Gå til innhold

Slanke samboeren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg ble sammen med min kjære for 1,5 år siden var han akkuratt ferdig i militæret, og veide 79 kg. (han er 179 cm).

Nå har jeg sett at han fått litt ekstra rundt magen, og prøvd å hinte til han at han kanskje har gått opp noen kg. Han har bare sagt at han veier like mye som alltid og bla bla bla.

Vi var på ferie i utlandet for noen uker tilbake, og vi kom i snakk med en mann som bodde der. Han lurte etterhvert på hvor gammel samboeren min er, og han svarte at han er 22. Mannen så litt paff ut, og svarte "Åja, trodde du var eldre. Du har jo denne her", sa han og klapset seg på magen. Samboeren min bare lo av det hele. Da vi tok farvel med han dagen før vi dro hjem til Norge, sa han at han forventet oss igjen til neste år, men da skulle ville han se flat mage hos min kjære.

Jeg fikk følelsen av at folk begynner å se på han som tykk, mens han ikke bryr seg i det hele tatt. I forigårs fikk jeg han (ENDELIG!) til å gå på vekta, og han veide jo søren meg 90 kg! Han har gått opp over 10 kg på 1,5 år, og det kan jo ikke fortsette.

ENdelig så det ut som han skjønte alvoret i dette her. Jeg er selv veldig opptatt av trening og kosthold (trener 5 dager i uka), og satt meg ned og fortalte han om risikoene ved overvekt, faren for diabetes osv. Jeg har også merket hvor mye latere og i dårlig form han er nå, enn før.

Nå sier han at han skal kutte ut potetgull på ukedager (kun lov p å lørdag) og godteri, brus og ligende. Det er alltid jeg som har laget middag (med kjøtt/fisk/fugl, poteter og grønnsaker), men han har bare spist kjøtt og kanskje litt poteter, men nå har han lovet å spise grønnsakene og frukt også. Han har medlemskap på et treningssenter (som ligger 5 min unna i gåavstand) som bare ar støvet. Men nå har han lovet å trene annenhver dag:)

Er det noe annet jeg bør tipse han med?

Huff, jeg føler meg litt som moren hans nå, men jeg vil så gjerne hjelpe min kjære til å forbedre livet sitt. Denne utviklingen kan jo ikke fortsette. Jeg vet jo litt om det også, siden jeg har slanket meg selv 15 kg, og er nå helt normalvektig :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres jo ut som om du har det under kontroll. :)

Skrevet

Nok en sånn trenings-person som skal omforme sin kjære, fordi h*n syns at det er farlig...fordi h*n liker å trene masse selv.

Finn deg en som liker å trene like mye som deg selv, og slutt å oppføre deg som hans mor. Hvis han er plaget av sin overvekt (som en forøvrig ikke ligger i faresonen for noe som helst med) så må han gjøre noe selv,- fordi han vil det. Ikke fordi en fuzzy hønemor har begynt å ta overhånd.

Du hadde ikke vært sammen med meg særlig lenge om du ikke kunne godta meg som jeg er, og hadde tvunget meg på vekta for å se om jeg oppfylte fitnesskravene dine.

Jeezz... :nei:

• Liker 1
Skrevet

Han har jo blitt latere sier hun, da vil jo det si at han faktisk har forandret seg. Er lov å fighte litt for å få tilbake den gode gamle da ;)

Skrevet (endret)

jeg synes du opptrer veldig ufølsomt.

ja, kanskje han ler foran dere, men hva i alle dager vet du om hvordan han føler rundt dette?

det er vanskelig nok for kvinner å innrømme hva man føler om slike kommentarer, og desto mer for menn.

det er helt ok at du trener 5 ganger i uken, men du kan ikke pålegge andre å gjøre det samme. 5 ganger i uken er faktisk "unormalt", det er langt over alle gjennomsnitt. det er faktisk du som representerer en minoritet her.

jeg trener selv 4 ganger i uken, og setter ikke pris på sofaslitere, men dette har ingenting med vekt å gjøre for min del. jeg sitter ofte ved siden av mannlige venner og bekjente som sier at nå må de ta opp treningen igjen pga vekt og voksende mage, men jeg skjønner ikke hva de snakker om overhodet. så vi har tydeligvis ulike fokus.

det er helt greit at du bekymrer deg over stor overvekt, men kom an - han har neppe diabetes 2, og han er nok veldig klar over at det har blitt litt for mye av det gode.

hvorfor legge så negativt press på ham? du er ikke morens hans - men du er derimot hans største kritiker - og du bør vite at hver eneste gang han skal kle av seg foran deg, så ligger det nok i bakhodet at du synes han ikke er bra nok.

jeg "forstår" dn bekymring til en viss grad, men jeg synes du er veldig ufølsom og ekkel med ham. hadde en mann skrevet samme innlegg her hadde han blitt totalslaktet.

Endret av norah
Skrevet

jeg synes du opptrer veldig ufølsomt.

ja, kanskje han ler foran dere, men hva i alle dager vet du om hvordan han føler rundt dette?

det er vanskelig nok for kvinner å innrømme hva man føler om slike kommentarer, og desto mer for menn.

det er helt ok at du trener 5 ganger i uken, men du kan ikke pålegge andre å gjøre det samme. 5 ganger i uken er faktisk "unormalt", det er langt over alle gjennomsnitt. det er faktisk du som representerer en minoritet her.

jeg trener selv 4 ganger i uken, og setter ikke pris på sofaslitere, men dette har ingenting med vekt å gjøre for min del.

det er helt greit at du bekymrer deg over stor overvekt, men kom an - han har neppe diabetes 2, og han er nok veldig klar over at det har blitt litt for mye av det gode.

hvorfor legge så negativt press på ham? du er ikke morens hans - men du er derimot hans største kritiker - og du bør vite at hver eneste gang han skal kle av seg foran deg, så ligger det nok i bakhodet at du synes han ikke er bra nok.

jeg "forstår" dn bekymring til en viss grad, men jeg synes du er veldig ufølsom og ekkel med ham. hadde en mann skrevet samme innlegg her hadde han blitt totalslaktet.

helt enig med Norah. Stakkars mann...

• Liker 1
Skrevet

TS her

Min kjære ble veldig lei seg da han fant ut at han hadde gått opp i vekt, og sa "Jeg vet jo ikke hvordan man går ned i vekt, jeg :vetikke: ". Han spurte meg om jeg ville hjelpe han.. Han blir trist når han ser bukser som har passet før er for trange osv.. Skjønner ikke hvorfor dere syns det er så ille at jeg vil hjelpe han litt :klø:

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor dere syns det er så ille at jeg vil hjelpe han litt :klø:

Jeg tror kanskje det mange reagerer på er at du skriver innledningsvis at du lenge har forsøkt å hinte til at han har blitt tykk, og at du "ENDELIG fikk ham opp på vekten", noe som indikerer at du har hatt et brennende ønske om å slanke ham en stund.

Skrevet

Innbiller meg at det å "tvinge" han til å trene annenhver dag fort kommer til å gå galt...

Skrevet

Nei, men jeg har sett at han har gått opp i vekt.

Grunnen til at jeg vil at han skal ned, er fordi han har blitt mye latere enn før. Nå sitter han stort sett foran TVn hele dagen, og når vi har sex er det jeg som må gjøre all jobben. Jeg vil jo at kjæresten min skal være oppegående og glad i kroppen sin:) Nå ser jeg at han "klyper" seg i fettet sitt og sukker..

Skrevet

Innbiller meg at det å "tvinge" han til å trene annenhver dag fort kommer til å gå galt...

Jeg tvinger han ikke til noe som helst.. Han har lovet seg selv å trene annenhver dag. Jeg tvinger han ikke til noe som helst, han spurte meg om jeg kunne hjelpe han.. "vær så snill og hjelp meg, kjære. Du kan jo dette her med å gå ned i vekt" sa han ...

Skrevet

Da hadde jeg sagt; ikke tren annenhver dag i begynnelsen, begynn på et "nivå" du tror du kan klare. To ganger i uka feks...

• Liker 1
Skrevet

TS her

Min kjære ble veldig lei seg da han fant ut at han hadde gått opp i vekt, og sa "Jeg vet jo ikke hvordan man går ned i vekt, jeg :vetikke: ". Han spurte meg om jeg ville hjelpe han.. Han blir trist når han ser bukser som har passet før er for trange osv.. Skjønner ikke hvorfor dere syns det er så ille at jeg vil hjelpe han litt :klø:

Det er først i dette innlegget du sier noe om at han blir lei seg når buksene ikke passer lengre. I ditt første innlegg lo han av det dere sa, og det er jo litt merkelig at han da liksom blir lei seg når buksene ikke passer lengre. Du beskriver han rett og slett som likegyldig i første innlegg. Og du skriver at du klarte å få han på vekten, som om det i seg selv har vært et slit å få til.

Du liker ikke magen han har fått, og derfor fokuserer du på den og vekten hans. Du trener så mye, og forventer nå at han skal trene mye han også. Kanskje han skulel begynt med to til tre ganger i uken, i stedet for annen hver dag?

Og det er ikke ille at du vil hjelpe han, men det er ille når du har fokusert på det mye lengre enn det han ahr gjort. Fokuset ditt har vært på vekten hans, og det er det som er ille. Du har gått ned i vekt, og i stedet for å bare passe på din egen vekt passer du også på hans vekt. Og det er ikke bra. Han er voksen, og han må selv ta ansvar for sin vekt. Men når han nå har bedt deg om hjelp, kan dere sammen legge en plan. Men jeg syns fortsatt at det er mye å plutselig skulle begynne å trene annen hver dag, når han ikke har trent på lenge. Litt er bedre enn intenting. Eller kanskej dere kan gå på tur,så slipper han å betale for noe han ikek bruker, men er likevel i aktivitet. Gratis sådan :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg var i hans sko for ca to år siden, og kjæresten min hintet til meg...men det gikk ikke opp for meg før min bror sa det rett ut til meg at jeg måtte gjøre noe og at det var på feil spor... Jeg tok det opp med kjæresten min og han svarte litt unvikende at jeg kanskje hadde lagt på meg litt.

Skal innrømme at det først gikk litt innpå meg og at jeg ble veldig fornærma, men har jo skjønt i ettertid at det ble sagt fordi det var personer som brydde seg om meg. Nå har trening blitt noe jeg og kjæresten min gjør sammen, og jeg er mye lykkeligere når jeg føler meg i fin form og at jeg ser bra ut. Energien er bedre også! Selvfølgelig var det sårende og hardt å få høre det rett til fleisen, men av og til MÅ man bare få høre et sannhetens ord... :popcorn:

Skrevet

Alt er bra så lenge han ønsker dette selv, men jeg reagerer litt på at dette er så viktig for deg. Er det ikke meningen at man skal elske personen som er inni?

Skrevet

Er jo ikke samme person inni om man ikke er like fornøyd med livet som før... Det fysiske påvirker MYE det mentale, det er det ikke til å komme utenom desverre... Har man vært trent og aktivt og blir inaktiv og feit(for å si det beint og brutalt)påvirker det selvfølgelig hvordan du føler deg! JEG var ikke den jeg er nå(eller da vi var sammen) da jeg veide ti kilo mer, hatet kroppen min og var generelt negativ til livet...

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for reklame

SportyShorty, mod

Skrevet (endret)

Å bli fortalt at man begynner å bli feit er veldig viktig for å kunne innse det selv. Man ignorerer problemet selv helt til vommen henger over servanten på badet og man skjønner selv at man må selv ta grep.

Andre tips,

Det beste for å få han til å trene er å trene med han, det er mye gøyere og mer effektivt å trene sammen med noen.

Når det gjelder kosthold. Kutt ut all halvfabrikata mat (frossenpizzaer etc.), brus, godterier, store porsjoner av brød poteter ris og pasta. Etter egen erfaring så hjelper det lite å bare redusere inntaket av spesiellt det tradisjonelle "lørdagsgodtet" - det må kuttes helt ut.

Endret av Joakim

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...