AnonymBruker Skrevet 21. november 2010 #1 Skrevet 21. november 2010 En person har brukt et bilde av meg til en profil jeg er sikker på er hennes med fakenavn. Hun har nå endret bildet. Hvis jeg anmelder det, kan jeg komme noen vei? Det er et helt vanlig bilde.
Rosalynn Skrevet 21. november 2010 #2 Skrevet 21. november 2010 (endret) Ingen som vet? Uansett - tviler på at politiet har kapasitet til å ta slike saker. Har ei venninne som ble utsatt for det samme, men tror det må være alvorlige tilfeller for at noen kan straffes for det. Dessverre. Endret 21. november 2010 av Rosalynn
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #4 Skrevet 22. november 2010 er ikke lov til å bruke bilder av personer som ikke har godkjent det selv (mener jeg å ha lært engang...) er ikke lov til å ta bilder fra andre (åndverksloven), ergo har du selv tatt bildet, eller noen du kjenner som ikke har gitt vedkommende tillatelse, så er det ikke lov...
Kleni Skrevet 22. november 2010 #5 Skrevet 22. november 2010 Med mindre hun/han utgir seg for å være deg så tror jeg ikke du kommer så mye lenger enn at du kan rapportere bildet til facebook sånn at det blir fjernet fra profilen hennes/hans. Hun/han kan også eventuelt bli utestengt av facebook.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2010 #6 Skrevet 23. november 2010 Det er ulovlig å benytte fotoer der en person tydelig kan gjenkjennes uten at den avbildede har samtykket. Spørsmålet er vel som noen nevner over hvordan politiet vil prioritere det...
AnonymBruker Skrevet 23. november 2010 #7 Skrevet 23. november 2010 Det er ulovlig å publisere bilder offentlig som 1) avbilder tydelig en annen person som ikke har gitt tillatelse til bruk 2) er tatt av en annen person som ikke har gitt tillatelse til bruk Lov om opphavsrett beskytter dermed både modell og fotograf.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2010 #8 Skrevet 23. november 2010 Neste gang du ser noe slikt, så trykker du på PrintScreen. For du kommer absolutt ingen vei dersom du ikke har bevis for at bildet har blitt brukt. Jobber selv med foto og opplevd at andre har brukt mitt bilde uten min tillatelse. PrintScreen ASAP!! Har politianmeldt dem alle, selvom de ofte ikke kan gjøre noe. Derimot har de alle fått en fin regning i posten hvor jeg har satt prisen etter Norsk Journalistlag sin prisliste, og om de ikke betaler så går regningen til inkasso. Så om de likevel ikke betaler så får de iallefall en inkassosak på seg som straff for at de har stjålet et bilde.
Rosalynn Skrevet 23. november 2010 #9 Skrevet 23. november 2010 Neste gang du ser noe slikt, så trykker du på PrintScreen. For du kommer absolutt ingen vei dersom du ikke har bevis for at bildet har blitt brukt. Jobber selv med foto og opplevd at andre har brukt mitt bilde uten min tillatelse. PrintScreen ASAP!! Har politianmeldt dem alle, selvom de ofte ikke kan gjøre noe. Derimot har de alle fått en fin regning i posten hvor jeg har satt prisen etter Norsk Journalistlag sin prisliste, og om de ikke betaler så går regningen til inkasso. Så om de likevel ikke betaler så får de iallefall en inkassosak på seg som straff for at de har stjålet et bilde. Med mindre TS har tekniske beviser på at det er vedkommende som står bak, tviler jeg på at inkassobyråer kan gjøre noe. Tror også det vil være vanskelig å gjennomføre denne praksisen via et seriøst inkassobyrå. Og politianmeldelse... Jeg vet om flere som har blitt hengt ut på nettet, hvis politiet skulle fulgt opp alle slike spor, hadde det vært utrolig tidkrevende. Men jeg ville absolutt spart på bevis, sånn at hvis samme person gjorde lignende ting på nytt, så hadde jeg etter hvert en portofolie på vedkommende.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2010 #10 Skrevet 24. november 2010 Mulig du tviler på at inkassobyråer gjør noe, men det inkassobyrået jeg bruker sender iallefall purringer som om det skulle vært hvem som helst andre. Og ja, jeg bruker et meget seriøst og stort inkassobyrå.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2010 #11 Skrevet 24. november 2010 Og PrintScreen fungerer som bevis dersom bildet er lagt på personens FB side. Jeg har aldri hatt noe problemer med at PrintScreen ikke har vært bra nok beviser tidligere iallefall. Om du i tillegg hadde lest hva jeg skrev, så skrev jeg at jeg politianmelder selvom politiet ikke nødvendigvis klarer eller har tid til å følge opp saken.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2010 #12 Skrevet 24. november 2010 Med mindre TS har tekniske beviser på at det er vedkommende som står bak, tviler jeg på at inkassobyråer kan gjøre noe. Tror også det vil være vanskelig å gjennomføre denne praksisen via et seriøst inkassobyrå. Man kan prøve egeninkasso. Og politianmeldelse... Jeg vet om flere som har blitt hengt ut på nettet, hvis politiet skulle fulgt opp alle slike spor, hadde det vært utrolig tidkrevende. Men jeg ville absolutt spart på bevis, sånn at hvis samme person gjorde lignende ting på nytt, så hadde jeg etter hvert en portofolie på vedkommende. Fordelen med anmeldelse, er at politiet registrerer saken. Hvis hendelsene gjentar seg, har man etterhvert en "portofolie" på personen på politikammeret. Generelt er det bare en god ting, at man er hardere mot folk som bare tar seg til rette på andres bekostning. Blir ikke lovhjemlene brukt, er det lite vits i å ha dem. Lovbrytere vil heller ikke få mer respekt for lov og rett, når folk flest ser igjennom fingrene med stadig mer.. **** Hilsen AnonymBruker nr2
Rosalynn Skrevet 24. november 2010 #13 Skrevet 24. november 2010 Man kan prøve egeninkasso. Fordelen med anmeldelse, er at politiet registrerer saken. Hvis hendelsene gjentar seg, har man etterhvert en "portofolie" på personen på politikammeret. Generelt er det bare en god ting, at man er hardere mot folk som bare tar seg til rette på andres bekostning. Blir ikke lovhjemlene brukt, er det lite vits i å ha dem. Lovbrytere vil heller ikke få mer respekt for lov og rett, når folk flest ser igjennom fingrene med stadig mer.. **** Hilsen AnonymBruker nr2 Du kan ikke sende et krav til en person, med mindre du kan bevise at det er vedkommende som har gjort det. Og konkret bevis får du ikke før politiet etterforsker saken. Er svært vanskelig å finne en bruker av en IP, selv om du skulle være heldig å finne IPen. Og - for å si det sånn; namsmannen er jurist, så han kan ikke gjøre noe i saker der det ikke finnes bevis for hvem som har brukt bildet.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2010 #14 Skrevet 24. november 2010 Man må ikke ha politiet involvert for å ha beviser, kjære deg. Jeg har drevet med dette i mange år som fotograf, og stadi opplever at privatpersoner bruker et av mine bilder uten min tillatelse. Dersom nettstedet kan spores til en person, som for eksempel en hjemmeside, en blogg, en facebookside e.l. og jeg trykker PrintScreen av den siden med mitt bilde og nettadressen, så er faktisk dette beviser nok. Og nei, det er ikke så vanskelig å finne en IP adresse dersom man vet hvordan det skal gjøres
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå