Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har veldig lyst å studere fra neste høst av. Jeg er 31 år og har endelig funnet ut hva jeg vil.

Planen er å bli faglærer i RLE og Samfunnsfag. Så spørsmålet er hva kravet er for å komme inn, og hvor enkelt det er å få jobb etterpå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor har du tenkt å undervise, da? Hvis du tenker på ungdomsskolen så er mitt inntrykk at iallefall RLE er et fag som kontaktlæreren ofte har. Det er ikke så stort, og ganske greit å kombinere med feks. norsk eller engelsk. Selvfølgelig kan det jo hende at du får jobb som faglærer i det likevel, iallefall om det er en stor skole med mange grupper på hvert trinn.

Skrevet

Plan to er: Faglærer i samfunn, engelsk og kunst og håndverk.

Skrevet

Viss du har lyst å undervise i grunnskulen, så ville eg ha utdanna meg i minst eit basisfag (norsk, engelsk, matematikk) for å auke sjansane for jobb.

Mi erfaring er at det er veldig mange som har kompetanse innen samfunnsfag og RLE. Også K&H og M&H. I alle fall her eg bur. (Det kan ha med tilboda i nærleiken å gjere sjølvsagt).

Eg er utdanna allmennlærar, og plussa på med eit årsstudium engelsk etterpå. Det er einaste grunnen til at eg har fått jobbtilbod. :)

Men det er vanskeleg å uttale seg når vi ikkje veit om det er barne-, ungdomsskule eller vdg du tenker på.

Det kan også vere lurt å forhøyre seg om kva fag dei manglar på skulane i nærleiken. Kanskje kan du ta noko av det dei treng, i tillegg til det du ønskjer mest å undervise i?

Skrevet

Skal du på lærerskolen eller ta fag og PPU?

Gjest WendyClear
Skrevet

Fra i år har det kommet en ny plan for lærerutdanninga. Nå velger man 1-7 eller 5-10. trinn. På høyskolen i oslo velger en mellom norsk, engelsk eller matte om en velger 5.-10. (dette er det forskjellige praksis på fra skole til skole).

Senere velger en et fag ved siden av som vil ha like mange studiepoeng som det første faget du har valgt. Altså du vil ha såpass stor kompetanse at du er meget sikker på jobb innenfor de fagene du interesserer deg for. Blant fagene du kan velge er RLE og samfunnsfag. Disse er fine å kombinere med for eksempel norsk eller engelsk.

Skrevet

Er ikkje dette den nye allmennlærarutdanninga?

Den "gamle" ordninga med faglærarutdanning (pedagogikk + fag) eksisterar vel framleis? Eller?

Gjest WendyClear
Skrevet

Er ikkje dette den nye allmennlærarutdanninga?

Den "gamle" ordninga med faglærarutdanning (pedagogikk + fag) eksisterar vel framleis? Eller?

Ja dette er nye allmennlærerutdanninga, som nå heter grunnskolelærer. Blir mer likt faglærarutdanninga i og med at en ikke får alle fag lenger :) Jeg synes det er helt topp. Går norsk nå og får samfunnsfag 3 og 4 studieår.

Skrevet

Ja, det virkar bra! :)

Forstod aldri kvifor vi skulle ta 30 (!!) studiepoeng med KRL/RLE, men ikkje noko engelsk, samfunnsfag, naturfag, kroppsøving/ symjing, K%H og M&H. Kvifor var RLE viktigare enn engelsk?! Veldig merkeleg spør du meg. Men men!

Bra det er nytt opplegg no :)

• Liker 1
Skrevet

Men dette er allmennlærerutdanning ja. Jeg skjønner ikke helt hva TS mener med "faglærer". Det jeg tenkte da var å ta bachelor med 90 sp religion og 60 sp samfunnsfag (f.eks statsvitenskap, sosiologi, historie) på et universitet. (vet at noen av fagene tilbys som årsenheter på høyskoler og)

Dersom jeg antar at det er dette TS har tenkt, vil jeg egentlig fraråde henne det. For å få lærerjobb bør man enten

a) Ta minst 60 sp i et av de store fagene eller (norsk, engelsk, matte) + 60 sp religon og 60 sp samfunnsfag

b)ta en master i et smalere fag, slik at man blir lektor. (og inkludere det andre smale faget som årstudium i mastergraden sin)

I videregående bør man, iallfall i de sentrale strøk, ha master for å få jobb. Dvs at alternativ B er det beste. Dersom man vil i ungdomskolen eller evt på en vgs "på bygda" funker det fint å følge alternativ a. Norsk, engelsk eller matte øker sjangsene for å få jobb siden dette er store fag, og ikke minst med de nye kravene som kommer nå , at man må ha minst 60sp for å kunne undervise i disse.

Når det gjelder samfunnsfag og religion er dette fag som (iallfall nå) det ikke kreves at man har utdanning innen, dvs at man ansetter heller en med master i norsk og lar han undervise i samfunnsfag, enn å undervise en som bare har samfunnsfag.

Dersom du velger å ta fag på universitetet og ta PPU etter minst 3 år studier der (man må ha en bachelor for å kunne ta PPU, inntakskravene for PPU varierer litt , men BA er minimum) så er ikke opptakskravene skremmende høye. Dette må du nesten sjekke for stedet du vil studere :)

Skrevet

Jeg har veldig lyst å studere fra neste høst av. Jeg er 31 år og har endelig funnet ut hva jeg vil.

Planen er å bli faglærer i RLE og Samfunnsfag. Så spørsmålet er hva kravet er for å komme inn, og hvor enkelt det er å få jobb etterpå?

Du kan enten ta lærerutdanning, eller ta bachelor i RLE/samfunnsfag, og ta PPU etterpå. Det vi fikk fortalt da jeg tok bachelor var at det var større sjanse for å få jobb om du også hadde spesialisert deg i et "tungt" fag, dvs. norsk, engelsk eller matematikk, i tillegg til RLE/samfunnsfag.

Skrevet

Men dette er allmennlærerutdanning ja. Jeg skjønner ikke helt hva TS mener med "faglærer". Det jeg tenkte da var å ta bachelor med 90 sp religion og 60 sp samfunnsfag (f.eks statsvitenskap, sosiologi, historie) på et universitet. (vet at noen av fagene tilbys som årsenheter på høyskoler og)

Dersom jeg antar at det er dette TS har tenkt, vil jeg egentlig fraråde henne det. For å få lærerjobb bør man enten

a) Ta minst 60 sp i et av de store fagene eller (norsk, engelsk, matte) + 60 sp religon og 60 sp samfunnsfag

b)ta en master i et smalere fag, slik at man blir lektor. (og inkludere det andre smale faget som årstudium i mastergraden sin)

I videregående bør man, iallfall i de sentrale strøk, ha master for å få jobb. Dvs at alternativ B er det beste. Dersom man vil i ungdomskolen eller evt på en vgs "på bygda" funker det fint å følge alternativ a. Norsk, engelsk eller matte øker sjangsene for å få jobb siden dette er store fag, og ikke minst med de nye kravene som kommer nå , at man må ha minst 60sp for å kunne undervise i disse.

Når det gjelder samfunnsfag og religion er dette fag som (iallfall nå) det ikke kreves at man har utdanning innen, dvs at man ansetter heller en med master i norsk og lar han undervise i samfunnsfag, enn å undervise en som bare har samfunnsfag.

Dersom du velger å ta fag på universitetet og ta PPU etter minst 3 år studier der (man må ha en bachelor for å kunne ta PPU, inntakskravene for PPU varierer litt , men BA er minimum) så er ikke opptakskravene skremmende høye. Dette må du nesten sjekke for stedet du vil studere :)

Det var akkurat det jeg lurte på. Tusen takk :)

Skrevet

Du kan enten ta lærerutdanning, eller ta bachelor i RLE/samfunnsfag, og ta PPU etterpå. Det vi fikk fortalt da jeg tok bachelor var at det var større sjanse for å få jobb om du også hadde spesialisert deg i et "tungt" fag, dvs. norsk, engelsk eller matematikk, i tillegg til RLE/samfunnsfag.

Takk for tipset! Gleder meg til å bestemme meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...