind i ordets normale betydning, men vanskar med å skille fargene frå kvarandre.

Og denne mora kan vel ikkje veta korleis sonen ser fargar, kan ho vel? ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...