Gjest Mynona83 Skrevet 15. mars 2011 #541 Del Skrevet 15. mars 2011 (endret) Hvordan tester man forbrenning? Tja.. legen tok en blodprøve tror jeg. Det er mange år siden, men jeg har ikke gjort noe aktivt selv i hvertfall. Er nok ikke noe man bare kan sjekke fordi man lurer - det koster jo masse penger å analysere alle prøver, så man må nok ha en god grunn. Jeg tok det i forbindelse med at ble forferdelig tynn pga omgangssyke/matforgiftning og klarte ikke å legge på meg igjen. Vi drev rett og slett med feilsøking Endret 15. mars 2011 av Mynona83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Canis lupus Skrevet 17. mars 2011 #542 Del Skrevet 17. mars 2011 Er det som står inni Snapple-korkene sant? (Står inni den jeg drikker nå " An ant can survive up to 2 weeks under water) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 17. mars 2011 #543 Del Skrevet 17. mars 2011 Jeg lurer på hvor mange kabaler man kan legge ut av en kortstokk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Canis lupus Skrevet 17. mars 2011 #544 Del Skrevet 17. mars 2011 Jeg lurer på hvor mange kabaler man kan legge ut av en kortstokk? Man kan jo bare legge en kabal med en kortstokk. Man bruker jo opp kortstokken for å fullføre kabalen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 17. mars 2011 #545 Del Skrevet 17. mars 2011 Jeg lurer på hvor mange kabaler man kan legge ut av en kortstokk? Man kan jo bare legge en kabal med en kortstokk. Man bruker jo opp kortstokken for å fullføre kabalen.. Eller tenker du på hvor mange ulike typer kabaler det finnes? Det er det bare fantasien som begrenser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #546 Del Skrevet 17. mars 2011 Jeg lurer på hvordan man måler kaloriinnholdet i mat og drikke. At feks cola inneholder 42 kalorier per desiliter, og sjokolade inneholder 520 kcal per 100g. Hvordan kan man måle dette?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #547 Del Skrevet 17. mars 2011 Jeg lurer på hvor de 51 millionene fra Nokas ranet er!!!! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capricorn Skrevet 18. mars 2011 #548 Del Skrevet 18. mars 2011 Jeg lurer på hvor mange kabaler man kan legge ut av en kortstokk? Jeg har en mobilapp med 250 kabaler Vet ikke hva som er maks, men syns det holder å lære seg dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 18. mars 2011 #549 Del Skrevet 18. mars 2011 Jeg lurer på hvordan man måler kaloriinnholdet i mat og drikke. At feks cola inneholder 42 kalorier per desiliter, og sjokolade inneholder 520 kcal per 100g. Hvordan kan man måle dette?? De har sikkert en maskin på et laboratorie som måler det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2011 #550 Del Skrevet 18. mars 2011 Jeg lurer på hvordan man måler kaloriinnholdet i mat og drikke. At feks cola inneholder 42 kalorier per desiliter, og sjokolade inneholder 520 kcal per 100g. Hvordan kan man måle dette?? En kalori er iallefal mengden energi som trengs for å heve temperaturen av ett gram vann én Kelvin (eller én grad Celsius), ved et trykk på én atmosfære. Energimengden i mat måles som regel ikke i kalorier, men i kilokalorier, kcal. Husk at forskjellen på kalorier og kilokalorier er den samme som forskjellen på meter og kilometer. Det er altså svært relevant om matbiten inneholder 500 kalorier, eller 500 kilokalorier. Fra Wikipedia: "En 250 grams pose potetchips inneholder typisk ca. 1 350000 cal, dvs. 1350 kcal. Dette er nok energi til å øke temperaturen på 13,5 liter vann fra 0 til 100 grader Celsius." "Hvordan beregnes matens energiinnhold? De energigivende stoffene i kosten utgjøres av proteiner, fett og karbohydrater. Energi måles i kJ (kilojoule) eller i kcal (kilokalorier). Proteiner og karbohydrater gir 17 kJ/g eller 4 kcal/g, mens fett gir 37 kJ eller 9 kcal/g. 1 g alkohol gir 29 kJ eller 7 kcal." Kilde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 18. mars 2011 #551 Del Skrevet 18. mars 2011 Har Mamma Mø barn/kalv? Hvis ikke er det jo teit å "hete" Mamma Mø... Ja, jeg snakker om kua i "Mamma Mø og Kråka" på barne-tv, mye rart en småbarnsforelder tenker på... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 19. mars 2011 #552 Del Skrevet 19. mars 2011 Noen som vet hvorfor det ikke går ann å lage vann?? 1 hydrogen-atom og 2 oksygen-atomer, hvor vanskelig kan det være liksom?? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colargol Skrevet 20. mars 2011 #553 Del Skrevet 20. mars 2011 (endret) Jeg lurer på hvorfor personlige blogger, moteblogger og rosablogger har blitt en greie her i skandinavia når det er helt motsatt i USA der de som topper listene er alt i fra forskere til leger til politikere, meningmenn og studenter som skriver om politikk, miljø, forskning og samfunn. Og ikke bare i USA forøvrig, men de er nå en gang størst og var en av de som var først ute med begrepet "weblogg/blogg" i det hele tatt. Endret 20. mars 2011 av Colargol Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 20. mars 2011 #554 Del Skrevet 20. mars 2011 Jeg lurer på hvorfor personlige blogger, moteblogger og rosablogger har blitt en greie her i skandinavia når det er helt motsatt i USA der de som topper listene er alt i fra forskere til leger til politikere, meningmenn og studenter som skriver om politikk, miljø, forskning og samfunn. Og ikke bare i USA forøvrig, men de er nå en gang størst og var en av de som var først ute med begrepet "weblogg/blogg" i det hele tatt. Det har jeg også tenkt på mange ganger. Jeg tror rett og slett vi har det for godt her. Det er få ting som virkelig engasjerer folk. Jo da, vi har for lange sykehus-køer og for dårlige veier, men vi får hjelp og vi kommer frem, tilslutt. Og veldig få mennesker her føler at de har noe de skal ha sagt, at det egentlig nytter å prøve å gjøre endringer. Veldig mange har en holdning om at det egentlig ikke har noe å si hvilket parti man stemmer på, for ting fortsetter bare som før uansett. Og da føles det like greit å engasjere seg i noen andres liv. Det føles på en måte mer virkelig enn politikk og forskning. Og kanskje man opplever å bli hørt når bloggeren svarer på akkurat din kommentar. Er ihvertfall min teori rundt dette. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colargol Skrevet 20. mars 2011 #555 Del Skrevet 20. mars 2011 Ja, er absolutt enig i det du sier -men du glemmer en ting Kara w! For overbelastningen av "vanlige folk" som skriver personlige blogger unnskylder ikke mangelen blogger skrevet av akademia, studenter og politikere osv. -og det er det jeg synes er ekstra merkelig. For disse to "gruppene" har jo ikke noe med hverandre å gjøre. Og det at vi lever i et land i velstand her hjemme unnskylder heller ikke mangelen på engasjement i forhold til det som er av global interesse. Forskning rundt sykdommer f.eks. har jo lite med bare lille norge å gjøre -kreft og parkinson finner vi over alt! Hehe, hmfr, merker jeg blir engasjert i at andre burde engasjere seg mer gitt "feie for egen dør først kanskje" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blubberella Skrevet 21. mars 2011 #556 Del Skrevet 21. mars 2011 Aner ikke om dette har blitt nevnt før, men jeg lurer på hvorfor sivilstand alltid blir "enslig" dersom man ikke er gift, samboende eller enke? Hvorfor finnes det ikke et alternativ som heter "i forhold" for oss som ikke er singel/enslig, men bare ikke bor sammen med partneren? Det føles litt kleint å krysse av for enslig når man er i et langvarig forhold. Det verste er at enslig høres mer stakkarslig ut enn singel. Enslig er liksom mer ensomt. Hehe, litt av hvert man skal gruble på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 21. mars 2011 #557 Del Skrevet 21. mars 2011 Sivilstand "i eit forhald" har jo inga juridisk eller formell betydning, slik gift eller enke(mann) har. Når du skal krysse av for sivilstand, er dei som vil veta det, garantert ikkje interessert i ditt sosiale liv 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Muffins* Skrevet 21. mars 2011 #558 Del Skrevet 21. mars 2011 Jeg lurer på hva en mann som har vært blind siden han ble født drømmer. Han kunne jo ha drømt om å se, men han veit jo ikke åssen noe ser ut, og har vel derfor ikke "fantasi" på en måte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 21. mars 2011 #559 Del Skrevet 21. mars 2011 Jeg lurer på hva en mann som har vært blind siden han ble født drømmer. Han kunne jo ha drømt om å se, men han veit jo ikke åssen noe ser ut, og har vel derfor ikke "fantasi" på en måte? Det lurar eg og på. Kanskje han berre drøymer lydar? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colargol Skrevet 21. mars 2011 #560 Del Skrevet 21. mars 2011 Jeg lurer på hva en mann som har vært blind siden han ble født drømmer. Han kunne jo ha drømt om å se, men han veit jo ikke åssen noe ser ut, og har vel derfor ikke "fantasi" på en måte? Nå fikk du meg også til å lure! Var visst litt forskjellig fra om man var født blind eller hadde blitt blind som f.eks. voksen -men etter en stund så var det uansett ikke bilder, men lydbilder og lukter det gikk i. Leste om det her Og kremt, fantasi har jo alle i større eller mindre grad -selv om syn påvirker våre fantasier betyr jo ikke at man må ha syn for å fantasere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå