Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror penicillin er en form for antibiotika.

Det er ikke det samme, antibiotika er mot virus, mens penicillin er mot bakteriell infeksjon. Kort forklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke det samme, antibiotika er mot virus, mens penicillin er mot bakteriell infeksjon. Kort forklart.

Det er det absolutt ikke - pencillin er en type antibiotika, og antibiotika fungerer kun på bakterielle infeksjoner.

Les her: Wikipedia

Vær så snill og ikke feilinformer om medisinske spørsmål - det kan være livsfarlig.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiant

Om du skal rette på noen så burde du gi riktig innformasjon. Fordi det du sier er feil

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm, det stemmer ikke helt. Antibiotika virker kun på bakterier, ikke virus... Penicillin er en form for antibiotika. Hva slags type antibiotika man skriver ut kommer an på hva bakterien man har er mest følsom mot, men ofte er penicillin førstevalget. Leger er mer forsiktige med å skrive ut bredspektret antibiotika, siden det er fare for resistens, men vi som har penicillinallergi har ikke så mye valg, da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm, det stemmer ikke helt. Antibiotika virker kun på bakterier, ikke virus... Penicillin er en form for antibiotika. Hva slags type antibiotika man skriver ut kommer an på hva bakterien man har er mest følsom mot, men ofte er penicillin førstevalget. Leger er mer forsiktige med å skrive ut bredspektret antibiotika, siden det er fare for resistens, men vi som har penicillinallergi har ikke så mye valg, da :)

SORRY SORRY SORRY SORRY :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SORRY SORRY SORRY SORRY :kjefte:

Så så, alle kan ta feil :klemmer:

Feilinformasjon kan være farlig, som f.eks når legen min skrev ut penicillin til meg selv etter jeg hadde informert om at jeg var allergisk. Han visste tydeligvis ikke at penicillin var en type antibiotika, og når en lege ikke vet det blir det straks mye skumlere. Nå vet du ihvertfall hva som er rett. Ikke logg av, da!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på det etter å ha lest om eggespørsmålene deres... Hva er høns og hans sin naturlige omgivelse? Jeg har kun lest om de som bor på gårder og verre plasser, men aldri hvor de egentlig skulle ha ruget rundt... På fjellet? På engen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syltetøy feks, selv når det ikke er åpent. Ketchup, sennep ol.

Noen sorter frukt. Noen typer hermetikk og boksemat, glassmat-sauser ol?

Er det bare meg kanskje? :sjenert:

Det er kanskje bare deg. Jeg setter først slike produkter i kjøleskapet etter at de er åpnet.

Kom på det etter å ha lest om eggespørsmålene deres... Hva er høns og hans sin naturlige omgivelse? Jeg har kun lest om de som bor på gårder og verre plasser, men aldri hvor de egentlig skulle ha ruget rundt... På fjellet? På engen?

Ja, eller i skogen under en busk. Da jeg var barn måtte vi noen ganger gå og leite under busker og bak gjerder for å finne eggene til hønen som stakk av.

Endret av Knitcat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syltetøy feks, selv når det ikke er åpent. Ketchup, sennep ol.

Noen sorter frukt. Noen typer hermetikk og boksemat, glassmat-sauser ol?

Er det bare meg kanskje? :sjenert:

Det meste som tåler å stå i kjøleskapet, havner i kjøleskapet hos oss. Ketchup, syltetøy, saft, uåpnet juice, sjokolade, sauser på glass...

Årsaken er at vi har mye bedre plass i kjøleskapet enn i matskapet, så for å unngå å måtte stokke om hele matskapet hver gang jeg vil sette inn en liten ting, så legger jeg ting i kjøleskapet.

Syltetøy og ketchup havner i kjøleskapet uansett, fordi det er der det hører hjemme. Det er jo ingen vits å sette det inn i et annet skap først, for så å flytte det over til kjøleskapet når det åpnes. Jeg ville gått i surr om jeg måtte huske å sjekke to steder etter om jeg har syltetøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor finner de ikke på en bedre løsning på makrell i tomat boksene?? "alt" pålegg kommer jo med en eller annen fiffig lukkeløsning,så hvorfor ikke makrell i tomat? MÅ det være metallbokser?Hvorfor ikke ikke sånne plastbokser ol. som leverpostei kommer i, med praktisk lukkelokk?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest susannbr

Og jeg lurer på hva som skjer hvis kongen og dronninga sine førstefødte blir tvillinger - hvem får tronen da?

Det danske kronprinsparet fikk jo tvillinger i januar en gang. De var vell ikke arvinger, men de settes jo inn i arverekken fordi om :) Selv om det bare var typ 20 minutt som skilte gutten og jenta, så var det gutten ble den neste i arverekken etter de eldre søskene. Ergo, hadde de vært deres første barn, ville gutten (som kom først) blitt arving!

Litt kjipt for tvillingsøster som kom 20 minutt for seint .. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal man ha kaldt vann i potetstappe?

Altså 3 dl som man koker og 2 dl kaldt vann før man heller pulveret i. Hva skjer om man tar alt vannet på en gang? (må prøves) :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ, den var ny, har kald MELK i potetmosen jeg. Men jeg har ikke tenkt over at den skal være kald, bare at melk skal i.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ, den var ny, har kald MELK i potetmosen jeg. Men jeg har ikke tenkt over at den skal være kald, bare at melk skal i.

Ikke hvis du kjøper potetmos med melk. Da er det vann istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest BettyBoop28

Jo penicillin er en form for antibiotika, og alle antibiotikaer hjelper kun mot bakterielle infeksjoner. IKKE virus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Så så, alle kan ta feil :klemmer:

Feilinformasjon kan være farlig, som f.eks når legen min skrev ut penicillin til meg selv etter jeg hadde informert om at jeg var allergisk. Han visste tydeligvis ikke at penicillin var en type antibiotika, og når en lege ikke vet det blir det straks mye skumlere. Nå vet du ihvertfall hva som er rett. Ikke logg av, da!

Visste ikke fastlegen din det???? SKREMMENDE. Han er liksom lege og skal kunne slikt. Hva er det for kvakksalver du har som lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Min frisør pleier å klippe meg med øynene åpne, og uten hvit stokk. ;)

Men håret ligger jo over hverandre og er jo ikke så lett å se nøyaktig hvor det er klipt eller ikke med mindre man skikkelig ser etter. Da tenker jeg hvis man stusser håret ikke klipper det radikalt kortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke fastlegen din det???? SKREMMENDE. Han er liksom lege og skal kunne slikt. Hva er det for kvakksalver du har som lege?

Dette var faktisk rett før fastlegeordningen kom, så det var bare en "tilfeldig" lege på det kontoret jeg gikk til. Legen var av den gamle skole, og lite opptatt av ny viten. Han hadde et dårlig rykte, var distrè, og har gjort flere grove feil. Han var f.eks grunnen til at min bestefar måtte amputere hele benet, siden han mente at såret på benet hans ikke var noe å bry seg om. Det "lille såret" var i virkeligheten koldbrann, men selv ikke da det spredde seg mer og mer reagerte legen... Siden dette er "Lurer på rare ting"-tråden, kan jeg godt lure på hvordan en slik lege får lov til å fortsette i yrket sitt :klo:

Jeg var ikke bekymret for min egen del, siden jeg tross alt visste hva som feilte meg. Jeg trengte bare at han bekreftet det + resept på antibiotika. Det stod jo på skjermen at jeg var allergisk, i tillegg til at jeg informerte om allergien selv. Heldigvis oppdaget jeg feilen i tide. Jeg gjenkjente navnet som det jeg hadde fått allergisk reaksjon på tidligere, og spurte apotekeren om ikke dette var penicillin - joda, det var det gitt...

Hadde jeg tatt pillene kunne det i verste fall ført til død. Har en far som overlevde på hengende håret pga. samme feil, men det var på sykehuset, da. Da jeg gikk tilbake for å få ny resept hadde jeg forventet at han beklaget seg, men neida - han himlet med øynene mens han skrev ut resept på det jeg egentlig skulle hatt :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...