Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjespingens smittsomhet

Gjesping er ofte beskrevet som smittsomt. Hvis en person gjesper i andres nærvær, vil dette høyst sannsynlig føre til at en annen person gjesper like etter. Ifølge forskning vil 55 prosent av mennesker som har vært vitne til en gjesp, selv gjespe innen fem minutter. Gjesping kan også smitte gjennom telefon, og til og med når man leser om gjesping. Dette fenomenet har opptatt mange forskere, spesielt innenfor evolusjonspsykologi. Siden gjesping er så smittsomt som det er, betyr det antakelig at våre førspråklige forfedre oppnådde noe gunstig ved at flere gjespet samtidig. Gjesping relateres dermed til våre ur-instinkter. En vanlig teori om gjespingens funksjon går i retning av en synkronisering av stammens årvåkenhet, døgnrytme og søvnmønster.

Sosialt sett er det i flere kulturer ansett som uhøflig å gjespe, da det ofte forbindes med kjedsomhet. Derfor er det vanlig å forsøke å kvele gjesper, eller skjule den bak en hånd.

Ble så nysgjerrig at jeg måtte finne ut av det selv! Selvom ikke det var det beste svaret!

Kilde: Wikipedia

Husker forresten ei venninne og jeg satt i klasserommet og gjespet med vilje og det var om å gjøre å få smittet flest! :dåne: Anbefales..!

Endret av 2ne2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det med sokker er veldig enkelt. Du kjøper 40 par helt like sokker. Da gjør det ingenting om noen blir borte av og til.

Når du begynner å få få par kjøper du en bunke til. :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Jeg lurer på om når i gamle dager da de bare hadde utedo og ikke vannklosett, kalte de det fortsatt utedo da eller het det bare do?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om når i gamle dager da de bare hadde utedo og ikke vannklosett, kalte de det fortsatt utedo da eller het det bare do?

Do. Når jeg vokste opp var det flere gamle bygårder med felles do imellom etasjene eller ute i bakgården. (70 tallet.)

Og de som bodde der gikk bare på do.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

smaker mat forskjellig fra person til person?

kan en hund få tvillinger?

Ja, jeg tror det smaker ulikt. Ellers hadde vel ikke noen likt lakris, imens andre synes det smaker forferdelig.

Ja jeg mente eneggede tvillinger. :) takk for svar

har noen til:

- kan en hund få vondt i hodet på samme måte som oss mennesker?

- hvis gud har skapt unierset,mennesket og alt annet vi kjenner til, hvem hr da skapt gud?

- (baby1 og baby2 har termin likt) hvis baby1 er født til terminen men baby2 ble født 2 mnd for tidlig, er baby2 da teknisk sett eldre enn baby1?

- hvorfor har vi ekstra hår under armene

- finnes de andre livsformer som ikke trenger de samme kvalitetene som oss for å leve? feks at det kanskje bor noe under overflaten på mars som ikke er avhengig av oksygen og h20?

Hodepine kommer ofte av dehydrering. Da trekker hinnen som er rundt hjernen seg sammen. Så hvis en hund ikke får nok å drikke kan den også oppleve dette vil jeg tro.

Ja, baby 2 er teknisk sett eldst.

Vi har hår under armene for å dufte sterkere... ;)

Både under armene og nedentil vil håret samle duftmolekyler bedre enn bare huden kan.

Det er ikke mer enn ca 1000 år siden det å lukte sterkt av bla. svette var veldig attraktivt. (Et eksempel er jo brevet en reisende mann sendte til kona si- Jeg er hjemme om ... uker, ikke vask deg. <3 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på hvordan folk skjønner hvilken sport de prater om på nyhetene. Det hender at jeg får med meg sportsnyhetene og da melder de om ting som: "Ole gjorde det bra i dagens løp. Kari gleder seg til morgendagens kamp og Norge vandt 3-2 i Frankrike." Svært sjeldent nevnes hvilken sport det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://bokelskere.no/bok/er-det-farlig-aa-ha-et-lite-hjerte/185350/ må bare anbefale denne til alle dere andre "undrere"! :) Knallbra. Har også lurt på hvorfor menn har brystvorter. :lol:

Lurer sjeldent på noe, er så utrolig nysgjerrig at jeg alltid spør og graver med en gang.

Eller jo! Hvorfor får man røde nupper i bikinilinja en god stund ETTER at man har barbert? Huden kjennes jo ikke irritert der og da.. tenker bestandig "ja denne gangen blir det nuppefritt", men NEI! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Jeg lurer på hvordan folk skjønner hvilken sport de prater om på nyhetene. Det hender at jeg får med meg sportsnyhetene og da melder de om ting som: "Ole gjorde det bra i dagens løp. Kari gleder seg til morgendagens kamp og Norge vandt 3-2 i Frankrike." Svært sjeldent nevnes hvilken sport det er snakk om.

De regner vel med at de som er ihuga sportsfrelste vet nøyaktig hvem ole og kari er og hvilke grener det er snakk om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://bokelskere.no/bok/er-det-farlig-aa-ha-et-lite-hjerte/185350/ må bare anbefale denne til alle dere andre "undrere"! :) Knallbra. Har også lurt på hvorfor menn har brystvorter. :lol:

Lurer sjeldent på noe, er så utrolig nysgjerrig at jeg alltid spør og graver med en gang.

Eller jo! Hvorfor får man røde nupper i bikinilinja en god stund ETTER at man har barbert? Huden kjennes jo ikke irritert der og da.. tenker bestandig "ja denne gangen blir det nuppefritt", men NEI! :fnise:

Fordi huden er sårbar for bakterier når huden er nybarbert, man river hårsekkene åpne. Det er bakterier som gjør at man får kviser/nupper. Håndsprit på barbersted før og etter og nytt blad gjør susen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid lurt på hva uttrykket "personlig kristen" betyr.

At man er kristen av tro og ikke bare av tradisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At man er kristen av tro og ikke bare av tradisjon.

Altså at man tror på Gud? Finnes det folk som mener de er kristne uten at de tror på Gud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså at man tror på Gud? Finnes det folk som mener de er kristne uten at de tror på Gud?

det er foreksempel folk som har vokst opp som kristen fordi foreldrene er det og aldri egentlig har valgt om de vil tro eller ikke...de har bare fortsatt som de alltid har gjort på en måte :)

personlig kristen, da har du tatt et valg om at du vil tro på gud, og du gjør det..

hvis dette var forståelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil en person på 2 meter ha større nytelse av å strekke seg enn en person på 1.40, ettersom det er mer som blir strekt?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil en person på 2 meter ha større nytelse av å strekke seg enn en person på 1.40, ettersom det er mer som blir strekt?

:fnise:

Fantastisk spørsmål!!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

det er foreksempel folk som har vokst opp som kristen fordi foreldrene er det og aldri egentlig har valgt om de vil tro eller ikke...de har bare fortsatt som de alltid har gjort på en måte :)

personlig kristen, da har du tatt et valg om at du vil tro på gud, og du gjør det..

hvis dette var forståelig?

Det gir ingen mening, man trenger ikke være kristen selv om man er vokst opp med kriste foreldre. Man velger da selv sin egen religion. Jeg syns PERSONLIG kristen blir teit, for enten er man kristen eller så er man ikke det. Det er min mening iallefall. Men jeg forstår poenget ditt da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor døra på vaskemaskinene ikke har flat glassdør, men en glassdør som går innover liksom..?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på når denne tråden skal bikke over i ny side, for hver gang jeg går inn på den nå leser jeg gjespespørsmålet øverst... *gjeesp* :gape:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...