AnonymBruker Skrevet 21. november 2010 #1 Skrevet 21. november 2010 En mann jeg kjenner ble for en god stund siden far, men foreldrene er ikke sammen. Barnet nærmer seg et år. Kan mor, rent juridisk, nekte far samvær med barnet når han har tatt på seg farskapet og betaler barnebidrag? De har ingen dom på at far ikke skal se barnet. Far er en vanlig mann uten kriminell bakgrunn eller noe.
Far til 2 Skrevet 21. november 2010 #2 Skrevet 21. november 2010 En mann jeg kjenner ble for en god stund siden far, men foreldrene er ikke sammen. Barnet nærmer seg et år. Kan mor, rent juridisk, nekte far samvær med barnet når han har tatt på seg farskapet og betaler barnebidrag? De har ingen dom på at far ikke skal se barnet. Far er en vanlig mann uten kriminell bakgrunn eller noe. Ja og nei. En mor kan drive samværstrenering basert på det faktum at enkelte "fagfolk" indirekte oppfordrer alenemødre til slik samværstrenering de første 5 årene. Om en slik "fagperson" (f.eks. Magne Raundalen) blir innkalt som såkalt sakkyndig i en sak der moer trenerer samværet kan mor få medhold (fordi domstolene dømmer utifra hva "fagfolk" sier. Raundalen har vært mentor og foreleser for både sosinomoer og psykologer de siste 30 årene og hans kamp for å frata barn samvær med oppegående fedre har derfor vært nær ved å lykkes fordi han har fått støtte i mange åt fra sosionomer og nyutdannede psykologer. Nå vokser det imidlertid fram en ny gruppe fagfolk som IKKE er enig med Raundalen og som IKKE ønsker at barn skal miste kontakten med sine fedre på tross av Raundalens ønsker. Dette har ført til at Raundalen nå blir motarbeidet av barnepsykologer som kan tenke selv og som kansje selv har opplevd å bli fratatt samvær den gangen de var barn, fordi Raundalen var en så sterk tilhenger av dette. I praksis har en ny generasjon politikere også sett at Raundalens ønsker bare er å motarbeide barns rettigheter. Disse politikerene har derfor valgt å oppfordre til et lovverk som skal ivareta barna fremfor foreldrene. Dette har medført art iløpet av de siste 10 årene har det vokst fram et nytt lovverk Dette lovverket er mer fokusert på å ivareta barns rettigheter enn å motarbeide det. I praksis tilsier dette at fedre som ikke har foreldreansvar vil få dette relativt enkelt om far viser interesse og evne til å ivareta barnets behov for omsorg. Samvær vil imidlertid barnet få også uten foreldreansvar ettersom samværet er ment å iverta barnets rettigheter og ikke foreldrenes rettigheter. Jeg vil derfor anta at kansje så mange som 95% av alle fedre får samvær med sine barn om saken havner i retten. Kontakt advokat. Mange gode advokater gir gratis prøvetime og råd mht om de mener det er mulig å følge opp barnets rett til samvær med far. Påse at far kontakter en oppegående advokat på omsorgssaker. Å velge en forretningsadvokat med spesialitet på "merverdiavgift" har lite for seg. Du har ikke skrevet mye om far og saken (og bør heller ikke skrive så mye at saken kan bli gjenkjent), men; JA, Barn og far vil med stor sansynlighet få rett til samvær/omsorg i en sak som dette. Mor viser med en sånn holdning at hun ikke vil samarbeide til barnets beste. Det kan medføre at hun til slutt må gi den daglige omsorgen til far (jeg ble far med daglig omsorg etter at mor i flere år trenerte samværet, men jeg slapp å gå gjennom rettsalen).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå