Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir så sint på flere jeg kjenner, som mottar penger fra Nav, uten å være spesielt syke. Jeg ser på det som ren latskap og snylting.

Ei venninne klager over diverse ubehag både her og der, men er i fin form til å dra på fest flere ganger i uke, og dra på ferie og shopping. Hun har alle julegavene klare allerede, og styrer rundt.

Hadde jeg festet flere ganger i uka, og holdt på sånn, hadde jeg også vært sliten på jobb. Har vært i jobb i flere år, men har 0 fravær.

Det sier seg selv at ikke alle dager har vært like gode, og det har gått med noen pakker paracet underveis, for ikke å snakke om hvor mange motivasjonsrunder jeg har gått med meg selv.

Ligger ofte og bare hviler ei hel helg for å ha overskudd til å kunne gi alt på jobb uka etter.

På meg virker det som om noen tror at å jobbe er et overskuddsfenomen - noen du skal klare i tillegg til fest og moro og vås, og gjør du ikke det, ja så har du krav på offentlig støtte.

Jeg blir så forbanna...det sier seg selv at jeg kutter kontakten med slike. Kom dere i jobb.

Måtte bare få det ut.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

forbanna misunnelige folk som tror at alle som mottar penger fra NAV , er late,feite og arbeidssky

godt du fikk ut gallen og godt jeg fikk ut min

Måtte bare få det ut :filer:

Endret av Kårky
  • Liker 6
Skrevet

Dette viser vel hvor lite innsikt du har. Det er ikke så enkelt å få penger fra nav. Det er også mange som sliter av ting som kanskje ikke er synelig for andre.

• Liker 3
Gjest Silvermist
Skrevet (endret)

Skjønner at det er lett å dømme og tenke at andre er late, jeg gjør det selv.

Men samtidig, folk har forskjellig terskel for å føle at man ikke er i form til å jobbe. Noen biter i seg det meste og drar seg på jobb, mens andre orker ikke dette på samme måte.

Det kommer også an på hvilken type jobb venninnen din har, hvis hun har en jobb som innebærer kundebehandling og mye direkte kontakt med mennnesker så skal det gjerne mindre til for at man ikke føler seg i form til å jobbe.

Jeg sier ikke dette for å forsvare folk som "sitter på ræva" og finner det mer behagelig å motta penger fra NAV enn å gå på jobb, jeg mener bare at man godt kan tenke seg om to ganger før man dømmer andre.

Det budskapet er like mye til meg selv som til deg.

Endret av Silvermist
  • Liker 1
Skrevet

Ligger ofte og bare hviler ei hel helg for å ha overskudd til å kunne gi alt på jobb uka etter.

Dette mener jeg blir feil. Å hvile hele helgen for å kunne gi alt på jobb? Nei takk, jobben min betyr mye for meg, men jeg har et liv også.

Nå jobber jeg, så får ikke noe støtte fra nav. Men klarer fint å sette meg inn i andres situasjoner.

Det er klart det finnes trygdesvindlere, men samtidig vet du ikke alt om livet til venner, bekjente og andre som mottar støtte fra nav.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes ikke akkurat det er beundringsverdig å bare hvile hele helgen for å orke å gi alt på jobben neste uke. Det grenser mot selvutslettende. Med mindre jobben er hele livet ditt da, og du ikke ønsker å gjøre noe annet enn å jobbe.

• Liker 5
Skrevet

Jepp, jeg koser meg her jeg sitter og kan surfe på KG hele dagen og natta. Noe fornuftig må da jeg også kunne gjøre siden økonomien er på bunn og dermed så kan det gå ei hel uke uten at jeg har sett et menneske. :ironi:

• Liker 1
Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg skjønner hva ts mener, jeg har selv noen slike bekjente, og må si det irriterer meg og. Det er jo helt riktig at man ikke veit hvordan andre har det og så videre, men når folkene faktisk innrømmer at de godt kunne ha jobbet, men de syns de har betalt såpass med skatt i løpet av de årene de har jobba så da har de "fortjent" å få ytelser fra NAV, ja da syns jeg det er greit å bli sur.

Skrevet

Enda bra Regjeringen har planer om å kutte stønaden til unge uføre med 35 000 kroner i året. Dagens gode nyhet :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner hva ts mener, jeg har selv noen slike bekjente, og må si det irriterer meg og. Det er jo helt riktig at man ikke veit hvordan andre har det og så videre, men når folkene faktisk innrømmer at de godt kunne ha jobbet, men de syns de har betalt såpass med skatt i løpet av de årene de har jobba så da har de "fortjent" å få ytelser fra NAV, ja da syns jeg det er greit å bli sur.

Enig .

Har også hørt alt for mange gi uttrykk for holdninger hvor de ser på det som mer en rettighet at de jo bare kan sykemelde seg hvis jobben eller verden forøvrig går dem litt imot , enn at det er et resultat av at de faktisk er så syke at de ikke greier å jobbe .

Det er synd at utbredelsen av slike holdninger er såpass stor som den er . På sikt tror jeg det vil føre til at sykepengeordninger strammes inn slik at de som virkelig er syke ikke lenger vil få full inntektsdekning .

• Liker 1
Skrevet

Må si meg enig i dette! Det er utrolig hvor normalt det er blitt å ha krav på en støtte eller to fordi man har bidratt med ett eller annet i tidenes løp.

De som har et reelt behov skal ha hjelp, unnasluntrere og latsabber kan klare seg selv!

Skrevet

De som har et reelt behov skal ha hjelp, unnasluntrere og latsabber kan klare seg selv!

Men så kommer jo spørsmålet: hvordan har du (dvs. NAV, eller det offentlige) tenkt til å kunne finne ut om en person har en reell plage som gjør at man vil trenge støtte?

La oss si at personen har ME, men ikke har fått diagnose for dette, men uansett har klart å få attføring. Hvordan mener du at det offentlige skal kunne følge opp denne personen nøye nok, uten å bruke mer penger på jobben med å følge opp, enn det koster å utbetale attføring?

Husk også på at disse undersøkelsene må ta hensyn til klientens rett til privatliv, og de må være gjennomførbare i stor skala. Jeg har ikke så mange forslag til hvordan de kan bli bedre, for å være ærlig!

Kom med konstruktive forslag, heller enn å si ting som er innlysende.

Skrevet

Siden jeg følger på klagesangen til TS, som forøvrig ikke indikerte et behov for løsningsforslag, ser jeg ikke nødvendigheten med spørsmålet du stiller. Det er en annen debatt som ikke ble etterspurt her.

Skrevet

Dette er IKKE en klagesang som handler om at syke mennesker får den hjelpen de trenger.

Dette er heller IKKE en klagesang som handler om et fremmed menneske som har en diagnose jeg ikke kjenner.

Dette handler om folk jeg kjenner, som klarer det meste annet enn å jobbe.

Og som klarer å feste flere ganger i uka, shoppe, reise, og sitte på pc'en store deler av dagen. Men å sitte foran en pc på en jobb, nei se, det går visst ikke.

Og hovedbudskapet er noe sånt som at hadde alle festet flere ganger i uka, og slitt seg ut på alt annet, så hadde de fleste vært for sliten til å jobbe. Det er det jeg mener med at enkelte kanskje tror at det å jobbe er et overskuddsfenomen. Det å jobbe burde komme aller først, så får det andre komme i andre rekke.

..og at mange her i landet mener man har krav på offentlig ved diagnosen arbeidsvegring, er det ingen tvil om.

• Liker 1
Gjest Sommertid
Skrevet

Ikke lest svarene du har fått.

Du kan absolutt ikke se på meg at jeg er syk. Jeg har også handlet de fleste julegaver nå, jeg trener, jeg går på cafe og er med venner, men jeg er syk. Det er absolutt ikke latskap det står på. Jeg skulle ønske jeg kunne arbeide, men slik min livssituasjon er nå så er det ikke mulig for meg, slev om jeg fremstår som frisk for andre.

• Liker 3
Skrevet

forbanna misunnelige folk som tror at alle som mottar penger fra NAV , er late,feite og arbeidssky

godt du fikk ut gallen og godt jeg fikk ut min

Måtte bare få det ut :filer:

TS igjen..

Jeg snakker ikke om alle i det hele tatt. Jeg snakker om de som jeg kjenner.

Eller var det du som følte deg truffet?

(Enkelte her på forumet her snakker om sin mor, eller sin svigermor osv. Det betyr ikke at de snakker om alle mødre i hele Norge, eller alle svigermødre osv.

Jeg snakker altså heller ikke om "alle i hele Norge".)

Skrevet

TS igjen her: Jeg velger å avslutte min klagesang her. Dette er tydeligvis et tema som mange tror angår dem.

Jeg snakker om mine bekjente i denne forbindelsen - som jeg vet ville kunne jobbet, hvis de bare hadde hatt lyst til det.

Til dere andre som virkelig er syke, og som får den hjelpen dere trenger, så er det veldig bra.

• Liker 1
Skrevet

Den har jeg også hørt. Skjønner ikke helt hva det er med de folka. :klø:

Skrevet

TS igjen..

Jeg snakker ikke om alle i det hele tatt. Jeg snakker om de som jeg kjenner.

Eller var det du som følte deg truffet?

(Enkelte her på forumet her snakker om sin mor, eller sin svigermor osv. Det betyr ikke at de snakker om alle mødre i hele Norge, eller alle svigermødre osv.

Jeg snakker altså heller ikke om "alle i hele Norge".)

Nei ikke truffet ,bare litt lei av at ting kan til tider virke så enkelt og ukomplisert,spesielt for folk som ikke står med begge beina oppe i f.eks NAV

Men enig at enkelte ødelegger for de som trenger det.

Jeg har alt blitt gransket både forran,bak og ikke mist på tusen bilder (ct ,røntgen,mri) Så det berører meg ikke personlig at TS har galle mot snyltere. Snyltere gjør at mange ikke blir trodd idag eller gjør saksgangen ekstra lang og vanskelig.

Min galle går mot de som måtte tro at en kan legge seg ned og leke syk ,automatisk får penger fra NAV.Det er en lang prosess normalt som går over flere år før en går over på trygd/aap/VU osv.

• Liker 1
Skrevet

Er hjertens enig med TS. Dessuten er jeg lei av å høre at vi har "ulik terskel".Vi som jobber blir og slitne. Jeg kjenner mange fulltidsarbeidende kvinner som trenger helga for å ta seg inn etter jobb. De har ikke tid og overskudd til sosialt liv, fest og cafebesøk. Det er noe her som ikke stemmer! Nei, jeg snakker ikke om folk som er syke og ikke kan jobbe! Ellers har jeg faktisk hatt gleden av å jobbe med folk som har vært syke, både psykisk og fysisk, men som har vært i jobb. Klart det koster, men slike står det respekt av.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...